MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Aha.... Dat verklaart misschien de trage introductie: ze moeten nieuwe hardware ontwikkelen...

VrGr,

Bart J.

Robbo

MQA is inmiddels als apart bedrijf verder gegaan.   Kan me niet voorstellen dat ze de introductie van MQA vertragen vanwege ontwikkelingen bij Meridian. 

Ik denk dat het in het geheel een flinke klus is geworden om alle belanghebbende te verdienen.   Hoewel de lijnen met Meridian kort zullen zijn, is Meridian op papier vast gewoon licentienemer van MQA.

rovinggecko

Kijk eens naar het ces interview met Bob van whathifi.
MQA klinkt 'ook nog eens goed op een top set'.

Er zijn veel bredere toepassingen dan alleen op een Meridian hifi set.
Daar draait het allang up, getuige de demo's.

Een grote focus is op mobile hifi streaming (gezien de bandbreedte saving).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

#53
Quote from: Shorty on January 11, 2016, 21:13:33
Er is tot op heden geen enkel apparaat gecertificeerd.

Edit: ik heb geen enkel verstand van Meridian, maar op M.'s gebruikersforum meridianunplugged.com vrezen ze dat ze weer eens nieuw spul moeten aanschaffen omdat bij oudere apparatuur, als ik het goed begrepen heb, MHR maximaal 24/96 aankan.
Zie http://www.meridianunplugged.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=244489#Post244489

VrGr,

Bart J.

Dat heeft Meridian al gefixed voor hun setups. Heb zelfs all 3nogwat pics gezien, maar kon die effe niet zo snel vinden.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

jaco

Dat werkt wel als je een MQA decoder in je speakers stopt ja, dan kun je van alles op je display zetten, maar er zal nog steeds maar max 96 Khz op 24 bit naar een speaker gaan.

Shorty

Quote from: rovinggecko on January 13, 2016, 21:45:15

Dat heeft Meridian al gefixed voor hun setups. Heb zelfs all 3nogwat pics gezien, maar kon die effe niet zo snel vinden.

Dat is een demo-versie van MQA. De uiteindelijke software zal een stuk uitgebreider zijn omdat die aan meer voorwaarden moet voldoen.

Quote from: Robbo on January 13, 2016, 13:53:54
MQA is inmiddels als apart bedrijf verder gegaan.   Kan me niet voorstellen dat ze de introductie van MQA vertragen vanwege ontwikkelingen bij Meridian. 

Ik denk dat het in het geheel een flinke klus is geworden om alle belanghebbende te verdienen.   Hoewel de lijnen met Meridian kort zullen zijn, is Meridian op papier vast gewoon licentienemer van MQA.

Het probleem voor Meridian is: straks kan elke eigenaar van bijvoorbeeld een Bluesound Node (à €500) voor noppes MQA downloaden, maar eigenaren van vele malen duurdere Meridian-systemen die niet tot de top behoren of al wat ouder zijn, dreigen buiten de boot te vallen.
En MQA mag dan tegenwoordig een apart bedrijf zijn, maar dat heeft alleen een zakelijke reden. De leiding van MQA en de werknemers zijn natuurlijk (grotendeels) dezelfde poppetjes als bij Meridian. Dus die hebben twee petten op.

Trouwens: is het jullie ook opgevallen dat sinds dat relletje met Auralic de website van MQA ( MQA.co.uk) grotendeels uit de lucht is?

VrGr,

Bart J.

Shorty

Zul je altijd zien: nou doet die MQA-website het weer. En daar werd ik doorgelinkt naar de website van 7digital, waar ik stuitte op een grafiekje die (in elk geval voor mij) een geheim verklapt:

http://about.7digital.com/sites/default/files/images/MQA_graph.png

Hieruit blijkt dat MQA niet alleen pre-ringing, maar óók post-ringing te lijf gaat. Tataaaaa! :pompom:
Óf het is marketing bullshit....  :nopompom:

VrGr,

Bart J.

Kingpin

Dat laatste ;D
Dit zegt toch niets! Is niet eens een gemeten waarde, gewoon een grafiekje, geef dan ook een echt vergelijk met een spectrum analyzer ofzo.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack


Xander32

Zonder mij er geheel in te hebben (en te willen) verdiepen denk ik niet dat dit formaat een bedreiging gaat vormen voor de bekende vormen (flac, wav en dat ene apple format). Want teveel restricties aangaande de hardware.

Bloed van zelf dood.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Shorty

#60
Quote from: Xander32 on January 15, 2016, 09:48:49
Zonder mij er geheel in te hebben (en te willen) verdiepen denk ik niet dat dit formaat een bedreiging gaat vormen voor de bekende vormen (flac, wav en dat ene apple format). Want teveel restricties aangaande de hardware.

Bloed van zelf dood.

Welke restricties? MQA kan zowel in WAV, FLAC als dat ene Apple formaat verstopt en op (bijna) alle bestaande hardware afgespeeld worden. Je luistert dan naar 16/44.1, met de (beloofde, maar nog niet overtuigend aangetoonde) voordelen van 'temporal de-blurring'. En als je een DAC hebt die hoge resoluties aankan en voorzien is van een FPGA, dan kun je die met een firmware update geschikt maken voor MQA. En als je een DAC hebt die geen hoge resolutie aankan, dan dwingt niemand je om die te gaan kopen.
't Is natuurlijk wel balen als je geïnvesteerd hebt in een dure DAC die niét via firmware ge-updated kan worden. Maar wie weet, misschien is MQA drie keer niks, zoals sommigen hier sinds eind 2014 verkondigen.

Quote from: Kingpin on January 14, 2016, 23:36:21
Dat laatste ;D
Dit zegt toch niets! Is niet eens een gemeten waarde, gewoon een grafiekje, geef dan ook een echt vergelijk met een spectrum analyzer ofzo.

In de link van Robbo naar het artikel in Stereophile The Absolute Sound staat een verwijzing naar een AES-paper van Bob Stuart en Peter Craven. De grafiek van 7digital is daaruit geleend (pag. 11, figuur 14). De pdf is gratis te downloaden: www.aes.org/tmpFiles/elib/20160115/17501.pdf. Mij ontbreekt de kennis om over die verhandeling te oordelen, maar ik neem aan dat ook de grafieken in dat artikel niet uit een duim zijn gezogen.

VrGr,

Bart J.

Xander32

#61
We'll see. Maar ik heb mij idd. onvoldoende verdiept als ik jouw betoog aangaande de hardware vereisten lees. Mocht het in de nabije toekomst toch dè standaard worden, ben ik blij met mijn streamer/dac welke te updaten is (firmware).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Shorty

#62
Wat volgens mij alvast wel uit dat paper geconcludeerd kan worden: de consument dreigt weer zand in de ogen gestrooid te krijgen door de commercie (what else is new?  >:D). 7digital, hier voornamelijk bekend als webwinkel voor muziekdownloads, is een grote spil tussen platenmaatschappijen enerzijds en streamingdiensten anderzijds. Naar verluidt is 7digital al maanden bezig om muziekbestanden digitaal te coderen met MQA. Hoe dat gaat, valt af te leiden uit pagina 12 van het paper: een bestand van (bijvoorbeeld) 44.1 kHz wordt geconverteerd naar een veelvoud daarvan (dus 88,2, 176,4 of 352,8 kHz). Tijdens die conversie wordt MQA toegepast. De vraag is of er daarna weer gedownsampled wordt of dat die muziek op de markt komt als hi-res. Zie de affaires rond HD Tracks, Pono en Qobuz: upsampled redbook vermomd en verkocht als hoge resolutie.

Daarnaast krijgen we ongetwijfeld heruitgaven waarbij analoge opnamen met behulp van MQA gedigitaliseerd gaan worden, en van oorsprong digitale opnamen in een hogere resolutie waar MQA met behulp van up- of downsampling op losgelaten wordt.
Het doet denken aan de begindagen van de CD, toen op de doosjes vermeld werd of de plaat AAD, ADD of DDD was vervaardigd... maar het is hier ingewikkelder. We mogen hopen dat voor MQA ook een duidelijke classificatie ontwikkeld wordt.

Het goede nieuws is dat Stuart en Craven een lans breken (op pag. 13) voor een sample rate van tenminste 384 kHz. Now we're talking!  O0

Quote from: Xander32 on January 15, 2016, 12:32:59
We'll see. Maar ik heb mij idd. onvoldoende verdiept als ik jouw betoog aangaande de hardware vereisten lees. Mocht het in de nabihe toekomst toch dè standaard worden, ben ik blij met mijn streamer/dac welke te updaten is (firmware).

Gefeliciteerd!  :smile:

VrGr,

Bart J.

Robbo

Als ik het goed begrijp staat MQA uit 3 componenten:

1. Compressie zonder hoorbaar verlies
2. Compensatie filters voor specifieke ADC encoders
3. Indicator die authenticiteit van de oorspronkelijke file bewaakt

Ik weet niet hoe uniek die filters zijn en of ze met een vergelijkbaar concept niet onder hetzelfde IP vallen.   Meridian was er ook vroeg bij (uitvinders en IP houders?) met het apodizing filter.  En apodizing is inmiddels in vele producten en DACs standaard terug te vinden.

Dus je zou vergelijkbare filters als onder 2 kunnen toepassen en het resultaat in PCM 192/24 opslaan.   Geen MQA licentie of MQA apparatuur benodigd.

Shorty

4. Compensatie van de DAC.

Maar hoe kom je aan de eigenschappen, de 'handtekening', van al die ADC's? En hoe zorg je ervoor dat je software al die ADC's herkent?   :wacko:

VrGr,

Bart J.

Shorty

Michael Lavorgna van Audiostream heeft naar L.A. Woman van The Doors geluisterd via een Bluesound Vault 2 met MQA: www.audiostream.com/content/bluesound-plays-mqa#qtlhJ0M5TSzbiyHS.97.

:-X

VrGr,

Bart J.

eric_audio

En hier een verslag van Stereophile, het gaat om een vergelijk tussen high resolution en MQA.

http://www.stereophile.com/content/mqas-sound-convinces-hardened-showgoers#34Xbq8EpTIeoIzEQ.97

Ik begrijp de sceptici (als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan zal het wel niet waar zijn). Ik ben zelf ook behoorlijk sceptisch van karakter, maar wellicht is dit dan toch echt de moeite waard. Ik volg het met belangstelling in ieder geval. En ik hoop dat mijn combi Auralic Aries / Devialet 200 binnenkort MQA files kan afspelen, zodat ik het zelf kan beoordelen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

J.S.

Wat me opvalt in bovenstaand verslag van Stereophile is het volgende:

"MQA will make it possible to hear and store music at 352.8kHz or 384k without overloading computers"

Waarom zou je dat überhaupt willen? Van de week een album van een gerespecteerd label gekocht als hoge resolutie FLAC (24/192) en het spectrogram ziet er zo uit:


Volgens mij niet alleen zonde van de opslagruimte, maar mogelijk schadelijk voor je apparatuur. Voorbeelden de andere kant op zijn er ook genoeg, bijvoorbeeld een sample rate van 192kHz zonder enige inhoud boven de 15kHz...

Weet iemand wat MQA hiermee doet? Troep in de bron lijkt me troep in de output, tenzij ze serieus gaan ditheren.

Shorty

Quote from: eric_audio on January 19, 2016, 06:07:39
En hier een verslag van Stereophile, het gaat om een vergelijk tussen high resolution en MQA.

http://www.stereophile.com/content/mqas-sound-convinces-hardened-showgoers#34Xbq8EpTIeoIzEQ.97

Ik begrijp de sceptici (als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan zal het wel niet waar zijn). Ik ben zelf ook behoorlijk sceptisch van karakter, maar wellicht is dit dan toch echt de moeite waard. Ik volg het met belangstelling in ieder geval. En ik hoop dat mijn combi Auralic Aries / Devialet 200 binnenkort MQA files kan afspelen, zodat ik het zelf kan beoordelen.

"The last example Stuart played us was of 24/352.8 music streamed from Tidal, and it sounded excellent." Ben benieuwd of 24/352.8 inderdaad door Tidal gestreamd gaat worden...
Overigens wordt er zelfs al gesproken over 24/768.  :omg:

Quote from: J.S. on January 19, 2016, 09:52:34
Wat me opvalt in bovenstaand verslag van Stereophile is het volgende:

"MQA will make it possible to hear and store music at 352.8kHz or 384k without overloading computers"

Waarom zou je dat überhaupt willen?

Volgens mij niet alleen zonde van de opslagruimte, maar mogelijk schadelijk voor je apparatuur. Voorbeelden de andere kant op zijn er ook genoeg, bijvoorbeeld een sample rate van 192kHz zonder enige inhoud boven de 15kHz...

Weet iemand wat MQA hiermee doet? Troep in de bron lijkt me troep in de output, tenzij ze serieus gaan ditheren.

Een file van 192 kHz zonder inhoud boven 15 kHz lijkt me upsampled 32 kHz. In theorie kan zo'n signaal upsampled worden naar een veelvoud in kHz, tijdens dat proces ge-MQA'd worden en vervolgens al dan niet gedownsampled worden.
Staat "zonder enige inhoud boven 15 kHz" gelijk aan "troep in de bron"? Wordt die ruis niet gebruikt als een vorm van dithering, of is dat onzin?

Voor zover ik het heb begrepen en onthouden (de AES heeft de eerder genoemde verhandeling van Stuart en Craven off-line gehaald): hoe hoger de sample-frequentie, hoe korter de stijgtijd van een impuls na reconstructie. Maar inderdaad: waarom zo'n krankzinnig hoge sample-frequentie? Ze toonden aan dat de muzikale informatie boven zo'n 48 tot 60 kHz vrijwel alleen bestaat uit een signaal dat vrijwel identiek is aan ruis en qua amplitude slechts enkele dB's boven de ruisvloer uitsteekt. (En alleen dát deel van het signaal wordt lossy gecodeerd en teruggevouwen.) Was het niet zo dat een laag-doorlaatfilter nog negatieve effecten vertoont tot 1 oktaaf onder de cut-off frequentie? Dan zou je dus aan een (2 x 60 kHz =) 120 kHz sample-frequentie genoeg moeten hebben en is 176,4 of 192 kHz hoog genoeg. Waarom dan toch 352,8 of 384 kHz of nog hoger? Heeft het te maken met het feit dat zo'n hoogfrequentsignaal toch nog door een cascade van laagdoorlaatfilters (voorversterker, eindversterker, luidsprekerfilter) moet? Of heeft het puur te maken met de werking van MQA?
Of die hoge frequenties schadelijk zijn voor je versterker? Als de amplitude ervan net boven de ruisvloer ligt, dan zal dat denk ik meevallen. Maar goed, ik ben een leek op technisch gebied, wie er iets zinnigs over kan vertellen moet vooral zijn gang gaan.  :smile:

VrGr,

Bart J.

rovinggecko

Had te maken met timing als ik me goed herinner van de intro vorig jaar.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Shorty

Ondertussen is op de website van MQA de naam dCS geruisloos verdwenen uit het lijstje met 'playback partners'.......  :popcorn:

VrGr,

Bart J.

morca

#71
Quote from: J.S. on January 19, 2016, 09:52:34
Wat me opvalt in bovenstaand verslag van Stereophile is het volgende:

"MQA will make it possible to hear and store music at 352.8kHz or 384k without overloading computers"

Waarom zou je dat überhaupt willen? Van de week een album van een gerespecteerd label gekocht als hoge resolutie FLAC (24/192) en het spectrogram ziet er zo uit:


Volgens mij niet alleen zonde van de opslagruimte, maar mogelijk schadelijk voor je apparatuur. Voorbeelden de andere kant op zijn er ook genoeg, bijvoorbeeld een sample rate van 192kHz zonder enige inhoud boven de 15kHz...

Weet iemand wat MQA hiermee doet? Troep in de bron lijkt me troep in de output, tenzij ze serieus gaan ditheren.
Ik heb het daar al eens in een ander topic over gehad.
Heb zelf ook een 24/192 die echt stuk beter als de cd versie klinkt.
Spectrogram zegt net zoiets al bij jouw,ps ik zie bij jouw wel pieken boven 22 khz,dit zou erop kunnen duiden dat het zeker geen upsample is.

Ik had toen al een idee over deze spectrogrammen aan de hand van een Kent Poon opname geloof ik.
Is het niet zo dat hij bij die lage uitslag,niet zo,n hoge sinus opbouwd.
Maar wel alle bitjes invult op die kleinere sinus.
Dan kan je zeker nog wel van Hires spreken.

Daarbij brengt 24 bit de grootste verbetering in hires opname,s imo

Kingpin

Quote from: morca on January 19, 2016, 23:49:11
Daarbij brengt 24 bit de grootste verbetering in hires opname,s imo
:withstupid:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Shorty

Opnieuw Michael Lavorgna, nu over zijn luistersessie met Tidal over een Mytek Brooklyn DAC.
www.audiostream.com/content/mqa-mytek-and-ab-c-will-come-later#FQpcMMT0I1ZEsZwZ.97

VrGr,

Bart J.

Robbo

#74
Veel interessanter om eens een mening te lezen van iemand die daadwerkelijk in de praktijk de verschillende type files heeft beluisterd.