Wanneer buizen vervangen?

Started by Huub-13, February 29, 2016, 15:59:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Vraagje: waaraan kun je merken/zien/horen dat de buizen van een versterker aan vervanging toe zijn?

Ik heb recent een tweedehands Cayin A-70T buizenversterker op de kop getikt.
Die klinkt heel goed, maar ik vraag me af of het zinvol/hoorbaar is als ik de buizen vervang.
Ik vraag me dat af bij zowel de eindbuizen (KT 88) als de voorversterkerbuizen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

addesmo

Volgens mij gaan buizen lang mee. Ik heb tot nu toe alleen buizen vervangen als er een de geest gaf. Altijd een eindbuis. Voorversterker buizen gaan nog langer mee.
Wat wel leuk is, is tuberolling, om maar eens een engelse term te gebruiken. Best aanzienlijke klankverschillen in de diverse merken. Maar als je nu gewoon tevreden bent, en alle buizen lichten gelijk op, niets meer doen. Hoewel :devil:

Kingpin

Hoe oud zijn de buizen?
Kun je eens meten op hoeveel spanning de eindbuizen zijn ingesteld?

Grofweg, 5 jaar voor de eindbuizen en 8 a 10 jaar voor de prebuizen mits deze enkel in de week gebruikt wordt.
Wordt deze elke dag gebruikt dan gaat het heel wat sneller.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

martien

Ik weet niet of je het erg vind dat ik je topic 'gebruik'
Maar hoe kom je erachter welke buizen te kiezen, waar kun je ze kopen of advies vragen?

Huub-13

Quote from: martien on February 29, 2016, 16:21:14
Ik weet niet of je het erg vind dat ik je topic 'gebruik'
Maar hoe kom je erachter welke buizen te kiezen, waar kun je ze kopen of advies vragen?

Als het om Cayin versterkers gaat is HayEnd Audio in Venlo de meest voor de hand liggende adviseur/verkoper, lijkt mij.
Voor andere merken kun je het beste met de importeur contact opnemen.
Maar, correct me if I'm wrong . . . Ik begin nog maar pas met het buizenverhaal (bevalt tot nu toe erg goed!)
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

martin778

Heel veel keus heb je tegenwoordig niet, tenzij je een hoop $$$ wilt uitgeven aan NOS exemplaren.

Huub-13

Quote from: Kingpin on February 29, 2016, 16:10:00
Hoe oud zijn de buizen?
Kun je eens meten op hoeveel spanning de eindbuizen zijn ingesteld?

Grofweg, 5 jaar voor de eindbuizen en 8 a 10 jaar voor de prebuizen mits deze enkel in de week gebruikt wordt.
Wordt deze elke dag gebruikt dan gaat het heel wat sneller.

Ik kan niets meten want heb geen apparatuur.
De Cayin A-70T is selfbiasing, dus laat ook geen waarden zien.
Hoe oud mijn buizen nu zijn weet ik niet en wist de verkoper ook niet.
Daarom tast ik een beetje in het duister over vervangen of niet.
Bij mij staat de versterker gemiddeld wel 4-5 uur per dag aan, dus dat is per jaar al gauw zo'n 1500-1900 uur.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

addesmo

Bij mij ook! Maak je geen zorgen, buizen gaan best lang mee. Tot er een de geest geeft.... ;)

Huub-13

Quote from: addesmo on February 29, 2016, 16:38:21
Bij mij ook! Maak je geen zorgen, buizen gaan best lang mee. Tot er een de geest geeft.... ;)
Hoe merk je dat er een "de geest geeft"?
Ploft hij dan of houdt hij er gewoon mee op?
Speelt de versterker door met 3 i.p.v. 4 eindbuizen?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

addesmo

En anders koop je er gewoon een setje bij, van een ander merk, kun je leuk vergelijken en gelijk zien of de buizen die je nu hebt slecht/anders zijn. Oop internet veel info over klankmatige verschillen en een leuke ervaring voor pak hem beet 200 euro.
Bij eindbuizen die kapot gaan speelt de versterker gewoon door, alleen niet meer zoals bedoeld! Een kapotte buis doet niets meer en blijft koud!

Huub-13

Bedankt Addesmo, waar luister jij zelf naar?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

chansig

Van de website van tonefactory geplukt:

Het is haast onmogelijk om een exact tijdstip aan te geven als het gaat om het vervangen van buizen. Buizen zijn aan slijtage onderhevig. Deze slijtage is afhankelijk van de belasting. Hoe hoger de belasting, des te eerder zijn de buizen aan vervanging toe. Het is wel zo dat eindbuizen sneller aan vervanging toe zijn dan de voorversterkerbuizen.

Veelal wordt de volgende richtlijn gebruikt: Speel je 2-3 in week op je versterker dan is het aan te raden je eindbuizen eens in de 2-3 jaar te vervangen. De voorversterkerbuizen eens in de 5 jaar.

Als een buis echt kapot is, is het natuurlijk betrekkelijk eenvoudig om die te vervangen. Makkelijk te herkennen zijn buizen die niet meer gloeien. Als een buis roodgloeiend wordt, is het verstandig om je versterker meteen uit te zetten. De bias staat dan niet goed afgesteld of kan in zijn geheel weggevallen zijn. Wat ook een heikel punt kan zijn, is het slecht contact maken van de buis met de socket. Oxidatie en los zittende buizen zijn hier meestal de oorzaak van. Hierdoor kan het voorkomen dat de spanning in de socket overslaat. Als je geluk hebt vliegt er dan een zekering uit. Het kan ook zijn dat een buis er wit uitziet. Dan is de buis niet meer luchtdicht. Deze buis is dan zonder meer te vervangen. Een egale blauwe gloed hoeft geen reden tot paniek te zijn.

In het geval dat er geen buis aanwijsbaar kapot is, kun je ook aan je geluid merken dat het tijd wordt om je buizen te vervangen. Je geluid wordt minder strak, akkoorden worden modderig en de bassen worden ongedefinieerd. Ook als je merk dat het vermogen van je versterker minder wordt, is het vervangen raadzaam.

Terminale voorversterkerbuizen herken je aan steeds meer ruis en microfonie. Sommigen beginnen te brommen. Als je ZACHTJES met een pen of potlood tegen een voorversterkerbuis tikt, mag je dat niet door de speaker horen. Hoor je het wel, dan is de buis zeer microfonisch geworden en dient te worden vervangen. Bij deze test moet je versterker natuurlijk niet op stand-by staan! Zoals gezegd zijn buizen aan slijtage onderhevig. Dit gaat natuurlijk langzaam, zodat je meestal niet direct in de gaten hebt dat je buizen minder worden en je aan de klank went. Je hoort het verschil pas echt goed nadat je de buizen hebt vervangen.

Een laatste reden om je buizen te vervangen, kan de wens van een ander geluid zijn. Vooral het wijzigen van de voorversterkerbuizen kan een enorme invloed hebben op je geluid. Het kan erg inspirerend werken om eens van geluid te veranderen.
Geplaatst in Vragen over buizenversterkers door Tonefactory


Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Huub-13

Hé . . . dank je wel Hans, zeer bruikbare info!
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

addesmo

Mooi stukje van tonefactory, alleen zijn zij natuurlijk wel belanghebbend!
Ben het er verder best grotendeels mee eens, maar buizen kunnen, met nadruk op kunnen, soms lang meegaan.
Heb overigens een Unison s6 met nos sylvania voor en latout eind buizen.

addesmo

Side van Audio Analoque geeft ook veel info

Huub-13

Quote from: addesmo on February 29, 2016, 16:53:40
Heb overigens een Unison s6 met nos sylvania voor en latout eind buizen.
Quote from: addesmo on February 29, 2016, 16:56:03
Side van Audio Analoque geeft ook veel info

Naar Unison Research heb ik ook al met een scheef/gulzig oog zitten lonken.  :angel:
Lijkt mij een mooie upgrade als ik met mijn Cayin wat ervaring heb opgedaan en hij aan vervanging toe is.

De website van Audio Analogue zie ik daarom ook regelmatig . . . .  ;)
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

martien


ambior


djoeri

Vaak gaan ze redelijk gelijk achteruit waardoor het niet snel opvalt. De ev buizen zullen meer te voorduren hebben. Je kunt eens op tubeworld kijken als je een beetje richting wilt hebben wat de verschillen tussen de merken zijn. Ik ben een Philips fan een fijn rond geluid, misschien niet het meest accuraat.

Gr Djoeri

advr

Bij een tweede hands buizen versterker zou ik sowieso beginnen met nieuwe buizen. Dit omdat je niet weet hoe de vorige eigenaar met de versterker om is gegaan. Je kunt beginnen met nieuwe produktie buizen, gewoon omdat je het geluid van je versterker moet leren kennen. Daarna kun je je in gaan lezen om een beetje te gaan fine tunen. Maar misschien bevalt het geluid je gewoon zoals het is. In mijn Audio Innovations heb ik enorm veel type  buizen en merken geprobeerd en combinaties uitgeprobeerd. Het is zo persoonlijk dat het niet te doen is wat JIJ lekker vindt klinken.
Veel plezier met het tube-rolling....
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Huub-13

Quote from: advr on February 29, 2016, 21:16:03
Leuk zo'n zoektocht :-)

Is zeker leuk, maar niet goedkoop.
Elk setje van 4 buizen kost toch al gauw 150-200 euro.
Daarbij kun je zowel met de voor- als de eindbuizen "spelen".
Als je enkele combinaties naast elkaar wil horen ben je dan toch al gauw 1.000 euro kwijt.
Dat gaat me voor het "leuke" dan toch wat ver . . .

Je suggestie om bij aankoop van een 2e hands versterker te beginnen met nieuwe buizen vind ik het overwegen waard.
Al mijn buizen (voor en eind) zijn van het merk Electro Harmonix.
Als ik zo wat rondlees op internet staan die wel goed aangeschreven.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

advr

De eindbuizen zou ik vooral in het begin hetzelfde laten en beginnen met een ander voorbuisje. Nooit alles tegelijk want dan weet je niet waar naar je luistert. Een buis moet ook een uurtje of 40 inspelen. Dus de tijd eert voor nemen. Lang niet alles is duur
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Former member 78

Quote from: advr on February 29, 2016, 21:14:09
Bij een tweede hands buizen versterker zou ik sowieso beginnen met nieuwe buizen. Dit omdat je niet weet hoe de vorige eigenaar met de versterker om is gegaan. Je kunt beginnen met nieuwe produktie buizen, gewoon omdat je het geluid van je versterker moet leren kennen. Daarna kun je je in gaan lezen om een beetje te gaan fine tunen. Maar misschien bevalt het geluid je gewoon zoals het is. In mijn Audio Innovations heb ik enorm veel type  buizen en merken geprobeerd en combinaties uitgeprobeerd. Het is zo persoonlijk dat het niet te doen is wat JIJ lekker vindt klinken.
Veel plezier met het tube-rolling....

Zolang als de versterker goed klinkt, zal ik de buizen lekker laten zitten.
Je hoort het echt wel als er een slecht exemplaar tussen zit.

advr

Kan natuurlijk maar ik heb graag een referentie. :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster