"verstrooingslicht" uit beamer (Sony HW65ES)

Started by Scon, March 15, 2016, 12:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scon

Hallo allemaal. Sinds een aantal weken heb ik mijn thuisbioscoop ervaring drastisch ge-upgrade met o.a. een nieuwe beamer en een vast scherm. Ik kom af van een Epson TW-2900 met oprolbaar Kingpin screen. Mijn nieuwe Sony is een enorme stap voorwaarts en het vaste Projecta scherm maakt de bioscoop beleving helemaal af.

Feit is dat deze nieuwe beamer veel beter omgaat met donkere en lichte beelden dan mijn voormalig Epson welke altijd draaide op low lamp mode. De Sony is gekalibreerd op normal lampmode en heeft dus een veel betere lichtopbrengst. Nu valt mij echter op dat de beamer niet alleen op het projectiedoek projecteert, maar er valt rondom het doek ook een soort verstrooid licht wat zelfs schaduwen op mijn muur tovert van een spot die aan het plafond hangt en door die stralen gevangen wordt bij lichtere scenes.

Wellicht was dat bij mijn vorige beamer ook zo, maar die was beduidend minder licht in projectie en er zat op het voormalige intrekbare projectiescherm aan de bovenzijde een strook extra zwart, allemaal factoren waardoor het daar in ieder geval niet bij opviel.

Mijn verkoper heeft gekeken bij een andere Sony en constateerde ook daar het door mij omschreven verstrooiingslicht, al is niet in te schatten of dat erger of minder erg is zonder direct vergelijk. Hij testte ook een JVC X5000 en ook die doet hetzelfde.

Kortom, dit lijkt een normaal verschijnsel. Ik vraag mij dus af of dit klopt en hoe dit kan?

Ik ben overigens in de weer gegaan met karton en heb aan de lens een klepje aan boven en onderzijde gemaakt waardoor de meeste stralen worden tegengehouden. Werkt best goed, maar het ziet er wel wat knullig uit bij een beamer in deze prijsklasse.





Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

J.A.F._Doorhof

Er zijn meer units die dat doen. Niets om je direct zorgen om te maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Bekend "euvel" (daar het niet echt een euvel is). Het komt door het strooilicht dat ontstaat in de lenzen etc. Daar kan je weinig aan doen behalve wat je nu al doet.

Het compenseren doe je namelijk door buiten de unit een maskering bij de projector aan te brengen. De reden dat dit niet fabriek-af gebeurt is ook erg logisch. Als jij je beeld verplaatst zal de maskering mee moeten verplaatsen, dat wordt een lastige ingreep omdat buiten de lens te gaan doen. Je kunt dan beter kijken naar een manier om dat netjes te doen. Het is mij ook opgevalen bij mijn JVC en heb ook al zitten denken om een maskering vóór de lens te gaan zetten.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Scon

Even oude koeien uit de sloot halen. :) Wilde ik toch even als tip meegeven. Ik heb rond mijn lens een soort klepjes (à la film spot) gemaakt om dit verstrooingslicht uit te bannen. Eerst met karton, dat werkte goed. Sinds kort via mijn 3D printer een meer solide oplossing gemaakt (zie onder). Dit werkt prima en het effect is groot. In combinatie met mijn grijze plafond helemaal het einde. ;)

https://photos.google.com/share/AF1QipNPvQvn7Vwpc9JLOq_D0PIB9Lp4W_PLiHCPXyPMqI6G1Ysz3ghvy0XkNadSVFNtHg?key=MFJOWmhralBOUHBvV25VQTAtTGVTYWlDLVo1THB3


Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

master30

Dat heb je mooi gedaan, toch handig die 3D printers  :clapping:
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

N1v3K

Ooooooh.. Die zou ik heel graag willen proberen op mijn HW45.
Ben je bereid er 1tje tegen betaling te maken?  :angel:

Roeland

Quote from: N1v3K on April  4, 2017, 15:48:20
Ooooooh.. Die zou ik heel graag willen proberen op mijn HW45.
Ben je bereid er 1tje tegen betaling te maken?  :angel:

Erg mooie oplossing!  :o
Als ik mag aanhaken, voor mij ook 1 aub!

Scon

Dank voor de complimenten heren. Ik heb de designs op Thingiverse geplaatst, je kunt ze dan downloaden en laten printen bij een lokale aanbieder. Je hebt nog wel een druppeltje lijm nodig en 4 schroeven van ongeveer 3 mm dikte.

http://www.thingiverse.com/thing:2227089


Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

N1v3K

Mijn dank is groot  :worship:
Ik ga eens kijken of ik in de buurt een shop kan vinden..

Remi

Wauw dat ziet er professioneel uit  :clapping:
Eens kijken wat dat kost om te printen.

Wat voor materiaal heb je gebruikt voor de 3D print? Ik heb totaal geen ervaring met 3D printen en er zijn zoveel verschillende materialen...

groet,
Remi
Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Roeland

Super dat je dit deelt!


Quote from: N1v3K on April  4, 2017, 21:07:40
Mijn dank is groot  :worship:
Ik ga eens kijken of ik in de buurt een shop kan vinden..

Wil je mij op de hoogte houden?
Ik heb veel interesse

Scon

Ik heb het geprint met PLA. Sinds een aantal dagen een printertje (instappertje) en dit was mijn eerste project.

Voor de geinteresseerden:

Printer: https://www.3dninja.nl/nl/xyzprinting-da-vinci-mini.html
Review: https://tweakers.net/video/14489/vijf-3d-printers-onder-de-1000-euro-welke-kwaliteit-bieden-goedkope-modellen.html

Leuke nieuwe hobby  ;)
Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

N1v3K

Klopt het dat ik alle .stl bestanden (6 stuks) moet laten printen?
En daarna de foto's erbij moet houden om te kijken waar elk onderdeel aan elkaar gekoppeld moet worden..? 

Scon

Het Hinge (scharnier) bestand moet 4X. Het Ray_Guide_Wing_S (small) bestand 2X, de rest 1X.

Let er even op dat het scharnierbestand daadwerkelijk klein wordt afgedrukt, mijn printer maakte dat opeens 10X zo groot zonder aanwijsbare rede.

Succes enne post even op thingiverse als je er één gemaakt hebt. ;)
Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

clicquot


N1v3K



Onderdelen zijn binnen. Nu alleen puzzelen hoe het in elkaar gaat   ;D.
Scharnieren zijn er trouwens wel wat iel uitgekomen. Ik kan tussen het ronde deel en het platte deel heen kijken  :unsure:.

wolfkampf

Quote from: Scon on April  4, 2017, 15:13:09
Even oude koeien uit de sloot halen. :) Wilde ik toch even als tip meegeven. Ik heb rond mijn lens een soort klepjes (à la film spot) gemaakt om dit verstrooingslicht uit te bannen. Eerst met karton, dat werkte goed. Sinds kort via mijn 3D printer een meer solide oplossing gemaakt (zie onder). Dit werkt prima en het effect is groot. In combinatie met mijn grijze plafond helemaal het einde. ;)

https://photos.google.com/share/AF1QipNPvQvn7Vwpc9JLOq_D0PIB9Lp4W_PLiHCPXyPMqI6G1Ysz3ghvy0XkNadSVFNtHg?key=MFJOWmhralBOUHBvV25VQTAtTGVTYWlDLVo1THB3
Pooo echt super mooi  :thumbs-up:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Scon

Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

N1v3K


N1v3K

Quote from: Scon on April 20, 2017, 12:47:54
En werkt het N1v3K?

Het is alweer een tijdje geleden dat er hier gereageerd is...

Helaas was dit experimentje voor mij geen succes. Het spul is tijdens het in elkaar zetten gesneuveld (onderdeeltjes waren te fragiel).

Scon

Ik rakel mijn oude topic weer even op. Heb zojuist een veel beter design gepost op Thingiverse.

https://www.thingiverse.com/thing:2827711

Gr.

Scon
Sony HW65ES // Projecta Homescreen Delux HD Progressive 0.9 124x220 // Denon AVR X2200W // Harman Kardon hkts 7+16  7.2 speakers // Popcorn Hour V-Ten

Janbo

Het is misschien wat meer pas maken, maar een 'barndoor' (kleppen voor met name theaterspot) is voor verschillende types en formaten spots gewoon in de handel verkrijgbaar. Die zijn van metaal en kunnen wel tegen een stootje.

henrykb

Nooit aan gedacht om zoiets te proberen.. mooi.
Verschil is wel duidelijk te zien zeg. Ik ga er ook eens mee experimenteren.
En ook bedankt voor de barndoor tip, ken ze wel van zien op een spot, maar ook hier geldt..  niet aan gedacht om dat te gebruiken, en wist zeker niet dat het zo heet.