Stilte van de luisterkamer

Started by Kjelt, January 5, 2016, 10:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Het lijkt mij eens een interessant topic om over te discussieren.
Hebben jullie je luisterruimte wel eens tijdens absolute stilte gemeten?

Wat mij interesseert is of dit bij de meeste hobbieisten veel hoger ligt dan de theoretische ruisvloer van hun apparatuur.
Zou het dan nog uitmaken of je apparatuur deze ruisvloer haalt, dus stel je meet -80dB tijdens absolute stilte.
Heeft het dan nog nut om apparatuur aan te schaffen van -100/-120dB ?

Ik kwam hier op omdat ik een collega sprak die in een (bijna) geluidsdode kamer is geweest en hij zegt dat je dan je eigen hart kunt horen slaan zo stil is het daar.

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

jossie

Quote from: Kjelt on January  5, 2016, 10:58:19
Het lijkt mij eens een interessant topic om over te discussieren.
Hebben jullie je luisterruimte wel eens tijdens absolute stilte gemeten?

Wat mij interesseert is of dit bij de meeste hobbieisten veel hoger ligt dan de theoretische ruisvloer van hun apparatuur.
Zou het dan nog uitmaken of je apparatuur deze ruisvloer haalt, dus stel je meet -80dB tijdens absolute stilte.
Heeft het dan nog nut om apparatuur aan te schaffen van -100/-120dB ?

Ik kwam hier op omdat ik een collega sprak die in een (bijna) geluidsdode kamer is geweest en hij zegt dat je dan je eigen hart kunt horen slaan zo stil is het daar.

Ja dat heb ik wel 's gemeten maar het is m'n woonkamer en hoe diep m'n geluidsdrukmeter accuraat kan meten weet ik ook niet. Ik kom dan niet echt onder de 30 dBA. Dan meet ik met een Neutrik Minilyzer met Minispl microfoon. Beter heb ik niet (maar dat is al wel zo'n 1000 euro samen).

Er is natuurlijk geen reden om slechtere spullen te kopen dan -100 dB als die gewoon ruim voorhanden zijn. Eindversterkers halen dat makkelijk, digitale bronnen ook wel, platenspelers bij lange na niet. Pre's hebben daar ook wat meer moeite mee geloof ik (phono stages zeker).

Er speelt natuurlijk wel ook maskering mee. 30dBA omgevingsgeluid alleen zegt niet zo veel. In een huiskamer zal dat voornamelijk laagfrequente geluidsdruk zijn en bij 1-10 kHz kan het veel stiller zijn. Volgens mij kun je dan ruim onder de 30 dBA nog 1 kHz horen. Dat pleit voor de stillere apparatuur. Meerdere apparaten achter elkaar tellen dan ook nog op met de ruisvloer.

De ruisvloer in opnames weten we natuurlijk ook niet maar volgens mij is die meestal wel hoger dan de keten van (digitale) apparaten thuis.
Omni !

jaco

Mijn kamer in kamer dempt denk ik 50 dB maar ja als ik film wil kijken moet er een projector aan, verder lucht verversing, dus echt stil is het niet. Alleen audio zou wel kort kunnen met alles uit.

Ik merk wel verschil met de huiskamer, daar hoor je toch wind als het harder waait, buren die deuren dicht gooien, auto's die lang rijden etc. Dat hoor ik in mijn HT ruimte allemaal niet.

Ik draai film wel een stuk zachter dan dat ik mijn vorige huis deed overigens, dus daarmee helpt minder buitengeluid wel.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm