Domi,s Rotel 10 series &Tannoy Saturn S8 series(Technics SL-1500)

Started by Domi77, December 29, 2015, 12:44:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Domi77

 ;)Even voorstellen hier,

Ik ben Domi 39jaar.

Al jaren liefhebber van audio en afgelopen jaar de hobby wat serieuzer aangepakt. Vroeger heeft mijn maatje eens zelfbouw speakers gemaakt voor mij, en die hebben bijna 20jaar in huis gestaan. Gewoon omdat ze top klinken en ik geen reden zag om wat anders te nemen.

Maar afgelopen jaar het roer omgegooid, Ik had een tijdje geen contact met mijn maat, tja vrouwen en werk he  :smile: ; en sinds dit jaar weer bijna elke dag en dan gaat het al gauw over audio.

Hij speelt dus met een Arcam FMJ-AV8 voorversterker en een Rotel RMB-1075 MK2 eindversterker die 2 Tannoy D500 aansturen.
Ik was natuurlijk gelijk verkocht van het geluid dus moest ook maar eens een wijziging in mijn audio brengen. Dus de zelfbouw speakers aan de kant gezet op de slaapkamer  :headbanging: en opzoek naar iets leuks.

(ik speelde ook al jaren met Technics receivers. de SA-dx940 en later 950 en nog later de SA-DA8 gold. Dus dat moest ook maar anders.)


Dat leuks zijn de Tannoy-615 geworden uit 1994 met een nieuwprijs van FL2900,  ::)
Met 3x 8inch drivers waarvan 1 passieve en 1 Dual concentric , de grootste van de sixes serie. Ook toen werd het tijd om ze wat beter aan te sturen dus ook weer op zoek naar wat leuks. met wat advies van mijn maatje is het dus Rotel geworden. Moest beetje betaalbaar blijven  ;)
En dat is de Rotel RSX-1057 geworden. Geweldig apparaat en voldoet goed.
later is er een cd speler bijgekomen, en dat is de Rotel RCD1072 geworden.


Maar toen kreeg ik te horen dat de Rotel RMB-1075 MK2 van mijn maat vrij kwam. Hij had een complete Acam set gekocht met de geweldige FMJ- P7 eindversterker erbij en nog een FMJ/AV8 . Nu heeft hij er 2 staan  ;D

Dus nu staat de RMB-1075 MK2 bij mij thuis op de Tannoy-615 te trappen :headbanging:.en de RSX1057 gebruik ik nu als voorversterker en hij wordt gebruikt voor de surroundspeakers. Daar heb ik de Mercury M1 staan.
In stereo zet ik de RSX1057 altijd op Bypass.
Voor surround met films gebruik ik wat kleinere Tannoy,s en het laag gaat dan via de SubMX10 van Tannoy.. Ook de center is ook van tannoy maar dan de fusion F serie.

Mijn volgende belangrijke stap is om de bekabeling even serieus aan te pakken. Goede interlinks en betere speakerkabel bi/wire naar de front speakers.

Oja, de x/box is voor de kids. Een hele beleving voor hun met een spel waar ze echt in zitten  ;D

Maar het goede begin is er  8) 8).
Het is dan wel geen nieuw en jong spul, maar dit voldoet uitermate goed. En is ook nog betaalbaar.  ;D
Tannoy/615 uit 1994 en de Rotel,s uit ca 2001 a 2002.

Hier even wat pic,s van het setje,









Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

erik s.

Ziet er netjes uit.
De 615 staan redelijk dicht voor de achtermuur, heb je daar al mee geexperimenteerd?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Domi77

Ze staan nu zo,n 15 a 20cm van de muur. Ben er eigenlijk nog niet mee bezig geweest om ze meer naar voren te halen.
De 615 zijn gesloten kasten he, dus niet met poorten aan achterzijde.
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

erik s.

Quote from: Domi77 on December 29, 2015, 14:09:17
Ze staan nu zo,n 15 a 20cm van de muur. Ben er eigenlijk nog niet mee bezig geweest om ze meer naar voren te halen.
De 615 zijn gesloten kasten he, dus niet met poorten aan achterzijde.
Laag is niet richtinggevoelig, dus ook bij een gesloten luidspreker hebben de muren veel invloed.
Tevens krijg je gewoonlijk een wat dieper stereobeeld als je luidsprekers wat verder de ruimte in staan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Domi77

Ik zal het eens proberen. het volgende probleem wordt dan denk ik het bankstel. Luidspreker komt dan wel erg dicht op de hoekbank te staan. En alles opschuiven is geen optie  :unhappy:

maar goed, de basis qua audio lijkt me wel goed toch  ;D
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

Xander32

Gave ls.  :thumbs-up:. Hoe ben je tot deze ls. gekomen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Domi77

#6
Ben nog een leek met al jullie afkortingen. Maar ik neem aan dat je luidsprekers bedoeld. ;-)

Tja, hoe ik op het idee kwam om deze te kopen weet ik eigenlijk niet.  Ik zag ze op marktplaats en vond ze gelijk opvallen.
Toen even wat gegoogled en ze maar opgehaald.
Uiteraad eerst even uitgebreid beluisterd.
Was een ritje van Heerenveen naar Tilburg zeker waard.
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

Xander32

Haha, ls. = idd. luidsprekers.
Je hebt ze dus op ongehoord gekocht.

Quote from: Domi77 on December 29, 2015, 17:24:25
Ben nog een leek met al jullie afkortingen. Maar ik neem aan dat je luidsprekers bedoeld. ;-)

Tja, hoe ik op het idee kwam om deze te kopen weet ik eigenlijk niet.  Ik zag ze op marktplaats en vond ze gelijk opvallen.
Toen even wat gegoogled en ze maar opgehaald.
Was een ritje van Heerenveen naar Tilburg zeker waard.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Domi77

Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

Gitaarwerk__

Mooie set :)

Flinke units die Tannoy's, maar wel gaaf! En die Rotel set ziet er ook gewoon mooi uit! Zal ook vast goed klinken!
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

pacific

Zelf jaren met de 611 gespeeld zeer mooie serie. Groot voordeel gesloten kast. De tannoy D300 en D500 hebben daar wel last van. Veel luisterplezier met je nieuwe set#

Domi77

#11
Thanks allemaal.

De 615,s bevallen mij erg goed, zeker nu ze op de RMB-1075 zijn aangesloten.
Die heeft er wat minder moeite mee om ze goed aan te sturen.
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

EzMe

Gave Tannoys! Met een gelijke set is bij mij het Tannoy virus ook toegeslagen.
Home: Marantz PM11S1 | Tannoy D700 | HTPC bediend met Logitech diNovo Edge | Musical Fidelity V-DAC II | Panasonic Viera TX-P42G10
Car: Alpine 137 BTi | Alpine PXA-H100 | Mosconi AS 100.2 x2 | Focal 165 KRX2 | Helix P12W
Showcase: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139303.0

Domi77

#13
De Tannoy,s zijn 1050mm hoog. Dat incl de spikes waar ze op staan. En ze wegen zo,n 24kg per st. De voet is gevuld met loodkorrels.

Voor de tannoy,s heb ik heel even de Eltax linear respone 8. Daar zitten 2x 17cm Vifa drivers in. Was nog de tijd dat Eltax met goed materiaal werkte.
Even een foto van internet gehaald.

Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

frits marantz

Mooie set, ik heb ook de 615, maar dan de MKII. Staan bij mij in de stereo opstelling boven. Heb ook een stel 613's gehad die cosmetisch niet echt mooi meer waren. Heb ze verkocht, maar klonken echt geweldig. Was mijn eerste ervaring met Tannoy en ben sindsdien eraan verknocht. Heb er achteraf toch wel spijt van dat ik ze verkocht heb.  :unhappy:

Zoek nu (passief) weer naar 613 of 615 om beneden in de surround de front speakers te gaan vervangen. Of ik moet nieuwere Tannoy's kunnen vinden die beter zijn dan de Sixes. Heb echter geen idee wat dat dan van Tannoy moet worden. :eh:

Heel veel plezier met jouw set, ziet er echt heel mooi uit. :clapping:


Domi77

#15
hallo Frits, (Stadskanaal?  ;))

Volgens mij heb jij je 615 in Sneek gekocht en had je je 613 op marktplaats. Wij hebben toen wat mail contact gehad ivm je 615 waar ik je naar vroeg.
Ik mijn 615 dus uit Tilburg gehaald terwijl jij ze 25km bij mij vandaan hebt gekocht  ;D

Het schijnt dat de 615 MK2 in het mid-hoog wat is verbeterd. Nu weet ik eigenlijk niet welke ik heb  ::) Ik meende dat de MK2 een andere bovenkant heeft dat op marmer lijkt. En de MK1 heeft een zwarte bovenkant.
Ik heb dus de marmerlook top. ;)
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

frits marantz

Highsand-Sappylake ;)

Klopt inderdaad, de mijne komen uit Sneek. Grappig, komen we elkaar toch weer tegen. ;D

Heb nog even achterop gekeken. Bij de speakeraansluitingen staat bij mij: 615II. Daar kun je het kennelijk aan zien.
Bovenzijde is bij mij ook zwart. De 613's hadden wel een marmer look.

Domi77

Bij mijn aansluitingen kan ik het niet zien. Die heb ik toen vernieuwd omdat er 2 waren afgebroken. Heb toen via een tannoy dealer in Rotterdam nog 2 complete originele sixes aansluitterminals weten te bemachtigen.

Maarja, naar mijn weten en te hebben gelezen is de MK1 met zwarte top en de MK2 met marble-top.
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

Domi77

#18
Vanmorgen even een snel filmpje gemaakt van de set.  ;D
Klinkt met koptelefoon op wel aardig goed. Het is opgenomen met mijn Samsung Note4. Kwaliteit van beeld is met omzetten niet beter geworden  :devil:

Beetje om jullie een idee te geven van mijn audio   :smile:

Vanaf ca 50sec begint muziek  :smile:

https://youtu.be/4-1z0f5OCGc

En nog 1tje
https://youtu.be/IU2inWaacZw
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

frits marantz

Een feest van herkenning! ;)

De Tannoy's doen het met gitaar gewoon vreselijk goed. Met stem ook, maar laat Jan maar aan de gitaar plukken  :headbanging: in plaats van zingen. :-X

Domi77

Inderdaad, snaarwerk en stem komt heel goed naar voren. Die moderne beuk-muziek is niks voor de Tannoys, hoewel ze de deuren hier in huis wel laten trillen  ;D.
Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

frits marantz

Dat kan Jan ook, meer dan dat zelfs. :headbanging:  Welke CD is het van hem?

Domi77

Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

Domi77

Vandaag even een D750 center proberen (cq lenen) , wat een mega groot en lomp en ZWAARRRRR ding  :blink: :blink: :blink: Weegt meer dan de 615,s.
Maar wat een geluid!!!!!!!!!!!!!!!  :headbanging: :headbanging: :headbanging:


Marantz SR7008 -Tannoy S8(front) - Tannoy S8lcr(center)- Tannoy S6c(rear) Rel Q400E (sub) V.D Hull cable.

frits marantz

Flinke jongen, inderdaad.

Wel grappig om te zien dat de units eigenlijk niet veranderd zijn als je de D met de Sixes vergelijkt.