Het Primaluna topic

Started by Fred Mulder, December 30, 2015, 06:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Bedankt.

Ik kreeg deze naam ook al door van een forum lid via PM.
Zal ze in het nieuwe jaar gaan bellen.

Dr.Bedlo

Hmm...Van deze uitspraak word ik dan weer minder vrolijk!
Quad vintage.

dre73

Quote from: Alex Groningen on December 31, 2015, 09:25:55
En dan zit ik ook nog te denken aan de combi voor/mono versterkers :D

Mag ik vragen waar jij dit merk hebt kunnen beluisteren?
Ik kan namelijk niet veel zaken vinden die dit merk in hun assortiment hebben staan, maar dat zal aan mij liggen.

Ik heb de Three en Seven mono's gehad en de en warmte ontwikkeling was echt enorm........
Dat was ook de reden om ze van de hand te doen.
Nadat ik ze heb laten modificeren(o.a. eindversterkers in triode.) klonk het wel echt fantastisch! 8)

Maar een dikke 30 graden in de ruimte was me iets te veel van het goede. :-X
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KayaRahnee

Quote from: fred19633 on December 31, 2015, 12:26:50
Hmm...Van deze uitspraak word ik dan weer minder vrolijk!

"De laagweergave word rommelig" ...... serieus overdreven, dat het minder strak is dan bij een transitor zou beter zijn uitgedrukt.
"Het hoog vermoeiend" kan ik me dan wel weer wat meer in vinden.
Beetje spelen met buisjes en vooral de "juiste" speakers uitzoeken geeft zeker een oplossing.
Ik heb dit hier ook mogen ervaren, nu met de demo speakers klinkt het erg goed ..... misschien kan buizesmurf even zijn ervaring die hij hier heeft gehad tijdens zijn bezoek nog wat toelichten.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jumping Jack

Ik vond het laag hier ook totaal niet rommelig maar wel erg diep en vol. (en ik heb transmissielijn speakers die best wel laag gaan)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ambior

Quote from: Fred Mulder on December 31, 2015, 10:27:48
Alex, je kunt altijd de distributeur Durob bellen, dan heb je direct antwoord.

En in Antwerpen kan je hier terecht en hun website bevat heel wat informatie over het ganse Primaluna gamma: http://www.technologyfactory.eu/index.php?item=primaluna&action=page&group_id=52&lang=EN

Prima service ook nog.

Dr.Bedlo

Speakers. Ja dat zal nog wel een probleem worden denk ik. Zal ze eerst eens op de Harbeths proberen en horen hoe dat uitpakt. Zijn mij ook nog een stel Linn Katans aangeboden maar hoe die uitpakken?
Quad vintage.

KayaRahnee

Quote from: fred19633 on December 31, 2015, 13:08:21
Speakers. Ja dat zal nog wel een probleem worden denk ik. Zal ze eerst eens op de Harbeths proberen en horen hoe dat uitpakt. Zijn mij ook nog een stel Linn Katans aangeboden maar hoe die uitpakken?

Met het nodige geduld komt men de "match" wel tegen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Ja mooi. 20 paar speakers verder en enkele tienduizenden euros armer! "eureka de match gevonden". ???
Quad vintage.

Fred Mulder

Quote from: fred19633 on December 31, 2015, 12:26:50
Hmm...Van deze uitspraak word ik dan weer minder vrolijk!

Quote from: fred19633 on December 31, 2015, 12:26:50
Ja mooi. 20 paar speakers verder en enkele tienduizenden euros armer! "eureka de match gevonden".


Hallo Fred, naast de combinatie met andere componenten (speaker/bron/..) is het karakter ook is erg afhankelijk van:
- welke setting Triode of lineair
- welke buizen
- welke uitgang (4 of 8 ohm)

Onderschat de impact hiervan niet, tijdens de luistersessie was ik echt verbaasd over het verschil tussen El34 en KT120 (naast het feature om on-the-fly te kunnen schakelen tussen triode en lineair). In beide gevallen een andere versterker.

Wanneer ik als eerste en alleen de KT120 op de Harbeths had gehoord, was ik bijvoorbeeld minder enthousiast geweest. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een oordeel (zoals in knipsel) mi pas op te maken is na wat spelen en vergelijken. Even aansluiten en luisteren kan al snel tot verkeerde conclusies leiden. Dit lijkt me ook direct de charme en veelzijdigheid van buizen. De inzichten en ervaring van een dealer zijn hierbij zeker zinvol. Aangezien je bij voorkeur nieuw koopt, lijkt me dat de verstandige route. Zodra de basis staat kán bij buizen wissel nog worden gefinetuned.

In het algemeen gezegd: Er bestaat denk ik ook een mogelijke keerzijde van de charme en veelzijdigheid: Gezien de hoeveelheid mogelijkheden op voorhand, bestaat de kans om het overzicht te verliezen (hoeveel soorten/merken EL34 buizen zijn er bijvoorbeeld al niet, vermenigvuldigd met 2 (triode/lineair), vermenigvuldigd met 2 (4/8 ohm), vermenigvuldigd met andere merken/types componenten). Wanneer men direct een ultieme combinatie zoekt, kan het een lange zoektocht worden. Voor mij pakte de EL34 al erg goed uit: boven m'n verwachtingen. Ik weet dat er vast nog andere EL34 buizen zullen zijn die net iets beter klinken, maar ja. Ik was al onder de indruk, dus liever over een maand genieten dan maanden/jaren research naar 'een heilige graal'.

Dr.Bedlo

Quote from: KayaRahnee on December 30, 2015, 18:48:01
Hun website word momenteel misschien wel wat verwaarloost maar de service daarentegen.
Mijn ervaringen i.v.m. de super service van de PrimaLuna company .......
Die van mij gekocht als demo exemplaar, front was zilver ..... ik wou graag zwart.
Even geïnformeerd bij Durob en als oplossing kwam uit de bus dat wanneer ik geduld had (ander zwart front moest van China komen) ik mijn zilveren versie mocht binnenbrengen en dat dit gratis vervangen zou worden door een zwart front,  en zo geschiedde.
Zo ook wanneer er een buisje de geest had gegeven, even melden en een paar dagen nadien ander buisje in de brievenbus, volledig gratis. Super.

Viel mij op dat de website van durob ook al in geen jaren is bijgewerkt. jammer dat men dit visitekaartje zo verwaarloosd. je zou er van alles van gaan denken. hoewel ik zie wel vaker beren op de weg die er niet zijn.
Quad vintage.

Fred Mulder

#36
Quote from: dre73 on December 31, 2015, 12:31:17
Ik heb de Three en Seven mono's gehad en de en warmte ontwikkeling was echt enorm........
Dat was ook de reden om ze van de hand te doen.
Nadat ik ze heb laten modificeren(o.a. eindversterkers in triode.) klonk het wel echt fantastisch! 8)

Maar een dikke 30 graden in de ruimte was me iets te veel van het goede. :-X

Tijdens de luistersessie gaf de versterker inderdaad warmte af. Ik heb m'n hand er een keer boven gehouden, het was me niet opgevallen dat het enorm heet wordt (maar misschien blijkt straks dat ik naast een versterker ook een gratis verwarmingunit heb gekocht ;-). Wanneer ik m'n thuis heb zal ik nog eens voelen.

Naast dat 3 buizen versterkers (pre + 2 mono) zullen meer warme zullen produceren, is het misschien ook afhankelijk van het volume en speakers (hoe hard ze moeten werken). Weet ik niet, heb ik geen ervaring mee.

Dr.Bedlo

Quote from: Fred Mulder on December 31, 2015, 14:12:51

Hallo Fred, naast de combinatie met andere componenten (speaker/bron/..) is het karakter ook is erg afhankelijk van:
- welke setting Triode of lineair
- welke buizen
- welke uitgang (4 of 8 ohm)

Onderschat de impact hiervan niet, tijdens de luistersessie was ik echt verbaasd over het verschil tussen El34 en KT120 (naast het feature om on-the-fly te kunnen schakelen tussen triode en lineair). In beide gevallen een andere versterker.

Wanneer ik als eerste en alleen de KT120 op de Harbeths had gehoord, was ik bijvoorbeeld minder enthousiast geweest. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een oordeel (zoals in knipsel) mi pas op te maken is na wat spelen en vergelijken. Even aansluiten en luisteren kan al snel tot verkeerde conclusies leiden. Dit lijkt me ook direct de charme en veelzijdigheid van buizen. De inzichten en ervaring van een dealer zijn hierbij zeker zinvol. Aangezien je bij voorkeur nieuw koopt, lijkt me dat de verstandige route. Zodra de basis staat kán bij buizen wissel nog worden gefinetuned.

In het algemeen gezegd: Er bestaat denk ik ook een mogelijke keerzijde van de charme en veelzijdigheid: Gezien de hoeveelheid mogelijkheden op voorhand, bestaat de kans om het overzicht te verliezen (hoeveel soorten/merken EL34 buizen zijn er bijvoorbeeld al niet, vermenigvuldigd met 2 (triode/lineair), vermenigvuldigd met 2 (4/8 ohm), vermenigvuldigd met andere merken/types componenten). Wanneer men direct een ultieme combinatie zoekt, kan het een lange zoektocht worden. Voor mij pakte de EL34 al erg goed uit: boven m'n verwachtingen. Ik weet dat er vast nog andere EL34 buizen zullen zijn die net iets beter klinken, maar ja. Ik was al onder de indruk, dus liever over een maand genieten dan maanden/jaren research naar 'een heilige graal'.

Dat is denk ik ook de charme van de buizen versterker. Als het niet bevalt een ander buisje en horen hoe dit bevalt. Het tweaken zeg maar. Aan de andere kant moet het geen eindeloze zoektocht worden naar het ultieme vandaar dat ervaringen meer dan gewenst zijn. De versterker die ik op het oog heb is deze:



•prologue classic EL 34
Power
Frequency Response THD with AABB
S/N Ratio
Input Impedance
Input Sensitivity Maximum Gain
Power Consumption
Net Weight
Shipping Weight Dimensions
Shipping Dimensions Inputs
Outputs
Tube Complement


35 / 40 Watts per channel (EL34 / KT88)
10Hz - 65 kHz +/- 3 dB
0,25% @ 1W; less than 1% up to full power
89 dB
65 kOhm
265 / 285 mV (for rated power at max. volumesetting)
37,0 dB
285 Watts
37.5 lbs / 17 kg
41.9 lbs / 19 kg
15.5"x11"x7.5"/395mm x280mm x190mm (LxWxH) 18.3"x15"x12"/465mm x380mm x305mm (LxWxH)
4 pairs RCA
4 & 8 Ohm Speaker Taps
4 x EL-34 or 4 x KT-88, 2 x 12AX7, 2 x 12AU7


Quad vintage.

dre73

Quote from: Fred Mulder on December 31, 2015, 14:21:07
Tijdens de luistersessie gaf de versterker inderdaad warmte af. Ik heb m'n hand er een keer boven gehouden, het was me niet opgevallen dat het enorm heet wordt (maar misschien blijkt straks dat ik naast een versterker ook een gratis verwarmingunit heb gekocht ;-). Wanneer ik m'n thuis heb zal ik nog eens voelen.

Naast dat 3 buizen versterkers (pre + 2 mono) zullen meer warme zullen produceren, is het misschien ook afhankelijk van het volume en speakers (hoe hard ze moeten werken). Weet ik niet, heb ik geen ervaring mee.

Maar het speelt heerlijk! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

KayaRahnee

Quote from: fred19633 on December 31, 2015, 13:25:36
Ja mooi. 20 paar speakers verder en enkele tienduizenden euros armer! "eureka de match gevonden". ???

Tsja, de zoektocht naar gewenste klank mag wel wat moeite vergen, toch?
Uiteindelijk is beoordelen de enige juiste methode om telleurstelling te voorkomen.
Dus zoveel mogelijk speakers THUIS aan de PrimaLuna hangen is mijn advies.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

peterrr

Hier eeb pl liefhebber.
Net na 5 jaar een paar nieuwe kt88 ( mullard Russisch) erin gedaan.....
Begon met een Prologue one met el 34.
Nu luisterend naar de Dialogue two met Sf met Eva Cassidy opl vinyl....

Ik hoef en wil nooit meer een andere installatie...... ;)

Grt Peter
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Alex Groningen

Quote from: ambior on December 31, 2015, 13:07:15
En in Antwerpen kan je hier terecht en hun website bevat heel wat informatie over het ganse Primaluna gamma: http://www.technologyfactory.eu/index.php?item=primaluna&action=page&group_id=52&lang=EN

Prima service ook nog.

Bedankt voor de link. Trouwens een erg leuke site. Zal me er de komende tijd vaak aan verlekkeren.

Alex Groningen

Quote from: dre73 on December 31, 2015, 12:31:17
Ik heb de Three en Seven mono's gehad en de en warmte ontwikkeling was echt enorm........
Dat was ook de reden om ze van de hand te doen.
Nadat ik ze heb laten modificeren(o.a. eindversterkers in triode.) klonk het wel echt fantastisch! 8)

Maar een dikke 30 graden in de ruimte was me iets te veel van het goede. :-X

Zo... die geven dan flink wat warmte af. En wat was de energierekening destijds? ;) ;D

Cyreg

Quote from: peterrr on December 31, 2015, 16:03:33
...Nu luisterend naar de Dialogue two met Sf met Eva Cassidy opl vinyl....

Dat betekent dat je met het phonotrapje van PL speelt?
Al 'ns vergeleken met ander MMtrapje?
Is dat ook hetzelfde printed circuit boardje als nu verkrijgbaar is als extra?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Alex Groningen

Quote from: peterrr on December 31, 2015, 16:03:33
Hier eeb pl liefhebber.
Net na 5 jaar een paar nieuwe kt88 ( mullard Russisch) erin gedaan.....
Begon met een Prologue one met el 34.
Nu luisterend naar de Dialogue two met Sf met Eva Cassidy opl vinyl....

Ik hoef en wil nooit meer een andere installatie...... ;)

Grt Peter

Goed om te lezen dat de combi met Sonus Faber jou zo goed bevalt.
Ik wil namelijk ook dolgraag terug naar SF, weet alleen nog niet welke type het zal gaan worden.

Nosferatu

Quote from: Alex Groningen on December 31, 2015, 16:10:53
Zo... die geven dan flink wat warmte af. En wat was de energierekening destijds? ;) ;D
Gewoon zonnepanelen op het dak plaatsen en voor de rest groene stroom afnemen Alex, klinkt het allemaal nog 'warmer' en 'natuurlijker'.  :angel:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

peterrr

Quote from: Cyreg on December 31, 2015, 16:11:47
Dat betekent dat je met het phonotrapje van PL speelt?
Al 'ns vergeleken met ander MMtrapje?
Is dat ook hetzelfde printed circuit boardje als nu verkrijgbaar is als extra?

Nee, dat printje heb ik wel in de prologue one gezet toen..( beeje solderen maar)
Maar verkocht met de Amp mee.
Nu heb ik er een Rega phono trapje tussen.
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

fietser

#47
Soms heb ik een wauw moment als ik een winkel binnenkom. Jaren geleden had ik dat met een set met Mark Levinson en Infinity. Later nog eens met Spectral en Avalon en een set met Krell en Wilson audio Cubes. Ik weet zelfs nog wat op dat moment werd gespeeld. Pas had ik weer zo'n momentje. Prima Luna met Franco Serblin Accordo. Ik weet niet welke PL en welke buizen maar het ging fantastisch. Gelukkig had ik bij thuiskomst ook weer een wauw moment dus nog steeds de juiste keuzes gemaakt.   :headbanging:
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

pameijer

Quote from: Alex Groningen on December 31, 2015, 09:25:55
En dan zit ik ook nog te denken aan de combi voor/mono versterkers :D

Mag ik vragen waar jij dit merk hebt kunnen beluisteren?
Ik kan namelijk niet veel zaken vinden die dit merk in hun assortiment hebben staan, maar dat zal aan mij liggen.
Tot voor enkele jaren geleden kon je bij de Hifistudio in Weerdinge (Drenthe) het hele assortiment PrimaLuna's beluisteren. Helaas is die zaak niet meer, maar de eigenaar schijnt sinds kort naast forumgenoot Maro in De Kiel te wonen. Als je op de site van zijn nieuwe bedrijf kijkt en hem contact heeft hij misschien nog wel mogelijkheden.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Alex Groningen

Bedankt. Ik ga zeker even contact met hem opnemen en proberen om een afspraak te regelen.