4k of toch gewoon full-hd?

Started by smok3y, January 17, 2016, 17:04:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ferry34

Wil de pret niet bederven, maar dan heb je binnenkort 1 film die je misschien binnenkort kunt afspelen.

Hoe zit t dan met 1080p, tv zenders en gaming wat betreft upscaling en beeldkwaliteit.
Dat moet 60 of 100 keer per seconde worden gedaan on the fly
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

Ubuntu

Quote from: home@the movies on January 28, 2016, 10:01:22
Ook die is bijna onderweg, de Samsung is reeds in pre order gezet en wordt binnenkort uitgeleverd  :pompom: :pompom:

Spannend :)

LittleNinja

Quote from: ferry34 on January 28, 2016, 23:45:14
Wil de pret niet bederven, maar dan heb je binnenkort 1 film die je misschien binnenkort kunt afspelen.

Hoe zit t dan met 1080p, tv zenders en gaming wat betreft upscaling en beeldkwaliteit.
Dat moet 60 of 100 keer per seconde worden gedaan on the fly

Interessante vraag. Iemand hier al ervaring mee?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ubuntu

Quote from: LittleNinja on January 29, 2016, 09:35:33
Interessante vraag. Iemand hier al ervaring mee?

Met scaling? Ja kijk naar iedere 1080p tv, die doen ook aan scaling. Kwaliteit verschilt per merk. Maar schaling doen ze allemaal. Enig nadeel is dat hierdoor iedere 4k tv meer last heeft van inputlag. Tenzij je op 4k games speelt natuurlijk :)

J.A.F._Doorhof

Scaling kan op vele manieren gebeuren.
De DOMME scaling zal geen tot amper input lag van optreden, vroeger noemde we dit line doubling, of quadruppling.
De SLIMME scaling is vaak wat ingewikkelder en kan zeer spectaculaire resultaten tot gevolg hebben, je zal nooit ECHT 4K materiaal krijgen maar het beeld knapt er behoorlijk van op, ook dit zal vaak niet teveel lag veroorzaken.
De INTERPOLATIE scaling is vaak het beste en werkt vaak ook in samenwerking met bv een Reality Creation engine (zoals bij Sony) en geeft naast interpolatie ook nog "extra" "scherpte" aan het beeld. De resultaten kunnen variƫren van verschrikkelijk tot verschrikkelijk mooi. Met een echt goed getunde RC van bv een 500-520 van Sony kun je van een BD 1080P een beeld maken dat tussen 4K en 1080P in "lijkt" te liggen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

apogeefreak

#55
Moet zeggen dat 4k er veel beter uitziet op een 55 inch tv op 2,5 m afstand wat dus niet door resolutie kan komen. Ik vermoed dat scaling met sharpening en fill rate een rol spelen. Standaard is zo'n 4k tv ook te scherp je ziet onnatuurlijk veel rimpels in gezichten maar wel knap gedaan. Fill rate is dat de lijntjes tussen de pixels dunner zijn.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Kjelt

#56
Quote from: apogeefreak on January 29, 2016, 11:44:15
Standaard is zo'n 4k tv ook te scherp je ziet onnatuurlijk veel rimpels in gezichten maar wel knap gedaan.
Je ziet op een 4k tv meer rimpels in het gezicht dan de persoon in het echt heeft?  :blink:
Ik denk eerder dat de dicht geplamuurde gezichten die we gewend waren onnatuurlijk zijn geweest  :D

apogeefreak

Overigens heb ik in de woonkamer een 49 inch 1080p samsung, een 42 inch 1080p sony, een 46 inch 4k panasonic en een 55 inch 4k sony gehad. Ik vond voor 4k 55 inch op 2,5 m de mooiste en duidelijk was 4k mooier dan 1080p.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: Kjelt on January 29, 2016, 12:07:14
Je ziet op een 4k tv meer rimpels in het gezicht dan de persoon in het echt heeft?  :blink:
Ik denk eerder dat de dicht geplamuurde gezichten die we gewend waren onnatuurlijk zijn geweest  :D

Nou ik zag een duidelijke ontwikkeling in de scaling sharpening software van de sony 4 k. De eerste versie was gewoon onscherp in de ondertitels en toen was de panasonic mooier maar er waren een aantal updates en nu heb ik sharpening op 50 staan en dat ziet er goed uit. Je ziet echt hoe rimpels zo sterk worden vergroot dat het lijkt alsof iemand met een schijnwerper op het hoofd staat die 200 jaar oud is. Ik neem de reactie van mijn moeder. Ooooh verschrikkelijk!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Kjelt

Oh je doelt op de Reality Creation of andere sharpening bagger?
Nu snap ik je. Inderdaad zeer subtiel of helemaal niet gebruiken dat soort algoritmes vind ik persoonlijk.

apogeefreak

Quote from: Kjelt on January 29, 2016, 13:16:05
Oh je doelt op de Reality Creation of andere sharpening bagger?
Nu snap ik je. Inderdaad zeer subtiel of helemaal niet gebruiken dat soort algoritmes vind ik persoonlijk.

Dat ben ik normaal wel met je eens maar toen ik een 2160p source van netflix vergeleek met de 1080p source bleek de RC met sharpening de 2160p wel meer te benaderen dan niet sharpenen. Sindsdien ben ik eenbeetje van mijn geloof af en gebruik het nu wel.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Even nagemeten. Ik zit op 2m afstand met 55 inch dan hoor ik uhd ook te kunnen zien  :embarassed:

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Ik zat er even over na te denken waarom het verschil toch wel zo goed zichtbaar is en ik denk dat het de verscherping is die mogelijk wordt door de scaling. Persoonlijk vind ik het een niet storende verscherping mits goed gedaan zoals bij sony en panasonic iig.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Rob_Dingen

Quote from: hayabusa on January 27, 2016, 19:27:45
Als je bovenstaande grafiek bekijkt klopt het inderdaad dat 1080p op 4.5 meter meer details laat zien op een 75" dan op een 65".
Of je met 75" op 4.5 meter verschil ziet tussen 1080p en uhd is maar de vraag...


Dat je dat ziet is niet de vraag, dat zie je dus duidelijk.
En ik bedoelde dat 1080p op een 4K weergever er ook beter uitziet.

Rob

Fox


J.A.F._Doorhof

Iedereen wil graag als expert overkomen met berekeningen etc.
Uiteindelijk is het een kwestie van ZEER persoons geboden, maar ook hoe het toestel staat afgesteld.

Ik zie op TVs ook verschil tussen 1080P en 4K, op projectoren is het overduidelijk.
Maar dan komt ook materiaal keuze om de hoek kijken, we hebben al verschillende series en films gezien die ik gewoon weer van de HD afgegooid heb omdat ze wel 40-50GB groot waren maar er "amper" beter uitzagen dan de 1080P versies, maar we hebben ook verschillende films waar je bij de 1080P versie denkt dat je naar een "matige kopie" aan het kijken bent omdat de 4K versie zo ongelofelijk scherp en gedetailleerd is.

Met andere woorden er spelen heel veel dingen mee.
Het is een beetje zeggen dat IEDEREEN op 10 mtr afstand een letter moet kunnen lezen, sommige mensen zien een vage letter terwijl andere de letter vlijmscherp zien (met en zonder bril).

Die grafiekjes geloof ik ook zelden, wel zou je een inschatting kunnen maken maar mijn inschatting zou heel anders zijn....
Projectoren zul je altijd verschil zien.
Op een 42" tv op 4 mtr afstand zal het moeilijker worden, alles daar tussen in ligt aan het materiaal en de persoon die kijkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hayabusa

Quote from: Rob_Dingen on January 31, 2016, 10:59:16
Dat je dat ziet is niet de vraag, dat zie je dus duidelijk.
En ik bedoelde dat 1080p op een 4K weergever er ook beter uitziet.

Rob

Hangt helemaal van de afstand af. (En jouw visus)
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

hayabusa

#67
Quote from: Fox on January 31, 2016, 11:07:20
Grappig dat je zo veel verschillende tabellen zie .... ????

http://www.hdtvnieuws.nl/images/ultra-hdtv-kijkafstand.png

Even meters naar feet omrekenen en je hebt weer dezelfde waarden.
Er zijn wat andere tabellen bij maar die houden rekening met een andere visus van het oog, dat staat er dan ook meestal bij.
Als er niets bij staat gaat het om een visus 1.0 afstanden.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

aklasse

Ik heb een 65 inch 4K gehad, omdat mijn budget niet groot is (11 a 1200 euro) toch de gok genomen. Ik zit op 4.5 meter van de tv. Helaas zag ik totaal geen verschil in blu ray of de 4k
Vondt de tv ook niet echt mooi beeld. Nu blijkt dat de tv 50htz
Heeft en dat is te zien.
Heb de tv kunnen verkopen en heb nu een gewone 65 inch tv van samsung en wat een verschil qua beeld, bij bewegende beelden geen vegen. Voetbal zoals het hoort en super scherp.
Mijn ervaring is net 4k koop niet de goedkoopste toestellen die vallen erg tegen.

darkrunner

Zolang 2.35:1 beeldschermen niet beschikbaar zijn in 4k weiger ik de opstap naar 4k te maken heb echt geen zin meer om nog een oubollige 16:9 tv te kopen.
Pc scherm is 21:9 meeste film op projector die ik zie zijn ook in 2.35:1, als ik dan op men tv ga kijken zit dat er gewoon dom uit.