Brommende trafo!!! Meten???

Started by CZ79, January 5, 2016, 07:49:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Ik heb sinds een aantal weken last van brommende trafo's in de Hypex eindversterkers, 1 trafo is al vervangen maar het probleem blijft (nadat het aanvankelijk weg leek te zijn), het is niet permanent, maar nu en dan beginnen ze te brommen dan wordt het harder en na een paar minuten is het weer weg...het is hoorbaar vanaf de luisterplek. Nu bromden ze altijd wel een heel klein beetje, enkel hoorbaar met je ooir op de monoblokken maar het is nu beduidend harder.
Ik heb de trafo al losgehad om te zien of het een mechansche trilling betreft maar dat is het niet, ook heb ik de eindblokken in andere stopcontacten gehad maar dat werkte ook niet, de trafo blijft brommen ook als alles is losgekoppeld (LS kabel/Interlink).

Wellicht DC? Maar hoe meet ik dat met een multimeter, kan dat? Op welke stand hoort deze dan te staan (ben geen techneut op dit gebied)?

netstroom zelf is vrij netjes tussen de 233-245V (in de avond een beetje hoger maar nog wel binnen de bepaalde marge van 10%)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jvanhambelgium

Quote from: cz79 on January  5, 2016, 07:49:39
Ik heb sinds een aantal weken last van brommende trafo's in de Hypex eindversterkers, 1 trafo is al vervangen maar het probleem blijft (nadat het aanvankelijk weg leek te zijn), het is niet permanent, maar nu en dan beginnen ze te brommen dan wordt het harder en na een paar minuten is het weer weg...het is hoorbaar vanaf de luisterplek. Nu bromden ze altijd wel een heel klein beetje, enkel hoorbaar met je ooir op de monoblokken maar het is nu beduidend harder.
Ik heb de trafo al losgehad om te zien of het een mechansche trilling betreft maar dat is het niet, ook heb ik de eindblokken in andere stopcontacten gehad maar dat werkte ook niet, de trafo blijft brommen ook als alles is losgekoppeld (LS kabel/Interlink).

Wellicht DC? Maar hoe meet ik dat met een multimeter, kan dat? Op welke stand hoort deze dan te staan (ben geen techneut op dit gebied)?

netstroom zelf is vrij netjes tussen de 233-245V (in de avond een beetje hoger maar nog wel binnen de bepaalde marge van 10%)

Dat kan toch niet anders zijn dan een mechanische trilling ? Zeker als er niets is gekoppeld qua LS-kabel of interlink.
Over welke trafo's spreken we hier dan ? Trafo's van een flink lineaire voeding waarmee je de Hypex sap geeft ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

martin778

Wauw, 245V is best pittig. Hier in Almere (Stedenwijk) zit ik rond 225-228V.

CZ79

Dat was gisteren, nu zit ik rond de 232V
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

Dat is vrijwel zeker DC.
De multimeter op DC zetten en in WCD steken.
Hopelijk heb je een laag meetbereik nodig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raphie

Brommende trafo's zijn meestal de windingen die gaan zingen, die zitten in een soort van lack, bij goedkopere trafo's vaak niet genoeg
JBL PRX Power!

CZ79

#7
Is een Amplimo en geen goedkopere trafo en net nieuw, overiogens doet de 'oude' het net zo  'goed'.

Ik heb alle groepen één voor één uitgezet maar geen verschil, het lijkt dan (imo) geen ander apparaat te zijn die het veroorzaakt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: erik s. on January  5, 2016, 09:43:08
Dat is vrijwel zeker DC.
De multimeter op DC zetten en in WCD steken.
Hopelijk heb je een laag meetbereik nodig.

Als ik hem op DC zet 200M dan schommelen de waardes nogal, maar tussen -70 en -100. Meet ik dit dan goed?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

Plus en min zitten enkel verkeerd om.
Er staat dus tussen de 70 en en 100 mV DC op de leiding.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Gek idee misschien, maar dit heb ik nooit gehad tot een paar weken geleden wanneer iedereen de kerstverlichting aan het ophangen was, zou het kunnen dat het daardoor komt?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: erik s. on January  5, 2016, 10:16:33
Plus en min zitten enkel verkeerd om.
Er staat dus tussen de 70 en en 100 mV DC op de leiding.

als ik de pootjes van de multimeter andersom zet worden dezelfde waardes weergegeven
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Vreemde is ook dat af en toe de trafo muisstil is en dan na een X tijd gaat deze weer brommen en dat houdt dan na een X tijd ook weer even op
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik heb er pas geleden een nieuwe trafo (Amplimo) in laten zetten (aan één zijde want die bromde het ergst) en deze was in Arnhem (Dion Audio) muisstil (ook met je oor erop)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: erik s. on January  5, 2016, 10:16:33
Plus en min zitten enkel verkeerd om.
Er staat dus tussen de 70 en en 100 mV DC op de leiding.

Is dat veel of juist niet?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

martin778

Mijn Crown K2 deed exact hetzelfde, soms hoorde je de trafo even brommen en daarna was het weer weg.
Waarschijnlijk inderdaad DC offset op de lijn.

CZ79

Als dat zo is dan heb ik een DC blocker nodig, maar wil ik dat eerst proberen. De trafo bromt soms luider en dat is gewoon hoorbaar vanaf de zitplek en daar ik ik slecht mee omgaan
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

#17
100mV dc is zeker niet veel. Met een gewone multimeter kun je dit niet meten (wat meet je dan, hele cyclus, tijd ?), beter is om een scope te gebruiken of een spectrum analyzer om dit uit te sluiten.

Je zou 2 opties kunnen uitproberen, 1) inderdaad een dc blokker gebruiken, let dan wel op dat deze berekend is op het aantal aangesloten wattages of een scheidingstrafo met het scherm aan aarde leggen.

suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Is de werking van een scheidingstrafo dan hetzelfde als een DC blocker? Niet toch? Wel hetzelfde resultaat mogelijk?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

De DC kan niet door de scheidingstrafo, maar je hebt wel kans dat die dan gaat brommen en verzadigd wordt.
Tevens heb je voor eindversterkers een erg grote nodig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Dan voel ik toch meer voor een DC blocker, liefst natuurlijk in de stekkerdoos....dus dan wordt het een AH denk ik (na testen en bevinden of dat ook echt helpt)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

GOOS88

Quote from: cz79 on January  5, 2016, 10:23:23
Vreemde is ook dat af en toe de trafo muisstil is en dan na een X tijd gaat deze weer brommen en dat houdt dan na een X tijd ook weer even op

Zelfde probleem hier gehad, DC op het net, soms wel, soms niet. Waarschijnlijk een apparaat ergens in buurt/straat welke in en uit schakelt.

Alle eindtrappen hier voorzien van een DC blocker en weg probleem.
Het brommen is een ding, maar het verzadigen van de trafo is nog vervelender, de trafo kan nog dan nog maar een fractie van z'n vermogen leveren.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

CZ79

Wat voor DC blocker heb je erin gezet, zelfbouw? Ik twijfel nog of ik een compleet DC blocker stekkerblok neem of enkel twee DC blockers in de eindversterkers, ook even met het oog op de kosten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

GOOS88

Quote from: cz79 on January  5, 2016, 12:13:37
Wat voor DC blocker heb je erin gezet, zelfbouw? Ik twijfel nog of ik een compleet DC blocker stekkerblok neem of enkel twee DC blockers in de eindversterkers, ook even met het oog op de kosten

Zelfbouw op PCB. maar je kan ook bedraad doen zoals Kingpin in z'n stekkerblok heeft.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

CZ79

Ik contact vanavond wel even Dion Audio en vraag of hij dat kan maken...anders eerst eens van iemand een AH stekkerblok lenen om te zien of dat helpt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika