Dual accesspoint set-up; geconfuseerd

Started by mikekiwi, February 2, 2016, 20:03:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik heb het wifi-signaal van mijn Experiabox uitgezet en heb het wifi-gebeuren vervangen door twee TP-Link TL-WA901 accesspoints.

Heb beide hetzelfde SSID gegeven, ook dezelfde WPA-key. Vast ip-adres, DHCP op de accesspoints uitgezet en beide in Accesspoint-modus. AP1 = kanaal 1, AP2 = kanaal 11 (vast ingesteld)

Nu heb ik het idee dat als ik met AP1 verbonden ben (benedenverdieping) en ik naar boven loop, niet automatisch wordt geschakeld naar AP2. Wifi analyser toont een enorm sterk signaal als ik naast AP2 sta, maar mijn telefoon geeft daar gewoon maar 2 van de 4 streepjes.

Kan ik AP2 beter in een repeater-stand zetten? Doe ik ergens anders iets fout?

katwax

Hangt beetje van je ap's zelf af. De betere ap's zorgen ervoor dat je zonder storing (zeer weinig) dat je naar de beste ap in de buurt overschakelt.
Ikzelf gebruik Ubiquiti en deze doet dat feilloos, tp-link richt zich natuurlijk op een ander segment en het kan dus zijn dat bij hun ap's dit niet automatisch gaat.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Het is ook aan je telefoon om effectief over te schakelen ook...en vb Android is daar niet altijd goed in...er bestaan mogelijks wel "appjes" om dit meer te faciliteren. (vb "Wifi switcher" of "Wifi Roaming Fix")
Onder Android Lollipop kan je in de developer-mode wel iets fixen rond Wifi roaming scans.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

donron

Een AP kan een mobile device niet dwingen om over te stappen. Vooral apple devices zijn nogal vasthoudend, zolang ze een AP hebben, houden ze vast ook al is er veel sterker aanwezig. Kun je het niet met 1 AP af? Plaatsen op begane grond in trapgat oid?

Kjelt

Het is inderdaad aan de client om over te schakelen op een ander AP.
Je zou nog kunnen proberen beiden fixed op hetzelfde kanaal te zetten wellicht dat dit beter werkt.
Echter de client zal toch opnieuw een sessie met het tweede AP moeten opzetten om een nieuwe sessiesleutel af te spreken.

mikekiwi

Alternatief is dat ik beide accesspoints een eigen SSID geef zodat de statische apparaten op de verschillende verdiepingen altijd met het juiste AP contact maken en dan moeten de mobiele devices het zelf maar uitzoeken, daarvan is de snelheid iets minder van belang.

Quote from: donron on February  2, 2016, 21:47:43
Een AP kan een mobile device niet dwingen om over te stappen. Vooral apple devices zijn nogal vasthoudend, zolang ze een AP hebben, houden ze vast ook al is er veel sterker aanwezig. Kun je het niet met 1 AP af? Plaatsen op begane grond in trapgat oid?
Het zijn in totaal 3 verdiepingen met betonnen vloeren, tot op heden heb ik het met 1 router of sterke AP niet kunnen redden. 1 van de 901's die ik heb heeft wel extra grote en sterke antennes, maar betwijfel of die alles covert als ik hem op de 1e verdieping in het trapgat plaats. Zit al langer wat te rommelen met Wifi en dacht met een dubbele setup het wel geregeld te hebben, maar het zit dan nog weer wat ingewikkelder in elkaar dan ik als netwerk nono dacht.

Quote from: jvanhambelgium on February  2, 2016, 21:32:29
Het is ook aan je telefoon om effectief over te schakelen ook...en vb Android is daar niet altijd goed in...er bestaan mogelijks wel "appjes" om dit meer te faciliteren. (vb "Wifi switcher" of "Wifi Roaming Fix")
We hebben hier alle platformen (android, ios, windows mobile, osx macbook en Win10 laptop...oh nee, ik mis dan nog een linux-machine  :sneaky2:) draadloos in huis dus ik hoopte dat de AP's dat zouden regelen. Maar hoe meer ik daar over nadenk, hoe dommer die gedachte is  :embarassed: :alien:

Quote from: Kjelt on February  2, 2016, 21:54:15
Het is inderdaad aan de client om over te schakelen op een ander AP.
Je zou nog kunnen proberen beiden fixed op hetzelfde kanaal te zetten wellicht dat dit beter werkt.
Echter de client zal toch opnieuw een sessie met het tweede AP moeten opzetten om een nieuwe sessiesleutel af te spreken.
Beide AP's hebben al een fixed kanaal, dus dat kan ik niet wijzigen. Is even wifi-uit en wifi-aan een trigger die genoeg is om een telefoon dan wel het juiste AP te laten kiezen?

donron

Kun je in de APs geen zendvermogen of MAC Adres block instellen?

mikekiwi

Quote from: donron on February  2, 2016, 22:08:24
Kun je in de APs geen zendvermogen of MAC Adres block instellen?
Zendvermogen in 3 standen (laag, midden, hoog), MAC-filtering kan zowel positief als negatief

katwax

Het is inderdaad altijd aan de client om de beslissing te nemen, maar ik heb in het verleden ook verschillende opstellingen getest, het enige wat goed werkte was het signaal lager zetten waardoor ap niet zo ver reikt. Nadeel hiervan is altijd dat het op bepaalde plaatsen net iets minder is en dat het overschakelen soms tot onderbreking kan zorgen.
Na veel testen (en zagen van de vrouw), blijkt dat er wel ap's zijn die de client helpen.
Zero handoff (https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205144590-UniFi-What-is-Zero-Handoff-) is bv zo'n techniek. Dit heeft het draadloos gebeuren hier in huis op een totaal ander niveau gebracht :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

VTEC_genieter

#9
Dus je hebt in totaal 3 routers door het hele huis?
De modem-router van UPC verbonden met kabel met de TP-Link router op de begane grond.
En hoe is de andere TP-Link op de bovenste verdieping verbonden? Ook met kabel verbonden naar de begane grond? Verder naar de Experiabox of naar de TP-Link beneden?

Let op: er is maar 1 gateway. Dat is de Experiabox.
En alle TP-Link routers hebben als functie ROUTER in hun instellingen.

Als je boven staat, kan je verbinding maken met de betreffende TP-Link router?
Zo ja, doe gelijk de scan-network/LAN test en kijk of ie alle devices in het huis inclusief de Experiabox (deze is de gateway) kan detecteren/zien.
Lukt dat niet, dan moet je de benedenste TP-Link bekijken, naar de instellingen. ROUTER functie moet hier ingeschakeld zijn, met vast IP-adres op deze router.

En bekijk ook deze webpagina:
http://www.labnol.org/software/add-router-to-wireless-network/19716/

Heb ermee een supersnelle netwerk thuis gemaakt en overal maximale strepen voor wifi!!
3 Verdiepingen hier met alle deuren dicht en heb zelfs één router minder dan jij.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

mikekiwi

#10
@VTEC-_genieter: Eh, wacht nee, nu haal je heel veel door elkaar. Ik heb geen UPC, alleen een KPN-experiabox. Dat is mijn router. En daarin staat wifi uit.

Verder heb ik nu dus twee access-points (en dus geen routers, dhcp staat op de ap's ook uit). Beide idd bedraad aangesloten op Experiabox met een vast ip-adres.

Quote from: katwax on February  2, 2016, 22:34:41
Het is inderdaad altijd aan de client om de beslissing te nemen, maar ik heb in het verleden ook verschillende opstellingen getest, het enige wat goed werkte was het signaal lager zetten waardoor ap niet zo ver reikt. Nadeel hiervan is altijd dat het op bepaalde plaatsen net iets minder is en dat het overschakelen soms tot onderbreking kan zorgen.
Na veel testen (en zagen van de vrouw), blijkt dat er wel ap's zijn die de client helpen.
Zero handoff (https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205144590-UniFi-What-is-Zero-Handoff-) is bv zo'n techniek. Dit heeft het draadloos gebeuren hier in huis op een totaal ander niveau gebracht :)
na de opmerking van Donron over sterkte instellingen was ik daar idd over aan het nadenken. Ben vooral aan het zoeken geweest naar sterke zenders, maar 2 sterke zenders kan wel eens het probleem zijn en moet ik de zender op de begane grond wat zachter zetten zodat er sneller wordt geschakeld naar de andere AP als ik naar boven loop.

Dat Zero-handoff, snap ik niet helemaal, maar ik geloof van harte dat het erg goed werkt ;) Wie weet wordt het dat ooit wel, probeer het na wat omzwervingen nu eerst met wat ik nu heb staan.

VTEC_genieter

Ow. Ik ging net op Google zoeken naar je TP-Link en zag wat foto's van het apparaat.
Sorry, ik dacht dat het een router was.

En ik heb op de zolder liggen een oude router van Linksys gebruikt en ingesteld als wifi extender/repeater, met kabel verbonden naar de begane grond naar de modem-router van UPC.
Heel goedkoop oplossing en ook naadloos wifi aanmelding als ik met mijn iPad door het hele huis van beneden naar boven loop.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

mikekiwi

Quote from: VTEC_genieter on February  2, 2016, 23:01:16
Ow. Ik ging net op Google zoeken naar je TP-Link en zag wat foto's van het apparaat.
Sorry, ik dacht dat het een router was.

En ik heb op de zolder liggen een oude router van Linksys gebruikt en ingesteld als wifi extender/repeater, met kabel verbonden naar de begane grond naar de modem-router van UPC.
Heel goedkoop oplossing en ook naadloos wifi aanmelding als ik met mijn iPad door het hele huis van beneden naar boven loop.
Don't worry, ik ben al lang blij met de aandacht hier  :clapping:

Dat is idd ook nog een vraag die ik open had staan: heeft het omzetten van 1 AP naar de repeater stand nog een positief effect op de situatie ipv de dubbele AP-stand zoals ik het nu heb staan? Of maakt dat het switchen beter, maar haalt het de snelheid omlaag bijv. ?

donron

Ja, halveert de snelheid op de repaeter

katwax

#14
Quote from: donron on February  2, 2016, 23:08:18
Ja, halveert de snelheid op de repaeter
This.

Quote from: mikekiwi on February  2, 2016, 22:50:22
@VTEC-_genieter: Eh, wacht nee, nu haal je heel veel door elkaar. Ik heb geen UPC, alleen een KPN-experiabox. Dat is mijn router. En daarin staat wifi uit.

Verder heb ik nu dus twee access-points (en dus geen routers, dhcp staat op de ap's ook uit). Beide idd bedraad aangesloten op Experiabox met een vast ip-adres.
na de opmerking van Donron over sterkte instellingen was ik daar idd over aan het nadenken. Ben vooral aan het zoeken geweest naar sterke zenders, maar 2 sterke zenders kan wel eens het probleem zijn en moet ik de zender op de begane grond wat zachter zetten zodat er sneller wordt geschakeld naar de andere AP als ik naar boven loop.

Dat Zero-handoff, snap ik niet helemaal, maar ik geloof van harte dat het erg goed werkt ;) Wie weet wordt het dat ooit wel, probeer het na wat omzwervingen nu eerst met wat ik nu heb staan.
Je moet het zien/meemaken en dan wil je niet anders :)

De beste oplossing(met huidige ap's) is inderdaad zorgen dat je niet teveel overlap hebt en dus het signaal van ap1 zo zwak wordt dat je client snel zal overgaan naar ap2.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

VTEC_genieter

Ik denk dat het pas uitmaakt als er pakketjes worden verstuurd. Hoe meer pakketjes (download), hoe meer negatief invloed op de snelheid van je internet.

Je kan inderdaad je huidige situatie veranderen door één TP-Link niet meer te gebruiken. Uit je netwerk halen bedoel ik.
Doe de test als je wil [emoji6]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Kjelt

QuoteIs even wifi-uit en wifi-aan een trigger die genoeg is om een telefoon dan wel het juiste AP te laten kiezen?
Dat hangt van de software in je telefoon af. Als deze een lijstje heeft van laatst gevonden APs en die gebruikt zou het niet hoeven werken. Als deze serieus kijkt naar het sterkste signaal en daar de beslissing van af laat hangen zou het wel kunnen werken. Testen dus.

Raphie

Vergeet gewoon het verhaal van delen van één SSID, dat werkt niet voor consumer spul.
Dus gewoon WIFI aan op router, die noem je "beneden" dan één accespoint via utp en die noem je "boven"

Dan kijk je bij slechte verbinding gewoon op welke je roamed en pak je de andere... Verder niet langer over nadenken
JBL PRX Power!

donron


Quote from: Raphie on February  3, 2016, 08:33:42
Vergeet gewoon het verhaal van delen van één SSID, dat werkt niet voor consumer spul.
Dus gewoon WIFI aan op router, die noem je "beneden" dan één accespoint via utp en die noem je "boven"

Dan kijk je bij slechte verbinding gewoon op welke je roamed en pak je de andere... Verder niet langer over nadenken

Mee eens, zolang je geen tools in je APs hebt om 1 SSID netjes werkend te krijgen is bovenstaande het beste. Dan kun je apparaten die aan 1 locatie gebonden zijn (streamer in woonkamer, printer boven op kantoor etc) ook koppelen aan bijbehorende APs

jvanhambelgium

Quote from: Kjelt on February  3, 2016, 07:19:54
Dat hangt van de software in je telefoon af. Als deze een lijstje heeft van laatst gevonden APs en die gebruikt zou het niet hoeven werken. Als deze serieus kijkt naar het sterkste signaal en daar de beslissing van af laat hangen zou het wel kunnen werken. Testen dus.

Allesinds op mijn Nexus tablet met 5.x Android erop wel. Soms pakt ie hem gewoon vanzelf (op zolder in m'n HT heb ik een AP staan met dezelfde SSID/Key als beneden)

In het slechtste geval moet ik inderdaad effe "Wifi OFF/ON" en pikt het het erg sterke signal van m'n zolder-AP op als ik in deze ruimte zit.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Starred

Quote from: Raphie on February  3, 2016, 08:33:42
Vergeet gewoon het verhaal van delen van één SSID, dat werkt niet voor consumer spul.
Dus gewoon WIFI aan op router, die noem je "beneden" dan één accespoint via utp en die noem je "boven"

Dan kijk je bij slechte verbinding gewoon op welke je roamed en pak je de andere... Verder niet langer over nadenken

Denk dat je gelijk hebt.
Vraag me wel af waarom het in corporate stuff wel mogelijk is en niet in consumer stuff. Vergt dit erg speciale chips of software etc (dus veel duurder)?

donron

Beide. In de pro APs zitten meerdere tools om de drempel voor overgang lager te maken. Maar ook die kunnen het niet forceren. Wel zorgen dat de overlap minimaal is. Vaak is er wel software ingebouwd waardoor meerdere AP's zich meer gaan gedragen als 1 netwerk ipv meerdere netwerken met dezelfde naam. Maar dan met externe software/hardware controller.

blue-eyes

Quote from: Raphie on February  3, 2016, 08:33:42
Vergeet gewoon het verhaal van delen van één SSID, dat werkt niet voor consumer spul.
Dus gewoon WIFI aan op router, die noem je "beneden" dan één accespoint via utp en die noem je "boven"

Dan kijk je bij slechte verbinding gewoon op welke je roamed en pak je de andere... Verder niet langer over nadenken

Doe ik ook. Perfectie is niet altijd nodig. Dit werkt ook erg goed, goed genoeg, meer dan genoeg!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jasjenl

Quote from: Raphie on February  3, 2016, 08:33:42
Vergeet gewoon het verhaal van delen van één SSID, dat werkt niet voor consumer spul.
Dat vind ik wat stellig gezegd: ik heb ook gewoon één SSID met twee consumer AP's (eentje beneden, eentje boven), beiden op hun eigen kanaal en in mijn geval werkt het prima. Wellicht scheelt het dat bij mij de onvangst van het AP beneden op de bovenverdieping dusdanig slecht is  (en vice versa ook) dat daardoor clients al gauw op de andere verdieping over schakelen. Het werkt bij mij in ieder geval gewoon goed met zowel mijn laptop als mijn iPhone en iPad.
QuoteDus gewoon WIFI aan op router, die noem je "beneden" dan één accespoint via utp en die noem je "boven"

Dan kijk je bij slechte verbinding gewoon op welke je roamed en pak je de andere... Verder niet langer over nadenken
Niet echt handig, dan moet je dus steeds handmatig switchen van AP...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

katwax

Quote from: Starred on February  3, 2016, 11:09:53
Denk dat je gelijk hebt.
Vraag me wel af waarom het in corporate stuff wel mogelijk is en niet in consumer stuff. Vergt dit erg speciale chips of software etc (dus veel duurder)?
Het werkt inderdaad anders, je zit zo en zo al met centraal beheer, ze communiceren onderling waardoor ze een client overnemen, soms hebben ze zelfs de mogelijkheid om hun signaal meer te richten naar clients, ook worden ze voorzien om meerdere clients tegelijk te bedienen zonder dat hierdoor alles veel trager gaat etc.
Maar het is gewoon duurder:
TP-Link RE-210 -> 50 euro
ubiquiti ac-lite -> 115 euro

Beetje Dacia vs BMW, beide zijn auto's en je kan beide gebruiken om van punt a naar punt b te rijden :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543