Netspanningsvoedingen AC->DC voor audio toepassingen

Started by Kingpin, December 6, 2015, 11:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: LeonB on December  5, 2015, 10:19:54
Verdenk de voeding van de switch ervan dat deze stoort (goedkope schakelende voeding).
Wat voor voeding 9v 0.5A moet ik gebruiken ipv geleverde voeding?
Als je een zeer goede voeding wilt die beneden de 1A moet blijven kan ik dat wel voor je bouwen.
Pm me maar als je interesse hebt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Quote from: Kingpin on December  6, 2015, 11:31:02
Als je een zeer goede voeding wilt die beneden de 1A moet blijven kan ik dat wel voor je bouwen.
Pm me maar als je interesse hebt.

Dat is een mooi voorstel voor LeonB  :thumbs-up:

Behoort het maken van een 19 Volt DC (max. 3,5 amp) voeding ook evt. tot de mogelijkheden Eric ?
Ben namelijk nog op zoek naar een hoogwaardige 19 volt voeding voor mijn dedicated Roon server (Asus Vivopc)  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kingpin

Quote from: YamahaRXV on December  6, 2015, 12:21:12
Behoort het maken van een 19 Volt DC (max. 3,5 amp) voeding ook evt. tot de mogelijkheden Eric ?
Ben namelijk nog op zoek naar een hoogwaardige 19 volt voeding voor mijn dedicated Roon server (Asus Vivopc)  ;)
Op dit moment niet. Als ik meer tijd had zou ik wel wat kunnen ontwikkelen, maar daar ontbreekt me het de laatste tijd nogal aan, helaas Jan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roeland

Quote from: YamahaRXV on December  6, 2015, 12:21:12
Dat is een mooi voorstel voor LeonB  :thumbs-up:

Behoort het maken van een 19 Volt DC (max. 3,5 amp) voeding ook evt. tot de mogelijkheden Eric ?
Ben namelijk nog op zoek naar een hoogwaardige 19 volt voeding voor mijn dedicated Roon server (Asus Vivopc)  ;)

Kijk niet verder

http://www.hd-plex.com/HDPLEX-Fanless-Linear-Power-Supply-for-PC-Audio-and-CE-device.html

19v 12v en traploos 5-12v

YamahaRXV

#4
Quote from: Roeland on December  7, 2015, 18:04:22
Kijk niet verder

http://www.hd-plex.com/HDPLEX-Fanless-Linear-Power-Supply-for-PC-Audio-and-CE-device.html

19v 12v en traploos 5-12v

Jammer dat er geen foto,s bij staan van het inwendige van deze voeding want ik heb zeer sterk het gevoel dat die bij Teradak vandaan komt....
Visueel gezien (qua behuizing, voorfront, hoogte van het ledje in het front) volledig gelijk aan de voeding van Teradak.
Als dat zo is dan vind ik hem nog knap aan de prijs  :blink:
Zelfs een Teddy Pardo 19 volt 3,5 amp. is aantrekkelijker geprijsd en naar mijn verwachting zeker niet minder goed  ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Roeland

Wel ff een beetje doorklikken naar de image gallery  ;)

Uiteraard zal hij gebruik maken van dezelfde fabriek als Teradak

Alleen wat specifieke wensen toegepast (multiple outputs)

Kingpin

#6
Op basis van een LT1083.
3mV ripple bij 12/19V.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

advr

#7
Quote from: br@m on December  1, 2015, 15:34:49


WAV of FLAC maakt helemaal niets uit voor het geluid.....

Blijft toch apart dat zelfs de krachtigste streamer, of juist de krachtigste streamer verschillen laat horen tussen FLAC en WAV waarbij de een niet beter of slechter is dan de ander maar er zijn relatief makkelijk verschillen te constateren.  ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Tja als dat al zo is kun je beter gelijk lpcm versturen, ben je gelijk van het hele gezeik af ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Lion of Judah

Quote from: Kingpin on December  7, 2015, 19:48:31
Op basis van een LT1083.
3mV ripple bij 12/19V.
Wat zegt dat? Meteen kopen of op zoek naar een alternatief? Overweeg deze ook nl. Wat ik aantrekkelijk vind is dat je er meerdere apparaten mee kunt voeden.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

YamahaRXV

Quote from: Roeland on December  7, 2015, 19:46:09
Wel ff een beetje doorklikken naar de image gallery  ;)

Uiteraard zal hij gebruik maken van dezelfde fabriek als Teradak

Alleen wat specifieke wensen toegepast (multiple outputs)

Excusee, niet de image gallery bekeken  :(
Intern toch wel anders dan de Teradak, die verschillende aansluitmogelijkheden qua voltage zijn wel interessant te noemen ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Quote from: Lion of Judah on December  7, 2015, 20:21:02
Wat zegt dat? Meteen kopen of op zoek naar een alternatief? Overweeg deze ook nl. Wat ik aantrekkelijk vind is dat je er meerdere apparaten mee kunt voeden.

3 mV ripple is zeker niet slecht te noemen.
Maar alleen een lage ripple factor maakt nog geen perfecte voeding. De load regulation is ook een belangrijke factor... ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

advr

Quote from: Kingpin on December  7, 2015, 20:08:01
Tja als dat al zo is kun je beter gelijk lpcm versturen, ben je gelijk van het hele gezeik af ;)

Oh nee hoor, het was leuk om te horen maar ook niet meer dan dat. Hier gewoon door de Minimserver van Flac naar WAV en heerlijk zorgeloos genieten :popcorn:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Isflicka

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

YamahaRXV

#15
Quote from: Isflicka on December  7, 2015, 21:24:23
Deze gebruik ik weleens voor het zwaardere werk maar dit is best een rauwdouwer.

Beter een Teddy Pardo nemen ?  ;)

Nu we het toch over voedingen hebben; vorige week de koper van mijn Simaudio Moon 180 MiND even wat verschillen laten horen tussen 3 verschillende 12 volt DC voedingen... de beste man geloofde in eerste instantie simpelweg niet dat een voeding een dermate groot verschil kon geven maar ging uiteindelijk vol verbazing en hevig gedesillusioneerd de deur uit  :D

1e situatie > Moon 180 MiND met Teddy Pardo 12/2 > een erg mooi uitgewogen beeld met veel controle en een duidelijk accent op ritme en melodielijnen, rijkelijke klankkleuren, en een grootste stage, gewoonweg erg ''muzikaal'' te noemen.

2e situatie > Moon 180 MiND met originele geschakelde Moon wallwart voeding > een soundstage die aanzienlijk kleiner was geworden, een meer korrelig hoog met af en toe scherpe kantjes, en een laagweergave die veel minder goed gedefinieerd was.

3e situatie > Moon 180 MiND met de nieuwe Squeeze Upgrade BOTW P&P Eco voeding > een compleet ander beeld als met de hierboven genoemde voedingen; meer ''bite'', meer up front, minder accent op melodielijnen en lagen, maar wel een grote mate van ruimtelijkheid. De impact was zo groot dat ik het gevoel had dat er een compleet andere renderer stond te spelen  :blink:

Het was echt verrassend te noemen hoe groot, maar tevens makkelijk de hoorbare verschillen naar voren kwamen.
Ook zijn de Teddy Pardo en de Squeeze Upgrade voeding met elkaar vergeleken op zowel mijn Netgear R7000 router en de Netgear GS105 switch. Ook hier weer erg grote verschillen tussen beide voedingen waarbij de Squeeze Upgrade beduidend de  mindere was van de Teddy Pardo.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Isflicka

#16
Quote from: Lion of Judah on December  7, 2015, 21:35:16
Wat zou jij adviseren?
Het ligt er een beetje aan of je kiest voor zelfbouw of voor kant en klaar. De Teddy 12/2 (niet de 12/4) is een hele fijne voeding maar zoek je meer verfijning in dynamiek, neutraliteit en een zijdezachte presentatie zonder breedte en diepte in te leveren dan is de Paul Hynes SR3 (zilver bedraad) een zeer mooie voeding. Tegenwoordig is de levertijd bij PH ook niet meer extreem lang. Een mooi (voordeliger) alternatief vind ik nog steeds de DIY (Kingpin :worship:) TPS7A4700 voeding. Hoewel mijn DIY exemplaar iets anders is opgebouwd (en kan ik dus niet vergelijken) lever je alleen iets in op dynamiek.

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kingpin

Quote from: Isflicka on December  8, 2015, 09:01:46
Het ligt er een beetje aan of je kiest voor zelfbouw of voor kant en klaar. De Teddy 12/2 (niet de 12/4) is een hele fijne voeding maar zoek je meer verfijning in dynamiek, neutraliteit en een zijdezachte presentatie zonder breedte en diepte in te leveren dan is de Paul Hynes SR3 (zilver bedraad) een zeer mooie voeding. Een mooi (voordeliger) alternatief vind ik nog steeds de DIY (Kingpin :worship:) TPS7A4700 voeding. Hoewel mijn DIY exemplaar iets anders is opgebouwd (en kan ik dus niet vergelijken) lever je alleen iets in op dynamiek.
Hier geen sprake van dynamiek verlies. De SR3 wordt wel vaker vergeleken met de TP waarbij de laatste zelfs een betere soundstage neerzet. De SR3 is idd beter gedefinieerd, iets wat me al eerder opviel bij de TP, deze is wat homogener, gemoedelijker.
Mijn voeding springt er voornamelijk uit in de enorme 'rust' met behoud (en over het algemeen betere) detail in de lagen van de muziek.
Men is dan ook verbaast dat er nog zoveel info in het laag zit die ze nog nooit hebben gehoord (ook in vergelijk met andere goede voedingen, BOTW, Teradac, TP etc) omdat deze over het algemeen 'dicht' loopt, vooral met erg drukke muziekstukken.
Enigste 'maar' is dat deze tot 1A max kan, voor renderers is dat geen probleem dat gaat wel goed, maar voor een switch/router wordt het dan teveel. Daar zijn andere chpis voor, maar helaas niet zo goed als de Ti.

Ik weet niet welke je gebouwd hebt isfilcka, misschien eens leuk om wat foto's te posten, maar qua onderdelen zo bij elkaar loopt het ook best in de papieren voor een 5 of 12V voedinkje... De chip is niet de duurte, maar het geheel eromheen, wil je het goed doen en alles op elkaar afstemmen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roeland

Is het niet handig om hier een apart topic voor te openen?
Met guide van verschillen in opbouw van de voedingen?

Isflicka

Quote from: Roeland on December  8, 2015, 09:38:02
Is het niet handig om hier een apart topic voor te openen?
Met guide van verschillen in opbouw van de voedingen?
^^ Lijkt mij een prima plan want ik gebruik tegenwoordig overal speciale voedingen voor....niet alleen voor de Aries Mini.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Lion of Judah

Goed idee idd. Zouden de mods een dit nieuwe draadje op kunnen starten (bijvoorbeeld "Het grote voedingen topic"?) en de laatste posts daar naar toe willen verplaatsen?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Isflicka

Quote from: Lion of Judah on December  8, 2015, 12:17:59
Goed idee idd. Zouden de mods een dit nieuwe draadje op kunnen starten (bijvoorbeeld "Het grote voedingen topic"?) en de laatste posts daar naar toe willen verplaatsen?
Goed plan
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Quote from: Kingpin on December  8, 2015, 09:19:52
Ik weet niet welke je gebouwd hebt isfilcka, misschien eens leuk om wat foto's te posten, maar qua onderdelen zo bij elkaar loopt het ook best in de papieren voor een 5 of 12V voedinkje... De chip is niet de duurte, maar het geheel eromheen, wil je het goed doen en alles op elkaar afstemmen.

Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat voor onderdelen jij in zo'n TPS7A4700 voeding stopt?

Kingpin

#24
Quote from: Leeuwarden on December  8, 2015, 14:56:25
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat voor onderdelen jij in zo'n TPS7A4700 voeding stopt?






- Overbemeten ringkerntrafo en overbemeten bruggelijkrichter vanwege het opvangen van piekstromen die bij inschakelen zeer hoog kunnen worden (afhankelijk van de gekozen afvlakcondensator),
- Afvakcondensator met lage esr en hoge ripple current,
- EMI/RFI EIC power inlet met zeer goed medisch filter, volledig afgeschermd,
- miniXLR connectoren,
- kabels voorzien van ferriet alsook de dc kabel dubbel uitgevoerd,
- Chassis kun je net zo duur maken als je wilt, tegenwoordig gebruik ik standaard gehele kast van staal met 3mm of 10mm aluminium front,
- alle onderdelen zoals je ziet zijn geen goedkope onderdelen maar allemaal A merken, kwaliteit betaal je nu eenmaal voor, zeker als je de levensduur in acht neemt.
- Uiteraard alles op elkaar afgestemd en berekend,
- Tel alles maar eens bij elkaar op dan zul je nog schrikken wat het allemaal kost, en dan moet je alles nog in elkaar zetten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack