HDR weergevers

Started by LittleNinja, January 11, 2016, 00:18:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apogeefreak

Wat ik me afvraag is hoe hdr in een projector geimplementeerd wordt? In een tv gebruiken ze local dimming en local brightening maar in een projector heb je toch alleen de iris en die is niet local??? Of wordt alleen het 10 bit gedeelte geimplementeerd in projectors? Dus meer levels maar geen peaking.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#51
Wat verder gezocht en hier zeggen ze dat we een nieuwe projectie technologie nodig hebben voor hdr op een projector. Iets met vele leds of extra panelen voor local dimming.
http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/1511482-projectors-hdr-high-dynamic-range-technology-increases-bit-depth.html

Misschien is HDR meer voor pixel based tv's? Oled en zo.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Ubuntu

Quote from: apogeefreak on January 23, 2016, 11:54:42
Wat verder gezocht en hier zeggen ze dat we een nieuwe projectie technologie nodig hebben voor hdr op een projector. Iets met vele leds of extra panelen voor local dimming.
http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/1511482-projectors-hdr-high-dynamic-range-technology-increases-bit-depth.html

Misschien is HDR meer voor pixel based tv's? Oled en zo.

Oled is de beste kandidaat voor hdr. Daar zijn de meningen wel duidelijk over. Ben benieuwd naar de nieuwe lgs met ondersteuning voor dolby vision.

Kjelt

#53
Quote from: apogeefreak on January 23, 2016, 11:13:51
Wat ik me afvraag is hoe hdr in een projector geimplementeerd wordt? In een tv gebruiken ze local dimming en local brightening maar in een projector heb je toch alleen de iris en die is niet local??? Of wordt alleen het 10 bit gedeelte geimplementeerd in projectors? Dus meer levels maar geen peaking.
Ik vermoed alleen 10 bit panelen en de iris voor de zeer donkere beelden en je kunt de lamp boosten voor zeer felle beelden.
Als ze echt local dimming willen introduceren bij projectie zullen ze er een tweede lcd/lcos paneel voor moeten zetten, gaat niet gebeuren vanwege de kosten.
Maar ook bij tv's met backlight leds krijg je blurring want je dacht toch niet dat er een paar miljoen leds op de background zitten? Hoogstens paar honderd ofzo dus zul je nog steeds last krijgen van light blocking/blurring om nog te zwijgen van sidelit panels die helemaal daar niet toe in staat zijn.
Inderdaad zal Oled wellicht quantum dots de beste kandidaten zijn.

Ubuntu

Quantum dot is nog steeds gewoon lcd. Maar met fijnere leds en een honingraat effect komen ze een eind. Maar ik denk dat oled de beste keuze zal worden. Ze gebruiken het niet voor niks in de high end monitoren

Erik van Voorst (in memoriam)

#55
Jongens we zijn zoals gewoonlijk VEEL te vroeg met HDR.....waar het projectors aangaat.

Natuurlijk wil iedere verkoper zijn HDR apparaat slijten en dus krijgt hij van zijn fabrikant de "unobtainable" spullen om te demo-en.....om ons "lekker" te maken.....wij hebben daar voorlopig nada niets aan...

Als je dus nu moet kopen zou ik zelf alleen de dingen laten meespelen die NU van belang zijn..ik heb 3d ook niet laten meespelen en 4 jaar later helemaal geen spijt van ....het was fff leuk maar daarna wordt je weer kritisch/objectief......maar nu ...nauwelijks films van betekenis en nauwelijks kwaliteit..iedereen boomt nog steeds over Avatar...REALLY   >:(..... 

Misschien dat ik zo een 4k mogelijkheid laat meespelen...maar ik sta niet te trappelen....dat duurt ook jaren ipv maanden.....gewoon de praktijk in het verleden erop naslaan...enfin my 2 cents
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

home@the movies

According to a recent article from Digital Trends, Netflix is bullish on high dynamic range (HDR). Neil Hunt, Chief Product Officer at Netflix, is quoted as saying, "I think HDR is more visibly different than 4K," and I couldn't agree more. The benefit of greater pixel resolution is marginal for "normal" screen sizes and seating distances, but the benefit of HDR is immediately apparent at any screen size and seating distance.

The article also points out that HDR goes hand in hand with wide color gamut (WCG), allowing TVs to display a larger palette of colors over a greater range of brightness. Again, the benefit of WCG is much more obvious than merely increasing the spatial resolution from HD to UHD.

Netflix now streams its original shows Marco Polo and Daredevil in Dolby Vision HDR, and HDR10 is expected in a few months. Hunt says that, starting this year, the company will shoot and master its original shows in HDR, and the final product will include the metadata for both HDR formats. He expects that five percent of Netflix content will be available in HDR within a year, increasing to 20 percent by 2019.

Interestingly, Hunt says that Netflix will certify Dolby Vision and HDR10 TVs, though he didn't mention any specific models. I'm not sure why that certification is necessary; if a TV conforms to the Dolby Vision or HDR10 specs, all Netflix has to do is master to those specs, and all should be well. Of course, we know that the 2015 and 2016 Samsung SUHD TVs all implement HDR10, and the Vizio Reference Series will offer Dolby Vision (if it ever actually becomes available to buy), as will the TCL X1. The 2016 LG OLEDs and Philips 8600 will be able to display content encoded in either Dolby Vision or HDR10, a dual-format trend that I dearly hope will expand to other makes and models.

In any event, I'm thrilled to see Netflix embrace HDR so fully, and I can't wait to check out its new content on an HDR-capable display.

Ubuntu

Spannende tijden. Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de formaten en hoe de tvs afgesteld moeten worden.

J.A.F._Doorhof

Calibraties zullen per toestel verschillen qua aanpak.
Aangezien er weinig tot geen toestellen zullen zijn die de volledige colorspace aankunnen zullen er dus andere strategieën gebruikt moeten worden, veel oefenen en studeren voor de calibrateurs :D

Maar gelukkig zullen de serieuze dat zeker doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Daarnaast zullen er beunhazen zijn die de markt van de kwalitatieve calibraties weer om zeep helpen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ubuntu

Quote from: LittleNinja on February  4, 2016, 15:01:31
Daarnaast zullen er beunhazen zijn die de markt van de kwalitatieve calibraties weer om zeep helpen..
Vast, maar aan de andere kant zal niemand hier een beunhaas herkennen. Er lopen er hier ook wel rond waar men van denkt dat ze profi zijn maar dat verre van het geval is, en die worden ook niet herkent. Men kan onzin uitkramen zonder dat men dat opmerkt. Het word allemaal voor zoete koek aangenomen :)

J.A.F._Doorhof

Op een gegeven moment vallen ze hopelijk door de mand.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: Ubuntu on February  5, 2016, 06:46:48
Vast, maar aan de andere kant zal niemand hier een beunhaas herkennen. Er lopen er hier ook wel rond waar men van denkt dat ze profi zijn maar dat verre van het geval is, en die worden ook niet herkent. Men kan onzin uitkramen zonder dat men dat opmerkt. Het word allemaal voor zoete koek aangenomen :)
+1
Precies...hier snij je een belangrijk punt aan,dat komt denk ik door het feit dat 'je' (er) onvoldoende van de diepere materie afweet om te weten of het nu 'onzin' is of dat er de waarheid verteld uitgekraamt word.
Je hoopt altijd dat je waar voor je geld krijg,maar uit eigen ervaring weet ik dat dit niet altijd het geval is.
Daarom heb ik wel eens een net 'gecalibreerde' unit door een andere calibrateur laten controleren/calibreren...omdat ik,mijn gevoel zei,dat het niet 'goed' gedaan was..,de desbetreffende calibrateur had toen binnen een half uur een complete calibratie (incl. CMS) gedaan...en het resultaat bevestigde mijn gevoel,zeker toen ik om het calibratie rapport vroeg en dit nooit kreeg was ik er helemaal zeker van....op een aantal belangrijke aspecten was de vorige calibratie niet voor 100% gedaan.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Totaal off topic maar ik wist niet direct waar ik dit kon delen, net wat administratie aan het doen en ik kwam onderstaande foto tegen ;-)
eentje uit de oude doos 2008 om precies te zijn.
Samen met een paar andere dealers, waaronder Philip van Cinephil, mochten we op bezoek bij Epson in de zgn Clean Room. Dit is een ruimte die volledig onder overdruk staat en dus helemaal stofvrij is, vandaar dus de rare pakjes.
Eerst nog even door een luchtdouche kabine waar eventueel stof nog afgeblazen word en dan pas mag je binnen. In deze clean room worden reparaties aan het optische blok gedaan, was bijzonder leerrijk om te zien hoe bvb de LCD panelen opnieuw werden geplaatst en uitgelijnd met de micro meter.
De vraag is nu wie mij kan herkennen ;-)

cine(d)rama

Volgens mij links achter Werner  ::)

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

skoebiedoe

#65
 :withstupid:


En...waaaat hebben we gewonnen ??

home@the movies

Het sfeerverslagje van de ISE beurs staat online, oa een leuk interview met Joel Silver, de oprichter van ISF door ons allen wel gekend  ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=VN-XuVgHq0U&feature=youtu.be

Francisco

Heel leuk gedaan Werner  :thumbs-up:

Koiboy

@Home@The Movies: Neill Hunt (Netflix) zegt hetzelfde als sales director Massimo Zecchin van SIM2. Ik sprak laatstgenoemde op de ISE beurs in Amsterdam. Hij betoogde dat de impact van HDR en grote contrast ratio voor een klant veel belangrijker zijn dan 4K bij het kiezen van een nieuwe televisie of projector.

In het HT-Forum gezelschap hoef ik niet te betogen dat UHD op een smartphone echt teveel van het goede is. Inmiddels lees ik regelmatig dat een 50 inch televisie ongeveer de grens is voor de toegevoegde waarde van 4K. Google verder eens op 'homecinema living room' en kijk eens naar alle strakke spierwitte muren en plafonds....niet echt geweldig voor de zwartwaarde.

Mijn inschatting is dat slechts HT liefhebbers en/of mensen die fotografie/video als hobby hebben plezier beleven aan nog betere specificaties voor televisietoestellen en projectoren. Ook ik ben benieuwd hoe snel en tegen welke prijs HDR wordt aangeboden. Volgens de heer Zecchin ontbreekt het nog aan een wereldwijde standaard waar alle partijen zich aan conformeren. Ik heb daar geen duidelijk beeld bij.

Kjelt

En uiteraard wanneer de content geschoten wordt met HDR, zonder content heb je er nog niet zoveel aan.

home@the movies

QuoteMijn inschatting is dat slechts HT liefhebbers en/of mensen die fotografie/video als hobby hebben plezier beleven aan nog betere specificaties voor televisietoestellen en projectoren. Ook ik ben benieuwd hoe snel en tegen welke prijs HDR wordt aangeboden. Volgens de heer Zecchin ontbreekt het nog aan een wereldwijde standaard waar alle partijen zich aan conformeren. Ik heb daar geen duidelijk beeld bij.

Hangt ervan af wat je onder die specificaties wil bedoelen, als het enkel over resolutie gaat dan is dat inderdaad niet voor iedereen een upgrade, HDR en de grotere color space die met het hele 4K gebeuren gepaard gaan is dat wel.

Op om het even welke tv, hoe groot of hoe klein die ook is zal de grotere color space en het HDR gebeuren direct merkbaar zijn, daar heeft de grootte van het display een ondergeschikte rol, voor de resolutie is dat een ander verhaal.
Er zijn inderdaad een aantal HDR normen in ontwikkeling, maar voor de 4K Blu ray zou HDR 10 als voorlopige norm worden gehanteerd, veel is afhankelijk van hoe de andere normen al dan niet gaan geïmplementeerd worden en compatibel worden met elkaar.
Dolby Vision bvb kan je op dit moment alleen bekijken met een display die Dolby Vision compatibel is, ook al ondersteund hij HDR, als het niet Dolby Vision is gaat het niet werken.

We deden vorige week bij Sony op de ISF cursus een simpele test, op een klein scherm(laptop) stonden color bars in een P3 color space, van op een zeer grote afstand zie je direct het verschil in kleur waneer er tussen normale en grotere color space wordt geschakeld. Verander je echter de resolutie op datzelfde scherm van 1080p naar 4K zie je absoluut niets veranderen.
Ik spreek hier over een afstand van 6 meter en meer op een klein laptop scherm, dus de impact van HDR is wel degelijk nuttig, ook voor kleinere displays.
Vergeet ook niet dat de afmetingen van de displays steeds groter worden, ook dat speelt mee natuurlijk.
Dus dat alleen HT liefhebbers of videofielen hier baat bij gaan hebben daar ben ik het niet zo direct mee eens, integendeel bij de meeste "leken" zal het verschil direct duidelijk zijn.

Gr
Werner


J.A.F._Doorhof

We vertellen klanten meestal dat ze HDR altijd zullen zien. En dat 4K afhankelijk is van de kijker.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ubuntu

Jammer alleen dat er nog geen duidelijkheid is omtrent heel het verhaal. :(
Sony bijvoorbeeld gaat masteren in dolby vision, waarom zouden ze dan in godsnaam een extra laag toevoegen (hdr10 of dynamic hdr). Kost een bult meer geld. De basislaag hoeft namelijk geen hdr10 te zijn. Mensen die nu tv of projector kopen hebben straks pech :( Slim is het dus ook te wachten op tv's die alle formaten ondersteunen. Want als alle grote filmhuizen DV gebruiken voor mastering zijn alle hdr10-only weergevers niet zo heel bruikbaar meer.

J.A.F._Doorhof

Misschien niet teveel over nadenken als consument en gewoon kijken.
Als calibrateur is het verhaal iets anders, maar goed daarom blijven we ook actueel met lesmateriaal :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ubuntu

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 23, 2016, 12:30:49
Misschien niet teveel over nadenken als consument en gewoon kijken.
Als calibrateur is het verhaal iets anders, maar goed daarom blijven we ook actueel met lesmateriaal :D

Juist leuk om jezelf in te verdiepen vind ik :)