Humax 5200c, grotere hd plaatsen

Started by jeepee, November 16, 2015, 18:36:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ik wil in mijn Humax 5200 c een grotere hd plaatsen. Nu moet je die ext3 formatteren voordat je hem plaatst. Heeft iemand dat recentelijk gedaan. Je moet het geloof ik in 3 delen partitioneren, en daar loopt het bij mij fout. Dat lukt mij niet. Er staan wel stappenplannen op het www maar die zijn al wat ouder en verwijzen dan naar formateringssoftware die al niet meer bestaat.

TopGun2010

#1
Als je alle partities verwijderd onder computerbeheer in Windows kun je de rest door de Humax laten doen! Werkt perfect.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

jeepee

Quote from: TopGun2010 on November 16, 2015, 19:15:30
Als je alle partities verwijderd onder computerbeheer in Windows kun je de rest door de Humax laten doen! Werkt perfect.

Ok dus makkelijker dan voorheen. Wat moet ik precies doen onder Windows computer beheer?
Want ext 3 niet toch. Maar is dus ook niet nodig?

TopGun2010

Alleen alle partities geheel verwijderen!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

i2Paq

Quote from: TopGun2010 on November 16, 2015, 20:56:10
Alleen alle partities geheel verwijderen!

En verder geen nieuwe partities aanmaken.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

TopGun2010

Nee, dat gaat automatisch bij de Humax. Wellicht moet je bij de Humax wel aangeven dat je de hdd wil formatteren, dat weet ik niet meer.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

jeepee

Dank voor alle hulp. Ik ga het morgen proberen.

jeepee

Ik heb gehandeld volgens instructies en de Humax vraagt of schijf mag worden geformatteerd maar dan lukt formatteren niet. Zijn misschien sommige hd's niet geschikt voor de Humax?

TopGun2010

Dat is jammer. Ik heb er een wd red 1 Tb in gedaan. Wellicht dan toch maar ext3 aanmaken met een Linux programma onder Windows.

Welke schijf heb jij?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

jeepee

Dank voor de hulp!
Ik probeer het nu met meerdere schijven. En kijk ook via externe usb docking aan de Humax, om te kijken of het lukt. Maar als hij wil gaan formatteren verschijnt er steeds O gb en dan houd het op.
Welke programma zou ik het beste kunnen gebruiken om ext3 te formatteren?

TopGun2010

Echt geen idee. Wellicht nog een keer proberen als de schijf wel is geformatteerd onder Windows. Ik kan je helaas niet verder helpen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

CineSmurf

Volgens mij kan er max. 1 TB in. Check anders even het ziggo gebruikersforum, daar staan allerlei types die werken.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jeepee

Quote from: CineSmurf on November 17, 2015, 21:03:45
Volgens mij kan er max. 1 TB in. Check anders even het ziggo gebruikersforum, daar staan allerlei types die werken.

Ik lees dat het tot 2 tb kan gaan.

H B

#14
Als je een grotere schijf wil inbouwen moet  je 3 partities aanmaken en de indeling moet als volgt zijn,

Partitie 1: 1 GB (ext3, primair)

Partitie 2: 1.34 TB (ext3, primair, hier komen de opnames op en wordt dus groter als je een 2 TB schijf inbouwd)

Partitie 3: 25 GB (ext3, primair)

Dit kan onder windows maar dan niet met schijfbeheer maar met een van de vele gratis tools die online te vinden zijn oa. Minitool  Partition Wizard Free  doet het perfect.
Een ieder die zegt dat het in de humax kan heeft gelijk maar alleen als de schijf dezelfde grootte heeft als die erin zat, wil je groter dat moet je zelf de partities aanmaken
En inderdaad hij mag een grootte hebben tot 2 tb deze beperking komt doordat de humax software op een oude linux kernel is gebaseerd.

jeepee

Ik heb nu via een ext usb docking de schijfd in ext 3 gekregen.
Alleen wordt hij nog steeds niet herkend.
Alleen is part 1 / 1gb
en part 3 is 10 gb ipv 25.
Nu probeer ik het die 10 naar 25 te krijgen maar dat lukt niet, ook niet met Minitool partition wizard.

