Het 'grote' NAD topic

Started by tommi, February 12, 2016, 22:58:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tommi

In navolging van het Classé audio topic (gek genoeg op een ander deel  van het forum..) en het 'grote' Rotel topic én met al het nieuws dat ik vandaag verzameld heb lijkt het me tijd om voor dit prachtige merk ook zo'n topic te creëren :).
Dan maar gelijk met de deur in huis vallen:

De nieuwe Masters Series M50.2, al wat langer geleden aangekondigd maar nu bijna klaar voor release, uitgerust met cd-drive, 2x2tb hdd te configureren als raid of niet en geprijsd op €4750,-:
m50_2_1 by Pietje Bell, on Flickr

close-up disc-slot onder het display:

m50_2_2 by Pietje Bell, on Flickr

=============================================================


Dan de nieuwe versterker uit de Masters Series, de M32 Direct Digital Amplifier, eveneens geprijsd op €4750,- met eindtrappen die uit de C390 komen maar dan iets zwaarder uitgerust (wat dat dan ook moge betekenen?). Ook zit standaard BluOS ingebouwd en ook met die prachtige aluminium afstandsbediening :inlove:

m32 by Pietje Bell, on Flickr


===================================================================================

Verder een tweetal custom install apparaten, let op beide zonder bluetooth mogelijkheid ivm stalen behuizing en rackmontage:

CI580 rackmount  Four Zone BluOS network player, maw dus vier nodes mk2  in 1 behuizing, geprijsd op €1499,-
IMG_20160212_105205 by Pietje Bell, on Flickr


CI720 (Bluesound Powernode mkII als mogeljke rackmount unit), geprijsd op €999,-. Je kunt ze los kopen en gebruiken of anders in de RM720 rackbehuizing steken, die voorzien is van een switch en een 230v rail zodat er maar twee kabels de behuizing in hoeven gaan (slim!). Deze RM720 zal separaat €350,- kosten.

IMG_20160212_105159 by Pietje Bell, on Flickr


Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

DVDmartinDVD

Leuke topic.

Had niet gedacht dat de M50.2 zo duur zou worden. Er is over dit apparaat nog niet veel info te vinden?

Ziet er wel gelikt uit.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

tommi

Is ook allemaal nog zeer vers van de pers, de prijzen kunnen ook nog wel een beetje anders worden heb ik daarstraks begrepen van de officiële NL vertegenwoordiging
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Sailor Jan

Ik ben wel gecharmeerd geworden van NAD. De combo M12/M22 klonk wel heel erg goed.
Maar de prijs is mij wat te hoog!

Ik ben nog aan het kijken naar de C390DD2 en zal nog even moeten sparen. Zeker de BluOS en de HDMI module zijn ideaal voor wat ik wil.

Ze zijn momenteel ook een module voor HDMI 2.0 aan het ontwikkelen en ik hoop tzt voldoende geld ervoor te hebben.
Wees lief voor jezelf

DVDmartinDVD

Er komt ook een BluOs module uit voor de M17. Ben dan toch benieuwd wat dan de meerwaarde is van de M50.2 met BluOs.

Ik gebruik nu de Auralic Aries als media-speler, zou mooi zijn als ik deze met de Nad M50.2 zou kunnen testen.

De M50.2 ziet er erg goed uit, dat is een ding wat zeker is :)

De harddisk om de cd rips op te slaan gaan die in de M50.2 of wordt het ook een nieuwe M52 vault?

ik hoop eigenlijk op een prijs van 3999,- dat zou volgens mij reëler zijn.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

tommi

Quote from: DVDmartinDVD on February 17, 2016, 18:12:53
Er komt ook een BluOs module uit voor de M17. Ben dan toch benieuwd wat dan de meerwaarde is van de M50.2 met BluOs.

Ik gebruik nu de Auralic Aries als media-speler, zou mooi zijn als ik deze met de Nad M50.2 zou kunnen testen.

De M50.2 ziet er erg goed uit, dat is een ding wat zeker is :)

De harddisk om de cd rips op te slaan gaan die in de M50.2 of wordt het ook een nieuwe M52 vault?

ik hoop eigenlijk op een prijs van 3999,- dat zou volgens mij reëler zijn.

M50.2 zal allicht mooier opgebouwd worden dan een module die geschoeid is op de leest van de Node2 en dus zal een M50.2 wel beter klinken.
De HDD's gaan in de M50.2, er zal zoals het er nu naar uitziet geen nieuwe M52 Vault komen. De prijzen zijn nog niet 'fixed in stone' heb ik begrepen.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Gawain

#6
Ik zou tzt wel eens de M32 + M50.2 vs M2 + M50 naast elkaar willen horen, heel erg benieuwd hoe dat uitpakt..

De prijs van de M32 verbaasd me namelijk nogal... De M2 kostte nieuw €5.999,- ik vraag me dan meteen af waar er dan bij de M32 op bespaard is dat deze zoveel goedkoper is..?

De M50.2 is dan weer een heel stuk duurder dan de M50, erg benieuwd waar dit dan in zit...

Ze zien er in ieder geval erg mooi uit :)

DVDmartinDVD

Hoi Tommi,

Heb jij de M12 ook naast de de M17 beluisterd met name in stereo?

Ben eigenlijk wel benieuwd.....

Ik heb voor de M17 op stereo de M22 aangesloten, klinkt erg lekker. Heb eigenlijk nooit stereo met de M27 beluisterd.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

tommi

Quote from: DVDmartinDVD on March  4, 2016, 19:10:49
Hoi Tommi,

Heb jij de M12 ook naast de de M17 beluisterd met name in stereo?

Ben eigenlijk wel benieuwd.....

Ik heb voor de M17 op stereo de M22 aangesloten, klinkt erg lekker. Heb eigenlijk nooit stereo met de M27 beluisterd.

Hoi Martin,
nee heb ik niet beluisterd, de M12/M22 is bij mij thuis primair bedoeld voor muziek, voor surround gaat de M12 op de ongebalanceerde line-in als HT-passthrough. De Pioneer (nu nog..) en de Classé verzorgen de rest van het surround.
Ik heb een rare kronkel dat ik nooit het surround-deel het stereo-deel wil laten beïnvloeden en de M12 sluit daarin perfect aan op mijn wens, buiten het feit dat ik 'em samen met de M22 supergoed vind spelen.

Tom.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

DVDmartinDVD

De M17 is op stereo gebied ook wel een toppertje.

Denk dat ik wel voor de nieuwe M50.2 ga, wil hem wel eerst horen samen met de Auralic Aries.
De M50.2 heeft wel meer mogelijkheden en qua uiterlijk ook super mooi.

Ik luister veel muziek via Apple music, hopelijk komt er ook een interne app daarvoor zodat ik niet via airplay hoeft te spelen, wat weer de kwaliteit van het geluid positief beïnvloed.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

brt

Hoi Tomni,

heb jij ook iets over de NL release datum van de M32 gehoord? Op diverse plekken lees ik april, maar het is nog erg stil.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

pvd_66

Quote from: DVDmartinDVD on March  6, 2016, 18:55:38
De M17 is op stereo gebied ook wel een toppertje.

Denk dat ik wel voor de nieuwe M50.2 ga, wil hem wel eerst horen samen met de Auralic Aries.
De M50.2 heeft wel meer mogelijkheden en qua uiterlijk ook super mooi.

Ik luister veel muziek via Apple music, hopelijk komt er ook een interne app daarvoor zodat ik niet via airplay hoeft te spelen, wat weer de kwaliteit van het geluid positief beïnvloed.

ff wat ophalen  ;D
Hoe groot vind je het verschil tussen met de airplay?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

DVDmartinDVD

Ik stream alleen via airplay, het klinkt goed maat ik denk dat via een interne app beter zal klinken.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

pvd_66

Huh? Je hebt toch zo'n mooie Auralic?
Ik ben een beetje nieuwsgierig omdat ik ook bijna alles via airplay stream, maar ik ben toch benieuwd of t met een externe streamer echt beter klinkt.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

DVDmartinDVD

De NAD M50.2 zit er bijna aan te komen, ziet er erg mooi uit.
Alleen de prijs is wel aan de hoge kant. Hopelijk dat ik hem eens kan gaan vergelijken met de Auralic Aries.

Ben nog steeds erg tevreden met de Aries.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Dura

Supertevreden met de mogelijkheden en de geluidskwaliteit van mijn C390DD plus BluOS module, wou alleen wel dat ie er wat stijlvoller uit zou zien, wat dat betreft is die M32 wel erg fraai. Maar om er nou een paar duizend bij te leggen vooral voor een mooiere kast... Hij zal verder ook best beter zijn maar voor mij is de C390 goed genoeg.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

WDitters

#16
Ik ben een tevreden bezitter van M12/M50 combo en heb uiteraard wat research gedaan de afgelopen maanden. Een M50 bovenop een M12 oogt natuurlijk niet zo lekker, en de M50.2 staat dus op mijn interesselijst.

Bij de M50.2 heeft NAD eigenlijk niets meer of minder gedaan dan de M50 en M52 (vault) te nemen en te integreren. Niet alleen technisch maar ook prijstechnisch dus. Origineel was de listprijs van beiden 2499,00 euro, samen 4998,00 euro dus. De prijs van de M50.2 is daarmee verklaarbaar. Tegelijk ook heel jammer want niet iedereen heeft een M52 nodig, en voor die gebruikers prijst de M50.2 zich dus (dik) uit de markt. Enig voordeel dat hierbij eventueel nog te verzinnen zou zijn is dat de originele M52 vault slechts rippen naar 24/96 ondersteunde en dat de M50.2 dit tot op 24/192 ondersteunt ...

Dan de techniek erachter. Er is een duidelijk hoorbaar verschil tussen de huidige M50 en de BluOS module voor de M12/C390DD. Ik heb ze een tijdje naast elkaar gehad (ik had ook een BluOS module in mijn M12) en vond de M50 als standalone speler duidelijk beter klinken (Tests gedaan met Qobuz, Tidal en 24/192 materiaal van HDtracks). Met de huidige MQA functionaliteit en straks ook DSD functionaliteit gaat dat verschil groter worden want de M50 doet hardwarematige conversie, terwijl de BluOS module dit softwarematig doet (met iets mindere precisie). Dit laatste is overigens een statement van NAD. Ik heb dat niet kunnen testen want ik had toen mijn BluOS module al van de hand gedaan. Als laatste is me opgevallen dat het verschil tussen M50 en BluOS module zelfs nog groter werd toen ik de M50 met een Audioquest Vodka HDMI kabel aan de M12 hing (middels de HDMI insteekmodule). Op dat moment ging deze combo gebruik maken van het i2s protocol over HDMI. Dit is een aanzienlijke verbetering over SPDIF en AES/EBU (Over Toslink zullen we het maar niet hebben ;). De BluOS module daarentegen zit wel direct in de M12, maar gaat over een proprietary NAD interface naar de DAC toe. i2s is hierbij dus niet van toepassing. Allemaal redenen waarom (als je portemonnee het toelaat) een losse speler + DAC/(Pre)AMP combo domweg beter is dan de DAC/(Pre)AMP met geintegreerde BluOS module.

Nu nog een manier vinden om mezelf over de pijn van de helaas door NAD opgedrongen opslag functionaliteit heen te zetten .. Ik wil de M50.2 namelijk wel graag hebben, al is het alleen maar vanuit visueel oogpunt, maar weet nu al dat de opslag functionaliteit niet of nauwelijks gebruikt gaat worden. Ik heb immers al een NAS met 8x3Tb opslag ... :(
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

DVDmartinDVD

Mooie set hoor :)

Denk ook inderdaad dat de hardeschijven die in de M50.2 zitten de prijs behoorlijk opschroeven. Ik heb mijn cd collectie op een losse harde schijf staan die aangesloten is op de Aries.
Zo'n 270 cd die nog geen TB inbeslag nemen, of hier nog veel bij komen....denk het niet met de muziek online diensten.

Had liever gezien dat de M50.2 geen interne schijven haden en de prijs zo rond de 3000,- was.
Ik wacht wel de testen af en hopelijk kan ik hem vergelijken met de Aries.

Maar moet wel toegeven dat het design van NAD erg mooi is en daardoor een hoog HEB gehalte heeft.

Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

WDitters

Eerste M50.2 exemplaren worden medio juli in NL verwacht hoorde ik van NAD NL

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

tommi

Quote from: brt on April 13, 2016, 22:56:11
Hoi Tomni,

heb jij ook iets over de NL release datum van de M32 gehoord? Op diverse plekken lees ik april, maar het is nog erg stil.

Hoi brt,

ik zal es informeren, ben niet zo actief geweest de laatste tijd ivm een verbouwing op het thuisfront.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

brt

Ik hoorde eind aug, begin sept.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tommi

geen verdere info gevonden tot nu toe maar er staat een aantal behoorlijk grote onthullingen te wachten op 26 september in het Spoorwegmuseum te Utrecht...
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

DVDmartinDVD

Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Roeru117

Ben er wel benieuwd naar. Hopelijk krijgt de Classic lijn een welverdiende make over. En een mooie (betaalbare) streamer met bluOS zou ook niet verkeerd zijn.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Dura

Die schijnen eraan te komen volgens een hifi -winkel waar ik onlangs binnen liep; opvolgers van de 3020 en de 7050 maar met BluOS ipv een NAD-eigen streamer.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.