Marantz SR7008 met B&W CM series

Gestart door sdtok, januari 5, 2016, 00:32:47

Vorige topic - Volgende topic

sdtok

Allereerst de Set:

2x CM9
1x CMC
4x CM1
Marantz SR7008

Nou heeft een oom van mij laatst een oude (zonder HDMI aansluitingen) sony ES series versterker aangesloten aangesloten op de de CM9's. Dit klonk velen malen beter dan het geluid dat ik zelf krijg wanneer ik het systeem is aangesloten op de Marantz SR7008. Met de SR7008 hoor ik weinig verschil met een Sonos Play 5 maar opeens hoorde ik weer waar de CM9's toe in staat zijn en klonk op zacht volume alles nog steeds goed, het klonk alsof de tonen nu opeens buiten de speaker geproduceerd waren in plaats erin. Naar het idee van mijn oom komt dit omdat zijn versterker meer vermogen heeft. Kan het zo zijn dat de Marantz SR7008 te weinig vermogen heeft om het complete 7.1 systeem volledig te benutten of is het verschil dat wij hoorden waarschijnlijk een kwestie van smaak? Ik hoop snel achter het exacte model te komen dat mijn oom heeft aangesloten op de speakers.

Graag hoor ik jullie feedback, eventuele tips/tweaks/tests zijn ook welkom om te bepalen waar het "fout" gaat met de SR7008. Want naar wat ik hier op het forum lees zou de SR7008 minstens een stuk beter geluid moeten leveren dan een Sonos Play 5 en de CM9's niet moeten laten onderpresteren.

Dday

Luister je stereo? Welke modus luister je....

Zelf een Marantz 7009 staan. Heb niet gevoel dat deze te weinig vermogen heeft voor alleen de fronts, maar merkte wel dat de receiver erg hard moest werken om het vermoeden te leveren. Werd soms erg warm. Bij de winkel eindversterker opgehaald om te testen en dit was voor ons de oplossing. De fronts spelen nu lekker mee met muziek en receiver wordt niet meer zo warm.

Wie weet heb je de mogelijkheid om dit te testen en is dit een optie?

gilles0181

En hoe heb je het aangesloten? Bi-amped (2 aansluitingen op 1 speaker) of gewoon? Ik denk aangezien je 7 speakers hebt 'gewoon';

Volgens de handleiding moet de SR7008 in staat zijn om 165 watt x 9-kanaals te geven (pagina 9). Dat is echter op 6 ohm. De CM9 heeft een aanbevolen versterkervermogen van 30W-200W bij 8 Ω bij niet-vervormd programma. Aangezien de speaker op 8 ohm speelt houd je dit over:

Front:
- 125 W + 125 W (8 Ω, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
- 165 W + 165 W (6 Ω, 1 kHz with 0.7% T.H.D.)

Center:
- 125 W (8 Ω, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
- 165 W (6 Ω, 1 kHz with 0.7% T.H.D.)

Surround:

Surround back:

Front height / wide:
- 125 W + 125 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
- 165 W + 165 W (6 ohm, 1 kHz with 0.7% T.H.D.)

Ga dus uit van 125w op je speakers.

Zelf ben ik van een SR7008 icm CM9 naar een Denon AVR-X7200WA icm CM10 S2 gegaan en moet zeggen dat ik de CM10 nu ook zachter vind klinken (van 125w 8 ohm naar 150w 8 ohm). Nu is de CM10 ook een heel andere speaker maar toch.. Gelukkig ga ik binnenkort naar 2x 200w dmv ook een eigen eindversterker en dan is dat voor mij opgelost.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

sdtok

Bedankt voor de snelle reacties!

Zowel in stereo (muziek stand) als in surround (movie stand) klinkt het op de SR7008 een stuk minder als op de Sony. Ook wordt de receiver ook erg warm. Ik heb de Speakers 'normaal' aangesloten dus niet Bi-amped.

Wat ik uit de reacties haal zou de SR7008 net genoeg vermogen moeten leveren maar zou een beetje extra vermogen (bijvoorbeeld in de vorm van een eindversterker) geen kwaad kunnen. Ik heb mijn oom een bericht gestuurd dus ik hoop snel het type versterker te weten om de specificaties te vergelijken. Hebben jullie misschien nog tips om de factor Equalizer en andere geluidsinstellingen op de receiver uit te kunnen sluiten?

