4k of toch gewoon full-hd?

Started by smok3y, January 17, 2016, 17:04:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

smok3y

beste HT,ers

Ik sta voor een dilemma.
Ik wil eind deze maand een nieuwe televisie aanschaffen,aangezien de huidige steeds meer kuren geeft.

Nu is mijn budget 1000 euro en moet het een 55 inch worden.

Nu twijfel ik enorm tussen de volgende 2 televisies.

Samsung UE55ju6000 (4k)
Sony bravia KDL55w807c (full hd)

Deze twee zitten in dezelfde prijsklasse rond de 1000 euro.
En heb beide tv,s vandaag in het echt gezien in de winkel.
Vind zelf het design en de scherpte vd sony mooier dan de samsung.

Echter draaide de samsung niet op een 4k demo filmpje.
Ook vraag ik me af hoeveel 4k toevoegt,aangezien het nog maar weinig ondersteunt word.

En wat is de kwaliteit van beide televisies.
Zeg heel eerlijk dat ik er zelf weinig verstand van heb.

Lang verhaal kort,voor welke televisie zouden jullie gaan en waarom?

Alvast bedankt
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

Kjelt

Full HD, je ziet toch geen verschil met 55" tussen HD en 4K op >1 meter en de meeste content is toch full HD, er zijn maar weinig films die 4K ingescand zijn (alleen sony films tot nu toe), HDR gaat nog paar jaar duren voor je daar plezier van zult hebben.
Gewoon degene met het mooiste beeld kiezen op 1080p bronmateriaal ;)

smok3y

Zoiets dacht ik ook al.
Toch lastig die keuze...

Heb met mijn oude plasma van samsung ook niet hele goede ervaringen. Lopen allemaal lijnen door mijn beeld van boven tot onder.

Dus wellicht ook een lichte voorkeur naar de sony bravia.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

Ubuntu

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm

Niet iedereen is het er over eens dat het zo werkt. Ik roep ook al tijden dat het nutteloos is. Maar bovenstaand resultaat is dan vreemd te noemen.

J.A.F._Doorhof

Grootste probleem is materiaal
Op demo video's of wat we zelf hebben geschoten zie je gegarandeerd verschil. Op films zal het moeilijk worden.

We hebben vorige week veel materiaal getest, ook naast de 1080p versies, op de 520 en met films is de conclusie dat je soms flinke verschillen ziet maar we hadden er ook 2 films bij waar je je afvroeg waarom er überhaupt een 4k versie nodig was.

Wat positief opviel en wat we niet hadden verwacht was de kwaliteit van sommige Netflix series in 4k. Zoals vele hadden we verwacht dat ze zwaar gecomprimeerd over zouden komen maar de ervaring leerde toch wel anders. Het is zeker geen demo materiaal maar het was zeker beter dan verwacht.

Grote winnaars (zoals verwacht) zijn de nieuwere films. Maar overall als je van demo materiaal uitgaat zullen films "enorm" tegen gaan vallen.

En aangezien we dit het meeste kijken denk ik dat voor projectie 4k ZEKER te adviseren is, het verschil is goed te zien als we terug gingen naar de BD versie, maar voor televisies ....... Tja ik zou daar niet teveel geld aan puur de resolutie aan uit geven. Draai dan nog even door tot HDR goed verkrijgbaar is want daar zit een winst in die op ELK formaat te zien is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

smok3y

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 18, 2016, 09:42:09
Grootste probleem is materiaal
Op demo video's of wat we zelf hebben geschoten zie je gegarandeerd verschil. Op films zal het moeilijk worden.

We hebben vorige week veel materiaal getest, ook naast de 1080p versies, op de 520 en met films is de conclusie dat je soms flinke verschillen ziet maar we hadden er ook 2 films bij waar je je afvroeg waarom er überhaupt een 4k versie nodig was.

Wat positief opviel en wat we niet hadden verwacht was de kwaliteit van sommige Netflix series in 4k. Zoals vele hadden we verwacht dat ze zwaar gecomprimeerd over zouden komen maar de ervaring leerde toch wel anders. Het is zeker geen demo materiaal maar het was zeker beter dan verwacht.

Grote winnaars (zoals verwacht) zijn de nieuwere films. Maar overall als je van demo materiaal uitgaat zullen films "enorm" tegen gaan vallen.

En aangezien we dit het meeste kijken denk ik dat voor projectie 4k ZEKER te adviseren is, het verschil is goed te zien als we terug gingen naar de BD versie, maar voor televisies ....... Tja ik zou daar niet teveel geld aan puur de resolutie aan uit geven. Draai dan nog even door tot HDR goed verkrijgbaar is want daar zit een winst in die op ELK formaat te zien is.

Zou u ook eerder in mijn geval voor de sony gaan?

U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

BernHardN

Heb je de Panasonic en LG's ook bekeken?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

J.A.F._Doorhof

Je moet ze echt naast elkaar bekijken.
Als je langer dan 5 jaar met een toestel wilt doen zou ik voor de 4K gaan zonder twijfel maar alleen als die ook HDR ondersteund.
Als je ongeveer elke 2 jaar wisselt dan gewoon de FULLHD, maar aan de andere kant, eind van het jaar zal 4K rondom beschikbaar zijn, steeds meer streaming services schakelen over naar 4K, YouTube en Vimeo doen het al een tijdje, de nieuwere AppleTV zal 4K gaan worden, nieuwe game consoles zullen 4K worden.... tja.... wat is wijsheid.

Ik denk als IK nu moet kopen en geen projectie zou hebben ik toch wel voor 4K ga maar waarschijnlijk zou doorsparen en nog even zou doorkijken naar wat ik nu heb.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

smok3y

U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

LittleNinja

Als ze beide € 1000, zijn het dan wel gelijkwaardige modellen? Volgens mij kun je (bij vergelijkbare modellen) kiezen voor bijvoorbeeld 50" 4K of 55" full HD.

Ik heb die vraag ook gesteld. 55" 4K of liever 65" full HD.

Mijn idee zou zijn: 4K, simpelweg omdat je dan toch voorbereid bent op de toekomst. Als HDR ook nog in de mogelijkheden zit.. doen.
Er komen natuurlijk weer de bekende "BTW" acties aan bij de grote spelers.. Wellicht een goed moment om dan je slag te slaan! Overigens gaan concurrenten van die gigant vaak mee in die aanbieding, mocht je het geen fijne winkel vinden of liever bij één van de forum sponsors willen kopen. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

smok3y

Ik zie mezelf niet over 2 jaar een nieuwe tv kopen.
Mijn vriendin ziet me al aankomen :plain: :sarcasm:

En aangezien ik ook wel van gamen hou en films,ga ik misschien toch voor de 4k.
Liever wat beter voorbereid op de toekomst.

En inderdaad grote kans dat er eind deze maand btw vrije dagen komen bij de MM.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

LittleNinja

Quote from: smok3y on January 18, 2016, 13:07:25
Ik zie mezelf niet over 2 jaar een nieuwe tv kopen.
Mijn vriendin ziet me al aankomen :plain: :sarcasm:

En aangezien ik ook wel van gamen hou en films,ga ik misschien toch voor de 4k.
Liever wat beter voorbereid op de toekomst.

En inderdaad grote kans dat er eind deze maand btw vrije dagen komen bij de MM.

Wat betreft het merk zou ik ook Panasonic niet uit het oog verliezen. Die komen ook erg goed door de tests heen heb ik gezien.

Ik heb de afgelopen jaren veel Samsung voorbij zien komen, maar ook best wat problemen. Ik zou ook voor een Sony of een Panasonic gaan. LG heb ik geen echt goed beeld van. Ik denk dat ik ook ga voor een langere garantie. Achteraf gezien had dat mij goed kunnen helpen!

Ook hier niet iedere twee jaar een nieuwe TV.. :o
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

BernHardN

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 18, 2016, 09:42:09
Grootste probleem is materiaal
Op demo video's of wat we zelf hebben geschoten zie je gegarandeerd verschil. Op films zal het moeilijk worden.

We hebben ................

................. Maar overall als je van demo materiaal uitgaat zullen films "enorm" tegen gaan vallen.

En aangezien we dit het meeste kijken denk ik dat voor projectie 4k ZEKER te adviseren is, het verschil is goed te zien als we terug gingen naar de BD versie, maar voor televisies ....... Tja ik zou daar niet teveel geld aan puur de resolutie aan uit geven. Draai dan nog even door tot HDR goed verkrijgbaar is want daar zit een winst in die op ELK formaat te zien is.

Over het algemeen is een projectiescherm ook wat groter dan de gemiddelde TV en zal het resultaat van 4K ook beter zichtbaar zijn lijkt me.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

LittleNinja

Quote from: BernHardN on January 18, 2016, 13:43:48
Over het algemeen is een projectiescherm ook wat groter dan de gemiddelde TV en zal het resultaat van 4K ook beter zichtbaar zijn lijkt me.

Dat hoop ik wel. Waar ligt de grens en op welke afstand? Dat vind ik een interessant gegeven..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

MaxxMark

#16
Er zijn trouwens alternatieve plaatjes die een heel ander beeld geven. Die zijn met name berust op resoluties van bijv telefoons/tablets (retina):


bron: http://www.avsforum.com/forum/286-latest-industry-news/1674202-4k-blu-ray-newsa-you-can-buy-christmas-2015-a-25.html

Ik denk dat de waarheid tussen beiden in ligt :)

Voor mij weet ik dat de stap naar 4k heel reëel is. Bij 110" (16:9) op een afstand van 3.5 meter. Daar is het absoluut al nuttig volgens het plaatje. En daarbij merk ik het ook. Als ik kijk naar een 46" 1080p beeld oogt dat scherper dan als ik 1080p op 110" kijk. Dat klinkt logisch (want meer pixels per inch) maar het is erg fijn dat je het ook daadwerkelijk ziet en ervaart :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

BernHardN

Als ik even uit ga van het eerste plaatje dan is UHD voor 55" het dus waard! ik denk dat de meesten niet dichterbij dan 2mtr zitten....

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

LittleNinja

#18
Aardig verwarrend en ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe ik de tabel(len) moet lezen..

De TS vraagt trouwens niet naar projectie.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kjelt

Wat HDR betreft er zijn drie standaarden waarvan er slechts eentje nu final is (Dolby Vision) de andere zijn nog in ontwikkeling.
Dus als de tv HDR ondersteund welke is dat dan en is die compatible met de UHD BD standaard ?

BernHardN

Quote from: LittleNinja on January 18, 2016, 15:35:20
Aardig verwarrend en ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe ik de tabel(len) moet lezen..

De TS vraagt trouwens niet naar projectie.

simpel, links kijkafstand bepalen dan naar rechts voor je scherm diameter. (eerste plaatje)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

MaxxMark

Quote from: LittleNinja on January 18, 2016, 15:35:20
De TS vraagt trouwens niet naar projectie.

Ze zijn op beiden situaties van toepassing (Al is de kans klein dat TS  een 80+" TV zal overwegen). Mijn ervaring was vooral meer om aan te geven dat ik 'op 110" duidelijk de tekortkoming van 1080p tov 4k kon waarnemen bij een gelijkblijvende afstand'.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

HDR10=Blu-ray is final. Gebruikt de Dolby EOTF. Dat is de enige door een standardsbody uitgegeven standaard (SMPTE en BDA). Dolby Vision, Philips/Technicolor, nu door Technicolor vermarkt, BBC-NHK Hybrid Log-Gamma, zijn proprietary systemen die allen vechten voor opname in diverse standaarden MPEG(ISO)/ITU, DVB. IN BDA UHD disc standaard zijn Dolby, Philips/Technicolor optioneel.

LittleNinja

Quote from: donaldk on January 18, 2016, 18:22:27
HDR10=Blu-ray is final. Gebruikt de Dolby EOTF. Dat is de enige door een standardsbody uitgegeven standaard (SMPTE en BDA). Dolby Vision, Philips/Technicolor, nu door Technicolor vermarkt, BBC-NHK Hybrid Log-Gamma, zijn proprietary systemen die allen vechten voor opname in diverse standaarden MPEG(ISO)/ITU, DVB. IN BDA UHD disc standaard zijn Dolby, Philips/Technicolor optioneel.

En dat betekent dat HDR sowieso werkt als je nu een tv met HDR koopt?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

papaleo

Quote from: LittleNinja on January 18, 2016, 18:40:20
En dat betekent dat HDR sowieso werkt als je nu een tv met HDR koopt?
Ja..
Ik zet hier (zie link) toevallig op het zelfde moment het zelfde antwoord...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155755.msg2886476#msg2886476
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels