MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Shorty

#175
Quote from: Kjelt on February 12, 2016, 12:10:13
Vertel! Na al die jubelverhalen is zoiets een goede balans  ;)

Waar moet ik beginnen?  :(
In de draad van de link hieronder duurt het tot pagina 9 voordat iemand voorzichtig durft te opperen dat Stuart c.s. misschien toch wel een puntje heeft. Daarvóór wordt pagina's lang de vloer aangeveegd met, voor zover het bij mij is blijven hangen, vooral de aanname dat die korte impulstijd überhaupt een rol speelt in de muziekweergave. Uit de geraadpleegde literatuur zou door Stuart/Meridian vooral heel selectief zijn geciteerd. En het zou in de verantwoording van de MQA-techniek wemelen van de aannames, zachte feiten en uit hun verband gerukte beweringen. Zie https://hydrogenaud.io/index.php/topic,107666.0.html.
Ik bereid me dus voor op een afknapper, maar blijf hoop houden.  :angel:

Wel verfrissend, dat forum. Al hangt er ook een naargeestig sfeertje, met strenge politieagenten en een aantal deelnemers die vooral bezig zijn elkaar af te troeven met hun kennis en daar soms nogal arrogant mee te koop lopen. Audiofielen worden daar beschouwd als een inferieure soort en weggezet als 'placebofielen'. Ook is men niet te beroerd elkaar aan te geven bij de forumpolitie als iemand iets beweert dat niet bewezen is in een dubbelblindtest. Ze zijn ook dol op ruziezoeken met elkaar.  ::)
Voor de gezelligheid hoef je dus niet naar HydrogenAudio te gaan - volgens mij werd er bij de Spaanse Inquisitie méér gelachen.  >:D

VrGr,

Bart J.

morca

Quote from: Shorty on February 12, 2016, 11:14:00
Ondertussen beantwoordt de man van Tidal nog steeds (niet alle) vragen op het forum van Roon: https://community.roonlabs.com/t/tidal-to-launch-mqa-hi-res-audio-streaming-in-2016/5408/296.

Belangwekkend feit:Dat is (indien dat klopt) fijn voor mensen zoals ik (die hoe langer hoe minder overtuigd zijn van de betere kwaliteit van muziekopnames in hogere resoluties) (maar laten we die discussie hier niet voeren, alsjeblieft  ::) )

VrGr,

Bart J.
Hoort toch bij het formaat,en wat ze beweren imo.
Apart dat je het verschil niet hoort tussen 16 en 24 bit.
Daar zit veel winst,maar niet iedereen hoort het idd..

Shorty

Quote from: morca on February 12, 2016, 16:25:29
Hoort toch bij het formaat,en wat ze beweren imo.
Apart dat je het verschil niet hoort tussen 16 en 24 bit.
Daar zit veel winst,maar niet iedereen hoort het idd..

Ja, in eerste instantie horen die 8 extra bits bij het formaat. Maar als ik het goed begrepen heb dan worden die extra bits gebruikt om, net boven de ruisvloer, de hoge resolutie in terug te vouwen. En die heb ik dan toch niet nodig.  :smile: Geef mij maar alléén de
de-blurring (áls die iets doet).

(Met 24 bits kom je op een ruisniveau van -120 dB of zo, en de MQA-ruis ligt daar pakweg 10 dB boven. Ik snap niet dat mensen heisa maken over die extra ruis: in een stille kamer heb je al minstens 20 dB(A) achtergrondgeluid, dus dan zou je die ruis pas horen bij een geluidsniveau boven 130 dB.  :nowink: Om met Kakhiel te spreken: haha doei. :D)

Blijft natuurlijk wel de vraag of 16/44.1 MQA op de markt komt.

VrGr,

Bart J.

bmateijsen

Ik was vergeten deze nog te plaatsen....

Kjelt

Quote from: bmateijsen on February 13, 2016, 16:15:25
Ik was vergeten deze nog te plaatsen....
Zo het stucwerk komt naar beneden!  :D

bmateijsen


rovinggecko

Het schijnt zo goed te zijn dat de importeur het op de ASA niet wilde demo-en omdat dit niet eerlijk is voor de conculega's....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Shorty

Wil het een beetje klinken Bjorn? Hebben jullie leuke demomuziek?

VrGr,

Bart J.

Shorty

Op de Nederlandse en Britse websites van 7digital kun je nu zoeken op MP3, 16-bit FLAC, 24-bit FLAC, ....... (drum roll here)....
MQA en MQA Studio.

Maar muziek in MQA is er nog niet te vinden.  >:( De spanning stijgt..... :baaa:

VrGr,

Bart J.

rovinggecko

Je bedoelt dat de Noorse 2L selectie je niet boeid :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Shorty

Quote from: rovinggecko on February 14, 2016, 08:22:53
Je bedoelt dat de Noorse 2L selectie je niet boeid :)

Die is, ehhh, ietwat beperkt, die selectie.  :closedeyes:

En boeit me niet.  :P

Maar ik moet bekennen dat ik er niets van gehoord heb. Misschien staat er prachtige muziek tussen - sterker nog: de kans is groot dat ergens in het aanbod (MQA en niet-MQA) van 2L hele mooie muziek te vinden is. Maar ik tippel niet zo op (modern) klassiek...

