Dayton UM18-22 18" DVC Twins build - testdrive!

Started by mimic, February 9, 2016, 08:22:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flakkees

Quote from: mimic on February 16, 2016, 09:48:27
Ik heb een dikke eindtrap van Classe over, die kan ik eerst wel eens voorzichtig gebruiken om te kijken waar ik op uit kom.
dat zou ik niet doen , je gaat je versterker hier enorm me belasten en als die gaat klippen je woofers ook
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Clippen belast je woofers niet. Zolang het termische vermogen van de woofer niet overschreden wordt maakt dat zoveel niet uit.
Voor je versterker is het iets minder leuk. Die kan wel eens lekker warm worden. Maar ook hier: Zolang hij niet oververhit raakt is het nog wel te doen.

Hoe zwaar is die Classe?

mimic

Voelt ook wel minder goed om zo'n mooie versterker in te zetten. Aan de andere kant hij is te koop en staat werkloos te staan  :)
CA-201 200W 2-CHANNEL AMPLIFIER
Rated output power:   8 Ohm load 200 W (700 W)
Stereo (mono)   4 Ohm load 400 W (1200 W)
Frequency response:   20Hz to 20KHz –0.1 db
Sensitivity:   1.3 Volts in for rated output
Input Impedance:   75K ohm
Output Impedance:   0.017 ohm
Gain:   29.02 db
S/N Ratio:   135 dbr
THD + N:   0.004%
KEF LS50W - Velodyne DD12

rho

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Als je 400W in elke woofer kan steken dan is dat toch al heel wat om te experimenteren.
Als je geen uren aan een stuk op vol vermogen speelt dan zou dat geen probleem mogen zijn.
(een voordeel van een PA amp is dat die daar beter tegen kunnen = zijn ontworpen om lange tijd aan hoog vermogen te draaien)

morca

400 op een driver van 1000 watt is te weinig imo.
Zal de strakheid en hoe laag ze goed kunnen spelen niet ten goede komen .
Hoef je zeker geen LT toe te passen met de minidsp.

Waarom hangt die dikke amp niet aan je fronts.

rho

Quote from: morca on February 16, 2016, 14:25:05
400 op een driver van 1000 watt is te weinig imo.
Zal de strakheid en hoe laag ze goed kunnen spelen niet ten goede komen .
Hoef je zeker geen LT toe te passen met de minidsp.

Waarom hangt die dikke amp niet aan je fronts.

Dat heeft niet meet het vermogen dat een amp levert te maken.
Als dat waar zou zijn zou je bas minder strak klinken (verandering in DF = verandering in output impedantie van de versterker of de impedantie van de driver) en minder diep gaan (bandbreedte van de versterker verandert aan de onderkant? Afstelling van de subwoofer verandert?) als je volume lager dan maximaal staat.

400W ipv 1000W is een verschil van iets meer dan 3dB max SPL. So??

mimic

Die Classe is over omdat ik in de huiskamer lekker makkelijk met 1 geïntegreerde Anthem draai. De Classe is van mijn 2e set maar daar stop ik mee.

Het ging alleen maar even om het testen heren, ik zou bijvoorbeeld willen weten of alleen mijn roomcorrectie ( ARC ) kan doen wat ik wil. Dan heb ik geen geintegreerde DSP eindtrap/ minidsp meer nodig.
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Toch klinkt een woofer niet strak op te weinig vermogen.
Dat heb ik al vaker als 1 keer gehoord door de jaren heen met bouwen.

Idd op papier zeggen veel mensen dat het alleen 3 DB scheelt.
Ik ervaar dat heel anders,goeie makker van me ook.
Hij miste meer dan 3 DB na aankoop van een passende amp.
Woofer speelt opeens veel strakker ,directer veel stabieler en gelaagd laag en infrasoon laag.

morca

Quote from: mimic on February 16, 2016, 15:23:15
Die Classe is over omdat ik in de huiskamer lekker makkelijk met 1 geïntegreerde Anthem draai. De Classe is van mijn 2e set maar daar stop ik mee.

Het ging alleen maar even om het testen heren, ik zou bijvoorbeeld willen weten of alleen mijn roomcorrectie ( ARC ) kan doen wat ik wil. Dan heb ik geen geintegreerde DSP eindtrap/ minidsp meer nodig.
Mits goed geplaatst kan ARC er wel wat van maken denk ik.

rho

#59
Quote from: mimic on February 16, 2016, 15:23:15
Die Classe is over omdat ik in de huiskamer lekker makkelijk met 1 geïntegreerde Anthem draai. De Classe is van mijn 2e set maar daar stop ik mee.

Het ging alleen maar even om het testen heren, ik zou bijvoorbeeld willen weten of alleen mijn roomcorrectie ( ARC ) kan doen wat ik wil. Dan heb ik geen geintegreerde DSP eindtrap/ minidsp meer nodig.
Dan lijkt me die Classe ideaal. Je hebt 'm toch al staan.
Je moet enkel opletten dat je ARC geen boost van b.v. 25dB wil gaan toepassen op 22Hz ofzo. Maar als je dat zou nodig hebben dan wordt zowat elke amp overstuurt. Ik denk trouwens ook dat zo goed als geen enkel LFE kanaal een amplitude kan uitsturen dat groot genoeg zou zijn.
Dus overdreven boosten zal zeker niet lukken. (niet door ARC en niet door een DSP)
Met een NU6000 heb je dan meer speelruimte.
Maar of je dat ook daadwerkelijk zou willen (heel erg veel boost toevoegen) is nog maar de vraag.

400W per sub lijkt me al redelijk wat voor in de huiskamer. Je subs vragen wel wat om in beweging te komen, maar ze hebben oppervlakte genoeg om lekker druk te zetten.

mimic

Quote from: morca on February 16, 2016, 15:26:32
Mits goed geplaatst kan ARC er wel wat van maken denk ik.

Ben benieuwd! Ik kan daar natuurlijk geen LT filter in programmeren.

Quote from: rho on February 16, 2016, 15:27:01
Dan lijkt me die Classe ideaal. Je hebt 'm toch al staan.


Vooral dat laatste; en dan beslissen wat ik nodig heb. Top!
KEF LS50W - Velodyne DD12

vincneus1

Quote from: rho on February 16, 2016, 12:35:38
Clippen belast je woofers niet. Zolang het termische vermogen van de woofer niet overschreden wordt maakt dat zoveel niet uit.
Voor je versterker is het iets minder leuk. Die kan wel eens lekker warm worden. Maar ook hier: Zolang hij niet oververhit raakt is het nog wel te doen.

Hoe zwaar is die Classe?
Ik heb hier een video over gezien op YouTube van ene 'barevids'. Die heeft het hele idee van clippen uitgelegd en ik herinner me dat het mij duidelijk leek dat het je voice coils flink verhit. Het mag wel minder vermogen zijn maar er staan een hele boel Volts op je coils waardoor je die toch behoorlijk belast[emoji16]

rho

Er staan net zoveel volts op je spoel als wanneer je de versterker vol uitstuurt net voordat ie gaat clippen.
Het vermogen is groter bij clipping omdat de frequentie inhoud van je signaal groter wordt. (je benadert een blokgolf)
Het klopt dus dat je meer vermogen in je woofer stuurt bij clipping. Maar zolang dat vermogen de spoel niet zover opwarmt dat het boven de specs van de sub gaat is er geen probleem. Clipping of niet. Je kan ook teveel vermogen in je sub steken met een super zuivere sinus. Zolang het thermische vermogen van de sub niet overschreden wordt kan dat geen kwaad. (uitgaande van een signaal dat de sub niet over zijn mechanische limiet stuurt)
Clipping of niet, dat maakt weinig verschil. Je sub kan een bepaald AC vermogen verwerken, bijna onafhankelijk van het signaal (DC is een ander verhaal omdat je sub dan niet beweegt en veel meer gaat verhitten)

Voor een versterker geldt eigenlijk hetzelfde, maar hier kan je er van uitgaan dat als hij clipt hij wel degelijk meer vermogen levert dan waarvoor hij ontworpen is.
(ligt er een beetje aan in welke stage hij clipt en hou de gain verdeeld is over de verschillende trappen)

Martijn M

Inderdaad, Rho. Er bestaan veel misverstanden over clipping. Vaak wordt beweerd dat een clippende versterker je speaker eerder opblaast dan een niet clippende versterker. In het geval je naar één driver kijkt, zoals bijvoorbeeld een subwoofer, is dat niet waar. Zoals Rho zegt is het puur een kwestie van vermogen. Meer vermogen betekent meer dissipatie in de spoel, dus met meer vermogen zul je je woofer eerder oververhitten en dus opblazen.

Kijk je naar een passief gefilterde luidspreker, dan wordt het anders. Clipping gaat gepaard met veel vervorming. Die vervorming zorgt ervoor dat er relatief meer energie in hogere frequenties gaat zitten en juist minder in lagere frequenties. Het resultaat is dat een signaal dat normaal gesproken door de woofer verwerkt zou worden, nu voor een groot deel voor rekening van de tweeter komt. Die tweeter kan veel minder vermogen aan. Met een clippende versterker zul je dus sneller je tweeter opblazen dan met een niet clippende versterker die hetzelfde vermogen levert.
Dutch & Dutch

vincneus1


mimic

#65
Anywhoes ; ik heb gewoon lekker die Inuke6000 DSP gekocht! Vermogen zat, en uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat eerdaags de woofers binnenkomen :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

rho

Nice.
Ik ben igg al benieuwd naar de pics. :)

mimic

#67
De woofers zijn er, je kunt je op geen enkele manier voorbereiden op het formaat. 18" is gewoon serieus groot voor een driver :)

De versterkers ( heb 2 inuke 6000DSP in 1 koop gekocht ) komen vanmiddag ook. Man wat een leuke dag!

Die zijn ook binnen, 12Kilowat aan DSPbaar geweld. Nou!
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Ga je nu serieus 1 Inuke 6000 op 1 woofer zetten.......?
Zwaar overkill.
Apart je wilde niet teveel uitgeven aan 1 amp en nu koop je er 2  ;D

mimic

Absoluut niet, maar de verkoper had er 2 in 1 koop. Dus binnenkort staat er 1 inuke in de marktsectie :)
KEF LS50W - Velodyne DD12


mimic

Aan de andere kant, ik heb ook nog 2 x 12inch aurasounds in gesloten behuizing liggen...

7.1 op de schaal van richter?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Former member 78

Quote from: mimic on February 25, 2016, 11:00:07
De woofers zijn er, je kunt je op geen enkele manier voorbereiden op het formaat. 18" is gewoon serieus groot voor een driver :)

De versterkers ( heb 2 inuke 6000DSP in 1 koop gekocht ) komen vanmiddag ook. Man wat een leuke dag!

Die zijn ook binnen, 12Kilowat aan DSPbaar geweld. Nou!

Heeft de woofer je gebruikt een dubbele spreekspoel?
De iNuke 6000 is volgens mij niet in bridge te gebruiken...

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

#74
Quote from: ArjanR1 on February 25, 2016, 14:37:15
De iNuke 6000 is volgens mij niet in bridge te gebruiken...
ik denk dat je gelijk hebt...en louter afgaand op de specs mag je de spreekspoelen ook niet elk op één kanaal hangen, want in de manual wordt zelfs geen output opgegeven voor 2 Ohm.
dan kan je ze natuurlijk nog gewoon in serie zetten en op één kanaal hangen, maar dan gebruik je dus maar de helft van je amp

fwiw, screenshot uit de manual;

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea