Het grote Sony RX100 (mk1, mk2, mk3 en mk4) topic

Started by _ MarcelloW _, February 2, 2016, 15:22:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

_ MarcelloW _

Sony baarde opzien toen het merk in 2012 de RX100 aankondigde: een compactcamera met een grote (1") sensor. Dankzij de meer dan uitstekende testresultaten wereldwijd werd de RX100 binnen de kortste keren als dé referentiecamera voor het premiumcompactsegment gezien.

Inmiddels zijn er 4 verschillende versies van deze camera te koop, allen met hun eigen uitrusting en daarbij behorend prijsniveau.



Heb jij een RX100, ben je van plan om er een te kopen, of iets anders leuks te melden... Doe dat dan in dit topic!! (zelf gemaakte fotos meer dan toegestaan)

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

_ MarcelloW _

#1
Ik heb sinds kort een RX100 mk2

Tijdens de BTW-vrije dagen van Mediamarkt aan kunnen schaffen voor EUR 413,--. Ook zit er nog een cashback van EUR 50,-- van SONY aan te komen.

Al met al een geweldige deal.

Ik ga in maart naar Cambodja om de camera eens flink te testen! Lijkt mij voor zowel mijzelf, als mijn camera geen straf!



Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

bokkes

Nou bij deze dan een aankoop vraag over de MKii.
Ik zie dat deze een flitsschoen heeft voor een opzet flitser !!!
Kun je deze flitser in het menu ook op altijd aan zetten ??

Waarom , ik maak foto's van Koi in kassen met veel licht van boven.
Met mijn Panasonic TZ7 kom ik redelijk uit de voeten maar zoek een opvolger.
Ik gebruik nu dus flits altijd aan camera onder een schuine hoek en hopen op goed geluk.
Voor top foto's gebruiken we een overigens parasol en andere camera.

Zou een MKii wat kunnen zijn ??
Voorbeeld van slechte foto bijgevoegd ................. Bokkes

Starred


Kjelt

Quote from: Starred on February  5, 2016, 13:13:13
Denk dat Panasonic nu een aardige concurrent in de markt heeft gezet met de TZ100
Qua lens hebben ze totaal andere keuze gemaakt:

Panasonic            25 – 250 mm   F2.8 - F5.9
Sony mkIII-IV :   24 - 70 mm      F1.8-2.8

Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan de Sony , maak vaker opnames bij dubieuze lichtomstandigheden dan dat ik flink moet inzoomen.

Starred

Ik ook, maar het prijsverschil is wel erg groot. De Sony is bijna 2x zo duur als de Pana

Kjelt

Je bedoelt de mkIV vs de Panasonic?
Als je inderdaad perse 4k video nodig hebt dan is dat een goede vergelijking,
als je kijkt naar de mkIII dan zijn ze qua prijs ongeveer gelijk, de Sony is verkrijgbaar voor  740.- de Panasonic 700.-

_ MarcelloW _

#7
Quote from: bokkes on February  2, 2016, 20:10:45
Nou bij deze dan een aankoop vraag over de MKii.
Ik zie dat deze een flitsschoen heeft voor een opzet flitser !!!
Kun je deze flitser in het menu ook op altijd aan zetten ??

Waarom , ik maak foto's van Koi in kassen met veel licht van boven.
Met mijn Panasonic TZ7 kom ik redelijk uit de voeten maar zoek een opvolger.
Ik gebruik nu dus flits altijd aan camera onder een schuine hoek en hopen op goed geluk.
Voor top foto's gebruiken we een overigens parasol en andere camera.

Zou een MKii wat kunnen zijn ??
Voorbeeld van slechte foto bijgevoegd ................. Bokkes

Is dit niet gewoon op te lossen met een (polarisatie) filter?

Ik snap niet zo goed wat een flitser met dit probleem doet
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Erik

heb de mk1 en die voldoet overdag meer dan genoeg voor de neeste dingen voor kiekjes meer dan genoeg heb niet het idee veel te missen vergeleken met zijn opvolgers. niet voor wat ik er extra voor moet betalen voor die extra's.
iets.minder lichtsterk dat wel en zoomen gaat prima met de software zoom verbaast me wat die nog neerzet als ik 20 x inzoom niet te vergelijken met eerdere zooms. de rx100 word niet voor niets de rolls royce genoemd onder de pocket camera's. en kan in je binnenzak of achterzak wat met systeem camera's toch lastig is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

bokkes

Quote from: _ MarcelloW _ on February  5, 2016, 16:32:06
Is dit niet gewoon op te lossen met een (polarisatie) filter?

Ik snap niet zo goed wat een flitser met dit probleem doet
Polarisatie filter kan maar daar wordt een andere camera voor gebruikt.
Gaat dus om compact en het snelle werk.
Om niet in technische termen te spreken want die weet ik niet maar,
de flits flitst de spiegeling er uit.
Marcello jij hebt een MKii dus maak een teiltje water zet deze bij het raam en zie zelf eens wat het doet.
Is nog wel de vraag of je de flits op altijd aan in het menu kan zetten ????

Erik

Afgelopen week weer meegenomen in achterzak en het is zo lekker een lichte camera te hebben die je altijd bij je hebt vanwege het gewicht. Meteen in JPG schieten scheelt veel achteraf werk.
Merkte wel dat zodra de schemer begon te vallen dat de iso omhoog kruipt en zodra het donker wordt de sluitertijd omlaag. 1/8 sec op 3200 iso wordt dan al lastig om haarscherpe foto's te krijgen. Dit is wel de max bij 1 inch camera's jammer.

Volgens mij is er nog niks wat in je achterzak past en betere fotos maakt toch? Verwacht zelfs amper winst van de MK4 ten opzichte van de Mk1 die ik nu gebruik.
Maar voor overdag, bewolkt, regenachtig of zonnig perfecte de cam.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Witalik

Hmm, ik heb een beetje bos en bomen gevoel. Wij zoeken een camera die toch wel beter foto's (mooier, scherper en makkelijk) kan maken dan onze 10megapixel compact camera van 5 jaar oud. Ik heb zelf een nikon coolpix achtig ding, type weet ik zo even niet. Maar die is het ook net niet.

Er is een kleine man op komst en me vriendin wil alles op de plaat leggen  ::)     Eerste instantie leek me zo'n systeem camera me wel wat. bijvoorbeeld Sony a5000 maybe. Zo'n echte spiegelreflex camera lijkt me teveel gedoe, ik ben toch niet zo iemand die alles in gaat stellen met diepte en weet ik veel wat ( misschien wel later stadium wie weet). En ik vind zelf zo'n ding echt groot en lomp. Met een systeem camera is het nog een beetje handelbaar en makkelijk op te bergen.

Tja en dan kom ik dit tegen  ;D  Zou dit het beste van beide kunnen zijn ?  Ik zit dat er ook een MKII in de markt staat. En dat er ook al voor die prijs een kale MKIII te koop is.

Het is niet zo dat we of ik een echte hobby met fotograferen hebben, meer voor vakantie of de kleine man en feestjes ofzo. Niet zozeer dat er hele landschappen of iets worden geschoten.

Zou dit de perfecte kandidaat zijn ?  Of kan ik beter die vragen lijst in het sticky topic maken ?  Al lijkt het iets meer over Spiegel reflex te gaan.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Kjelt

Quote from: Witalik on April  5, 2016, 03:58:42
Tja en dan kom ik dit tegen  ;D  Zou dit het beste van beide kunnen zijn ?  Ik zit dat er ook een MKII in de markt staat. En dat er ook al voor die prijs een kale MKIII te koop is.
Waar? Ik ben aan het kijken voor een mk3 maar die zijn toch nog rond de 700,-
Bij de btw dagen heb ik er net langs gegrepen (619.-).

Wat betreft je vraag hangt het er van af of je de hele tijd met een redelijk zware camera en losse lenzen ( mooiste fotos) wilt lopen of dat je altijd iets bij de hand wilt hebben.
Ik denk dat als jullie beiden normale fotos willen maken en geen posters e.d. er van hoeven te maken dat een mk3 een prachtig apparaat is. Veel mooier dan wat er tien jaar geleden maar ook te koop was. Ja er is altijd baas boven baas maar dan kom je in andere prijscategorieen terecht.

Starred

Nikon heeft inmiddels ook een aantal 1" camera's aangekondigd.
Vind zelf de Nikon DL 18-50 wel interessant vanwege de groothoek, wat op dit moment nog uniek is in deze modelklasse

Witalik

Ja ik denk Kjelt dat ik de nieuwe MKII bedoelde, ipv die tweede hands MKII in de markt met de extra's. My bad.

Maar ik denk niet dat we inderdaad met zo'n apart tasje kan lopen met die lenzen en flitsers erin. Doet dit nog veel onder voor zo'n systeem camera bijvoorbeeld van Sony de A5000 ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Kjelt

Als er ergens een verschil in zit dan zal het denk ik de lens zijn.
Zo'n grotere lens heeft minder afwijkingen aan de randen dan zo'n kleine lens.
Dit zal (schat ik) bij 10x15cm niet zo opvallen maar bij A2 posters ofzo.....
Aan de andere kant bij dpreview zijn ze erg enthousiast over de lens en beeldkwaliteit.
Kijk anders eens wat van de sample pictures op dpreview en andere sites.


corival

Quote from: Witalik on April  5, 2016, 03:58:42
Hmm, ik heb een beetje bos en bomen gevoel. Wij zoeken een camera die toch wel beter foto's (mooier, scherper en makkelijk) kan maken dan onze 10megapixel compact camera van 5 jaar oud. Ik heb zelf een nikon coolpix achtig ding, type weet ik zo even niet. Maar die is het ook net niet.

Er is een kleine man op komst en me vriendin wil alles op de plaat leggen  ::)     Eerste instantie leek me zo'n systeem camera me wel wat. bijvoorbeeld Sony a5000 maybe. Zo'n echte spiegelreflex camera lijkt me teveel gedoe, ik ben toch niet zo iemand die alles in gaat stellen met diepte en weet ik veel wat ( misschien wel later stadium wie weet). En ik vind zelf zo'n ding echt groot en lomp. Met een systeem camera is het nog een beetje handelbaar en makkelijk op te bergen.

Tja en dan kom ik dit tegen  ;D  Zou dit het beste van beide kunnen zijn ?  Ik zit dat er ook een MKII in de markt staat. En dat er ook al voor die prijs een kale MKIII te koop is.

Het is niet zo dat we of ik een echte hobby met fotograferen hebben, meer voor vakantie of de kleine man en feestjes ofzo. Niet zozeer dat er hele landschappen of iets worden geschoten.

Zou dit de perfecte kandidaat zijn ?  Of kan ik beter die vragen lijst in het sticky topic maken ?  Al lijkt het iets meer over Spiegel reflex te gaan.

Ik heb in juli 2014 de RX100 III gekocht. Hiervoor hadden we een grote systeemcamera en bleek in de praktijk dat we dat ding bijna nooit meenamen op dagjes weg, omdat we met 2 kleine kids al genoeg te sjouwen hadden.

Ik heb er geen spijt van. heel soms missen we hooguit een beetje extra zoom op vakantie. Maar voor de gewone kiekjes haal je met dit toestel top kwaliteit in huis.

Als je bereid bent om met een groot toestel te zeulen, is er vast meer kwaliteit voor minder geld beschikbaar. Maar als je op vakantie geen behoeefte hebt aan losse tassen, dan neem je deze eenvoudig mee in je korte broek en heb je toch echt knappere foto's dan je met een telefoon maakt. Ook het gebruik van de viewfinder is ideaal op erg zonnige locaties. Verder hebben we regelmatig de zelfonspanner gebruikt, iets dat ook lastig is met een mobieltje.

Voor ons was het een ideaal compromis tussen goede kwalteit en draagbaarheid. Het toestel koste destijds € 881 inclusief een 16GB class 100 geheugenkaartje bij Coolblue.
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Witalik

#17
Bedankt ! Precies soort info die ik zocht :-)   Ik denk dat wij precies hetzelfde zullen hebben. Maar ik mag opzich wel aan nemen dat dit een hele stap is van bijvoorbeeld die nikon coolpix die ik nog heb liggen ?

Edit : Nu gebruik ik de Nikon Coolpix S6200  btw, had hem even opgezocht.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Erik

Jazeker een minimaal 4 x grotere sensor, meer pixels en een hele goede auto IQ functie
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill