Schermkwaliteit iPad voor foto's

Started by Starred, November 18, 2015, 08:03:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Lees ik het wellicht niet goed of is de laatste generatie prima geschikt om accuraat foto's op te bekijken?

www.displaymate.com/iPad_2015_ShootOut_1.htm

Rob Eric Blank

Quote from: Starred on November 18, 2015, 08:03:25
Lees ik het wellicht niet goed of .....
Kan ook aan de kwaliteit van je scherm liggen.

Starred

Grappig
:dry:

Wat ik bedoel is dat de ipad mini4 bijvoorbeeld vrijwel perfect scoort op sRGB color gamut, alsmede op kleur accuracy en intensiteit.
Dat betekent toch dat, hoewel je een dergelijke ipad niet kunt calibreren,  out of camera jpegs er dan op vertoont worden zoals bedoeld?

jasjenl

Volgens mij waren iPads daar altijd al wel heel erg geschikt voor, ondanks dat je ze niet echt kunt calibreren. Maar Frank zal er wellicht meer over kunnen zeggen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Erik

en verloop dan schermen moet je toch altidj om de x uur opnieuw calibreren? dan werkt het uit doos goed maar na 3 maanden ook nog?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Je kan ze kalibreren met bv X-rite of Spyder Maar.... vaak werkt het alleen via hun eigen app, dus je kan wel foto's bekijken via de app maar als je dan naar bv de filmrol zelf gaat dan ziet het er weer "normaal" uit.

De kwaliteit kan ik kort over zijn, ERG goed.
Alle iPad en iPhones geven de foto's goed weer, wel vaak net iets te enthousiast :D (of wel iets te kleurig) maar overall is er goed op te werken en via Ligthroom mobile komen de bewerkingen zeker wel in de buurt van wat ik daarna zie op mijn referentie monitor.

De vraag is wat is accuraat foto editen.

1. Op wat voor monitor kijk je daarna de foto's?
2. Wat is accuraat.

1. Als je op een standaard monitor de foto's kijkt dan zal waarschijnlijk de iPad perfect zijn en misschien zelfs beter dan je monitor, heb je een goede monitor dan zal die de foto's beter weergeven.
2. Als accuraat betekend ECHT accuraat is alleen een volledig gekalibreerde monitor de juiste optie, als accuraat betekend "het moet er goed uit zien" dan voldoet het perfect.

Voor vakantie en prive foto's zullen de resultaten fantastisch zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

Worden de foto's op deze ipad pro in de originele bestandsgrootte opgeslagen? Bij mijn ipad 3 worden de bestanden automatisch verkleind.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

J.A.F._Doorhof

Ligt heel erg aan je software en camera.
De sony heeft een optie om volle resolutie naar de iPad toe te zenden, maar het blijven JPGs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Voor mij zou het scherm van de ipad accuraat zijn als afgedrukte foto's exact dezelfde kleur etc zouden hebben als een jpeg op het ipad scherm. Mijn ervaring met een ipad air2 is dat dit niet zo is.
Daarom ben ik ietwat verbaast dat de laatste generatie ipad schermen zo goed getest worden op Displaymate.com?

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je eerst wat dingen moet weten.

1. Je zal nooit exact dezelfde afdruk krijgen.
een display is een apparaat dat licht geeft, een afdruk absorbeert licht.
Als je een afdruk onder perfect licht bekijkt is hij vaak ENORM veel beter dan onder bv de woonkamer verlichting, dit is hoe een afdruk werkt.

2. Het ligt aan je afdruk centrale.
Veel afdruk centrales corrigeren zelf, kies een goede en zorg ervoor dat je ALLE vormen van auto correct uit hebt staan.
Denk bv aan FiFo labs in Lelystad of Profotonet of Qpics.

3. Profielen
Als je gaat afdrukken is het vaak belangrijk dat je het profiel van de afdruk centrale gebruikt, weet je dit niet dat is het HEEL verstandig gewoon alles op sRGB erheen te sturen.

4. Het kan nooit EXACT hetzelfde zijn
Afdrukken zullen altijd anders zijn dan wat je op het scherm ziet, net als je verschil ziet tussen monitoren, vooral in donkere gebieden en hoge saturatie zie je dit, een glossy afdruk is bv totaal anders dan een matte afdruk en die is weer anders dan een Luster afdruk.

Ik zeg altijd zo, "als het in de buurt komt dan is het goed" maar ik bedoel met in de buurt dus wel HEEL erg in de buurt, vandaar dat wij vaak samenwerken met FiFo en chemische afdrukken laten doen, of gewoon zelf afdrukken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Om het even uit te leggen. Ik had de volgende 'workflow' gebruikt:
-Outofcam jpegs (dus sRGB) direct op de ipad air 2 gezet
-Wat beperkte editing gedaan middels Snapseed.
-Vervolgens in de albumsoftware van Profotonet gezet
-De door Profotonet laten afdrukken op de best mogelijke kwaliteit.
(Profiel kan je niet aanpassen op ipad).

Ik had inderdaad verwacht dat de uiteindelijke afdrukken wel ietwat zouden afwijken van hoe het er op de ipad uitzag, maar het verschil (bijv kleuren) was een stuk forser in praktijk.
Vandaar dat ik nog steeds zo iets heb van 'hoe kan het dat de tests aangeven dat de nieuwste generaties ipad feitelijk een zeer goed scherm hebben, maar dat mijn prints dus toch zo afwijken'?

Maar misschien is bovenstaande 'workflow' wel een hele verkeerde die altijd verkeerde prints oplevert :P

J.A.F._Doorhof

Hoe zien de foto's er op je monitor uit ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik heb op dit moment alleen een business laptop (Lenovo X1 Carbon). Scherm heb ik wel gecalibreerd met een Spider 5, maar er lijkt toch een bepaalde kleurzweem over het scherm te liggen. Desalnietemin zien de foto's er ook op dit scherm erg goed uit, maar niet goed mooi/intens als op de ipad air2

J.A.F._Doorhof

In vergelijking met de afdrukken ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Zit een beetje tussen ipad en prints in.


J.A.F._Doorhof

Dan zit je wel redelijk goed denk ik zo.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"