LSound.eu Komt Met Eigen Luidsprekerlijn - Arendal

Started by Flavio, January 6, 2016, 14:37:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Begrijp ik het goed dat je denkt dat deze luidsprekers ontworpen zijn met een verkeerde laag-hoog balans? Omdat je veel laag units in een grote kast ziet?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Carrol

Die indruk heb ik wel een beetje,maar ik zeg niet een verkeerd hoog/laag balans,zal ook de akoestiek een belangrijke factor in zijn
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

DofN

Dat akoestiek belangrijk is, kan ik wel onderschrijven.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Carrol

We zullen het binnenkort van onze vriend horen :bigsmile:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Timvg

Quote from: doorofnight on September 20, 2017, 09:24:47
Begrijp ik het goed dat je denkt dat deze luidsprekers ontworpen zijn met een verkeerde laag-hoog balans? Omdat je veel laag units in een grote kast ziet?

Ik denk dat je dit verkeerd ziet. Het aantal units zegt weinig over de balans. In dit geval zie ik een MTM (d'Appolito) systeem met twee woofers eronder..  net even gechecked voor ik iets dom zeg, maar idd een 2,5 weg systeem waar de onderste twee woofers in tandem spelen vanaf 120hz met de bovenste twee.. daarboven doen de onderste twee dus weinig. Het is wel niet alledaags.. maar er zijn gekkere dingen  :)

DofN

Ik zie dat niet zo ;-) Het was mijn interpretatie van wat Carrol dacht: die meent immers dat het laag wat teveel aanwezig zou zijn (door de vele woofers?). Ik heb zelf ook behoorlijk wat cm2 woofers in mijn set.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Het -kan- maar hoeft niet per se zo te zijn. Hangt inderdaad ook voor een groot deel van de ruimte af. Ze leveren zelf ook pluggen mee voor de poorten zie ik .. Dus opties genoeg in ieder geval  :)

Cantodea

Voorlopige ervaringen met Arendal Sound (AS) 1723 Tower.

Het was toch wel even schrikken, toen die 2 enorme kartonnen dozen op de stoep stonden.  Eenmaal opgesteld, viel het het, volgens mijn wederhelft, nog mee, maar veel groter moeten ze niet worden, waarschuwde ze me nog.  De afwerking is smetteloos. Ik heb gekozen voor de matte uitvoering. Er worden zeer stevige spikes in metaal en rubber bijgeleverd alsook onderlegschijfjes voor de spikes. De luidspreker terminals zijn zeer stevig uitgevoerd. Er schijnt een enorm 2,5 weg filter in te zitten, die volgens gesprekken met Arendal, in de toekomst te upgraden is (ik vermoed dat men het laag in de toekomst actief gaat maken). De kast meet met spikes 120 cm, is 27 cm breed en 41 cm diep. Het gewicht komt op 51kg per stuk. Hulp bij het neerzetten is dus geen overbodige luxe. Luidspreker units voor mid/laag zijn in eigen huis ontwikkeld. De tweeter is er ene uit de stal van Dr. Kurt Mueller en neemt het hoog op vanaf 1500Hz, vrij laag dus, maar dit gaat blijkbaar heel goed. De waveguide waar de tweeter in verwerkt zit bestaat uit twee lagen, gefreesd HDF en gefreesd aluminuim. De luidspreker kost in de matte versie €2700. Er wordt rechtstreeks van fabrikant naar eindgebruiker geleverd, waardoor de speaker flink goedkoper wordt. Er worden op die manier minstens 2 tussenpersonen uitgeschakeld. Mocht hij in de winkel worden verkocht, dan mag je prijs rekenen tussen de 5000 à 6000 Euro. Je vergelijkt hem dan kwa geluid ook best met speakers uit deze klasse. Er zijn Arendal eigenaars die voorheen speakers hadden met een prijskaartje die 5 maal zo hoog is en die beweren dat de Arendals het minstens evengoed doen. Eentje had zelfs een paar Adam Tensors van €20000...  Anyway, the proof is in the pudding..
Ze hebben intussen al een uur of 70 gespeeld en ik heb me er deze namiddag eens goed voor gezet. Ze staan met hun fronten zo'n 1 meter van de muur en 2,60 m uit elkaar. Mijn luisterpositie is op 3 meter van de speakers. De tweeters staan gericht op de luisterplaats. De AS heeft drie baspoorten, maar is eigenlijk ontworpen als een gesloten systeem. Ik laat de pluggen dus in de speakers zitten.
Ik had de laatste tijd wel al wat speakers beluisterd, waaronder Kef R900, Focal, Dali en Martin Logan. Allemaal in de prijsklasse van om en bij de €4000 à €5000. Mijn voorkeur gaat/ging echter uit naar de B&W 10 CM S2. Ik vind de B&W heel mooi in balans van hoog tot laag en hij projecteert een mooi holografisch beeld. De AS had dus al enkele dagen op de achtergrond zijn ding gedaan, ik me dus deze namiddag eens goed mee bezig gehouden. Eerst heb ik de luidsprekers ingemeten met REW (meetsoftware). Met alle poorten dicht haalt de speaker zonder morren 30hz, meer dan diep genoeg dus voor muziek. Voor de aardigheid ook eens gemeten met alle poorten open en dan is 20Hz eveneens haalbaar. Het eerste wat opvalt is de enorme power. Wat je ook draait, van kleine bezettingen tot volledige symfonische orkesten, het komt er allemaal moeiteloos uit. De hoge tonen zijn zijdezacht en dat is toch effen wennen, want mijn Quadrals waren nogal fel in het hoog. In eerste instantie dacht ik dat er wat te weinig hoog was, maar na een tijdje kwam ik gewend aan het nieuwe geluid. De overgang van het hoog naar het midden is naadloos. Het midden is dankzij die twee 8" woofers zeer dynamisch en stemmen staan iets voor de speaker, al is dit ook wel afhankelijk van de opname. Hoog en midden geven ook veel details weer. En dan het laag, met 4x8" woofers per kant, waarvan de onderste twee tot 120 Hz gaan, mag je gerust spreken van een indrukwekkend diep en stevig laag, zelfs met alle poorten dicht en dit is ook te preferen, want dan is het laag superstrak en zeer gedefinieerd.  Laat ik ook gelijk stellen dat het absoluut niet overheerst. De Arendals gaan echt heel subtiel te werk.  In heel grote ruimtes en wanneer de speakers absoluut vrij kunnen staan, kun je misschien met alle poorten open spelen. Het stereobeeld is zeer groot en diep. De Arendals hebben wel ruimte nodig, tegen de muur plaatsen werkt echt niet, maar vanaf zo'n 30cm van de muur (vanaf de achterkant van de speaker gemeten) komen ze tot leven. In vergelijk met de B&W CM10 S2, is deze laatste misschien net een tikkeltje verfijnder in zijn weergave, maar als het gaat om gemak en grootsheid in de weergave, en een ruim stereobeeld, dan moet de B&W zijn meerdere erkennen in de Arendal. Een muzikale voorkeur hebben ze niet, maar dank zij 8 8" woofers spelen ze fantastisch mooi met symfonisch werk en ook met de grote rock iconen uit de seventies. Ik heb de speaker nu nog ruim 40 dagen op proef, maar ik heb nu al een donkerbruin vermoeden dat het een blijver zal zijn. Ik heb al enkele kippenvel momenten achter de rug en dit overkomt mij niet vlug. Ik vind het indrukwekkend dat men voor die prijs zo een goed spelende luidspreker kan kopen. Ik ga de komende dagen, nog verder experimenteren met de plaatsing en zal ook Dirac zijn ding laten doen, daar ik in mijn ruimte met een ferme bult in het laag zit op zo'n 48Hz. Normaal gezien ga ik ze met Dirac ingeschakeld nog beter doen spelen, maar het correct uitmeten vraagt enige tijd en die ontbreekt me nu wat, wegens verbouwingen aan de woning. Ik hou jullie op de hoogte.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

DofN

Goed om te lezen! Lekker is dat hé, luidsprekers die moeiteloos spelen :) Dan is conusoppervlak toch wel belangrijk.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Nice....leest als een prima klinkende speaker.  Misschien voor de leesbaarheid hier en daar een harde enter gebruiken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

mooie speakers zo te lezen :worship: zien er in je luisterruimte ook erg fraai uit :coffee:
mooi verhaal ook, thanks


luisterse



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Cantodea

Quote from: chansig on September 20, 2017, 07:49:44
Mooi hoor.

Je hebt wel een kamer die groot genoeg is voor het laag ?  :D :D

Gr. Hans

Valt wel mee, een kleine 50 vierkante meter, plafonds op 2,70m. Wel een ferme bult op 48Hz, maar zal na de werkzaamheden aan het huis, Dirac aan het werk zetten.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

jasjenl

Quote from: Cantodea on September 20, 2017, 14:50:09
De luidspreker kost in de matte versie €2700.
Dat is de prijs per paar toch? Althans, zo lees ik het op de Arendal site.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Cantodea

Quote from: jasjenl on September 20, 2017, 16:31:02
Dat is de prijs per paar toch? Althans, zo lees ik het op de Arendal site.

Inderdaad
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Carrol

Is eigenlijk geen geld voor zón luidspreker,
Leuke review,leest lekker weg,en smaakt naar meer.
Jij hebt mij toen de XTZ aangeraden,mischien ooit wordt het nu de arendal wel,alhoewel ik nig steeds tevreden bent met deze.
We zien wel,ik blijf je volgen!! :clapping:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Cantodea

Quote from: Carrol on September 20, 2017, 18:50:43
Is eigenlijk geen geld voor zón luidspreker,
Leuke review,leest lekker weg,en smaakt naar meer.
Jij hebt mij toen de XTZ aangeraden,mischien ooit wordt het nu de arendal wel,alhoewel ik nig steeds tevreden bent met deze.
We zien wel,ik blijf je volgen!! :clapping:

Ik heb even de Divine van XTZ overwogen, maar deze is nog groter en zwaarder en ook nog een pak duurder. Heel waarschijnlijk wel een top speaker.

XTZ blijft een zeer mooi merk. Die Scandinaviers kennen er wel wat van.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

DitIsDeLeven

Ik twijfel heel erg om de Arendal sub aan te schaffen.

Wat zou het grootste verschil zijn tussen één sub 3 of twee sub 1.5's?

Iemand advies? Thanks!
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Cantodea

Quote from: DitIsDeLeven on September 21, 2017, 22:48:24
Ik twijfel heel erg om de Arendal sub aan te schaffen.

Wat zou het grootste verschil zijn tussen één sub 3 of twee sub 1.5's?

Iemand advies? Thanks!

Het voordeel van 2 subs is dat je beter kan inspelen op roomnodes, door deze strategisch op te stellen. De sub 3 zal wel zeer krachtig zijn, maar met 2 subs 1.5 zal er qua power niet zoveel verschil zijn, denk ik.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Intusen een tweetal weken verder. De luidsprekers werden inmiddels gemeten met REW en er werd een HAF convolution filter  ( https://www.homeaudiofidelity.com )gemaakt en geladen in Roon. Het resultaat is fantastisch goed. Wat een goede luidsprekers zijn dit toch voor het geld! Met de HAF filters zijn de bassen superstrak en uiterst gedefinieerd. Stemmen staan iets voor de speakers, het hoog is zo mooi, ook mijn broer vind het hoog zeer mooi, zacht, gedetailleerd en hij is op dat vlak toch wel wat gewoon met zijn B&W CM. De stage is enorm groot, treedt tot ver buiten de speakers (afhankelijk van de opname) en is zeer diep. Complexe stukken zijn zeer goed te volgen, de luidspreker loopt op geen enkel moment dicht, ook niet bij hoge volumes. Van volumes gesproken, de Arendal kan waanzinnig hard.. zonder enige stress. De acht 8" woofers kunnen enorm veel lucht verplaatsen en dat resulteert in een speaker die staat te spelen op zijn sloffen, alles gaat zo makkelijk. Hij neemt de grootste dynamiek sprongen met groot gemak, ongeacht het volume.
Het is een absolute aanrader, ongeacht de prijs, zoveel is zeker!
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Carrol

Mooi resutaat dus,jammer dat je zo ver weg woont,anders kwam ik zeker een keer langs.
Ben zo langzamerhand behoorlijk nieuwsgierig geworden.
Vind het nog steeds mooie luidsprekers om te zien!!!
Wil de nieuwe 700 serie van b&w ook een keer beluisteren,die met de tweeter on top,
die kosten ook al gauw 2000 euro stuk.
Veel plezier verder met deze zware jongens :headbanging:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

DofN

Mooi om te lezen dat iemand zo enthousiast is over deze luidsprekers! Veel luisterplezier.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jasjenl

Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

GPO

Quote from: jasjenl on October  6, 2017, 16:33:39
Staan toch al op de vorige pagina?
Oeps heb ik ff gemist... [emoji23]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

raindog

Is er toevallig al iemand op het forum die met een Arendal surround set-up speelt? Door het gebruik van 8" woofers lijkt me dit wel een mooie set voor in een HT.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)