Dday

Heb je de set ingeregeld met Audyssey? (de meet microphone die je bij je receiver hebt gekregen)
Hoe heb je de fronts staan Large of Small
Hoe heb je de cross overs staan
Heb je een sub staan?

Arcenon

Citaat van: Dday op januari  5, 2016, 09:53:41
Heb je de set ingeregeld met Audyssey? (de meet microphone die je bij je receiver hebt gekregen)
Hoe heb je de fronts staan Large of Small
Hoe heb je de cross overs staan
Heb je een sub staan?

Het zal inderdaad naar mijn mening ook eerder aan Audyssey liggen of je overige instellingen dan aan vermogen tekort, zeker in stereo zou het gewoon prima moeten klinken. Ik heb dezelfde receiver, weliswaar met eindbak maar ook een tijd zonder gespeeld op zwaardere speakers dan jij gebruikt, pas op hoge volumes merk je dat er wat mist. Wat voor veel meer verandering zorgt zijn de EQ/Audyssey instellingen waar de Sony weinig mee te kampen heeft.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

martien

Ron_Z

Uitgaande van de 7007 die ik heb: heb je Dynamic Volume (in welke van de drie standen dan ook) aan staan? Zet dit dan maar eens uit.

W.Otter

mijn vader heeft een Marantz 6008 die met een eindversterker een zeer ander/voller/mooier geluid kreeg uit zijn Philips fb820. het is dus wel degelijk zo dat de Marantz het snel moeilijk heeft
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Arcenon

Citaat van: W.Otter op januari  5, 2016, 13:15:06
mijn vader heeft een Marantz 6008 die met een eindversterker een zeer ander/voller/mooier geluid kreeg uit zijn Philips fb820. het is dus wel degelijk zo dat de Marantz het snel moeilijk heeft

Ik ontken niet dat een degelijke eindversterker verbetering met zich meebrengt, ook op lagere volumes, maar om het effect als ''zeer anders, voller etc'' te omschrijven lijkt me een beetje te tenzij je echt met een low level receiver speelt op speakers met een laag rendement zul je het niet snel merken op een laag tot gemiddeld volume. Het zou kunnen dat TS dit wel ervaart, maar ik verdenk eerder de instellingen.

Het zou overigens ook iets simpels kunnen zijn als dat de potmeter van de sony en marantz veel van elkaar verschillen, dat je de marantz verder open moet draaien dan de sony voor hetzelfde geluidsniveau, vaak wordt dit ook geconstateerd als ''geen vol geluid'' terwijl je naar jouw mening op hetzelfde geluidsniveau speelt maar in praktijk blijkt dat de sony harder draait en zodoende ook ''levendiger'' lijkt.

Het blijft moeilijk te zeggen van afstand.

kathos

Ik heb thuis de CM9 een tijd beluisterd met de SR7007 in stereo (pure direct en met Audyssey). Daarna kwam er een eindversterker bij (NAD C275BEE) en het klonk naar mijn gevoel een stuk beter. ("zeer" anders, als je wilt :-)).

Voor mij maakt zowel voor- als eindversterking een wezenlijk verschil.
SR7007 + eindversterker is een verbetering tov SR7007.
Een stereo versterker (PM14S1 of PM11S3) is dan nog een stap hoger, en er zullen vast nog wel aan aantal stappen hoger zijn zowel qua versterking als luidsprekers...

Het is maar hoeveel je eraan wilt uitgeven, hoe belangrijk stereo voor je is in verhouding met HT, en hoe snel je tevreden bent. Er is altijd "beter"...

Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

sdtok

Met schaamte schrijf ik nu dit bericht, ik heb vandaag alle audio instellingen (waaronder Audyssey) van de Marantz opnieuw aandachtig doorgelopen. Dit heb ik gedaan met de marantz SR7009 web manual en zoekopdrachten op dit forum voor elke optie die op de SR7008 zit. Eigenlijk is hierdoor mijn "probleem" opgelost.

Ik hoor de speakers weer tot leven komen zoals ik mij kan herinneren met de Sony receiver. Zelfs reclame op digitale televisie klinkt nu als bioscoop reclame en woorden lijken niet meer uit een speaker te komen maar uitgesproken te worden. In een woord geweldig!

Iets zegt mij wel dat het nog net ietsjes beter klonk met de Sony. Misschien komt dit omdat het geluid toen niet in kleine stapjes beter werd maar in een grote stap en het verschil met vanochtend is dermate groot dat er voorlopig zeker geen upgrade nodig is. Wel zal ik denk ik ergens in de toekomst proberen de CM9's ergens anders te beluisteren om te kijken of een eventuele upgrade het wel of niet waard is zodat het licht knagende gevoel daadwerkelijk weg zal zijn. Voor nu is het dus opgelost en kan ik weer gaan volop genieten.

Een paar kleine (controle) vragen:
-Alleen de CM1's staan op small met een crossover van 40Hz terwijl ik veel gelezen heb dat 80Hz de optimale crossover is, zou ik er goed aan doen om de crossover op 80Hz te zetten? (ik vind het lastig om dit verschil te bepalen met de samples die ik beluister)
-Ook heb ik gelezen dat als rule of thumb alleen vloerstaanders op large moeten staan. Kan het kwaad dat mijn CMC op large staat?
-Het principe van voorversterker/eindversterker kan ik nog niet goed bevatten, heeft iemand van jullie misschien een  link naar een handige uitleg?

Bedankt voor alle reacties! Door dit topic was ik toch gaan zitten twijfelen over de instellingen en daardoor had ik het besluit genomen om eerst maar eens alles op nieuw in te stellen, met resultaat!

martien

Ik denk je crossover op 80 hz en alle speakers op small.
De sub kan die frequenties beter weergeven dan je b&w's
Ik denk zo proberen, er zal nog vast wel iemand reageren die er meer van weet.

niels.c

Hij heeft geen sub, dus de Front speakers moeten op Large (crossover uit).
Surrounds kunnen wel op Small (crossover aan). Ik zou dan beginnen met een filter op 80 Hz.
De center kan ook op small, maar het zou best kunnen dat stemmen wat voller klinken als je m large zet. Kwestie van uitproberen.

FeaR1986

Citaat van: gilles0181 op januari  5, 2016, 08:24:35

Ga dus uit van 125w op je speakers.

Zelf ben ik van een SR7008 icm CM9 naar een Denon AVR-X7200WA icm CM10 S2 gegaan en moet zeggen dat ik de CM10 nu ook zachter vind klinken (van 125w 8 ohm naar 150w 8 ohm). Nu is de CM10 ook een heel andere speaker maar toch.. Gelukkig ga ik binnenkort naar 2x 200w dmv ook een eigen eindversterker en dan is dat voor mij opgelost.

Je staart je echt te blind op getallen. Opgegeven vermogen is één ding, wat een receiver kan leveren is een tweede. Op alle kanalen 125 Watt gaat die SR niet redden. Dat is iets wat jouw huidige Denon wellicht wel redt. Dit aangezien de AVR-4520 onderstaande doet en de AVR-X7200 wijkt niet veel af:

CiteerTwo channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 172.6 watts
1% distortion at 190.7 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 121.8 watts
1% distortion at 145.3 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 108.8 watts
1% distortion at 121.7 watts

Daarbij is het verschil tussen 125 en 150 Watt minder groot dan het verschil tussen 1 en 2 Watt. Waarbij ik me ook bij de heren hierboven voeg: het is waarschijnlijk een (verkeerde) instelling. Tekort aan vermogen zal je niet snel tegenaan lopen. Of je hebt heel inefficiënte speakers dan wel een extreem grote ruimte (dan wel extreem doof bent).
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

martien

Citaat van: niels.c op januari  6, 2016, 07:56:47
Hij heeft geen sub, dus de Front speakers moeten op Large (crossover uit).
Surrounds kunnen wel op Small (crossover aan). Ik zou dan beginnen met een filter op 80 Hz.
De center kan ook op small, maar het zou best kunnen dat stemmen wat voller klinken als je m large zet. Kwestie van uitproberen.

Id blunder van die sub, ik haal wat topics door elkaar. :)

niels.c

Arcenon

Citaat van: sdtok op januari  5, 2016, 22:37:53
Met schaamte schrijf ik nu dit bericht, ik heb vandaag alle audio instellingen (waaronder Audyssey) van de Marantz opnieuw aandachtig doorgelopen. Dit heb ik gedaan met de marantz SR7009 web manual en zoekopdrachten op dit forum voor elke optie die op de SR7008 zit. Eigenlijk is hierdoor mijn "probleem" opgelost.

Ik hoor de speakers weer tot leven komen zoals ik mij kan herinneren met de Sony receiver. Zelfs reclame op digitale televisie klinkt nu als bioscoop reclame en woorden lijken niet meer uit een speaker te komen maar uitgesproken te worden. In een woord geweldig!

Iets zegt mij wel dat het nog net ietsjes beter klonk met de Sony. Misschien komt dit omdat het geluid toen niet in kleine stapjes beter werd maar in een grote stap en het verschil met vanochtend is dermate groot dat er voorlopig zeker geen upgrade nodig is. Wel zal ik denk ik ergens in de toekomst proberen de CM9's ergens anders te beluisteren om te kijken of een eventuele upgrade het wel of niet waard is zodat het licht knagende gevoel daadwerkelijk weg zal zijn. Voor nu is het dus opgelost en kan ik weer gaan volop genieten.

Een paar kleine (controle) vragen:
-Alleen de CM1's staan op small met een crossover van 40Hz terwijl ik veel gelezen heb dat 80Hz de optimale crossover is, zou ik er goed aan doen om de crossover op 80Hz te zetten? (ik vind het lastig om dit verschil te bepalen met de samples die ik beluister)
-Ook heb ik gelezen dat als rule of thumb alleen vloerstaanders op large moeten staan. Kan het kwaad dat mijn CMC op large staat?
-Het principe van voorversterker/eindversterker kan ik nog niet goed bevatten, heeft iemand van jullie misschien een  link naar een handige uitleg?

Bedankt voor alle reacties! Door dit topic was ik toch gaan zitten twijfelen over de instellingen en daardoor had ik het besluit genomen om eerst maar eens alles op nieuw in te stellen, met resultaat!

Precies dit dus, een en ander kan beter zijn maar geen ''grote'' veranderingen in stereo gebaseerd op vermogen. Het kan echter wel zo zijn als je alle speakers tegelijk aanstuurt dat de Marantz het wat moeilijker krijgt.

Qua instellingen zou ik het volgende hanteren gelet op het feit dat je geen sub hebt:

-Front speakers op large  (als je deze op small zet en je bass management niet goed staat mis je LFE effecten, speakers dus op large en subwoofer op geen zetten)
-Surrounds op small > 80hz
-Center op small > 80hz

De surrounds en center beschikken immers maar over kleine drivertjes.

Met betrekking tot je vraag van de voor en eindbak even heel kort door de bocht:
-In dezelfde prijsklasse komt het nagenoeg niet voor dat een alles in 1 machine (Receiver oftwel dus zowel voor als eindversterker) a 13kg (gewicht zegt niet alles meer met de huidige technologieën maar even als simpele graadmeter) beter presteert dan 1 losse voorversterker (dedicated, 10kg) in combinatie met 1 losse eindversterker (dedicated, 15kg). Deze apparaten zijn los van elkaar ontwikkeld met maar 1 doel (zij het voor of eind versterken), de receiver moet alles binnen dezelfde behuizing doen en deelt dezelfde voeding etc, je kunt je voorstellen dat ze hier dus goedkopere componenten gebruiken voor eenzelfde doel en compacter te werk moeten gaan.

Nog wat simpeler:

Ik gebruik een Marantz SR 7008, hiervan gebruik ik zowel de voor als eindversterker van. Hiernaast heb ik echter een losse eindversterker staan. Het doel van een eindversterker (in een receiver of los) is om het signaal wat de VOOR versterker doorgeeft op te pompen (dit vraagt vermogen).

Hoe sluit ik het aan?

-De marantz beschikt over een 7 kanalen eindversterker en 1 voeding, deze voeding wordt gedeeld door zowel de eindversterker als de voorversterker. Als de marantz op 7 kanalen veel vermogen moet leveren dan wordt dit erg krap voor de voeding.
-De fronts gebruiken/vragen over het algemeen het meeste vermogen en zijn vaak de grootste speakers van de set, ik heb besloten dat ik deze front speakers laat EIND versterken door mijn aparte eindversterker, zodat mijn Marantz wordt ontzien en meer reserves heeft om de rest van de speakers aan te sturen. De fronts worden uiteraard wel VOOR versterkt door de receiver (''voor'' versterken kost amper vermogen)

De marantz (13kg) heeft een vermogen van zo een 120W RMS op 8 ohm, mijn eindversterker (15kg) 200WRMS op 8 ohm je kunt dus opmaken dat de eindversterker veel beter is uitgerust (een eigen voeding voor maar twee kanalen), het is immers zijn enige doel, om het signaal op te pompen. De marantz moet zich echter in jouw situatie druk maken om 5 speakers aan te sturen waarvan de fronts voornamelijk vermogen afsnoepen en alle  overige voorversterking belastend zijn voor een en dezelfde voeding.

Marantz
2 channels continuously driven, 8 ohms (watts @ 0.1% / 1.0% THD): 122.5 / 148.0
2 channels continuously driven, 4 ohms (watts at 0.1% / 1.0% THD): 195.4 / 216.8
5 channels continuously driven, 8 ohms (watts at 0.1% / 1.0% THD): 101.2 / 111.5
7 channels continuously driven, 8 ohms (watts at 0.1% / 1.0% THD): 68.8 / 82.2

Sport voorbeeld:
Als je een voetballer hebt , die ook goed kan basketballen (cq allround cq de marantz receiver) zal hij niet zo goed zijn als een combinatie van een goede dedicated (losse) voetballer EN een goede dedicated (losse) basketballer in zijn specifieke tak van sport (voor of eind).

Los van voorbeelden van hele dure apparaten...

gilles0181

Citaat van: FeaR1986 op januari  6, 2016, 09:27:22
Je staart je echt te blind op getallen. Opgegeven vermogen is één ding, wat een receiver kan leveren is een tweede. Op alle kanalen 125 Watt gaat die SR niet redden. Dat is iets wat jouw huidige Denon wellicht wel redt.
Hoe bedoel je? Ik zei dat de Denon 'slechter' preseert voor mijn gevoel dan de SR; niet andersom. Maar enfin; getallen is idd appels met peren vergelijken.

Dan vanuit mijn kant nog even een domme aansluitende vraag over de subs; Jullie zeggen dat de speaker op small moet staan als je een sub hebt,  maar dat ligt er toch aan hoe je de sub hebt aangesloten? In stereo speelt deze toch uberhaupt niet mee bij de Marantz/Denon, tenzij je hem hebt aangesloten op je front kanalen zoals bijv. een Rel T9 kan?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Arcenon

Citaat van: gilles0181 op januari  7, 2016, 12:43:41
Hoe bedoel je? Ik zei dat de Denon 'slechter' preseert voor mijn gevoel dan de SR; niet andersom. Maar enfin; getallen is idd appels met peren vergelijken.

Dan vanuit mijn kant nog even een domme aansluitende vraag over de subs; Jullie zeggen dat de speaker op small moet staan als je een sub hebt,  maar dat ligt er toch aan hoe je de sub hebt aangesloten? In stereo speelt deze toch uberhaupt niet mee bij de Marantz/Denon, tenzij je hem hebt aangesloten op je front kanalen zoals bijv. een Rel T9 kan?

Dit is een vraag die niet aansluit op de TS maargoed:

Als je de sub hebt aangesloten via high level oftewel via de luidspreker aansluitingen dan stuur je inderdaad altijd full range uit vanuit je versterker, dus fronts op large anders krijgt je subwoofer alleen de frequentie door van boven het HPF in de receiver. Bij een high level opstelling laat je ook je speakers ''natuurlijk afrollen'' oftewel volledig bereik weergeven (al zou hij bij wijze van spreken op 40hz alleen nog maar een beetje flapperen) en de bedoeling is dat het dan ''naadlozer'' over gaat naar de frequenties waar de subwoofer zijn werk doet.

Bijna elke receiver gebruiker pakt gewoon de subwoofer preout (low level) en dan heb je dus wel te maken met alle bass management instellingen en hij zal standaard wel meespelen op basis van je instellingen hierin, je bent vrij om dit uit te schakelen.

In het geval van de TS heeft hij geen subwoofer en moet dus zijn fronts op large zetten omdat hij anders LFE effecten gaat missen, daarnaast als hij de speakers op small zet en daar dus een filter gebruikt worden die tonen in het geheel niet weergeven.

tommi

CM9's rechtstreeks vanuit een SR-7008 aangestuurd?! Sorry, maar naar mijn (misschien niet zo..) bescheiden mening is dat echt doodzonde van die speakers, die FST middentoners gaan niet eens aan de slag!
Als ik je geluid zou moeten omschrijven zou ik zeggen omfloerst, wollig en een zeer teruggetrokken middengebied. Een goeie vriend van me werkt voor B&W/Rotel en ik heb diverse keren deze speakers gehoord via verschillende combinaties, maar eigenlijk altijd kwamen we er op uit dat als je deze set speakers echt wilt laten zingen, dat je minimaal een Rotel RB1582-achtige voeding met bijbehorende controle en vermogen nodig hebt om het middengebied lekker te laten spelen. Een extra eindtrap heeft twee voordelen alsmede twee nadelen:
voor
1. Veel betere, onafhankelijke,  stabielere voeding voor je CM9's
2. Ontlasting van je HT-receiver, dus de rest krijgt een betere stabielere voeding

tegen
1. kost best behoorlijk geld extra
2. neemt flink wat extra ruimte in

Het is al vaker gezegd, maar probeer zoiets een keer te beluisteren en je weet niet wat je hoort uit die cm9's.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

W.Otter

Citaat van: kathos op januari  5, 2016, 17:57:06
Ik heb thuis de CM9 een tijd beluisterd met de SR7007 in stereo (pure direct en met Audyssey). Daarna kwam er een eindversterker bij (NAD C275BEE) en het klonk naar mijn gevoel een stuk beter. ("zeer" anders, als je wilt :-)).

Voor mij maakt zowel voor- als eindversterking een wezenlijk verschil.
SR7007 + eindversterker is een verbetering tov SR7007.
Een stereo versterker (PM14S1 of PM11S3) is dan nog een stap hoger, en er zullen vast nog wel aan aantal stappen hoger zijn zowel qua versterking als luidsprekers...

Het is maar hoeveel je eraan wilt uitgeven, hoe belangrijk stereo voor je is in verhouding met HT, en hoe snel je tevreden bent. Er is altijd "beter"...

dank u  :coffee: dat is exact wat ik ervoer. Een compleet andere sound kwam gelijk los van de speaker en op elk front herkende ik de luidspreker niet meer terug.

Citaat van: Arcenon op januari  5, 2016, 15:25:24
Ik ontken niet dat een degelijke eindversterker verbetering met zich meebrengt, ook op lagere volumes, maar om het effect als ''zeer anders, voller etc'' te omschrijven lijkt me een beetje te tenzij je echt met een low level receiver speelt op speakers met een laag rendement zul je het niet snel merken op een laag tot gemiddeld volume. Het zou kunnen dat TS dit wel ervaart, maar ik verdenk eerder de instellingen.

Het zou overigens ook iets simpels kunnen zijn als dat de potmeter van de sony en marantz veel van elkaar verschillen, dat je de marantz verder open moet draaien dan de sony voor hetzelfde geluidsniveau, vaak wordt dit ook geconstateerd als ''geen vol geluid'' terwijl je naar jouw mening op hetzelfde geluidsniveau speelt maar in praktijk blijkt dat de sony harder draait en zodoende ook ''levendiger'' lijkt.

Het blijft moeilijk te zeggen van afstand.

de Marantz is niet bepaald lowlevel alleen is een stabiele eindversterker voor zulke luidsprekers toch echt wel een must. Daar dat de CM9's toch best wel zware jongen zijn op papier, zo gedragen ze zich ook tegenover receiver(tjes)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

CinéHome

CM9 zijn het type luidsprekers dat velen kopen omdat ze er een super demo op hoorden. Maar die klank krijg je er maar uit als je ook op gebied van versterking die 'extra mile' wil gaan.
In mijn ervaring zijn er wel vaker mensen met een dure speakerset die ondermaatst wordt aangestuurd. Dan haal je betere resultaten met goedkopere speakers die wel 'los' komen op een gemiddelde receiver.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

WilcoL

Citaat van: MichelDW op januari 16, 2016, 14:18:16
CM9 zijn het type luidsprekers dat velen kopen omdat ze er een super demo op hoorden. Maar die klank krijg je er maar uit als je ook op gebied van versterking die 'extra mile' wil gaan.
In mijn ervaring zijn er wel vaker mensen met een dure speakerset die ondermaatst wordt aangestuurd. Dan haal je betere resultaten met goedkopere speakers die wel 'los' komen op een gemiddelde receiver.

Zo is het maar net! En de TS stuurt ook nog eens 7 speakers aan met z'n 7008, dat kan eigenlijk niet voldoende zijn...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500