VrGr,

Bart J.

bmateijsen

We hebben al vaker met MQA gespeeld ;). Ik wacht op dit moment nog op iets meer demo-materiaal. Het huidige van 2L is waanzinnig van kwaliteit, maar is voornamelijk klassiek en 'avantgarde' jazz....



Quote from: Shorty on February 14, 2016, 00:12:34
Wil het een beetje klinken Bjorn? Hebben jullie leuke demomuziek?

VrGr,

Bart J.

DofN

Ook hier maar even posten:

MQA thoughts

We've recently spent time in Music Room One auditioning MQA through a small test board supplied to us for testing by MQA. Our results have been unexpected.

MQA stands for Master Quality Authenticated and is the brainchild of Bob Stuart, founder of Meridian. I've sat on a number of panel with Bob and find him to be extremely kind and knowledgable. A real asset to high end audio.

You've read about MQA, and who hasn't? I've attended two demonstrations of MQA, and both times was pleasantly impressed with what I heard. Blown away, no. Impressed, yes. But those demonstrations were closely scripted and performed on equipment I am unfamiliar with at a tradeshow. Other reporters have been gobsmacked by how good the differences are when attending these demonstrations. That's not been my experience, but then I never attended the same demos they have reported upon.

Much has been written about MQA so I won't waste your time repeating descriptions of it. What is most interesting to me is its claim that high resolution audio can be streamed with little more bandwidth than a CD – thus making services like TIDAL capable of upping their game to send us high resolution audio without choking the pipes coming into our homes.

The small sample board we were sent has a cheesy little DAC on it with a pair of RCA connectors to feed a preamp. Input is through USB. Not my first choice to audition a new technology, but it's what they supplied. In later experiments we will try getting an actual digital signal out and into a DirectStream. This experiment was a simple one: digital in through USB, audio out and into a preamp.

We downloaded a track of music from the 2L website, which always has excellent selections from which to choose from. The selection was Mozart and a nice recording at that. 2L supplied both an unencoded 192/24 WAV file and the same, but encoded with the MQA process. Expectations were high since we've heard how much better the MQA file should sound, better than  even the original! I've seen pictures on the MQA website of people crying after listening – so much better the process is supposed to be. Imagine my surprise when it was worse than the original.

Worse is a bit harsh. Better, it was not; might be a nicer way to put it.

In fact, I was actually impressed how close the two were. After all, this is a pretty amazing process that allows streaming services to send high resolution audio without degradation – no small feat.

If all the hype and hoopla had merely stated the end results were indistinguishable from the original, I might be jumping up and down with how close they got it. Few systems have the resolving power of Music Room One and the fact they got close after folding the music into a smaller file size is quite an achievement.

But tears in my eyes?

Either the test board we were sent is flawed, or others that have openly wept with excitement heard something I have not, or this reporter is just confused and misguided. I do not claim to have the answer, I'm just reporting the facts as I hear them.

As Dragnet's Detective Joe Friday might have said, "nothin' but the facts, ma'am, just the facts."

Door Paul McGowan (voor wat het waard is: wie is die Paul? http://www.monoandstereo.com/2008/02/interview-with-paul-mcgowan-from-ps.html)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Robbo

#188
Dan is Paul McGowan al een heel stuk bijgedraaid. Want een tijd geleden vond hij het helemaal niks.

Dat het verschil met 192/24 niet groot is, had ik ook verwacht.  Maar probeer maar eens content op 192/24 high-res content te bemachtigen.  Dat lijkt sinds de komst van MQA in elk geval een vlucht genomen te hebben.

Shorty

#189
Paul McGowan is de baas van PS Audio. Die vond MQA bij voorbaat al niks, want 'Not Invented Here'. Zie pagina 4 van deze draad....

EDIT: Ik zie dat verhaal van McGowan trouwens niet als ik die link van Doorofnight volg.  ???
Het staat hier: www.psaudio.com/pauls-posts/mqa-thoughts/.

VrGr,

Bart J.

DofN

Quote from: Shorty on February 14, 2016, 16:09:58
Paul McGowan is de baas van PS Audio. Die vond MQA bij voorbaat al niks, want 'Not Invented Here'.

(..)

Daar heeft hij inderdaad wel een handje van :) Ik neem lang niet altijd de moeite om zijn stukjes te lezen,  soms zijn ze wel vermakelijk.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Shorty

Quote from: doorofnight on February 14, 2016, 17:11:00
Daar heeft hij inderdaad wel een handje van :) Ik neem lang niet altijd de moeite om zijn stukjes te lezen,  soms zijn ze wel vermakelijk.

't Is wel begrijpelijk. Hij is overigens niet altijd consequent in zijn mening over MQA. Half januari was hij op het PS Audio-forum een stuk positiever:

QuoteWe were given an audience with Bob Stewart and his guys at Meridian in Munich. I liked what he had to tell us and then went in for a demo of several tracks. Indeed, they were better. One track had a piano and was played live to an audience. In the non MQA version the piano sounded ok and the audience not all that apparent. In the MQA version the audience sounded more in the room as well the piano sounded live.[
Bron: www.psaudio.com/forum/directstream-all-about-it/meridian-mqa-support-forthcoming-in-the-directstream/
H
Om een of andere reden vind ik PS Audio wel sympathieke spullen maken. Raar is dat: het ene merk spreekt je aan, het andere laat je koud. :notify:
(Qua communicatie met hun klanten zijn ze het tegenovergestelde van Meridian, trouwens....)

VrGr,

Bart J.

DofN

Sympathiek? Vooral duur :) Ik heb nu een paar keer een PS Audio Streamer/DAC beluisterd die geloof ik iets va 7.000 euro heeft gekost en ook nog wat dure aupgrades heeft. Is een mooie DAC hoor, maar ik hoor er niets bijzonders aan. Maar goed, bij een ander luisteren is altijd lastig als het om minieme verschillen gaat (die voor een audiofiel wel belangrijk zijn).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Shorty

#193
QuoteQuite busy to implement MQA in some of our dac systems :-)

...was getekend: Cees Ruijtenberg, van Metrum Acoustics. Hij gaf deze reactie op het volgende bericht op de facebookpagina van 2L:
QuoteWe have gone back to our original master files and tailored each and every recording to MQA based on actual measurements of the particular AD-converter used for their individual recording.

Met andere woorden: Metrum bereidt een firmware-update voor waarmee MQA geïmplementeerd gaat worden (in Metrum DACs die uitgerust zijn met een FPGA, neem ik aan. Dat zouden dan de Pavane en de Menuet zijn).  :clapping:

VrGr,

Bart J.

rovinggecko

Dat was op de ces al aangekondigd, maar vermoed dat de auralic-mqa affaire eea wat vertraagd heeft, net zoals bv decoding door Roon.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Shorty

Quote from: rovinggecko on February 14, 2016, 21:24:51
Dat was op de ces al aangekondigd, maar vermoed dat de auralic-mqa affaire eea wat vertraagd heeft, net zoals bv decoding door Roon.

Grmpf... dacht dat ik een primeurtje had.  >:(  ;) .
Dat bericht op facebook dateert van afgelopen vrijdag. Kennelijk is die implementatie niet een kwestie van een software-pakketje bij MQA bestellen; de karakteristiek van je DAC invullen in de opengelaten vakjes en het zaakje vervolgens in je FPGA laden....  :unhappy:

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: bmateijsen on February 13, 2016, 16:15:25
Ik was vergeten deze nog te plaatsen....

Beetje slordige foto, Bjorn! Had je niet even die boksbal kunnen weghalen die voor die Meridian speaker staat?  :mad:

VrGr,

Bart J.


bmateijsen

Hij staat er naast ;).

Quote from: Shorty on February 14, 2016, 21:36:09
Beetje slordige foto, Bjorn! Had je niet even die boksbal kunnen weghalen die voor die Meridian speaker staat?  :mad:

VrGr,

Bart J.



Shorty

Ondertussen heeft Paul McGowan gemeld dat hij MQA getest had met een prototype (voor zover dat een juiste vertaling is van 'developer board') waarop een oudere versie van de firmware stond. Beetje dom van MQA....

Ondertussen is de Meridian Explorer2 nog steeds de enige DAC die vrijgegeven is voor MQA. Op ComputerAudiophile reageede iemand van Mytek op vragen hoe lang het nog duurt voordat de Mytek Brooklyn gecertificeerd is:

QuoteHello All

A quick update on this: as I mentioned before we are a licensee of MQA LTD and have to adhere to license requirements which basically means that after beta MQA decoder was showed at CES, the final commercial one has to be "certified" by MQA meaning measured and listened to. This includes fine tuning of various elements of the MQA decoder code and matching it with 9018 chipset we use. This in particular includes custom filter response etc which needs to be designed together by our and MQA code programmers. We are nearing the completion of this work, doing this as fast as the busy schedule permits. It's around the corner, once we get green light from MQA it'll be turned on right away. I'll try to post another update soon.

Best Regards, Michal at Mytek New York
Bron:www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/mytek-new-digital-analogue-converter-brooklyn-26001/index24.html

Het goede nieuws is dus dat MQA niet zomaar wat aan het klooien is, maar z'n software nauwkeurig afstemt op de DAC die de boel analogiseert.
Het slechte nieuws is dat deze procedure wel erg veel tijd in beslag neemt, en dat niet iedere DAC-fabrikant blij zal zijn dat MQA/Meridian in de softwarekeuken van de concurrent kan meekijken.

Verder blijft het wachten op meer muziek..... Was ons daarover niet een belangrijke aankondiging beloofd die nog vóór het einde van deze maand (februari 2016) zou komen?  :police: Dat gaat dus nog deze week gebeuren.  :sly:

VrGr,

Bart J.

bmateijsen

Ik heb inmiddels gelukkig wat meer muziek in MQA.... Een paar daarvan zijn echt heel gaaf!