TopGun2010

Vervelend dat het zo moeilijk gaat! Ik heb er met mijn beide Humaxen geen probleem mee gehad. Welk merk en type hdd gebruik je?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

CineSmurf

Ik heb zelf een 1TB in de humax gezet, dan kan de humax zelf formateren. Voor het type heb ik indertijd gekeken op het ziggo gebruikersforum welke werden aangeraden... Er zit kennelijk oude software in de humax 5200, die niet met alle moderne (en grote) harddisks om kan gaan.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

riwi

#18
Ik heb er net een 1.5TB schijf ingezet zonder problemen. Wel eerst de thread op het ziggo gebruikers forum doorgelezen.

1) nieuwe disk partitioneren in (voorbeeld sdc kan ook sdb, sdd of andere laatste letter zijn).
/dev/sdc1 : 1GB
/dev/sdc3 : de rest +1400 GB ongeveer waarvan dan 50GB wordt gereserveerd voor foto's en audio door de Humax zelf.
/dev/sdc2 : 15GB (minimaal 10GB is nodig voor 2 uur kunnen terug kijken zonder dat een opname was gestart).

Deze volgorde en benaming was belangrijk. Daarna alle partities onder linux met mkfs.ext3 /dev/sdx geformatteerd.
Daarna in de Humax gestoken  en de Humax laten formateren.
En dan als laatste een opname gemaakt. Daarna is het media menu beschikbaar. Ben nu nog wat oude opnames aan het terugkopieren naar de Humax maar dat gaat vanwege de 100Mbit netwerk verbinding nogal traag. En ik had geen zin om de disk er weer uit te schroeven.

jeepee

Quote from: riwi on December 22, 2015, 19:05:02
Ik heb er net een 1.5TB schijf ingezet zonder problemen. Wel eerst de thread op het ziggo gebruikers forum doorgelezen.

1) nieuwe disk partitioneren in (voorbeeld sdc kan ook sdb, sdd of andere laatste letter zijn).
/dev/sdc1 : 1GB
/dev/sdc3 : de rest +1400 GB ongeveer waarvan dan 50GB wordt gereserveerd voor foto's en audio door de Humax zelf.
/dev/sdc2 : 15GB (minimaal 10GB is nodig voor 2 uur kunnen terug kijken zonder dat een opname was gestart).


Ik heb dat formatten ook geprobeerd maar ik vond die format programmas ingewikkeld en kwam er niet echt uit. Heb het na een uur of 2 maar opgegeven en laten zitten bij een 1 tb hd die de Humax wel aankan zonder die format-perikelen.

Kjelt

Zou ik ook wel willen, is het ook mogelijk om een SSD te plaatsen?

riwi

De houder is voor een 3.5" schijf. Maar goed je kan er van alles in leggen.
De power en data sata zit aan elkaar vast bij de kabel. Maar dat heeft een sharkoon ook van binnen.
Er bestaan ook beugeltjes om van een 2.5" disk een 3.5" disk te maken. Ik zou de ssd er gewoon in leggen als je liever de SSD wil. Waarom? Stilte? Warmte?

Het meeste werk was nog het schroeven van de kast en harddisk houder. De harddisk houder bevat ook gelijk de fan. Die kan er dan uit als je een SSD plaatst.

riwi

Quote from: jeepee on December 22, 2015, 19:13:37
Ik heb dat formatten ook geprobeerd maar ik vond die format programmas ingewikkeld en kwam er niet echt uit. Heb het na een uur of 2 maar opgegeven en laten zitten bij een 1 tb hd die de Humax wel aankan zonder die format-perikelen.

Ik heb die windows tools niet gebruikt. Die kende ik ook niet. Maar omdat ik regelmatig met Linux PC's werk heb ik dat gewoon gebruikt. cfdisk heet het en werkt eenvoudig.
Maar ik had wel eerst alles gewist (MBR en GPT tabellen) met gdisk.

Kjelt

Quote from: riwi on December 23, 2015, 00:46:11
Waarom? Stilte? Warmte?
Voornamelijk levensduur, als  je de humax aan zet begint ie meteen met opnemen van het huidige kanaal. Bovendien een paar lange opnames maken is kinderspel voor een ssd.

Vhond

Er is inderdaad genoeg over geschreven op bv. http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=35511

En heeft de topicstarter al gereageerd op de vraag welk merk en type HD hij gebruikte (mijn ervaring is dat niet elke HD even goed te gebruiken is)