4k of toch gewoon full-hd?

Started by smok3y, January 17, 2016, 17:04:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kjelt

en hoe zit het dan met die 8 bit panelen? Moeten we niet wachten op de UHD alliance certification van de nieuwe generatie tv's ?

LittleNinja

Nee, je kunt wel blijven wachten op nieuwe technieken... Is mij kort geleden verteld. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

donaldk

Waarschijnlijk wel. De proprietary systemen van Dolby en Technicolor, LG heeft op CES DolbyVison ondersteuning aangekondigd voor de nieuwe reeksen OLED en SUHD. Maar Technicolor heeft een alliantie met LG aangekondigd voor HDR en opname van zijn systeem in LG TVs. In premium segment verwacht ik enkel HDR 10 ondersteuning zoals tot nu toe en eventueel een van twee, of beide daarboven op en in lagere segment dan BBC/NHK.

Ubuntu

Quote from: LittleNinja on January 18, 2016, 18:40:20
En dat betekent dat HDR sowieso werkt als je nu een tv met HDR koopt?

Is niet zo makkelijk te beantwoorden. Wat betreft de "basis" hdr (hdr10) dan wel, als je gaat kijken naar de "extra" formaten zoals dolby vision dan niet. Of dat de moeite waard is om op te wachten is voor ieder een keuze natuurlijk. Ik persoonlijk zou even wachten tot het iets verder is uit ontwikkeld. Zeker als je een dure televisie wilt kopen.

Ubuntu

Quote from: donaldk on January 19, 2016, 01:24:07
Waarschijnlijk wel. De proprietary systemen van Dolby en Technicolor, LG heeft op CES DolbyVison ondersteuning aangekondigd voor de nieuwe reeksen OLED en SUHD. Maar Technicolor heeft een alliantie met LG aangekondigd voor HDR en opname van zijn systeem in LG TVs. In premium segment verwacht ik enkel HDR 10 ondersteuning zoals tot nu toe en eventueel een van twee, of beide daarboven op en in lagere segment dan BBC/NHK.
Ja als lg zo doorgaat word het mooi. Straks oled met systeem van zowel dolby als technicolor. Mooie tijden :) Zodra de nieuwe lg fabrieken klaar zijn zullen de prijzen ook flink gaan dalen. Zodra dat gebeurt is het lcd tijdperk eindelijk over :)

LittleNinja

@Smok3y,

Al een keuze gemaakt? Nu lopen er mooie acties bij de grote jongens!

Gegroet,
LN
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hayabusa

#32
Quote from: Ubuntu on January 18, 2016, 09:24:17
http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm

Niet iedereen is het er over eens dat het zo werkt. Ik roep ook al tijden dat het nutteloos is. Maar bovenstaand resultaat is dan vreemd te noemen.



http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

9 feet is niet ver van de 'officiële' grens van 7 feet bij 55 inch volgens bovenstaande grafiek. Dus het resultaat is niet heel verrassend...
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Kjelt

#33
Quote from: hayabusa on January 27, 2016, 09:30:32
9 feet is niet ver van de 'officiële' grens van 7 feet bij 55 inch volgens bovenstaande grafiek. Dus het resultaat is niet heel verrassend...
Hoe lees jij die grafiek?  :blink:

1) Als je een lineaal gebruikt dan zie je dat als je bij 7 feet kijkafstand de grafiek afleest dat het pas nut begint te hebben om een 4k tv te kopen als deze 73" groot is.
Echt dat je alles uit het 4k beeld kunt halen bij 7 feet kijkafstand dan heb je een +/- 118" tv nodig.

2) Het artikel gaat uit van 9 feet (2m74) en dat is een heel groot verschil met 7 feet (2m13) want bij 9 feet begint het pas nut te hebben om een 4k tv te kopen als deze 82" groot is.
Daarnaast hebben ze het in het artikel over een 55" scherm. Als dat geen groot verschil meer is met een 82" scherm dan weet ik het niet meer.

Het enigste dat ik het artikel enigzins kan verklaren staat los van de resolutie maar van de onderlinge kwaliteit van het paneel.

LittleNinja

Toch zijn er een hoop mensen overtuigd van het nut van 4K, ook buiten de getoonde afstanden. De details zie je wellicht niet meer, maar de overal scherpte zou nog steeds beter moeten zijn... Gevalletje "de wens is de vader van de gedachte"? Wie heeft echt die ervaring?

Ik was de BCC ingelopen en heb er naar gevraagd (inkoppertje natuurlijk).

Bij de eerste die ik sprak gingen mijn nekharen flink overeind staan.
Mijn stelling:"Ik zit 4 a 4,5 meter van het scherm vandaan en twijfel nu tussen een 55" 4K (Sony KD-55X8509c) en een 65" full HD (Sony KDL-65W855c) vanwege het budget."
Reactie:"Bij een 65" altijd voor 4K gaan! Juist daar zie je het meer."
Ik:"Ik heb begrepen dat je bij een afstand van meer dan 2 meter het voordeel van een 4K scherm op 65" al niet meer kan waarnemen, dus dat je dan net zo goed voor full HD kan gaan."
Reactie:"De kwaliteit is zo goed dat je makkelijk tot 85" kan gaan met 4K."
Ik:"Zou kunnen maar dat is niet mijn overweging."

Na wat loze uitspraken heb ik besloten zelf te gaan kijken, echter hadden ze niet de modellen en formaten die ik graag had willen zien.

Hierna ben ik naar een andere jongen gelopen van dezelfde winkel en die kwam in mijn optiek veel kundiger en eerlijker over. Hij sprak je niet naar de mond en nam de tijd om zaken uit te leggen en de verschillen te tonen. Hiervoor pakte hij verschillende merken en modellen erbij om het duidelijk te maken. Hij liet me mijn eigen conclusies trekken en wees soms puur op hetgeen waar ik op kan letten om de verschillen te zien. Goed geholpen dus.

Toch was ook deze jongen er van overtuigd dat je verschil zou zien op "mijn" afstand. Overall scherpte, beeldverwerkingsprocessor, beeldrust, beeldverversing bij beweging (op de 65 ligt die op 800Hz en op de 55 ligt hij op 1000Hz).

Helaas hadden ze niet beide van de twee schermen staan, dus zal ik toch echt naar de MM moeten rijden om te kijken of ze daar wel beide hebben, maar ik verwacht van niet. Al die bedrijven zitten vol op de 4K schermen en de trendy misvormde displays (curved).

Wel ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik Sony een fijnere kleur vertoont dan de Samsung schermen. Panasonic vond ik ook mooi, maar daar ontbreken wat opties en ligt het scherm verder buiten budget.

Foto Klein gaat volgens mij ook mee in die gekte, maar hebben vaak nog minder in de showroom uitgestald.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hayabusa

Quote from: Kjelt on January 27, 2016, 12:44:07
Hoe lees jij die grafiek?  :blink:


Ik gebruik de rode lijn van 1080p als grens in dit geval.

Mijn redenatie: Als je dichterbij zit dan die lijn kun je in theorie meer resolutie zien dan 1080p en dan zou het zin kunnen hebben een 4k te nemen.

Bij 55 inch zit die lijn op 7 feet of dichterbij.
Dit is natuurlijk voor een 'gemiddeld' oog, voor zover die bestaat :)
Kijk altijd of die afstand voor jezelf ook klopt, de één ziet wat scherper als gemiddeld en de ander weer wat minder scherp..
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

hayabusa

#36
Quote from: Kjelt on January 27, 2016, 12:44:07

2) Het artikel gaat uit van 9 feet (2m74) en dat is een heel groot verschil met 7 feet (2m13)

Mijn opmerking dat het niet zoveel verschil is, is gebaseerd op spreiding over verschillende mensen en hoe scherp die kunnen zien.
Vraag maar eens aan een opticien, die meet ook zoiets als visus als je een oogmeting laat doen. Deze varieert best wel veel en kan bij de een 1.0 zijn (100%) en bij de ander 2.0 (200%). Iemand met visus 2.0 kan in principe twee keer zo scherp zien als iemand met visus 1.0 en die persoon zou dan ook twee keer zover van het scherm af kunnen zitten om dezelfde details te kunnen zien. Een afstandsvariatie van ongeveer 25% (van 7 naar 9 feet) kun je vergelijken met een visus verschil tussen personen van 1.0 naar 1.25 iets wat ongeveer de nauwkeurigste stap in visus is die een opticien kan vaststellen.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Kjelt

Ik mag toch aannemen dat ze daar bij die grafiek wel rekening mee hebben gehouden?

Rob_Dingen

Uit mijn ervaring speelt er meer als pixels.
Zelf heb ik nu een 75" 4K tv en had een 65" HD tv.
Ik vind het verschil behoorlijk groot ook met HD materiaal zie je meer diepte in het beeld laat staan met 4K materiaal.
Beide zeer duidelijk zichtbaar op ongeveer 4,5 meter afstand.

Rob

hayabusa

Quote from: Kjelt on January 27, 2016, 16:45:32
Ik mag toch aannemen dat ze daar bij die grafiek wel rekening mee hebben gehouden?

Je bedoeld dat de grafiek veranderd afhankelijk van wie er naar kijkt? :)
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

hayabusa

Quote from: Rob_Dingen on January 27, 2016, 18:59:34
Uit mijn ervaring speelt er meer als pixels.
Zelf heb ik nu een 75" 4K tv en had een 65" HD tv.
Ik vind het verschil behoorlijk groot ook met HD materiaal zie je meer diepte in het beeld laat staan met 4K materiaal.
Beide zeer duidelijk zichtbaar op ongeveer 4,5 meter afstand.

Rob

Als je bovenstaande grafiek bekijkt klopt het inderdaad dat 1080p op 4.5 meter meer details laat zien op een 75" dan op een 65".
Of je met 75" op 4.5 meter verschil ziet tussen 1080p en uhd is maar de vraag...
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Cobraatje

#41
Een link over de kijkafstand rekening houdend met verschillend zicht: http://www.fwdmagazine.nl/fwd/155315/de-ideale-kijkafstand-voor-ultra-hd-4k/#!prettyPhoto

hayabusa

Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Kjelt

Quote from: hayabusa on January 27, 2016, 19:15:58
Je bedoeld dat de grafiek veranderd afhankelijk van wie er naar kijkt? :)
Ik bedoel uiteraard dat ze zo,n grafiek opstellen voor diegene met het meest "perfecte" zicht uit de gehele onderzoeksgroep.
Als wetenschappers claimen dat het hoorbereik van mensen van 20Hz tm 20kHz ligt gaan ze dat toch ook niet doen gebaseerd op een steekproef in het bejaarden centrum?  ;D

modde239

Quote from: Kjelt on January 27, 2016, 20:53:57
Ik bedoel uiteraard dat ze zo,n grafiek opstellen voor diegene met het meest "perfecte" zicht uit de gehele onderzoeksgroep.
Als wetenschappers claimen dat het hoorbereik van mensen van 20Hz tm 20kHz ligt gaan ze dat toch ook niet doen gebaseerd op een steekproef in het bejaarden centrum?  ;D

Nou veel jeugd vandaag de dag hoort slechter dan de gemiddelde bejaarden.....door gebruik van oa ipod, mp3 speler...... ;)

ferry34

Hoe zit dat dan met upscaling met tv, blu-ray en gaming.
Toen met de 720p 1080p overgang, gaf 720p vaak n beter beeld doordat de upscaling de nodige beeldfouten gaf.

Bij n 4K tv zal er n forse upscaling plaats moeten vinden en dat zal problemen geven.
En lag bij gaming.
Zolang er geen 4K content wordt afgespeeld en dat is nog echt weinig voorhanden
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

home@the movies

QuoteZolang er geen 4K content wordt afgespeeld en dat is nog echt weinig voorhan

De eerste is in ieder geval bijna onderweg naar mij, net in mijn mailbox gekregen :pompom: :pompom: :pompom:

Quote
We have good news!  We're able to get this part of your order to you faster than we originally promised:

"Life of Pi [4K UHD] [Blu-ray]"
   Previous estimated arrival date: March 11, 2016 - March 21, 2016
   New estimated arrival date: February 19, 2016 - February 29, 2016

If you want to check on the progress of your order, take a look at this page in Your Account:

hayabusa

Quote from: Kjelt on January 27, 2016, 20:53:57
Ik bedoel uiteraard dat ze zo,n grafiek opstellen voor diegene met het meest "perfecte" zicht uit de gehele onderzoeksgroep.
Als wetenschappers claimen dat het hoorbereik van mensen van 20Hz tm 20kHz ligt gaan ze dat toch ook niet doen gebaseerd op een steekproef in het bejaarden centrum?  ;D

Ik zou verwachten dat als het er niet bij staat, dat ze het gemiddelde nemen. Dus visus 1.0. Als je de grafiek vergelijkt met de visus 1.0 grafiek van fwdmagazine die Cobraatje stuurde klopt dat ook. Dus voor de lenzen/brildragers onder ons, vraag je opticien wat je visus was :), wie weet is het toch een goed idee die 4k tv aan te schaffen.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Ubuntu

Quote from: home@the movies on January 27, 2016, 23:49:30
De eerste is in ieder geval bijna onderweg naar mij, net in mijn mailbox gekregen :pompom: :pompom: :pompom:

Nu nog een speler ;)

home@the movies

Quote from: Ubuntu on January 28, 2016, 08:43:58
Nu nog een speler ;)

Ook die is bijna onderweg, de Samsung is reeds in pre order gezet en wordt binnenkort uitgeleverd  :pompom: :pompom: