Afspelen films van NAS hapert

Started by Siddartha, January 12, 2016, 13:43:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

Ik stream films van mijn NAS (Netgear readyNAS) naar de MAC Mini.
Op de MM heb ik XBMC staan waarmee ik de films kijk.
De MM en NAS zijn bekabeld verbonden met CAT 5e kabels via GB netwerk (Asus N66 router).
Van het weekend een mkv gekeken en om de 3-5 minuten staat het beeld still en moet er gebufferd worden (geeft XBMC aan). Ook bij AVI's die minder groot zijn heb ik dit probleem.
Ik heb toen de film direct op de SSD van de MM gezet en toen was het geen probleem. Het ligt dus aan de NAS of de verbinding.

hoe kan ik nu testen waaraan het ligt? Is het wijs om een aparte GB switch te plaatsen zodat MM en NAS direct switchen buiten de router om of is de NAS te licht qua specs?
iemand een idee?

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

quattronl

Wanneer ging het nog wel goed? Oftewel: wat is er mogelijk sindsdien veranderd?
Of: heb je het alleen met deze mkv of met alle films (ongeacht grootte, resolutie e.d.)?

Is de Gb switch ook je internetmodem/router? Heb je die al een keer uit/aan gezet?
Opzich heb je geen aparte of extra switch nodig.
Heb je de mogelijkheid om het met een andere netwerkkabel te testen? CAT5e zou goed genoeg moeten zijn.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Siddartha

nou, in principe ging het nog nooit echt goed, maar ik moet wel zeggen dat sinds de MM ik hier last van heb. Hiervoor had ik een Mede8er mediaplayer, die ook niet vlekkeloos werkte, maar wel iets beter.
Maar het is wel met alle soorten films, maar Uitzendinggemist op de MM gaat bijvoorbeeld wel goed.
De switch op dit moment is inderdaad ook mijn router, heb een apart modem. Is afgelopen maanden zeker een aantal keren gereset.
Andere netwerkkabel zou ik wel kunnen testen ja.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

tommi

Welke generatie/ uitvoering heb je van de Mac Mini? Ik denk dat die de bottleneck vormt.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Siddartha

t is een core2duo eind 2010. De laatste variant met een superdrive.
Bottleneck vormen qua netwerk dan?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

tommi

Ik heb regelmatig problemen gehad met Mac Mini's uit de derde generatie (met core2duo en 1gb ram-geheugen) als het gaat om 1080p videostreaming, de vierde generatie was standaard veel sneller en had daar duidelijk veel minder moeite mee.
Je zou 'ns kunnen proberen door de film af spelen buiten xbmc om, in computers met wat minder geheugen merk je soms dat xbmc best wel wat geheugen gebruikt.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Siddartha

Quote from: tommi on January 12, 2016, 15:38:46
Ik heb regelmatig problemen gehad met Mac Mini's uit de derde generatie (met core2duo en 1gb ram-geheugen) als het gaat om 1080p videostreaming, de vierde generatie was standaard veel sneller en had daar duidelijk veel minder moeite mee.
Je zou 'ns kunnen proberen door de film af spelen buiten xbmc om, in computers met wat minder geheugen merk je soms dat xbmc best wel wat geheugen gebruikt.

Tom

thanx voor de info!

Deze heeft wel 4GB RAM geheugen.
Kan eens proberen in VLC ofzo, of welke player raad jij aan?

Wat ik ook wel merkte was dat toen ik de film over zette op de MM (SSD) dit 7-8 minuten duurde voor 2,7 GB... geen idee of dit normaal is
Kennelijk heeft de ReadyNAS 34 MB/s lezen snelheid..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

tommi

#7
Quote from: Siddartha on January 12, 2016, 15:43:23
thanx voor de info!

Deze heeft wel 4GB RAM geheugen.
Kan eens proberen in VLC ofzo, of welke player raad jij aan?

Wat ik ook wel merkte was dat toen ik de film over zette op de MM (SSD) dit 7-8 minuten duurde voor 2,7 GB... geen idee of dit normaal is
Kennelijk heeft de ReadyNAS 34 MB/s lezen snelheid..

VLC kun je goed proberen, is een redelijk licht programma voor wat betreft geheugenbelasting.

volgens mij is 2.7gb (=2700 Megabyte) / 7 minuten = 385 megabyte per minuut = ca. 6.4 megabyte per seconde (is ca. 52Megabit per seconde). Dat is in mijn boekje supertraag voor een netwerk overdracht, maar 't zou net voldoende moeten kunnen zijn om in hd te kunnen streamen.
Vorige week kopiëerde ik zelf een film van 28.8gb van de SSD in m'n i5 4gb ram laptopje over m'n cat7 bekabelde netwerk naar een Synology DS215j met een gemiddelde doorvoersnelheid van 113 megabyte per seconde, dat is ongeveer max. wat je uit een enkele gigabit verbinding kunt halen. Een beetje nas en computer zou in ieder geval op de helft daarvan moeten kunnen uitkomen.

Dan kom je wel op het volgende hoofdstuk, 2.7Gb was toch geen hele film hoop ik? Dit is zo'n kleine 10 minuten aan goede hd kwaliteit. Een beetje kwalitatieve download (legaal of niet in het midden gelaten) is toch zeker ronde de 15 gigbyte (of meer).

Als proef op de som zou je tijdelijk de nas samen met je mac mini op een gigabit switch kunnen zetten op de plek waar je tv staat, dan hebben ze een superkorte onderlinge verbinding, dan zou het netwerk in ieder geval geen probleem mogen vormen.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Siddartha

Quote from: tommi on January 12, 2016, 15:54:19
VLC kun je goed proberen, is een redelijk licht programma voor wat betreft geheugenbelasting.

volgens mij is 2.7gb (=2700 Megabyte) / 7 minuten = 385 megabyte per minuut = ca. 6.4 megabyte per seconde (is ca. 52Megabit per seconde). Dat is in mijn boekje supertraag voor een netwerk overdracht, maar 't zou net voldoende moeten kunnen zijn om in hd te kunnen streamen.
Vorige week kopiëerde ik zelf een film van 28.8gb van de SSD in m'n i5 4gb ram laptopje over m'n cat7 bekabelde netwerk naar een Synology DS215j met een gemiddelde doorvoersnelheid van 113 megabyte per seconde, dat is ongeveer max. wat je uit een enkele gigabit verbinding kunt halen. Een beetje nas en computer zou in ieder geval op de helft daarvan moeten kunnen uitkomen.

Dan kom je wel op het volgende hoofdstuk, 2.7Gb was toch geen hele film hoop ik? Dit is zo'n kleine 10 minuten aan goede hd kwaliteit. Een beetje kwalitatieve download (legaal of niet in het midden gelaten) is toch zeker ronde de 15 gigbyte (of meer).

Als proef op de som zou je tijdelijk de nas samen met je mac mini op een gigabit switch kunnen zetten op de plek waar je tv staat, dan hebben ze een superkorte onderlinge verbinding, dan zou het netwerk in ieder geval geen probleem mogen vormen.

Tom

Ja, dat was toch een hele film, erg gecomprimeerd :) Kwaliteit was niet erg belangrijk. Maar goed, des te erger dat ie daarmee al hapert.
Ok, ik ga eerst een GB switch ertussen zetten en als dat niet beter is, VLC proberen.
Ik kijk echt niet heel veel films, dus anders moet ik em maar direct op de MM zetten als ik een ga kijken, is niet zo erg.
Kan ik nog iets aan de MM verbetern? Heb dus nu een SSD er in gezet, meer geheugen misschien dan 4GB?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

tommi

net even opnieuw topic doorgelezen, had niet begrepen dat je MM het wel goed deed met de film op de interne SSD. Daar zou ik dan nu even niets aan veranderen. Je kunt proberen om een wat groter (10gb+) filmbestand af te spelen om te kijken of die MM er geen moeite mee heeft.

Ik zou als eerste inderdaad even testen of de doorvoersnelheid beter wordt als je zowel de MM als de NAS direct naast elkaar zet op dezelfde switch aangesloten (tp-link TL-SG105 heb ik heel goede ervaringen mee, er is ook een 8 poorts beschikbaar en die switches zijn niet duur) met een paar voorgemonteerde goede utp kabels.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Hanky Panky

Draai om te beginnen eens een speedtest.net om te kijken hoe snel je netwerk is zonder dat de data van de NAS komt. Dat is al de minste moeite. Alleen te gebruiken als je een snelle internetaansluiting hebt natuurlijk  :D

Of trek eens een kabel direct vanaf je router naar je MM  ?  Brengt dat verbetering  ?

Ik verdenk overigens de NAS gezien de problemen uit het verleden. Staan de instellingen wel goed ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

_ MarcelloW _

Hoe maak je verbinding met de NAS binnen Kodi?
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Siddartha

Kun je ook een speedtest op je interne netwerk draaien? Als ik een 'gewone' doe, dan haal ik mijn volledige internetsnelheid van Ziggo.
Mm is nu aangesloten via utp direct op de router, zelfde als de NAS.
Welke instellingen bedoel je?

Via systeem-file manager
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sopper

Quote from: Siddartha on January 13, 2016, 16:17:47
Welke instellingen bedoel je?

Via systeem-file manager

Hij bedoelt via welk protocol...
Samba bijvoorbeeld
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Siddartha

Goede vraag [emoji1]
Zal es kijken of ik dat kan zien
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

TopGun2010

Stroom van alle devices halen, eerst router opstarten, dan switch en vervolgens de rest.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

eduard

Controleer of je de laatste drivers van de netwerkkaart in je mm gebruikt. Eventueel een keer je nas  direct aan je mm hangen zonder router of switch. Maar dat kan alleen als je je nas en de mm zelf een IP adres hebt gegeven.

Hanky Panky

#17
Quote from: TopGun2010 on January 13, 2016, 17:56:13
Stroom van alle devices halen, eerst router opstarten, dan switch en vervolgens de rest.

En als het dan nog steeds niet gaat probeer dan eens een andere pc of laptop (lenen?) om uit te sluiten waar het probleem zit: de nas of de Mac. Dan kun je gericht zoeken.

Omdat je wel de volle bak internet haalt (hoeveel trouwens?) zou het eigenlijk niet in de Mac kunnen zitten maar ja: ik heb geen verstand van Macs  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Siddartha

ik haal 40 Mbit.... dus de bak is wel vol, echter ook klein :D

ik kan het testen met de iMac, maar dan is het weer Mac...
Anders de laptop van mijn vriendin. Ga van het weekend wel eens klooien met een en ander.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

katwax

Soms is het de NAS, soms de Mac, soms netwerk, ...
Hetgeen ik heb gedaan en ook altijd als advies geef is zet de buffering aan bij Kodi.
Heb ooit enkele tips ivm setup Kodi gepost in http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152571.0

Het is het stukje over buffer. Dit heeft bij meerdere mensen al een oplossing geboden. Zelf had ik er af en toe is last van, freeze, maar heb dit ooit iemand laten aanpassen die om de 10min freezes had en ook bij hem was het opgelost hierna.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Siddartha

ook een goede tip, thnx, weet niet of het aan staat, maar ga ik eens bekijken.
Net ook met VLC getest en dat lijkt in ieder geval een stuk beter. Sowieso geen freezes meer, alleen bij extreme planning shots wat minder vloeiend.
Ga nog een aparte switch er tussen zetten en dan alles uit en weer aan zetten, eens kijken of het dan helemaal perfect gaat.

drivers van de netwerkkaart updaten bij een Mac, kan dat?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

tommi

Geen idee, maar door ff een flink bestand heen en weer te kopiëren weet je snel genoeg hoe je netwerk presteert toch?

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Siddartha

#22
Heb geen films meer gekeken, maar Vlc lijkt voorlopig de oplossing of iig de workaround.
Ga eens proberen om wat bestanden van iMac naar mm via netwerk te kopiëren en vergelijken met nas
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

NielsLu

#23
Ik heb hier een redelijk vergelijkbare setup: een Netgear ReadyNAS NV+ en macbook pro mid 2012 (I5 en 4gb intern geheugen). Als ik via wifi (5Ghz) een hd bestand open met XBMC, dan heb ik geen last van haperingen of stutters oid, dus volgens mij is de NAS niet de boosdoener. Ik heb een Asus RT66N router en een gigabit switch.

Als ik een bestand kopieer vanaf mijn NAS naar mijn Macbook Pro (via wifi, 5Ghz) haal ik snelheden tot 47 MB/s, dit zou met ethernet toch nog sneller moeten kunnen lijkt me.

Ik zou eerst even andere netwerkkabels proberen. Heb je toevallig de Asus router achter een modem/router van je provider?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D