Beyerdynamic t1 v2

Started by Abupa, December 15, 2015, 19:46:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hi,

Ik heb de Beyerdynamic T1 v2 binnen. Uiteindelijk door speciale omstandigheden nieuw maar 700 euro voor betaald  ;D
Ik ervaar helaas wederom een probleem. Ik hoor vaak iets meer geluid komen uit de rechterkant. Als ik een frequency sweep doe hoor ik dat hij ruim rond de 8kz sterk naar rechts gaat, en bij 11kz kort sterk naar links. Ik ervaar het probleem vooral bij hogere frequenties dus. Ik heb een blinde test gedaan met een liedje, en kon binnen twee seconden horen welke kant luider was. Ik had de hoofdtelefoon door iemand laten omdraaien. Bij het spelen van videospellen lijkt het wel of de meeste dingen gecentreerd zijn, maar ik merk het veel sneller als geluid van rechts komt. Ik begrijp dat niet alles gecentreerd hoort te zijn, maar dit valt me wel op.

Is het normaal dat hoofdtelefoons niet altijd perfect gecentreerd zijn? Het is wel een subtiel verschil, maar storend genoeg voor mij. Ligt het eventueel aan mijn gehoor? Ik heb iemand anders het laten horen, en deze hoorde ook dat de rechterkant ietsss luider was, al minder duidelijk dan ik het opmerkte.

Ik twijfel aan mijzelf, omdat ik dit probleem vaker heb ervaren. Bij mijn vroegere stereo luidsprekers, had ik ook vaak het idee dat het geluid iets meer van rechts kwam. Ik had een jaar geleden de Sennheiser hd700, en hier had ik Ook dit gevoel! Het probleem komt overigens niet door een amp.

Ik vind het zo jammer dat het mij nooit lukt om tevreden te zijn... Misschien ligt het gewoon aan mijn gehoor? Of ligt het eraan dat ik nooit tevreden kan zijn.
Voor de rest ben ik overigens wel zeer tevreden met de hoofdtelefoon! Ik ben zeker van plan hem te houden. Hij heeft daarnaast iets minder last van een scherpe S dan het vorige model. Alleen jammer dat ik dat dus vooral met mijn rechteroor hoor.

Groeten

Abupa

#1
Als ik de hoofdtelefoon omdraai, klinkt het wel gecentreerd (op de scherpere toon na van de rechterdriver). Pas als hij weer normaal staat komt er meer geluid van rechts. Zegt dit dat het voornamelijk aan mijn gehoor ligt? De hoofdtelefoon kan wel een ander karakter krijgen omdat de drivers schuin staan.
Dit ervoer ik ook met mijn hd700 geloof ik.

Misschien heb ik een heel (te) precies gehoor, en hoor het als die hogere frequenties wat meer van rechts komen? Want bij sommige nummers klinkt de hoofdzanger gecentreerd. Oplossing is dan maar alle nummers vermijden die deze hogere frequenties hebben?
Of dat je rechteroor gevoeliger is voor muziek? Ik had hier ooit kort iets over gelezen.

Abupa

Weet iemand of je je hoofdtelefoon tegen een vergoeding ergens kan laten meten?

Interficior

Als je zo duidelijk bij een frequentiesweep de toon van links naar rechts hoort zwiepen kan het inderdaad in de drivers zitten, maar ook is alles boven pakweg 5 kHz erg gevoelig voor de plaatsing op je oor, dus dat kan eigenlijk alleen een meting uitsluiten waarbij de plek op het oor gecontroleerd is.

Het ratelprobleem is wel weg of is dat er nog?
Take it or lease it

Abupa

#4
Het ratelprobleem, je herinnert je mijn oude post nog zie ik  ;)
Het ratelprobleem is weg ja. Ik had hem laten repareren bij Beyer, maar bleek nog steeds hetzelfde probleem te hebben na vervangen drivers.. Na paar maanden wachten werd ik gecompenseerd door het bedrijf waar ik het gekocht had door de nieuwere versie te krijgen! De v2.

Ik wil alleen hem niet direct nogmaals terugbrengen. Ik wil ze niet teveel lastigvallen na al die tijd, en de genereuze compensatie. Ik wil hem daarom eerst laten meten bij iemand, ik heb al een pm gekregen. Als uit die meting duidelijk naar voren komt dat de ene luider is, kan ik met een beter gevoel hem weer terugbrengen.

Maar is het normaal bij veel hig end hoofdtelefoons dat de hogere frequenties niet precies gecentreerd zijn? Ik hoor het echt duidelijk na 6khz. Hij valt echt scherp naar rechts uit op sommige stukjes, en heel even links. Lagere freqs misschien ook, maar dan meer constant een klein beetje. Ik vind het wel toevallig dat ik altijd problemen met mijn rechterdrivers heb  ::)

"dus dat kan eigenlijk alleen een meting uitsluiten waarbij de plek op het oor gecontroleerd is." Ik kan hem anders opzetten dan anderen, waardoor ik het misschien hoor en de ander niet?

Dura

Ik kwam een tijdje geleden een verhaal in een Amerikaans forum tegen waar iemand een paar zijn versterker had laten vervangen, hoorde ook de ene kant harder dan de andere. Speakers verwisseld en het bleef, dus lag het aan de versterker, logisch toch?
Terug en nieuwe dus, verdorie, weer hetzelfde euvel...
Nog een keertje hetzelfde traject, de klant is koning tenslotte en toen toch maar eens de oren gemeten; bleek het daaraan te liggen, en het probleem werd ook nog eens helemaal verholpen door een eenvoudige oorreiniging.
Moraal is dat het dus best wel aan jezelf kan liggen en dat je je daar lang niet altijd van bewust bent want je hoort toch goed, terwijl dat relatief makkelijk is vast te stellen.
Een audioloog kan in een kwartiertje zo'n meting doen, wordt mij vaak al gratis aangeboden bij de opticien omdat die tegenwoordig ook graag verhoorapparaten wil verkopen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

chansig

Het zou eventueel ook nog aan de koptelefoonversterker kunnen liggen ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Abupa

#7
Ja oorreiniging heb ik ook vaak over nagedacht. Ik gebruik ook in ear oordopjes, waardoor het verstopt kan raken. Met die oortjes lijkt het geluid echter wel gecentreerd.
Ik heb twee keer een hoormeting gedaan, ik geloof bij specsavers? Deze meting was van 0,5 khz tot 4 khz. Uit de test kwam wel naar voren dat mijn rechteroor bij de 2khz 15db luider hoorde: rechts was 0,5 boven perfect gehoor, en links was 10 onder perfect gehoor. Voor de rest wel redelijk gelijk. Ik hoop niet dat er wat mis is met mijn gehoor.. Kan zijn dat een piek met de hoofdtelefoon ongelukkig met een piek in mijn gehoor samenloopt.
Waar kan ik een meting doen van het hele frequentiespectrum?

Ik mag bij een forumlid gratis de hoofdtelefoon testen, heel aardig! Ik ga dat dan iig doen.

Aan de amp ligt het niet. Ik ervaar het probleem ook wat als ik hem op mijn mac aansluit.

Abupa

Voor degenen die het misschien interessant vinden: de frequentie respons van de t1 v2, gemeten met professioneel apparatuur en een kunstoor. (mogelijk gemaakt door Interficior!)





Fransosowitz

Een gemeten verschil van ca 5dB dus bij sommige frequenties. Dat lijkt me wel erg veel aangezien 3dB meer al een verdubbeling van de geluidsintensiteit betekent...

Abupa

Ik ben naar hifiklubben gegaan, een hifi store, om andere hoofdtelefoons te beluisteren. Daar hoorde ik dat de meeste  hoofdtelefoons van hun ook niet helemaal gecentreerd waren. Bij de sennh hd700 klonken de hoge tonen rechts iets luider, en de hd650 klonk ook het midden iets luider. De hd800 klonk wel gecentreerd op een kleine hele hoge toon links na. Bij het omdraaien van de hoofdtelefoons daar bleef ik hetzelfde horen, maar dan omgedraaid. Lijkt dus niet aan mijn gehoor te liggen. Mijn t1 klinkt echter wel nog iets luider rechts dan de andere hoofdtelefoons.

Ik liet twee andere medewerkers daar ook luisteren, en zij hoorden geen verschil..? Eem vriend van mij leek wel eem verschil te horen. Door dit en dat de andere hoofdtelefoons ook niet 100% waren, twijfel ik of het wel nut heeft om een nieuwe te vragen. Dat ik een te gevoelig gehoor heb, en gewoon geluk moet hebben met het exemplaar dat ik heb.

Fransosowitz

Misschien is het een idee om de fabrkant een mail te sturen met je resultaten. En/of te vragen wat de vlgens hun toelaatbare  toleranties zijn tussen links en rechts. Het lijkt me dat zoiets vastgelegd moet zijn.

Abupa

Heb ik een paar dagen geleden gedaan, maar ze zijn nog op vakantie zij hij  :P
Kan ik garantie ook zelf met Beyer afhandelen, waarbij ik gratis kan verzenden? Ik wil de winkel waar ik hem heb gekocht niet teveel lastig vallen.

Ik zat ook te denken aan een uitgebreide hoortest, om te zien of ik bij 8 en 11 khz rechts luider hoor. Is de enige optie hierbij de KNO arts? (Schoonenberg en dat soort winkels doen alleen korte en beperkte testen) Dit wordt wel een beetje duur lijkt mij.

Interficior

#13
Quote from: Fransosowitz on December 30, 2015, 13:17:33
Misschien is het een idee om de fabrkant een mail te sturen met je resultaten. En/of te vragen wat de vlgens hun toelaatbare  toleranties zijn tussen links en rechts. Het lijkt me dat zoiets vastgelegd moet zijn.
Ik denk dat ze zoiets niet snel loslaten, maar mij lijkt 2 dB onbalans (laagfrequent) productiematig te doen, en redelijk.. Op de (hogere) pieken zal de tolerantie groter zijn, en zeker de piek rond 11 kHz is zo erg afhankelijk van de plaatsing op de oorschelp dat ze daar niet op gaan controleren als eindcontrole. Waarschijnlijk selecteren ze hun drivers al wat eerder uit.

QuoteIk zat ook te denken aan een uitgebreide hoortest, om te zien of ik bij 8 en 11 khz rechts luider hoor. Is de enige optie hierbij de KNO arts? (Schoonenberg en dat soort winkels doen alleen korte en beperkte testen) Dit wordt wel een beetje duur lijkt mij.
Het zou me verbazen als ook de KNO-arts dit zou doen. Waarschijnlijk zou je het beste nog zelf iets kunnen maken, niet met een hoofdtelefoon, maar met één speaker in een stille ruimte. Dan moet je je hoofdpositie wel controleren en omstebeurt een oordopje in één oor doen, maar als de plaatsing zoveel uitmaakt voor een hoofdtelefoon (en dat doet het), dan is het vrij zinloos, met zo'n hoofdtelefoon. In-ears zijn in deze ook wel erg lastig.
Take it or lease it

Abupa

Beyerdynamic heeft hun meting gecheckt van de hoofdtelefoon, en het valt binnen hun specificaties. Ik leg het me erbij neer.