Netspanningsvoedingen AC->DC voor audio toepassingen

Started by Kingpin, December 6, 2015, 11:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: Sopper on April 16, 2016, 11:17:37
Gat in de markt?  8)
Zou kunnen, maar ik heb er geen commercieel belang bij. Zo af en toe wil ik wel eens een voeding bouwen voor forumleden.

Quote from: Kjelt on April 16, 2016, 11:24:33
Nee die geloof ik op je woord, was alleen benieuwd wat voor regulator je had gebruikt, heb daar uiteraard wel een idee bij na sommige van je vorige posts  ;)
Maar mooi dat het goed gelukt is. Ben benieuwd of je het A/B kunt horen, zou wel de kers op de taart zijn natuurlijk.
Ja zo veel regs blijven er niet over die 5A continue aankunnen :D
Heb wel een kleine aanpassing gedaan op het schema wat de ripple rejection zou moeten verbeteren.
Ben zelf ook benieuwd hoe het uitpakt, maar zal altijd beter zijn dan de bijgeleverde muuradapter en/of de set in staat is om deze verschillen bloot te leggen.
Ben benieuwd, laat het hier wel weten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Lijkt me wel handig om mijn bevindingen hier te posten mbt voedingen, maar ook wat eromheen draait zoals bekabelingen.
Recent een onderzoekje gedaan over de invloed van dc (gelijkstroom) bekabelingen.
Veelal zijn deze niet afgeschermd (en al zijn ze dat dan zijn de meeste verre van emc proof).

Heb onderstaande metingen ook in een andere thread gepost, maar vindt ze hier zeker het vermelden waard.
Het betreft een meting aan een zeer goede voeding, de Uptone LPS-1.

Meting 50Hz ripple LPS-1, met het standaard bijgeleverde dc snoer:



Voor de meting heb ik uitgesloten dat mijn probes een 50Hz signaal oppikken.
Uit bovenstaande meting is duidelijk te zien dat de dc kabel een 50Hz en z'n harmonischen 'oppikt'.


Hetzelfde geld voor de bijgeleverde kabel van de iFi iPower:




Onderstaande meting is gedaan met mijn dc kabel achter de LPS-1 zoals ik al mijn voeding mee afwerk:



Zoals je ziet, geen enkel 50Hz ripple te zien, sterker nog, ik heb tijdens deze meting een 230V netsnoer van de voeding op de dc kabel gelegd om het effect te vergoten ...

Goed te zien wat een verschil het brengt in een goed opgebouwde dc kabel.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

Quote from: Kingpin on March 31, 2017, 10:02:11
Lijkt me wel handig om mijn bevindingen hier te posten mbt voedingen, maar ook wat eromheen draait zoals bekabelingen.
Recent een onderzoekje gedaan over de invloed van dc (gelijkstroom) bekabelingen.
Veelal zijn deze niet afgeschermd (en al zijn ze dat dan zijn de meeste verre van emc proof).

Heb onderstaande metingen ook in een andere thread gepost, maar vindt ze hier zeker het vermelden waard.
Het betreft een meting aan een zeer goede voeding, de Uptone LPS-1.

Meting 50Hz ripple LPS-1, met het standaard bijgeleverde dc snoer:



Voor de meting heb ik uitgesloten dat mijn probes een 50Hz signaal oppikken.
Uit bovenstaande meting is duidelijk te zien dat de dc kabel een 50Hz en z'n harmonischen 'oppikt'.


Hetzelfde geld voor de bijgeleverde kabel van de iFi iPower:




Onderstaande meting is gedaan met mijn dc kabel achter de LPS-1 zoals ik al mijn voeding mee afwerk:



Zoals je ziet, geen enkel 50Hz ripple te zien, sterker nog, ik heb tijdens deze meting een 230V netsnoer van de voeding op de dc kabel gelegd om het effect te vergoten ...

Goed te zien wat een verschil het brengt in een goed opgebouwde dc kabel.
Ligt het aan de gebruikte dc kabel, de afwerking of beide. Wat gebruik je dan voor speciale dc kabel?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

#228
Quote from: StereoMike on March 31, 2017, 11:01:58
Ligt het aan de gebruikte dc kabel, de afwerking of beide. Wat gebruik je dan voor speciale dc kabel?
Ligt aan de afwerking, niets speciaals aan, de manier van opbouw (wikkelen etc).
Maak nu wel gebruik van uitsluitend monocrystal voor mijn voedingen, zowel intern als extern.

Bovenstaande metingen zijn op dezelfde testbank uitgevoerd. Bij de LPS-1 is goed te zien wat dat doet door alleen de dc kabel om te wisselen.
Snap dan ook niet waarom fabrikanten hun voedingen met kabeltjes van 2 euro afmonteren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DVDmartinDVD

Vraag over een voeding voor de Auralic Aries Femto.

wat zijn de verschillen tussen de standaard externe voeding van Auralic en...

de SBooster Ultra (nog een extra filter)
https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-15v-16v/auralic-aries-femto

en de Kingpin voeding?

De Sbooster Ultra kost 365,-

Ik ben bezig om te zien voor welke optie ik ga kiezen om het stereo gedeelte van mijn set nog beter te maken.

optie 1:
Nad M12 met USB-B (asynchrone) en de Aries op te pimpen met een betere voeding en aan te sluiten via USB A-B

optie 2:
Een Nad M50.2 op mijn M17 aan te sluiten via HDMI, deze is dan wel de duurste optie.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Leeuwarden

Uhhh, alle drie klinken verschillend. Kwestie van proberen...

DVDmartinDVD

Quote from: Leeuwarden on April 12, 2017, 17:11:47
Uhhh, alle drie klinken verschillend. Kwestie van proberen...

Niet alles voorhanden, helaas.

Maar ben wel benieuwd naar de verschillen van de Sbooster Ultra en de Kingpin voeding.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Kingpin

#232
Om voor mezelf te spreken, de kingpin voeding is op dit moment de zuiverste met de minste ripple en laagste ruisvloer die je kunt krijgen.
Dit uit zich (na gelang hoeveel verschillen je set kan weergeven) in een zeer zuivere weergave, geen "digitaal" randje maar klinkt meer analoog.
Ook de "lagen" in de muziek, vooral het verschil in laag en sublaag worden beter bloot gelegd.

Zuiver, meer separatie tussen instrumenten (zwart zoals sommigen het noemen) zijn wel de kenmerken denk ik.
Daarnaast is de dc kabel die ik erbij lever van veel betere kwaliteit.
De voeding wordt altijd overbemeten opgebouwd met uiterst A merk componenten met de laagste toleranties, en volledig monocrystal bedraad.
Ik bouw overigens alleen voor forumleden en doe dit niet uit winstoogmerk (bouw overdag al genoeg in de mechatronica ;)).

Zoals eerder gezegd hangt dit ook sterk af van je set hoeveel deze kan blootleggen, dat spreekt voorzich.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DVDmartinDVD

Dank voor de uitleg. We hadden al eens contact gehad via p.m

Heeft een losse harde schijf nog invloed op het geluidsbeeld? Ook deze heeft een eigen voeding d.m.v. een adapter.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Kingpin

#234
Quote from: DVDmartinDVD on April 12, 2017, 18:09:38
Dank voor de uitleg. We hadden al eens contact gehad via p.m

Heeft een losse harde schijf nog invloed op het geluidsbeeld? Ook deze heeft een eigen voeding d.m.v. een adapter.
Volgens Auralic zou streamen vanaf een NAS qua geluidskwaliteit het beste zijn.
Heb er laatst één gemaakt die ook streamt vanaf hdd, ook met eigen voeding, kan 'm wel eens vragen of hij 'verschillen' hoort.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DVDmartinDVD

Quote from: Kingpin on April 12, 2017, 18:33:18
Volgens Auralic zou streamen vanaf een NAS qua geluidskwaliteit het beste zijn.
Heb er laatst één gemaakt die ook streamt vanaf hdd, ook met eigen voeding, kan 'm wel eens vragen of hij 'verschillen' hoort.

Ja graag,

ik gebruik nu een "WD Elements Desktop 4TB" ik heb de standaard datakabel al vervangen door een AQ USB 3.0 A↔Micro – Carbon.


Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Leeuwarden

Ik kan bevestigen dat, in mijn geval met minimserver, streamen iets beter klinkt dan een direct verbonden HD.

StereoMike

Quote from: DVDmartinDVD on April 12, 2017, 16:45:03
optie 1:
Nad M12 met USB-B (asynchrone) en de Aries met Kingpin voeding en aan te sluiten via USB A-B
Uit ervaring weet ik dat de Sbooster Ultra geen partij is voor de Kingpin voeding. Mocht je toch twijfelen en de Sbooster overwegen stuur dan maar een p.m.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

The best just got better  :headbanging:
Een kleine preview



Wat een uitzoekwerk, zeker als je het safe wilt houden ... geen gedonder met lipo's.
Aansturing werkt (zie leds) om 3,3V/10mA ttl te gebruiken van het touchscreen display.
Die heb ik nodig voor het vrij schakelen van de lipo voeding en laadcircuit, hierdoor werkt de lipo zonder tussenkomst van wat dan ook direct op de uitgang met het welbekende regulator bordje !
Dan heb je meetwaardes die onder het bereik liggen van wat mijn analyzer aankan !
Heb ik al getest en dat werkt perfect.
Uitgangspunt is ook om geen enkel switching module of hoge kloksnelheid door het systeem te laten lopen ivm EMC.
Bij "aan" is eigenlijk alleen de lipo verbonden met het systeem op de uitgang en bij "laden" staat de voeding uit.
Weet nog niet of ik een "overbrugging" erin bouw zodat je altijd kunt spelen, maar een lipo is rond een uur opgeladen met mijn circuit die ik in gedachten heb, dan kan je weer een paar daagjes spelen.

Denk dat het meeste werk nu in het grafische gaat zitten en de user interface te programmeren met al hun checks erin.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Leuk en mooi uitgevoerd maar zorgt dat display juist niet voor extra storing?
Wat gebruik je voor processor en ontwikkelomgeving voor de displayasnsturing?

Kingpin

#240
Quote from: Kjelt on June 17, 2017, 19:39:12
Leuk en mooi uitgevoerd maar zorgt dat display juist niet voor extra storing?
Wat gebruik je voor processor en ontwikkelomgeving voor de displayasnsturing?
Het is een embedded display met z'n eigen graphic processor die zowel stand-alone of als slave op bv een arduino kan werken, dus ook met z'n eigen instructies (nog ff wat bijleren).

QuoteThe processor offers a comprehensive set of I/O features and can interface to SPI, I2C, serial, digital, and analog devices, and provides a wealth of features such as PWM, Quadrature, PulseOut and Pin Counter functions. Provision is also made for a dedicated PWM audio output that supports audio WAV files and complex sound generation.

Het display is verbonden met een interface board die op ttl level werkt (0-3,3V/10mA) waarbij er ook een aantal ingangen als analoge ingang gebruikt kunnen worden.
Deze wil ik dmv een simpel voltage divider als ingang gaan gebruiken als aftakking op de balancer kabel.
De uitgang van de lipo komt op een goed relais, die z'n werk doet als deze niet is bekrachtigd.
Er komen meerdere relais in die dmv een darlington array kan worden aangestuurd vanuit het interface board.

Wbt EMC zal alleen het display (welke wel gekeurd is) eventueel iets kunnen opleveren.
Op zich geen probleem, heb nu wel de apparatuur om het te meten, en eventueel het materiaal om dit tegen te gaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Je zult het wel uitgezocht hebben maar DC schakelen met een relais kan fout gaan (arcing) tenzij het relais voor die toepassing geschikt is. Met accus kun je flinke kortsluitstromen hebben. Waarom gebruik je geen Fet(s)?

Kingpin

#242
Quote from: Kjelt on June 17, 2017, 23:31:01
Je zult het wel uitgezocht hebben maar DC schakelen met een relais kan fout gaan (arcing) tenzij het relais voor die toepassing geschikt is. Met accus kun je flinke kortsluitstromen hebben.
Vaak switchen zal niet gebeuren, in dit geval alleen als de lipo ingeschakeld wordt of wanneer deze omgeschakeld wordt naar de charger.
Daarnaast heb ik bewust relais uitgezocht die 250V/24V/16A aankunnen (Omron's).
Aangezien het geheel nog geen 1A hoeft te schakelen en de relais een 50.000 operation op 24V@16A hebben doorstaan ben ik daar niet zo bang voor.
Tegen de tijd dat het zo erg is (uiteraard zullen mechanische contacten verouderen) ben je heel wat jaartjes (heeeel wat :) ) verder ...

