Auto schenken en belastingen [en een paarse krokodil]

Started by edgnoj, November 30, 2015, 17:44:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edgnoj

Quote from: screw on December  5, 2015, 13:13:35
Auto gewoon op je moeders naam zetten, en jij word de hoofdbestuurder gezien je haar mantelzorger bent.


Ik denk dat ik dat maar doe dan. Mijn moeder zal teleurgesteld zijn dat ze hem niet aan mij mag schenken, maar zo schijnt het te moeten gaan in dit kloteland.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

riwi

Quote from: i2Paq on December  5, 2015, 13:08:23
Pas als iets vloeibaar wordt (lees: voor geld verkocht) dan dient er een kindsdeel betaald te worden aan elk kind.

Volgens mij is dat niet zo. De kinderen kunnen het 'kindsdeel' pas opeisen na het overlijden van de langstlevende. Als er geld beschikbaar is, dan mag de langslevende het kindsdeel al eerder uitbetalen, maar er is geen verplichting. De langstlevende mag (bij gemeenschap van goederen getrouwd en akkoord van de kinderen voor vruchtgebruik door langslevende na overlijden van de eerste ouder) alles doen met de 'boedel' wat ze wil. En dat is ook goed, geen hebberige, plukkende kinderen die moeders de armoe in drijven. De langstlevende kan zelfs kinderen onterven en dan krijgen ze ook het kindsdeel niet, maar slechts een deel daarvan.

Hanky Panky

Quote from: i2Paq on December  5, 2015, 13:08:23
Hoe is de erfenis geregeld?

Is er een testament op de langst levende en is men getrouwd in gemeenschap van goederen?

Zo ja; dan lult die notaris.

Alles is dan van je moeder en zij kan doen wat ze goeddunkt met alles wat ze heeft.

Pas als iets vloeibaar wordt (lees: voor geld verkocht) dan dient er een kindsdeel betaald te worden aan elk kind.

Als zij je die auto wil "geven" en op naam laten zetten zodat jij haar hiermee kan rondrijden dan kan dat gewoon zonder gezeur.

Die notaris kent de feiten én heeft het testament voor zijn neus. Degene die lult is in ieder geval niet de notaris.

Er zijn tig varianten op een langstlevende testament maar gezien je deskundigheid hoef ik je dat denk ik niet uit te leggen.....?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

Quote from: screw on December  5, 2015, 13:12:33
voor de wet word het gewoon gezien als een voorschot op je kindsdeel.

Schenkingen aan erfgenamen bij leven worden later bij het vermogen van de erflater opgeteld als onderdeel van de legitieme massa.

Quote from: screw on December  5, 2015, 13:12:33
Mijn advies is gewoon volg je notaris, erfrecht is een apart en verwarrend ding!

Juist!

Ga in de auto rijden op kosten van moeder en let even op met de verzekering. Zorg dat je als regelmatige bestuurder op de polis staat.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

edgnoj

Ja,

Zo gaan we het doen! Bedankt voor het meedenken en jullie tips  :clapping:
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

i2Paq

Quote from: screw on December  5, 2015, 13:12:33
Dit is niet waar kan ik je uit eigen ervaring zeggen  ;) ik ben beide ouders op dezelfde dag kwijt geraakt... en mijn broers en zussen hadden ook div grote kosten dingen gekregen van mijn ouders, en op het moment dat het bij de notaris kwam werd het toch verrekend, voor de wet word het gewoon gezien als een voorschot op je kindsdeel.

Mijn advies is gewoon volg je notaris, erfrecht is een apart en verwarrend ding!

Dat is heel iets anders als wanneer 1 van de ouders gewoon nog leeft.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Quote from: Hanky Panky on December  5, 2015, 14:06:10
Die notaris kent de feiten én heeft het testament voor zijn neus. Degene die lult is in ieder geval niet de notaris.

Er zijn tig varianten op een langstlevende testament maar gezien je deskundigheid hoef ik je dat denk ik niet uit te leggen.....?

Ik lees nergens nog iets over het testament, jij?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Hanky Panky

Quote from: i2Paq on December  6, 2015, 13:26:10
Ik lees nergens nog iets over het testament, jij?

Jawel:

Quote from: edgnoj on December  5, 2015, 13:11:58
@ i2Paq: ja, testament op langst levende en ja, in gemeenschap getrouwd

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VlisChris

Quote from: Hanky Panky on December  5, 2015, 14:06:10
Die notaris kent de feiten én heeft het testament voor zijn neus. Degene die lult is in ieder geval niet de notaris.

Er zijn tig varianten op een langstlevende testament maar gezien je deskundigheid hoef ik je dat denk ik niet uit te leggen.....?

:D :D en vooral ^^
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

edgnoj

#34
Nu wordt het nog grappiger, want er ligt een paarse krokodil op de loer.

We hebben besloten dat de auto op naam van moeder wordt gezet. Ik ben naar het postagentschap gelopen en heb gevraagd hoe we dit in het geval van mijn moeder moeten regelen. Ze is nl niet meer in staat om zelf naar het postagentschap te gaan. Mag ik dat dan doen uit naam van mijn moeder vroeg ik. Nee, mevrouw moet zelf komen om de overschrijving te regelen. En als ik daartoe gemachtigd word, vroeg ik. Dat weet ik niet meneer, hier heeft u het nummer van de RDW en zoek het verder maar uit.

Ik bellen met de RDW. Situatie uitgelegd en nu blijkt dat mijn moeder in persoon de overschrijving moet regelen, terwijl ze daartoe lichamelijk en geestelijk niet in staat is. Sterker nog, zelf als ik via de notaris gevolmachtigd ben mag ik deze overschrijving niet voor haar verzorgen. Op mijn vraag hoe haar eigen auto dan op haar eigen naam gezet moet worden bleef het akelig stil. Na enige tijd adviseerde deze dame mij om de auto op mijn naam over te zetten.

Je bent dus eigenaar van de auto, maar dit eigendom wordt omdat je oud en versleten bent niet erkend door de RDW.... of zo?

Het is bijna kerst, dus schiet mij maar in de kerstboom  :crazy: :-X
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.


quattronl

Als je de Digid van je vader hebt dan kan je volgens mij de auto ook via het internet overschrijven, hoeft er niemand naar een postkantoor.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

edgnoj

Hmm, maar de gemeente heeft al aan de belastingdienst en volgens mij dus ook aan het RWI, doorgegeven dat mijn vader overleden is. Zou het dan geen fraude zijn als ik dan onder zijn id inlog en zaken verander, mocht dat al mogelijk zijn?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Hanky Panky

Als executeur mag je in het belang van de boedel en de erfgenamen handelen/optreden dus ik zou dat hier lekker ruim uitleggen  ;) Mits het nog werkt uiteraard.

Een andere optie is bewindvoerder van moeder worden, dan ben je haar wettelijk vertegenwoordiger. Misschien een optie gezien haar gesteldheid zoals je die schetst?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000