Eerste ervaringen met Epson TW7200

Started by texmurphy68, February 5, 2016, 17:04:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

texmurphy68

Na zo'n 3 weekjes spelen, even een verhaaltje met mijn bevindingen tot nu toe. Ik heb de beamer bij Frank gekocht en 1 extra stand laten kalibreren. De cinemastand wordt standaard gedaan en ik heb de natural-stand ook laten doen (wat uiteindelijk een denkfoutje van mij was, aangezien het roodfilter ook in de natural-stand voor de lens gaat. Dat had dus de living room-stand moeten zijn. Komt goed bij de herkalibratie heeft Annewiek al gezegd). Na alle enorm positieve verhalen over kalibreren, moet me toch van het hart dat ik geen Wowwwww, wat een verschil met hoe ik eerder op mijn door mezelf afgestelde TW2900 keek. Ik vond er van alles tegelijk van. In de vermaarde cinemastand leek het bij tv kijken alsof iedereen net iets te lang onder de zonnebank had gelegen. Onnatuurlijk rode gezichten, terwijl witte achtergronden weer erg blauw leken. Bij films vanaf bluray waren de kleuren iets te hoog opgeschroefd leek het, maar het keek niet onprettig. Wat me ook opviel, was dat de 3D stand niet gekalibreerd was (terwijl dit voor de cinemastand in ieder geval wel het geval zou moeten zijn volgens mij) De beamer maakt bij 3D best wel wat herrie, maar dat is een kwestie van de versterker de beamerfan maar wat laten overstemmen :-)
De naturalstand heb ik maar links laten liggen en ben met de living room-stand aan de slag gegaan, omdat ik net een tikkie meer licht wilde hebben en de lamp wel in ECO wilde laten draaien. In het menu wordt de kleurtemperatuur niet meer (zoals bij de TW2900) in Kelvin aangegeven, maar je kan plussen en minnen tussen (even uit m'n hoofd -5 en +5 of zoiets). Het is een heel gepuzzel om huidtinten er natuurlijk uit te laten zien. De ene keer piel je met de instelling huidtinten (staat standaard op 3, maar soms wil je 'm op 5 of wel 6 zetten), dan speel je weer met de kleurtemperatuur die bij mij steeds tussen de -1 of -2 varieert en dan kan je ook nog rood aanpassen in het CMS natuurlijk. De juiste verhoudingen vinden om het blauw uit gezichten en witte achtergronden weg te krijgen en het rood er natuurlijk uit te laten zien, is iets wat ik met mijn TW2900 nooit heb gehad eigenlijk. Witte overhemden lijken er somt uit te fikken en lijkt met het terugdraaien van contrast geen pasklare oplossing te zijn. (er staat geen superwhite ingeschakeld oid) Mogelijk schommelt alles nog wat i.v.m. de nieuwigheid van de lamp, al heb ik in 3 weken tijd er toch al wel 100 uur opzitten. Mijn vriend bleef steevast vasthouden dat ie ghosting zag. (hij heeft een overdreven goed zicht en ziet vaak de shutterbrillen klapperen bij tv's) Ik meende het niet te zien, totdat er een aantal donkere scenes voorbijkwamen en ik vreemde schaduwen zag. Dat bleek op te lossen door de 3D diepte die op 3 stond, terug te zetten op 0. Weer een stukje verbetering.
Ik zal nog wel even bezig zijn met finetunen (de door Frank gekalibreerde standen laat ik sowieso in het geheugen staan) en sla mijn eigen 'perfecte'instellingen voor de cinema- en living room-stand op (in 3D dynamic en cinema) Er werd gezegd dat er een kalibratieschema bijgeleverd zou worden. Ik verwachtte een printje van de instellingen van het CMS en zo'n mooi 'before calibration' en 'after calibration'- plaatje met kleurrijke lijntjes en zo. Het bleek niet meer te zijn dan een schema van de momenten (draaiuren) dat je de beamer mag laten herkalibreren.  ;D Dat was even jammer, hahaha.

Ik ben supertevreden met de scherpte van deze projector, die mede wordt veroorzaakt door de super resolution-mogelijkheid. In de ECO mode is ie heerlijk stil, terwijl de lichtopbrengst prima is in de avond. Het mooiste zou zijn als ik dezelfde kleurinstellingen kon hebben in de standen cinema en living room en dan overdag living room en 's avonds cinema, maar dat is denk ik een onmogelijkheid. Het spelen met de instellingen zal nog wel even duren.
Nu sparen voor een receiver met Dolby Atmos en 3D doorgeeffunctie, want de Pioneer LX60 ondersteunt niks, dus nu gaat de HDMI uitgang vanuit de Xbox One naar de beamer en de audio optisch naar de versterker. Even geen Dolby True HD of dts HD-Master of ander 7.1 kanaals geluid helaas, maar ja. Je moet iets hebben om naar uit te blijven kijken, nietwaar?
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

J.A.F._Doorhof

Je krijgt de rapporten na elke hercalibratie.
Denk er wel aan dat je een geheugen laadt als je de eerste keer de projector gebruikt, als je hem zo aansluit zal het niet goed gaan vaak.
Zelfde geldt voor 3D gebruik, je moet zodra de film speelt even een geheugen laden, 3D word namelijk wel gekalibreerd.

Ik zou toch adviseren naar de gekalibreerde settings te kijken aangezien die goed staan afgesteld voor alle films.
Het zal soms even wennen zijn inderdaad maar geloof me.... :D

TV signaal is niet tegen te kalibreren, Ned 1,2,3 kunnen dezelfde clip laten zien en er toch anders uitzien, gooi daar SBS en RTL bij en het is compleet. Kijk bv maar eens naar de reclame van de postcode loterij naar die kleuren, die is op elke zender totaal anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

texmurphy68

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2016, 17:20:44
Je krijgt de rapporten na elke hercalibratie.
Denk er wel aan dat je een geheugen laadt als je de eerste keer de projector gebruikt, als je hem zo aansluit zal het niet goed gaan vaak.
Zelfde geldt voor 3D gebruik, je moet zodra de film speelt even een geheugen laden, 3D word namelijk wel gekalibreerd.

Ik zou toch adviseren naar de gekalibreerde settings te kijken aangezien die goed staan afgesteld voor alle films.
Het zal soms even wennen zijn inderdaad maar geloof me.... :D

TV signaal is niet tegen te kalibreren, Ned 1,2,3 kunnen dezelfde clip laten zien en er toch anders uitzien, gooi daar SBS en RTL bij en het is compleet. Kijk bv maar eens naar de reclame van de postcode loterij naar die kleuren, die is op elke zender totaal anders.



Bedankt voor de tip m.b.t. geheugen laden bij 3D. Dat wist ik niet! En zijn 3D cinema en 3D dynamic allebei gekalibreerd of alleen 3D cinema?

Bij films ziet het er inderdaad prima uit (voor m'n idee soms wat te veel kleurverzadiging, maar dat zal wel gewenning zijn ook), bij TV is het inderdaad per zender verschillend. (algemeen: Nieuwsuur en Journaal bijvoorbeeld vaak blauwig en RTL, SBS veel roder)

Bedankt voor je reactie, Frank!
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

J.A.F._Doorhof

TV kan ik dus niet tegen op kalibreren, dat is onbegonnen werk.
Met DVD, downloads en natuurlijk BD moet het er allemaal goed uitzien.

3D CINEMA is de gekalibreerde stand, daar zou hij trouwens automatisch op moeten springen in 3D als je een geheugen laadt.
Zoals op het formulier dat je bij de projector hebt gekregen altijd even eerst een memory laden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"