Quote
Waarom gebruik je geen Fet(s)?
Net als bij een optocoupler "koppel" je toch een klein beetje mee in de doorgang en dat wil ik juist niet, vandaar fysieke contacten.
De relais werken alleen in de "laad-stand" zodat ze alleen in deze toestand bekrachtigd worden om eventuele magnetisme (tja) te ontzien.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

 :thumbs-up:
Bijna tijd om er een commercieel productje van te maken  ;)

Kingpin

Quote from: Kjelt on June 18, 2017, 08:47:39
:thumbs-up:
Bijna tijd om er een commercieel productje van te maken  ;)
Tja, het kriebelt wel ... maar dan komt er ineens heel veel bij kijken  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

Het doet een beetje denken aan de SOtM mBPS-d2s intelligent battery power supply alleen weet ik niet of deze relais geschakeld wordt. Ik heb de indruk dat het schakelen bij de mBPS-d2s heel geleidelijk gaat.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Kingpin on June 18, 2017, 10:27:32
Tja, het kriebelt wel ... maar dan komt er ineens heel veel bij kijken  ;)
Heeft een lipo extra voordelen t.o.v. supercapacitors? Tijdens luistersessies lijkt de hoge puls ontlading van supercapacitors meestal muzikaler dan een voeding op lipo's. Zowel met gebruik van het welbekende regulator bordje of de LT3045.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Quote from: StereoMike on June 18, 2017, 13:55:35
Het doet een beetje denken aan de SOtM mBPS-d2s intelligent battery power supply alleen weet ik niet of deze relais geschakeld wordt. Ik heb de indruk dat het schakelen bij de mBPS-d2s heel geleidelijk gaat.
Waarschijnlijk hetzelfde als bij de LPS-1, ze doen wel voorkomen dat deze volledig van het net staat maar volgens mij zoals ik hierboven ook al schreef wil ik geen fet's of iets dergelijks gebruiken vanwege het feit dat deze toch een beetje 'rotzooi' mee kan nemen op de doorgang.
Iets wat je bij supercapacitors zoals in de LPS-1 ook duidelijk kunt zien, deze switched met een bepaalde frequentie tussen de supercapacitors,wat een repeating ripple geeft, vandaar dat ik een directe verbinding wil zonder schakelen op een bepaalde frequentie.

Quote from: StereoMike on June 18, 2017, 14:07:57
Heeft een lipo extra voordelen t.o.v. supercapacitors? Tijdens luistersessies lijkt de hoge puls ontlading van supercapacitors meestal muzikaler dan een voeding op lipo's. Zowel met gebruik van het welbekende regulator bordje of de LT3045.
Zowel lipo's als supercapacitors hebben hun voor en nadelen. Op dit moment kan een supercapacitor niet veel energie opslaan in tegenstelling tot in dit geval de lipo dus ongeschikt voor wat ik ermee wil.
Daarnaast heeft een supercapacitor een lineaire voltage drop en schommelt dus veel meer in voltage dan een lipo die een veel evenwichter verloop heeft over een heel lang bereik.

Wat bedoel je met hoge puls ontlading? Of bedoel je daarmee wat ik hierboven beschreef?
Ik heb liever een constante dc aan de ingang van het bordje hangen dan iets wat steeds fluctueerd.

Een ander aspect is kosten. Wil je het goed doen dan loopt een supercapacitor voeding ook aardig in de papieren. Ach beide zullen mekaar niet zover ontlopen, mooiste is dat wanneer ik eenmaal de interface en aansturing klaar heb het geheel heel makkelijk te upgraden is in de toekomst!
Ik probeer het zoveel mogelijk modulair op te bouwen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

boem

Van een forumlid een "cassiopeia high end power supply" overgenomen, aka concept & design. Wat ik zie is een opgebouwd tentlabs heater printje in een vrij net kastje. Niets ten nadele van het forumlid, ik  verwacht niet dat hij de binnenkant van zijn kastjes kent, maar van C&D had ik wel iets meer verwacht, of ben ik te snel in mijn oordeel?


Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Dirk

't beeld klopt voor mij iig 100% met de indruk die ik van Ronald (zo heet hij toch?) z'n vaardigheden heb, dat kurkje maakt het natuurlijk erg "conceptueel"  :D
much ado about nothing dus, maar die indruk krijg ik wel meer bij zijn spullen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea