Airport express naar DAC stottert

Started by mca2, December 12, 2015, 16:11:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mca2

Sinds kort gaat mijn airplay signaal vanuit mijn Airport Express via een Q-DAC (thanks marcel) naar mijn versterker. Zo'n airport express, deze staat hemelsbreed 3 meter bij mijn streamende Macbook Pro

via dit optische kabeltje van 1.5m

In deze Q-DAC


Helaas werkt het voor geen meter. Het signaal hikt en stottert om de paar seconden. Ik heb al een andere kabel geprobeerd maar dat bood geen soelaas. Via de analoge uitgang van de Airport direct mijn versterker in geeft geen enkel probleem. Enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

paaj

Gebruik je het 5GHz WiFi signaal? Kun je hem met een netwerkkabel testen?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

mca2

#2
Quote from: paaj on December 12, 2015, 16:29:53
Gebruik je het 5GHz WiFi signaal? Kun je hem met een netwerkkabel testen?
Thanks voor de tip. Ik heb wifi uitgezet op de laptop en hem via ethernet aangesloten op de airport: nog steeds gestotter. Ik zal eens een andere AE proberen die nu de keuken bedient.

Nou, iets beter maar nog steeds regelmatig gestotter. Het zal toch niet de dac zelf zijn?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

dennism

Niet ergens in de keten een te hoge maximale samplerate ingesteld voor de optische interface? Ik heb ooit een apparaat gehad dat haperde wanneer de maximale samplerate ingesteld stond.

paaj

De airport en airplay doet sowieso maximaal 16/44, dat is geen probleem voor optisch.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

mca2

En afgezien van weergave, kun je geen sample-rate instellen op de Q-Dac. Ik heb nog wel wat lopen spelen met de filters maar dat mocht allemaal niet baten. Via de USB is er trouwens geen enkel probleem maar ik wou nu juist draadloos. Echter nu ik lees dat het max 16bit is...

Maar ok, zou het dan toch de kabel zijn? Of stof ergens in de optische poorten?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

Quote from: mca2 on December 13, 2015, 19:21:59
En afgezien van weergave, kun je geen sample-rate instellen op de Q-Dac. Ik heb nog wel wat lopen spelen met de filters maar dat mocht allemaal niet baten. Via de USB is er trouwens geen enkel probleem maar ik wou nu juist draadloos. Echter nu ik lees dat het max 16bit is...

Maar ok, zou het dan toch de kabel zijn? Of stof ergens in de optische poorten?

Om uit te sluiten als je hem analoog gebruikt (dus met interne dacs) dan gaat het goed ? Dan weet je zeker dat het of in de 'aanvoer' zit of aan het digitaal->analoog deel van de externe dac.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

Audiofiel

#8
Lijkt mij stug dat het aan het 'draadloos' zou liggen. Als je de analoge uitgang van de AE gebruikt, gebruik je immers nog steeds de WiFi. Ik denk dus dat er iets misgaat in het digitale traject van AE naar DAC door de optische kabel. Of de AE een brakke output geeft of de DAC een probleem met de input is dan de vraag. Of de kabel zelf is niet goed...

Misschien eens op een andere DAC (receiver) aansluiten en kijken wat er gebeurt?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

br@m

Speel je toevallig af met VLC op een MBP met El Capitan? Ik heb namelijk hetzelfde probleem, ook sinds kort, maar specifiek met VLC.

iTunes werkt bij mij wel correct over Airplay/Airport Xpress.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

danielo

#10
Quote from: mca2 on December 14, 2015, 08:05:38
De Q-Dac heeft geen analoge inputs.

Nee maar je kan op airport express (zelfde poort) gewoon een koptelefoon aansluiten en luisteren. Dan weet je of het probleem in het wifi deel of in de bitstream/dac gedeelte zit.

Daniel.

PS: Bram / Audiofiel geven precies aan wat het probleem is beide zou waar kunnen zijn maar je wilt eerst weten welke van de 2 vandaar dat ik even analoog zou testen. dan weet je in welke groep je valt :)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

#11
Zoals ik in mijn startpost al aangeef, is er geen probleem met analoog. En ik gebruik iTunes, geen VLC.

Ik heb helaas geen andere DAC om te testen.

Ik heb wel een andere kabel geprobeerd en ook een andere AE maar geen effect. Ik zou bijna de optische ingang vd DAC verdenken.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

Quote from: mca2 on December 14, 2015, 17:39:21
Zoals ik in mijn startpost al aangeef, is er geen probleem met analoog. En ik gebruik iTunes, geen VLC.

Ik heb helaas geen andere DAC om te testen.

Ik heb wel een andere kabel geprobeerd en ook een andere AE maar geen effect. Ik zou bijna de optische ingang vd DAC verdenken.

Je hebt gelijk de andere reacties waren niet duidelijk vandaar mijn verwarring. Het zit dan duidelijk tussen de bits die uit de express komen en de dac zelf lastig hoe dit te debuggen een mogelijke test als je toevallig ook een mac computer hebt deze eens te testen die hebben nl ook de zelfde opties uit erop zitten. Gebruik zelf een mac mini en daar nooit een probleem mee. Nog een oplossing is een AppleTV3 te kopen (nu 69 euro) dan kan je zowel via een 'echte' spdif als een hdmi naar buiten misschien dat dat meer opties geeft.

Blijft lastig dit...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Matthias

Ik heb zelf ervaring met het stotteren via een AirPort Express. Ik heb tot voor kort de nieuwe versie van de AE gebruikt in combinatie met mijn synology nas en Cambridge Audio dac, de content wordt via WiFi gestreamd. De nas hangt uiteraard met een kabeltje aan de router.
Na installeren van de AE bleek het geheel ontzettend te stotteren en haperen. Na enig inlezen op verschillende fora bleken er heel veel te zijn met dezelfde ervaringen. Een van de mogelijke oplossingen was het gebruiken van een 5G verbinding, in plaats van 2.4 GHz. Na aanschaf van een nieuwe Asus router, die wel 5G ondersteunt, was de verbinding veel beter. Ik heb zo een tijdlang gespeeld met slechts af en toe een hikje.
Sinds kort ben ik overgestapt naar de Chromecast audio, die is rock solid. Nog geen tikje waargenomen.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

danielo

Quote from: Matthias on December 23, 2015, 22:55:58
Ik heb zelf ervaring met het stotteren via een AirPort Express. Ik heb tot voor kort de nieuwe versie van de AE gebruikt in combinatie met mijn synology nas en Cambridge Audio dac, de content wordt via WiFi gestreamd. De nas hangt uiteraard met een kabeltje aan de router.
Na installeren van de AE bleek het geheel ontzettend te stotteren en haperen. Na enig inlezen op verschillende fora bleken er heel veel te zijn met dezelfde ervaringen. Een van de mogelijke oplossingen was het gebruiken van een 5G verbinding, in plaats van 2.4 GHz. Na aanschaf van een nieuwe Asus router, die wel 5G ondersteunt, was de verbinding veel beter. Ik heb zo een tijdlang gespeeld met slechts af en toe een hikje.
Sinds kort ben ik overgestapt naar de Chromecast audio, die is rock solid. Nog geen tikje waargenomen.

maar als het via de analoge uitgang wel goed gaat kan het niet het netwerk deel zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

paaj

Tenzij de airport DAC het missende deel weginterpoleert (schijnt in de software Shairport wel zo te zijn) of een eigen buffertje heeft.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

danielo

#16
Quote from: paaj on December 24, 2015, 13:20:31
Tenzij de airport DAC het missende deel weginterpoleert (schijnt in de software Shairport wel zo te zijn) of een eigen buffertje heeft.

Even denken of ik je snap, zover ik weet zit er altijd een buffer (aanzienlijk) na elk airplay device, deze wordt natuurlijk leeg gemaakt als je iets doet. De express heeft 64meg geheugen dus denk ik iets van een 20sec buffer (pure gok) deze zit neem ik aan voor zowel de interne dac als voor de bit uitgang. Indien je dit doet dan gaat het al snel mis met iets als DTS waar het missen van wat bitjes tot een grote shirp leiden dan met gewone audio.

Ik ga er echt vanuit als de analog output goed werkt en digitaal niet dat het niet in het netwerk deel zit maar tja het blijft een beetje gokken.

Daniel.

PS: het is wel zo dat de afgebeelde express behoorlijk oud is misschien is een upgrade de oplossing chips veranderen voor 79 euro eens testen met een appletv3 ?
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Matthias

Quote from: danielo on December 24, 2015, 12:28:41
maar als het via de analoge uitgang wel goed gaat kan het niet het netwerk deel zijn.

Daniel.

Ik heb de analoge uitgang niet getest, dus kan niet zeggen of die het bij mij wel deed.
Ik zou de topicstarter aanraden de AirPort even met een utp kabel aan de router te knopen, dan weet je het direct.
Bij mij stond de AE ook slechts een paar meter van de router, en switchen naar 5G was de oplossing bij mij.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

danielo

Quote from: Matthias on December 25, 2015, 00:44:22
Ik heb de analoge uitgang niet getest, dus kan niet zeggen of die het bij mij wel deed.
Ik zou de topicstarter aanraden de AirPort even met een utp kabel aan de router te knopen, dan weet je het direct.
Bij mij stond de AE ook slechts een paar meter van de router, en switchen naar 5G was de oplossing bij mij.

De afgebeelde airport express is zou oud dat ik niet denk dat die 5G doet.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Audiofiel

Inderdaad. Alleen het laatste type Express doet 5GHz (naast de 2.4GHz band).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mca2

Thanks voor alle suggesties. Het is idd een eerste generatie AE, een oudje dus. Ik heb mijn Macbook Pro direct aan met de AE verbonden dmv een een utp-kabel zal ik eerder schreef en ook een ander AE maakte geen verschil. Kortom de opties:
- de optische uitgangen van beide AE's zijn stoffig/gaar (lijkt me sterk maar ok, kan wel)
- beide geteste optische kabels zijn gaar (lijkt me sterk maar ok, kan wel)
- de optische ingang van de Q-Dac is gaar, ik zal de leverancier een polsen naar zijn ervaringen

Ik kan op MP nog eens op jacht een recentere AE voor ook de 5GHz, al is het idee van een ATV via USB aan de DAC ook wel een goed plan ivm het cappen van de bitdiepte via wifi.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

Quote from: mca2 on December 26, 2015, 23:10:32
Thanks voor alle suggesties. Het is idd een eerste generatie AE, een oudje dus. Ik heb mijn Macbook Pro direct aan met de AE verbonden dmv een een utp-kabel zal ik eerder schreef en ook een ander AE maakte geen verschil. Kortom de opties:
- de optische uitgangen van beide AE's zijn stoffig/gaar (lijkt me sterk maar ok, kan wel)
- beide geteste optische kabels zijn gaar (lijkt me sterk maar ok, kan wel)
- de optische ingang van de Q-Dac is gaar, ik zal de leverancier een polsen naar zijn ervaringen

Ik kan op MP nog eens op jacht een recentere AE voor ook de 5GHz, al is het idee van een ATV via USB aan de DAC ook wel een goed plan ivm het cappen van de bitdiepte via wifi.

Ik heb nog nooit gezien dat een ATV via USB werkt wie zegt dat dit kan ?, En snap niet helemaal wat je met het cappen van bitdiepte via wifi bedoeld volgens mij is er geen verschil in welke methode je gebruikt. Zelfs via de 'oude' AE die je hebt (heb er ook 2 gehad) was het data pad schoon. Dus bv als je een DTS signaal/file doorstuurde komt dat echt aan (dus er worden geen bitjes onderweg aangepast.

Werkt de optische uit (via zelfde 3.5mm als bij je AE via je macbook pro wel ?

Daniel.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

ATV heeft ook een S/PDIF maar klaarblijkelijk doet die wel 24/194. MPB heeft geen optische poort

Als ik mijn MBP via USB2.0 verbindt, geeft de DAC aan dat de stream 24/192 is. Via de AE is dit (maar) 16/44.1.

Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

Quote from: mca2 on December 27, 2015, 00:00:38
ATV heeft ook een S/PDIF maar klaarblijkelijk doet die wel 24/194. MPB heeft geen optische poort

Als ik mijn MBP via USB2.0 verbindt, geeft de DAC aan dat de stream 24/192 is. Via de AE is dit (maar) 16/44.1.

Check dit even want volgens mij heeft elke MPB ook een optische poort via zijn 3.5mm net als de AE. Alle ATV's tot nu toe hadden een spdif die ik nooit verder gekregen heb als 96/48 maar de laatste versie heeft er geen meer alleen een hdmi.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

#24
Quote from: danielo on December 27, 2015, 10:22:32
Check dit even want volgens mij heeft elke MPB ook een optische poort via zijn 3.5mm net als de AE. Alle ATV's tot nu toe hadden een spdif die ik nooit verder gekregen heb als 96/48 maar de laatste versie heeft er geen meer alleen een hdmi.

Daniel.
s
Thanks  :pompom:
Na 5 jaar ontdek dat er een S/PDIF aanwezig is, hij is uit 2011 dus ondersteunt max 96/24. Er staat geen pictogram bij de port en in de specs was het ook even zoeken.

Maar lang verhaal kort: geen gestotter meer. De fout zit dus in de AE, waarschijnlijk in de output port. Ik ga maar eens op jacht naar een nieuwere versie.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW