Marantz SR6006 - Na ca. 5 min spelen stoppen fronts

Started by RodyB, November 26, 2015, 23:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RodyB

Sinds ca. 3 jaar heb ik een SR6006 AV receiver in bezit en die heeft het tot voor kort prima gewerkt. Sinds enkele weken speelt het echter volgende probleem.
Na een minuut of vijf spelen houden de front R+L speakers ermee op. Ik heb de speaker config normaal op "Auto" staan en bijv. bij (internet)radio luisteren (stereosignaal) hoor ik dus na zo'n vijf minuten niets meer.
Als ik de configuratie aanpas van "Auto" naar bijv. "DOLBY PLII MOVIE", dan hoor ik wel geluid via de center en rears.

Telkens als de fronts "uitschakelen" hoor ik het apparaat hetzelfde geluid maken als het geluid dat ik hoor als ik het apparaat uit zet. Het beeld blijft gewoon werken (in geval van TV) en ook de overige speakers geven gewoon geluid.
Aanvankelijk kon ik het systeem nog uitschakelen en opnieuw starten en dan deed alles het weer, al dan niet tijdelijk, soms ook langer.
Ik heb ook al regelmatig het apparaat al een paar minuten of zelfs een hele dag van de netspanning gehaald en dan opnieuw aangesloten en ingeschakeld. Helaas steeds vaker na weer ca. vijf minuten hetzelfde effect, dat de fronts worden uitgeschakeld.
Ik heb zojuist de microprocessor gereset naar factory settings, maar ook dat heeft geen effect gesorteerd. Sterker: bij het opnieuw doorlopen van de set-up kan de front-L geen geluid geven om de Audyssey set-up (eerste stap) te doorlopen.

Heeft u enig idee wat er aan de hand kan zijn? Wat zou ik zelf kunnen doen om het probleem aan te pakken?


rho

Dat lijkt mij de speaker protectie die inschakelt.
Kijk je bekabeling eens na. Geen losse draadjes die per ongeluk vals contact maken?
Wordt je receiver goed gekoeld? De front speakers vragen meestal het meeste vermogen. Dus die eindtrappen worden vaak het warmst.

RodyB

Quote from: morca on November 26, 2015, 23:09:59
Misschien een update doen van de firmware,dat daar een fout zit.

Niet in mijn openingspost geplaatst, maar dat had ik inderdaad al gecontroleerd: de firmware is de laatst beschikbare versie.

RodyB

Quote from: rho on November 27, 2015, 17:39:08
Dat lijkt mij de speaker protectie die inschakelt.
Kijk je bekabeling eens na. Geen losse draadjes die per ongeluk vals contact maken?
Wordt je receiver goed gekoeld? De front speakers vragen meestal het meeste vermogen. Dus die eindtrappen worden vaak het warmst.

Ik heb de bekabeling opnieuw aangesloten: het probleem is daarmee niet verholpen.
Ik had de SR6006 in een audio/videomeubel staan, maar 'm daar intussen uit gehaald. Rondom was er zeker 5 cm vrij, maar het zou inderdaad kunnen dat hij te warm wordt. Omdat hij daar echter al zo'n drie jaar staat (ook tijdens de recente hete zomers) verwachtte ik daar het probleem niet. Hij staat echter intussen bovenop het meubel.

Op advies van iemand die op AVS forum door diverse users als expert wordt aangewezen, heb ik een keer of 5 à 6 op rij de microprocessor gereset zonder resultaat.
Vervolgens heb ik de speaker configuratie ingesteld op SPKR-C (een bi-amp instelling) en vervolgens heb ik mijn fronts op de Surround-rears pluggen van de SR6006 aangesloten. Vanaf vanmiddag ca. 18:00 uur tot ca. 0:00 uur hebben ze vervolgens probleemloos gespeeld.
Daarbij wil ik nog wel opmerken dat ook toen, na zo'n 5 minuten spelen weer dat tikkende geluid klonk, waarmee de fronts werden uitgeschakeld. De SR6006 staat op het meubel, dus warmte ontwikkeling is in mijn ogen ook niet het probleem.

Ik vermoed dat er inderdaad een protectie wordt ingeschakeld. Wat zou er intern in de loop der tijd versleten kunnen zijn (of enig andere reden) dat deze wordt ingeschakeld? Zou het interne stofophoping kunnen zijn? Dan kan ik 'm wel eens met perslucht proberen schoon te blazen.

VlisChris

Je zou verwachten dat bij een protection er lampjes gaan knipperen. Zodat je daarmee kan bekijken in de handleiding wat er precies aan de hand is.
Daar is geen sprake van?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RodyB

Quote from: Christiaan S on November 30, 2015, 02:31:12
Je zou verwachten dat bij een protection er lampjes gaan knipperen. Zodat je daarmee kan bekijken in de handleiding wat er precies aan de hand is.
Daar is geen sprake van?

Nee: er gaan geen lampjes knipperen of iets dergelijks. Ook op het display is geen melding die er op wijst dat er een protectie is ingeschakeld.

Raphie

Ding is stuk, tikken is een relais, inleveren voor repa
JBL PRX Power!

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RodyB

Da's dan balen...
Bedankt voor alle reacties, ga de verkopende partij maar eens benaderen voor de mogelijkheden.