New HDMI 2.1 standard said to improve HDR support

Started by denada, March 9, 2016, 14:14:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denada

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1457513362

En met 1 nieuwsbericht zijn alle TV's en receivers in 2016 al meteen niet meer futureproof :)

Vraag is natuurlijk of je deze 'betere' variant van HDR echt zult missen en hoeveel materiaal er beschikbaar komt met deze dynamische HDR laag...

The current HDMI 2.0 standard added support for HDR (high dynamic range) through a HDMI 2.0a revision. The next version of the popular interface standard will be HDMI 2.1 that adds support for "dynamic metadata" for HDR, according to Philips.



Ubuntu

"It is not clear when we can expect HDMI 2.1 to debut in products and whether it will be possible to firmware upgrade current 2.0a ports in HDR-enabled TVs."

Maar maakt niet veel uit want, naast het feit dat ik aanneem dat voor de andere hdr formaten support moet zijn in de toestellen. Helemaal correct is het ook niet. Dolby vision gebruikt ook dynamische metadata, en dat zit op de lg tv's van 2016. Tenzij die zijn uitgerust met hdmi 2.1 maar daar heb ik niets over gehoord.

donaldk

#2
Enige update is hoofdstuk 6, de aankondiging van SMPTE 2094-20 en CEA 861.3/861F. Ja dit werkt zelfs met hele oude HDMI chips. Als je ten minste de verbinding maakt. Philips gebruikte hier in demo's een overgedimensioneerde FPGA board voor, maar inmiddels wordt een gezamelijke oplossing vermarkt door Technicolor en die is opgenomen op de grote (Chinese) CE Imageprocessing ASICs, zoals aangekondigd tijdens CES.

http://dci-forum.com/index.php?topic=467.0
http://dci-forum.com/index.php?topic=564.0
http://dci-forum.com/index.php?topic=556.0
http://dci-forum.com/index.php?topic=558.0
http://dci-forum.com/index.php?topic=566.0

denada

Dit is voor mij de eerste keer dat ik HDMI 2.1 voorbij zie komen, maar er is dus nog hoop dat 2.0a of 2.1 qua techniek hetzelfde zouden moeten kunnen, en dat het dus met een firmware update wellicht te upgraden moet zijn, mits de fabrikant daar uiteraard aan mee wil werken..

sparda

https://www.homecinemamagazine.nl/2017/01/hdmi-2-1-officieel-gepresenteerd-moet-weten/

Laat ons hopen dat er zwaar op Dolby Vision ingezet wordt, anders zijn er plots weer een hele hoop spullen verouderd...  :nopompom:
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

Kjelt

Dat laatste heeft natuurlijk niets met HDMI te maken.
De HDMI spec. definieert welke flags in de metadata overeenkomen met een bepaald HDR type.
Of de aangesloten apparatuur dit HDR type ondersteund en welke apparatuur dat gaat doen is een andere kwestie.

road rebel

#6
Ik las het gisteren. Ze hebben alleszins gevoel voor humor daar bij het HDMI-forum.

QuoteRob Tobias, HDMI Licensing Administrator president: For integrators and their clients, every piece of equipment in the ecosystem must be 2.1 for the customer to receive full 4K with HDR or 8K,according to Pasqualino. "There is some margin in the system and the reliability will be good. There will be a short early adopter phase before we see a very quick ramp up to a stable ecosystem," he adds. Bron: CEPRO

Bij mij duurt de ramp up al sinds 2006.

road rebel

#7
Quote from: denada on March  9, 2016, 21:05:25
Dit is voor mij de eerste keer dat ik HDMI 2.1 voorbij zie komen, maar er is dus nog hoop dat 2.0a of 2.1 qua techniek hetzelfde zouden moeten kunnen, en dat het dus met een firmware update wellicht te upgraden moet zijn, mits de fabrikant daar uiteraard aan mee wil werken..

Ik zou daar niet op hopen aangezien 2.0a met moeite 18gbps doorgeeft en 2.1 moet de 48gbps aantikken. Dit is geen klein verschil.


Kjelt

#8
Die 48G is zover als ik weet voor de nieuwe videostandaarden (8k en 4k/120), die zijn er nu nog niet in consumentenapparatuur.
Alle huidige videostandaarden kunnen met de laatste HDMI 2.0 standaard en max. snelheid van 18G prima verzonden en ontvangen worden.
Maar inderdaad als deze nieuwe videostandaarden wel beschikbaar komen zul je de HW HDMI transceivers weer dienen te upgraden wat op een enkele fabrikant na betekent dat je een nieuw apparaat moet kopen.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de maximale lengte van zo'n 48G kabel zal zijn, ze zullen niet goedkoop worden.

Quote
•48G cables enable up to 48Gbps bandwidth for uncompressed HDMI 2.1 feature support including 8K video with HDR. The cable is backwards compatible with earlier versions of the HDMI Specification and can be used with existing HDMI devices.

road rebel

#9
Maar met 48gbps haal je dan weer geen 8K @120Hz.
Dus als 4K UHD @120Hz doorbreekt (  ::) ) dan weet je op voorhand al dat HDMI 2.1 niet zal volstaan.
En aangezien HDCP2.2 tegen dan als onvoldoende beschouwd zal worden kan je een nieuwe HDCP norm verwachten.  :threadclosed:  :hehe:

riwi

Quote from: Kjelt on January  5, 2017, 16:07:27
Ik ben trouwens wel benieuwd wat de maximale lengte van zo'n 48G kabel zal zijn, ze zullen niet goedkoop worden.
Ik denk dat die net zo dik zullen zijn als het plaatje doet vermoeden : regenpijp dikte :)

Kjelt

Quote from: road rebel on January  5, 2017, 16:14:41
Maar met 48gbps haal je dan weer geen 8K @120Hz.
Klopt die staat ook niet bij de supported resolutions, 8K@60 en 4K@120 wel

QuoteDus als 4K UHD @120Hz doorbreekt (  ::) ) dan weet je op voorhand al dat HDMI 2.1 niet zal volstaan.
Hoezo? 4K@120 is wel supported.

Kjelt

Quote from: riwi on January  5, 2017, 16:16:04
Ik denk dat die net zo dik zullen zijn als het plaatje doet vermoeden : regenpijp dikte :)
Ze gebruiken wel dezelfde gammele connector dus hoe ze dat dan daar in gepropt krijgen  :-X

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

sparda

Quote from: Kjelt on January  5, 2017, 15:34:04
Dat laatste heeft natuurlijk niets met HDMI te maken.
De HDMI spec. definieert welke flags in de metadata overeenkomen met een bepaald HDR type.
Of de aangesloten apparatuur dit HDR type ondersteund en welke apparatuur dat gaat doen is een andere kwestie.

Klopt, maar Dolby Vision is wel in staat om meta data te verwerken, dus ik zou verwachten dat het voordeel daar minder uitgesproken zou zijn tegenover HDR 10 - 11?
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

Peerless Monster

Ik moest even hardop lachen...
En maar gebruik maken van diezelfde stomme connector...
Ongelofelijk.
Nu is het ieder jaar upgraden naar een nieuwe hdmi versie en loop je met een nieuwapparaat al weer meteen achter.
Te bizar...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Wim76

Stel je voor dat fabrikanten iets maken waar al genoeg van die specs inzit en dat je daar voorlopig mee kan doen.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

Cobraatje

Volgens Graig Cunningham van Panasonic moet een update naar HDMI 2.1 kunnen.

https://www.avforums.com/threads/video-panasonic-ez1002-oled-4k-tv-q-a.2076190/#post-24591124

Craig mentioned to me after the interview that Panasonic could upgrade their HDMI 2.0a inputs to 2.1 if they need to, so that's true. I spoke to HDMI today as well and they said that there's no reason that you couldn't upgrade 2.0a to 2.1 assuming that you use the right chip sets and build some headroom in, so it's entirely down to the manufacturers.

Kjelt

2.1 t/m 18Gb/s dan want de HDMI chipsets voor 48Gb/s zijn er nog niet eens zover als ik weet?

road rebel

Ja dat is wel iets meer dan "some" overhead  ;) bandbreedte x3!

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

hully

"The new specification will be available to all HDMI 2.0 Adopters and they will be notified when it is released early in Q2 2017."

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

papaleo

Quote from: Mayko on January 23, 2017, 17:06:35
https://hdguru.com/hdmi-2-1-to-bring-robust-home-theater-experience/

Resumé...;
Met de huidige 2.0a/b (18gb/s) versie HDMI kabels is het nu al een crime om afstanden van >10 meter te kunnen overbruggen...,laat staan wanneer er straks 48gb/s door heen gejast moet worden  :crazy:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

road rebel

Ja, op CEPRO las ik ook een artikel over het probleem van HDMI over lange afstanden.
Volgens de auteur een van de boosdoener de lage voltage (5V) van de HDMI-standaard.
Samen met het geringe diameter van de aders kan ik mij wel voorstellen dat er na 10m enig verlies kan zijn.

Nu is het artikel natuurlijk geschreven met de producenten van actieve kabels in gedachten, maar toch.
Maar ik denk at niemand zit te wachten op een "alweer" een nieuwe connector en dat we nog een tijdje met HDMI opgescheept zullen blijven.

Ik zag trouwens dat ik hierboven nog niet geantwoord had:
Mijn veronderstelling luidde: als 120Hz materiaal een succes zou blijken in 4k, dan zal dat ook het geval zijn in 8k. Bijgevolg zal HDMI 2.1 slechts een tijdelijke oplossing zijn  :withstupid:  :threadclosed: