Netspanningsvoedingen AC->DC voor audio toepassingen

Started by Kingpin, December 6, 2015, 11:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leeuwarden

Quote from: Isflicka on December 20, 2015, 13:05:00
Een 'waas' over het geluidsbeeld? Ben heel nieuwsgierig naar je ervaring met de TPS7A4700. In het nieuwe jaar gaan we eens wat voedingen vergelijken.

Misschien lastig om de juiste terminologie te vinden aangezien ik daar niet echt heel bekend mee ben. Maar als je wel eens een upgrade van een voeding hebt gedaan dan ken je het effect vast wel. Alles valt beter op zijn plaats, helderder zonder scherp te worden, beter geluidsbeeld...
Uiteraard ben ik zelf ook erg benieuwd naar de TPS7A4700. Behalve voor de Aries heb ik ook een paar besteld voor mijn nieuwe dac.

Isflicka

Quote from: YamahaRXV on December 21, 2015, 00:13:15
Interessant.....ga je ook de HD-Plex 100 W LPS meenemen in de vergelijkingen ?

Ik zit nog enigszins in twijfel of ik de voorkeur geef aan de HD-Plex 100 W of de Teddy Pardo 19/3, maar neig toch eerlijk gezegd naar de HD-Plex...
Inmiddels met Larry van HD-Plex contact gehad en de info/support die hij geeft is echt top te noemen.  Alle vragen die je aan hem stelt worden zeer kundig en inhoudelijk beantwoord en ook nog eens zeer snel  :thumbs-up:
HD-Plex doet ook mee. De nieuwe SMPS voedingen van Teddy zijn ook erg goed. Overigens kun je Teddy ook eenvoudig met vragen benaderen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Isflicka

Quote from: Staaled on December 21, 2015, 09:28:00
Iemand ervaring met deze http://ifi-audio.com/portfolio-view/accessory-ipower/ ?
Yep, heb de 12V en 5V en ik geef toe.... ze doen wel iets maar ze maken zo'n hoogfrequent geluid dat ik ook geen last meer heb van muizen, ratten en spinnen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Lion of Judah

Quote from: Isflicka on December 21, 2015, 08:44:36
HD-Plex doet ook mee. De nieuwe SMPS voedingen van Teddy zijn ook erg goed. Overigens kun je Teddy ook eenvoudig met vragen benaderen.

De 19/3 van Teddy Pardo is een lineaire. Ik twijfel ook nog tussen die twee. Verder heb ik wel eens gehoord dat een betere voeding op een Intel NUC niet zo veel uit schijnt te maken maar dat is slechts van horen zeggen. Ik kan er verder nergens iets over vinden wat dit bevestigd of ontkracht.
Ben dan ook zeer nieuwsgierig naar jullie ervaringen want ik vind het zonde van het geld als achteraf blijkt dat het niets/te weinig brengt.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Kjelt

Lineaire voeding op een digitaal board (PC) dat zelf zeer hoogfrequente storing veroorzaakt en doorgeeft heeft mijn inziens weinig nut.
Oftewel goed galvanisch scheiden van de Digitale verwerking en het analoge stuk, en beiden hun eigen voeding.
Dit doen de betere DAC ontwerpers ook, de digitale kant van de DAC heeft zijn eigen voedingen en de analoge kant van de DAC heeft zijn eigen (betere) voedingen.
Sommige moederboard ontwikkelaars doen dit tegenwoordig ook maar gebruiken dan vanwege de kosten eenvoudige dc-dc converters (bv Asus Maximus met een ES9023 DAC) en blijven dan bij een SNR van 105 dB hangen wat op zich nog niet eens zo slecht is en dat alles met een normale voeding  ;)

Isflicka

Quote from: Lion of Judah on December 21, 2015, 10:37:51
De 19/3 van Teddy Pardo is een lineaire. Ik twijfel ook nog tussen die twee. Verder heb ik wel eens gehoord dat een betere voeding op een Intel NUC niet zo veel uit schijnt te maken maar dat is slechts van horen zeggen. Ik kan er verder nergens iets over vinden wat dit bevestigd of ontkracht.
Ben dan ook zeer nieuwsgierig naar jullie ervaringen want ik vind het zonde van het geld als achteraf blijkt dat het niets/te weinig brengt.
De 19/3 is volgens Teddy niet meer lineair maar nog wel gebaseerd op de superteddyreg. Teddy gebruikt boven de 2A volgens mij al enige tijd uitsluitend switchers. Het heeft inderdaad weinig zin om een mooie voeding op een standaard Intel NUC aan te sluiten.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Lion of Judah

Quote from: Isflicka on December 21, 2015, 11:35:03
De 19/3 is volgens Teddy niet meer lineair maar nog wel gebaseerd op de superteddyreg. Teddy gebruikt boven de 2A volgens mij al enige tijd uitsluitend switchers.
Ok, ik heb andere informatie via Yamaha van Teddy: "Only de 12V 4.5A power supply uses a medical grade switch mode front end which is followed by a superteddyreg."

Quote from: Isflicka on December 21, 2015, 11:35:03
Het heeft inderdaad weinig zin om een mooie voeding op een standaard Intel NUC aan te sluiten.
Wel op een "niet standaard" NUC? En wat is dan "niet standaard"?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

YamahaRXV

Quote from: Lion of Judah on December 21, 2015, 12:35:09
Ok, ik heb andere informatie via Yamaha van Teddy: "Only de 12V 4.5A power supply uses a medical grade switch mode front end which is followed by a superteddyreg."

Klopt helemaal, zie onderstaande reactie van Teddy  ;)

Hello Jan,

Our 19V power supply does not use any switch mode components, it is built the same way as the 12/2 power supplies that you own but with a larger transformer.
Only our 12V 4.5A power supply uses a medical grade switch mode front end which is followed by a superteddyreg.

Kind regards,
Teddy

Quote from: Lion of Judah on December 21, 2015, 12:35:09
Wel op een "niet standaard" NUC? En wat is dan "niet standaard"?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar....
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Isflicka

Quote from: YamahaRXV on December 21, 2015, 14:03:03
Klopt helemaal, zie onderstaande reactie van Teddy  ;)

Hello Jan,

Our 19V power supply does not use any switch mode components, it is built the same way as the 12/2 power supplies that you own but with a larger transformer.
Only our 12V 4.5A power supply uses a medical grade switch mode front end which is followed by a superteddyreg.

Kind regards,
Teddy

Hier ben ik ook wel benieuwd naar....
Jullie hebben gelijk. Heb intussen ook antwoord van Teddy. Hij is dus niet verder gegaan op de ingeslagen weg met de medical switch voeding.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Lion of Judah

Kan je me/ons ook vertellen hoe ik/we de NUC  op het niveau krijgen dat een liniaire voeding toegevoegde waarde heeft?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Hartox

Aangezien een NUC geen pci-e aansluiting heeft kan je er een externe SotM USB hub aan hangen (eventueel met eigen voeding).

Lion of Judah

Quote from: Hartox on December 23, 2015, 20:23:44
Aangezien een NUC geen pci-e aansluiting heeft kan je er een externe SotM USB hub aan hangen (eventueel met eigen voeding).
Die SotM heb ik net even zitten googlen en ik snap nu wat het doet. Ik heb er nu een Jitterbug tussen zitten wat al een verschil heeft gemaakt dus die SotM lijkt me ook een mooie/betere oplossing.
Dus kort samengevat: eerst en vooral het USB signaal aanpakken en dan een liniaire voeding?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Hartox

Ik heb me er de laatste tijd een beetje in verdiept en denk dat een SotM meer effect heeft dan een liniaire voeding op de NUC. De SotM kan je overigens direct op een aparte voeding aansluiten waardoor deze geen "vervuilde" stroom van het moederbord nodig heeft. Er zijn ook nog mensen die het USB signaal eerst omzetten naar SPDIF of AES/EBU voordat het naar de DAC gaat, of dit nog effect heeft hangt van de kwaliteit van de USB ingang van de DAC af.

Hier staat nog een toegankelijke stukje over de SotM kaarten https://www.alpha-audio.nl/2013/06/review-sotm-tx-usbexp-usb-kaart/

YamahaRXV

Gisteren nog even op mijn gemak de Teddy Pardo 12/2 opengemaakt om nu eens te kijken hoe die qua opbouw en gebruikte componenten er uit ziet.
Op zich ziet het er allemaal niet zo heel spectaculair uit moet ik zeggen, maar mijn nieuwsgierigheid werd eigenlijk getriggerd door het feit dat de Teddy voedingen doorgaans een mooi uitgebalanceerd, maar ook soms minder dynamisch beeld laten horen.
Dit kan natuurlijk komen omdat er bewust juist voor een bepaalde opbouw en geselecteerde componenten is gekozen...
De trafo,s die Teddy gebruikt zijn doorgaans van het Tsjechische merk Noratel, wat overigens kwalitatief goede voedingen maakt.

De klankmatige verschillen in voedingen zijn m.i. toch wel bijzonder te noemen en soms verre van subtiel als het gaat om daadwerkelijk waar te nemen verschillen; zo ben ik gisteren aan het experimenteren geweest met de Teddy 12/2 en de nieuwe Squeeze Upgrade BOTW Eco P&P voeding.
Beide voedingen zijn getest aan de Netgear GS105 gigabit switch en wederom waren de verschillen vrij snel en makkelijk te horen.
Ook nu liet de Teddy een wat rustiger uitgewogen beeld horen waarbij controle het woord is wat bij mij het eerste naar voren komt.
Met de Squeeze Upgrade BOTW Eco P&P voeding aan de switch verandert er echt wat in de weergave t.o.v. de Teddy; er is meer dynamiek en alles lijkt scherper afgestoken en doortekend te klinken.

Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat dit soort verschillen op een simpel iets als een netwerkswitch zo naar voren kunnen komen  :crazy:

Al met al doet het mij nog meer twijfelen over de te maken keuze voor óf een Teddy 19/3 óf toch een HD-Plex 100 W LPS voor mijn Asus VivoPC die als dedicated Roon Labs server i.c.m. Devialet AIR en Fidelizer Audio klankmatig gezien al zeer goed zijn werk doet met een betere en zwaardere geschakelde laptopvoeding. Het originele meegeleverde geschakelde 3,43 amp. voedinkje is m.i. gewoon ''crappy'' en te licht aangezien het ding na korte tijd waanzinnig heet werd.

Jammergenoeg wel direct na de aanschaf van de Asus VivoPC zeer vervelende random reboot problemen ondervonden waarbij ''Kernel Event 41'' in de data log telkens weer naar voren kwam als indicatie  :-X
Na de nodige zaken geprobeerd te hebben kwam ik er achter dat de leverancier twee totaal verschillende RAM geheugen modules had gemonteerd wat natuurlijk de nodige problemen gaat geven... Hierna meteen maar het RAM geheugen geupgrade van 8 GB naar 16 GB door twee nieuwe 8 GB Corsair Vengeance RAM modules te plaatsen waardoor het ervaren reboot probleem opgelost lijkt te zijn en alles veel beter en sneller presteert  :thumbs-up:


Inside foto,s van de Teddy 12/2:



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Lion of Judah

Quote from: Hartox on December 24, 2015, 10:00:05
Ik heb me er de laatste tijd een beetje in verdiept en denk dat een SotM meer effect heeft dan een liniaire voeding op de NUC. De SotM kan je overigens direct op een aparte voeding aansluiten waardoor deze geen "vervuilde" stroom van het moederbord nodig heeft. Er zijn ook nog mensen die het USB signaal eerst omzetten naar SPDIP of AES/EBU voordat het naar de DAC gaat, of dit nog effect heeft hangt van de kwaliteit van de USB ingang van de DAC af.

Hier staat nog een toegankelijke stukje over de SotM kaarten https://www.alpha-audio.nl/2013/06/review-sotm-tx-usbexp-usb-kaart/

Die had ik gelezen idd, thanks. Extra pré voor de HDplex voeding omdat je daar ook de SotM kaart mee kunt voeden, dat is duidelijk.
Bij mij gaat het USB signaal trouwens ook naar S/PDIF d.m.v. een converter.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Quote from: Kingpin on December 24, 2015, 10:30:33
Zit hier de randaarde nu keihard aan signaalaarde ?

Ik snap waar jij heen wil Eric  ;)

(vandaar dat ik de foto,s geplaatst heb  :))
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: YamahaRXV on December 24, 2015, 10:09:14
Beide voedingen zijn getest aan de Netgear GS105 gigabit switch en wederom waren de verschillen vrij snel en makkelijk te horen.
Als je puur en alleen je netwerk switch met andere voedingen hebt aangesloten en je hoort verschillen in de audio dan is er serieus iets mis met je netwerk setup.
Alle netwerk aansluitingen horen volledig galvanisch gescheiden te zijn en zijn pure dataverbindingen, er hoort geen enkel direct pad naar het analoge systeem te zijn.
Ik zou even checken of je switch geaard is (behuizing) en of deze geen contact maakt met andere apparatuur dus volledig zwevend is geinstalleerd. Vervolgens of je CAT kabels correct zijn en liever de laatste link niet shielded (dus ongeaard) zodat ook daar je geen direct contact maakt tussen de ground van de switch en je weergever.
Je zou dan geen enkel verschil horen waar te nemen.

frank2

In theorie heb je gelijk, in praktijk is het conform wat Yamaha schrijft. Een bijgeleverde voeding aan mijn netgear switch geeft een geheel andere sound dan een linieare voeding aan dezelfde switch. En zo ken ik nog zeker 4 andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Hetzelfde geld voor de netwerk kabels, ook daar zit veel verschil in.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kjelt

In dat geval zou ik eens een goede managed professional switch nemen met ingebouwde voeding  ;)

chansig

Quote from: frank2 on December 24, 2015, 12:56:32
En zo ken ik nog zeker 4 andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Frank dit is echt geen argument in een discussie. Zelfde soort argument als: Het is duur dus beter.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Onzin 22€ voor een netgear 105 switch is goedkoper dan wat kjelt voorstelde. Ik geef alleen aan dat meerdere mensen hetzelfde meemaken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren