Digitale camera advies

Started by Sopper, December 16, 2015, 08:29:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sopper

Mijn vriendin is volgende week jarig, dus ik zoek een cadeau(tje).
We houden van vakantie en elke vakantie merken we weer dat we het leuk vinden om te fotograferen.
Echter worden de plaatjes met de Iphone of de Kodak zakformaat digitale camera nou niet bepaald spectaculair.
Vooral de herfstkleuren in Slovenië afgelopen oktober zijn niet mooi/realistisch op beeld gekomen, erg jammer.
Landschappen met mooi licht en close up insecten en bloemen zijn onze favoriete plaatjes, maar ook onze speelse hond gaat veelvuldig op beeld.

Dus, tijd voor een camera die wat meer/beter kan.

Ik zoek dus een nieuwe (2e hands geen probleem) camera die onze "vakantie" foto's net even wat meer geeft.

Verdere eisen: handzaam (kleine spiegelreflex?) en makkelijke bediening. Ik denk niet dat we veel "zin" hebben in eindeloos wisselen van lenzen, dus hoe minder des te beter.

Graag ervaringen en adviezen...

Budget is zo rond de €500

Ik ben benieuwd
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

WillyP

Een van de voordelen van een spiegelreflex is de verwisselbaarheid van de lens, maar je kunt natuurlijk beginnen met een all-round lens.

Als je nooit een lens verwisselt, volstaat een compact camera. Je kunt ook eens kijken naar een systeemcamera. Mijn vrouw had een spiegelreflex, maar vond die toch te groot. De systeemcamera die we nu hebben, is een Sony NEX. Veel handzamer en ook nog eens betere foto's dan met de spiegelreflex.

Veel merken hebben systeemcamera's in het assortiment: Sony, Samsung, Panasonic, Olympus om er een paar te noemen. Ook Canon en Nikon, zij zijn wat later ingestapt.

HTH

WillyP

Sopper

Systeem camera,... nog nooit van gehoord.
Zal er eens induiken
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Sopper

#3
Quote from: WillyP on December 16, 2015, 08:48:59
Als je nooit een lens verwisselt, volstaat een compact camera. Je kunt ook eens kijken naar een systeemcamera. Mijn vrouw had een spiegelreflex, maar vond die toch te groot. De systeemcamera die we nu hebben, is een Sony NEX. Veel handzamer en ook nog eens betere foto's dan met de spiegelreflex.

WillyP

Bedankt voor de gouden tip!

Heb even 2 uurtjes doorgebracht in verschil spiegelreflex en systeemcamera's en inderdaad, de laatste is wat we zoeken.
Ook meteen maar daad bij het woord, na tientallen reviews gelezen te hebben:
Sony Alpha A5100 is het geworden, was gunstig geprijsd bij onze zuiderburen; €495 en daarmee precies binnen budget!

:worship:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

WillyP

Graag gedaan! Je hebt een mooie camera uitgezocht. Daar ga je veel plezier aan beleven.

Groet,

WillyP

LittleNinja

Ik ken mensen die doen er langer over om brood uit te zoeken... (ik bijvoorbeeld)

Mooie aanschaf hoor. Veel plezier.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Spijkie

Hier eigenlijk dezelfde vraag , welke compact camera zouden jullie aanbevelen zonder het hoeven te wisselen van de lens. Budget ook een max 500. We hebben nu een Canon 7 g x gezien maar vragen ons af of t zoom bereik niet wat aan de kleine kant is.

Hebben jullie nog tips ?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.