Photoshop-action problemen

Started by VlisChris, January 22, 2016, 18:52:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

De situatie.

Ik heb recent een stapel foto's gemaakt voor mensen die ik ken.
Die wil ik met mijn logo afleveren omdat de foto's gratis gemaakt zijn.

Mijn logo heb ik in een los PSD bestand gemaakt. Zowel een versie met de verschillende lagen, als een versie met puur een plat bestand.
De foto's waar ze naar toe moeten staan al opgeslagen in de juiste resolutie in mijn map "zonder watermerk".
Er is een action gemaakt die mijn Watermerk PSD kopieert naar een openstaand bestand, het op de goede plek zet. Het bestand opslaat in de map "Met Watermerk" en het bestand weer zal afsluiten.

Probleem - Bij het schrijven van de action had ik uiteraard "een" bestand openstaan om de action te KUNNEN schrijven.
Nu wil mijn action bij iedere foto mijn logo naar DAT bestand kopieren. En dat kan niet. Want dat bestand is afgesloten. Klaar. Finito. En Photoshop geeft dan uiteraard ook doodleuk aan dat de action niet afgemaakt kan worden. Mij in verbouwereerde irritatie achterlatend.

Wat doe ik verkeerd. Hoe kan ik zorgen dat mijn logo keurig op iedere foto terecht komt?

Ik wilde de foto's eigenlijk vanavond afleveren. Maar als ik het met de hand mag gaan doen ben ik in 2039 nog bezig.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AudioEnZo

Je wilt dus een action toepassen op een map bestanden die op dat moment niet in Photoshop zijn geopend?
Ik denk dat je hier je antwoord wel kunt vinden: http://digital-photography-school.com/how-to-play-photoshop-actions-on-multiple-images-with-batch-editing/

VlisChris

Ik ga eens kijken.
De actie was inderdaad geschreven op een map zelf, en niet op de geopende bestanden. Maar ik zal ook eens proberen wat er gebeurd als ik de bestanden allemaal open. Maar ik vind het onhandig om ze allemaal te openen. Wordt mijn laptop merkbaar langzamer van.

Bedankt voor de link. Daar zal ik zo ook eens kijken. Nu eerst maar eens een bakje koffie inschenken om te kalmeren :devil:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Dat batchgewijs is het probleem niet. Ik vertik het om ze met de hand te verwerken. Wat photoshop mij uit handen kan nemen zal photoshop mij uit handen nemen :devil: Dus ik vertel het programma gewoon dat ik actie "zus en zo" uitgevoerd wil hebben vanuit die map naar die en die map.

Voor de rest laat ik Photoshop zijn actie gewoon draaien terwijl ik andere dingen aan het doen ben.

Maar het gaat echt in de actie zelf fout. De verwijzing waar mijn logo naar toe moet gaat dus verkeerd.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AudioEnZo

Hmm, ik heb ook een action gemaakt waarbij een geopende foto wordt verkleind, lijntje eromheen en daarna een extern psd bestandje logo wordt toegevoegd.

Als ik nu via die batch mogelijkheid die action op een map foto's loslaat (allemaal jpg's) en na toepassen van de action laat opslaan in een andere map, dan is het enige probleem wat ik tegenkom het feit dat Photoshop de jpg uit de bronmap na toepassen van de action wilt opslaan in de doelmap als psd. Er komt dus een dialoogvenster  Opslaan als... tussendoor. Daarna moet ik nog de kwaliteit kiezen en wordt het nieuwe bestand opgeslagen en is de volgende foto aan de beurt in de batch verwerking.
Die tussenhandelingen moet dus wel per bestand gedaan worden tijdens de batch, maar daar is wellicht ook wel een mouw aan te passen.

Maar het werkt op zich wel en ik denk sneller dan een voor een de bestanden te moeten openen.

VlisChris

Mijn probleem is gelukkig opgelost. Op een manier die ik zelf niet verzonnen had.

Open je logo.
Sla het op als PNG op een transparante achtergrond

Maak een actie aan.

Open de foto die je wil hebben.
Ga naar File - Place
Kies je PNG bestand en plaats het waar en hoe je het hebben wilt.
Merge je bestand
Sla het bestand op waar je het opgeslagen wilt hebben.
Sluit het bestand af.
Stop het opnemen van de actie.

En dan werkt die wel zoals die moet werken.

Kost even moeite (understatement) maar het doet het wel. Nu was het in letterlijk 1.5 minuut klaar. Terwijl dit de tweede avond is dat ik er meer bezig ben geweest.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Via FB kreeg ik deze tip. En die werkt dus zoals je hier kon lezen ;)

Nu de verticale foto's nog even doen.

https://www.youtube.com/watch?v=hI49P5D_n5s&app=desktop
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AudioEnZo

Mooi dat het is gelukt en dank voor het delen van de oplossing,  ik sla het op :)

VlisChris

;)

Doe er je voordeel mee!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Gewoon via lightroom als export optie.
Zo doe ik (en zover ik weet bijna iedereen) het ook :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Yeah.

Alleen ik heb geen Lightroom :D
Toch maar eens overwegen om over te gaan op Photoshop CC ipv CS4. Maar ergens vind ik het zonde. CS4 voldoet gewoon nog prachtig.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

10-12 per maand en je hebt alles
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"