Dual accesspoint set-up; geconfuseerd

Started by mikekiwi, February 2, 2016, 20:03:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Quote from: jasjenl on February  3, 2016, 11:51:50
Dat vind ik wat stellig gezegd: ik heb ook gewoon één SSID met twee consumer AP's (eentje beneden, eentje boven), beiden op hun eigen kanaal en in mijn geval werkt het prima. Wellicht scheelt het dat bij mij de onvangst van het AP beneden op de bovenverdieping dusdanig slecht is  (en vice versa ook) dat daardoor clients al gauw op de andere verdieping over schakelen. Het werkt bij mij in ieder geval gewoon goed met zowel mijn laptop als mijn iPhone en iPad.Niet echt handig, dan moet je dus steeds handmatig switchen van AP...
nee hoor, niks moet namelijk, alleen als je signaal slechter is, met dezelfde ssid kan je geeneens zien op welk punt je zit, dan kan je dus beneden wel met boven verbonden zijn zonder dat je er erg in hebt.  ;)
JBL PRX Power!

Hanky Panky

Quote from: katwax on February  3, 2016, 11:58:21
Het werkt inderdaad anders, je zit zo en zo al met centraal beheer, ze communiceren onderling waardoor ze een client overnemen, soms hebben ze zelfs de mogelijkheid om hun signaal meer te richten naar clients, ook worden ze voorzien om meerdere clients tegelijk te bedienen zonder dat hierdoor alles veel trager gaat etc.
Maar het is gewoon duurder:
TP-Link RE-210 -> 50 euro
ubiquiti ac-lite -> 115 euro

Beetje Dacia vs BMW, beide zijn auto's en je kan beide gebruiken om van punt a naar punt b te rijden :)

Het werkt inderdaad prima. Heb nu een Long range versie hangen, overal bereik in huis, op zolder, achter in de tuin. De tweede AP hangt nu op kantoor ivm de optie voor een gast netwerk (veiliger).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

katwax

Quote from: Hanky Panky on February  3, 2016, 12:16:51
Het werkt inderdaad prima. Heb nu een Long range versie hangen, overal bereik in huis, op zolder, achter in de tuin. De tweede AP hangt nu op kantoor ivm de optie voor een gast netwerk (veiliger).
Is inderdaad ook nog een voordeel dat je zonder veel moeite een gastnetwerk kan opzetten waardoor je zonder problemen mensen gebruik kan laten maken van uw wifi, maar zonder ze toegang te moeten geven tot je prive netwerk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Remi

Ik heb ook een hele tijd met hetzelfde probleem zitten spelen en voor android devices heb ik het kunnen oplossen.

Om het schakel gedrag op de client te kunnen sturen gebruik ik de volgende app.

Best WIFI:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pintacdesign.bestwifi&hl=nl

WIFI Jumper kan ook maar vond ik lastiger te configureren:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.goramart.wifijumper&hl=nl

Nu als ik door m'n huis loop schakelen de telefoons en tablets automatisch over op het sterkere AP.
De gevoeligheid hiervoor kan je zelf instellen.


Helaas in de wereld van Apple leven we in beperkingen en zijn dit soort oplossingen niet mogelijk/of beter gezegt toegestaan...
Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

dennism

Quote from: Starred on February  3, 2016, 11:09:53
Denk dat je gelijk hebt.
Vraag me wel af waarom het in corporate stuff wel mogelijk is en niet in consumer stuff. Vergt dit erg speciale chips of software etc (dus veel duurder)?

vooral omdat bij consumer spul de logica in de accespoints zit en elkaar niet echt kunnen beïnvloeden daar ze ontworpen zijn om standalone te werken. bij zakelijk spul werk je vaak met accesspoints die centraal aangestuurd worden vanuit een controller. Die controller kan dan zeggen AP1 Client X is bijna buiten jouw bereik, maar zit vol in het bereik van AP2, kun jij even doen alsof je buiten bereik bent zodat client X naar AP2 switched, en vooral de duurdere controllers gaan nog een stuk slimmer te werk dan dit voorbeeld.

mikekiwi

#30
Quote from: Raphie on February  3, 2016, 08:33:42
Vergeet gewoon het verhaal van delen van één SSID, dat werkt niet voor consumer spul.
Dus gewoon WIFI aan op router, die noem je "beneden" dan één accespoint via utp en die noem je "boven"
Tuurlijk, zo had ik het voorheen al (met Experiabox en extra- ap). Maar nu ik toch de wifi van de experioabox wilde vervangen (wat issues met hickups en buffering bij video's) wilde ik kijken of ik met twee gelijke AP's de boel zou kunnen optimaliseren. Zo niet, dan ga ik inderdaad weer terug naar gescheiden systemen.

Quote from: Remi on February  3, 2016, 15:49:46Helaas in de wereld van Apple leven we in beperkingen en zijn dit soort oplossingen niet mogelijk/of beter gezegt toegestaan...
En laten nu net de Apple apparaten het meest beweeglijk zijn in ons huis  :D

Quote from: dennism on February  3, 2016, 18:53:30bij zakelijk spul werk je vaak met accesspoints die centraal aangestuurd worden vanuit een controller. Die controller kan dan zeggen AP1 Client X is bijna buiten jouw bereik, maar zit vol in het bereik van AP2, kun jij even doen alsof je buiten bereik bent zodat client X naar AP2 switched
Precies zo hoopte ik dat het ook bij mij zo zou werken. Maar dat werkt dus iets minder.

Ik ga even overdenken wat het handigst is qua opstelling, sterkte-instelling en plaatsing. Dan daar wat mee experimenteren en  als dat niet naar tevredenheid gaat, dan idd weer gescheiden SSID's opzetten.

Tenzij iemand nog een luminumineus idee heeft om nog andersoortige verbetering te bewerkstelligen...

dennism

#31
Apple producten zijn bij ons in zakelijke omgevingen in ieder geval ook de apparaten die het meeste issues geven met roaming en AP associatie en bijbehorende issues met slechte(re) wifi ontvangst. Wat dat betreft zijn het echte consumenten apparaten die perfect werken in een omgeving met maar 1 AP of niet overlappende AP's, maar zodra er overlap is en ze van AP zouden moeten wisselen voor de beste ontvangst soms zeer vreemde dingen doen, al lijkt het bij de laatste IOS versie's beter te gaan dan een paar jaar geleden, toen o.a. de combinatie Cisco Controller based Wifi en iPhones / iPads echt een drama was en voor flink wat uurtjes trouble shooten heeft gezorgd.

donaldk

Geen idee hoe ze het doen, maar Airties claimt dat ze automatisch de sterkste van meerdere van hun acesspoints/routers gebruiken. Ze raden er een per verdieping aan, om 1.5 gigabit/s doorvoer te halen.

dennism

Quote from: donaldk on February  4, 2016, 01:48:41
Geen idee hoe ze het doen, maar Airties claimt dat ze automatisch de sterkste van meerdere van hun acesspoints/routers gebruiken. Ze raden er een per verdieping aan, om 1.5 gigabit/s doorvoer te halen.

Lijkt erop dat ze iig een soort van basis controller functionaliteit hebben waardoor de AP's met elkaar kunnen communiceren, mogelijk zonder tussenkomst van de gebruiker.

AirTies Mesh – establishes a coordinated multi-AP Wi-Fi Network, extending Wi-Fi coverage in the home.

Hanky Panky

Mijn Ubiquity AP-LR was € 94 en heb nu overal in huis bereik. Huis van 2003, kanaalplaten vloeren, ca 160m2 oppvl, HR ++ glas. Hangt beneden in de meterkast en heb achter in de tuin (ca. 25 meter) nog 10/10. Meer dan zat voor een beetje surfen of W'appen. Had eerst een gewoon AP en een Airport Express boven. De iPad hield krampachtig aan die Airport vast, zelfs als ik naast het AP beneden zat te werken en de airport nauwelijks nog verbinding had....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

mikekiwi

Quote from: Hanky Panky on February  4, 2016, 13:09:38
Mijn Ubiquity AP-LR was € 94 en heb nu overal in huis bereik. Huis van 2003, kanaalplaten vloeren, ca 160m2 oppvl, HR ++ glas. Hangt beneden in de meterkast en heb achter in de tuin (ca. 25 meter) nog 10/10. Meer dan zat voor een beetje surfen of W'appen. Had eerst een gewoon AP en een Airport Express boven. De iPad hield krampachtig aan die Airport vast, zelfs als ik naast het AP beneden zat te werken en de airport nauwelijks nog verbinding had....
Heb jij dan deze ?

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Starred

Quote from: Hanky Panky on February  4, 2016, 18:39:03
Yep, die hangt hier  :)

En hoe werkt dat? Je gebruikt de modem/router van je internet provider en daar koppel je dit AP aan en je bent klaar?

Hanky Panky

Quote from: Starred on February  5, 2016, 13:01:06
En hoe werkt dat? Je gebruikt de modem/router van je internet provider en daar koppel je dit AP aan en je bent klaar?

Juist. Configtool draaien van UBNT/Ubiquity, via je browser alles instellen (eventueel kanaal vastzetten in een drukke Wifi omgeving) en klaar.

Wifi op je router uitzetten (tenzij je daar graag nog iets mee wil doen).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Starred

Werkt ie via power line of gewoon LAN?

Hanky Panky

Quote from: Starred on February  5, 2016, 15:03:07
Werkt ie via power line of gewoon LAN?

ik heb een netwerkkabeltje vanuit de router er in zitten. Power over Ethernet (PoE voeding is meegeleverd) dus 2 netwerkkabeltjes nodig.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000