OSX onhandigheden

Started by Raphie, January 30, 2016, 23:16:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Quote from: Etiennevh on February  1, 2016, 11:27:56
Ik heb er totaal geen last van hóóóór ;)
Good for you.

Hier zitten geen mensen die regelmatig flinke stukken moeten typen, begrijp ik? Ik heb geen zin om na te denken hoe ik moet typen afhankelijk van achter welke computer ik zit. Zou wel sympathiek van Apple zijn als ze de Nederlandse standaard gewoon zouden respecteren en niet met een "wij in Amerika hebben toch geen accenten, dus zoek het maar lekker uit"-oplossing komen.

Ook met het nummertje intypen typt het gewoon langzamer en los daarvan: Ik wil mijn werkwijze niet aanpassen omdat een stelletje techneuten uit Cupertino dat zo graag wil...

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Quote from: CineSmurf on January 31, 2016, 13:56:30
Elk OS heeft z'n eigenaardigheden, maar Apple heeft wel flink de neiging om zaken ineens te veranderen. Zo zijn de "dode toetsen" sinds het laatste OSX ineens verdwenen en moet je voor accenten een klinker lang indrukken en dan met de muis het juiste accent selecteren. Heel irritant, niet terug te zetten (voor zover ik heb kunnen vinden) en blind typen gaat ineens veel minder snel.

De methode die je beschrijft is niet de standaard methode van accenten zetten, maar een automatische correctie.

Accenten zet je al 30 jaar bij Apple door middel van de Optie(of Alt)-toets. Wil je é typen, dan toets je alt-E en dan E, de ¨ staat onder de U, de ` staat onder de A en de ^ staat onder de I. Daarnaast kun je ook je invoermethodes aanpassen bij Systeemvoorkeuren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CineSmurf

Ik zet al jaren accenten op mijn mac met dode toetsen, zoals ik dat ook lang geleden heb geleerd bij een typcursus op een ouderwetse typmachine...
De truc bij apple was altijd het "US international" toetsenbord te selecteren.
Kan alleen niet meer sinds de laatste versie.

Misschien was het niet de methode die volgens het apple-evangelie gebruikt moest worden, maar het werkte wel - tot voorkort.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Etiennevh

Quote from: CineSmurf on February  1, 2016, 11:48:17
Good for you.

Hier zitten geen mensen die regelmatig flinke stukken moeten typen, begrijp ik? Ik heb geen zin om na te denken hoe ik moet typen afhankelijk van achter welke computer ik zit. Zou wel sympathiek van Apple zijn als ze de Nederlandse standaard gewoon zouden respecteren en niet met een "wij in Amerika hebben toch geen accenten, dus zoek het maar lekker uit"-oplossing komen.

Ook met het nummertje intypen typt het gewoon langzamer en los daarvan: Ik wil mijn werkwijze niet aanpassen omdat een stelletje techneuten uit Cupertino dat zo graag wil...
Lange stukken tekst iedere dag. Klachten? Totaal niet. Maak me er niet druk over, of ik nu op een Mac 1,5 seconden moet wachten voor een apostrof of op een Windows computer drie toetsen moet indrukken. Snel genoeg of al dan niet net zo snel naar mijn idee..

Overigens komt Microsoft ook uit Amerika, die zijn af en toe ook niet zo consistent met hun aanpassingen... Gebruik je ook de NL toetsenbord indeling i.p.v. de Amerikaanse?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

CineSmurf

Bij mijn mac heb ik een NL toetsenbord inderdaad. Maar VS internationaal gebruik ik ook wel.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.