5.0 Speaker-set met SB Acoustics (long term project)

Started by rho, November 15, 2015, 09:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Na een hele tijd niets meer gebouwd te hebben is de zin er toch weer om eens een paar kastjes te gaan bouwen.
Na lang overwegen en vergelijken is de keuze gevallen op een aantal pakketten van Acoustic Design Wohlgemuth (Ook verkrijgbaar bij Intertechnik).
Enkele redenen om voor deze kist te gaan:
- Ik bouw graag kastjes. Ik vind filters ontwikkelen wel interessant maar heb er tegenwoordig totaal het geduld niet meer voor. Dus een kit is dan ideaal.
- De kits zijn redelijk goed gedocumenteerd.
- Ik heb de drivers al in enkele DIY speakers kunnen horen en die bevielen me elke keer weer.
- Ik zocht iets van "het juiste formaat" waar ik uit dezelfde reeks drivers een hele 5.0 set kan bouwen.
- De prijs zit goed.
- ...

Ik kom uiteindelijk ook met slechts 2 types toe. Da's ook leuk. De center is eigenlijk als LCR ontwikkeld. Dus eigenlijk een front speaker die je op zijn zij kan leggen.
Omdat de ruimte klein is en er initieel slechts 1 zitplaats is (later 2) zal de luisterpositie nooit echt ver off-axis zijn. Dat zal dus voor erg weinig problemen zorgen. :)
Voor het hele gebeuren vooraan ga ik dus voor de SB30. Achteraan zullen een paartje SB15 voor geluid zorgen.

Ik heb voor de SB30 al wat aanpassingen aan de behuizing gemaakt. De originele tekeningen zijn voor 19mm MDF en ik werk met 18mm MDF en ik wou de speakers iets dieper maar minder hoog hebben. Verder wil ik de plankjes onder verstek laten zagen zodat ik uiteindelijk maar 1 naad heb: die tussen front en body van de kast.
Ik dacht de body van de kast satijn zwart te verven en het front mat zwart. Ze komen in een HT te staan dus laat ik ze best niet te hard blinken.
Als klein detail dacht ik nog aan een schaduw-voeg tussen front en body, die dan in signaal rood zou komen. Gewoon om er iets kleins frivool in te steken.
Ik heb onderaan 2 screenshots toegevoegd.
(als iemand interesse heeft in de skp-files wil ik die ook wel uploaden)

Ik twijfel nog of ik de rondingen aan het front van de center ook niet aan de verticale ribben zou maken en niet aan de horizontale. De center blijft toch altijd plat liggen.
Dan hebben alle speakers de rondingen aan de verticale ribben.

Aan de rears moet ik nog beginnen.

Wat de bouw betreft:
Ik start met de center. Dan weet ik in 1 keer of de klankkleur me ook echt zal bevallen. Als het dan toch zou tegenvallen heb ik slechts 1 speaker die een miskoop is.
Initieel zal hij met een stel oude DIY speakers gaan spelen maar dat is slechts totdat ik de FR en LR klaar heb. Dan verhuizen die oude speakers naar RR en LR en kan ik aan de SB15s beginnen.

Als sub heb ik een CSS Trio12 op een NU3000DSP draaien. Da's ruim genoeg geweld voor in een ruimte van slechts 9m²!!!

rho

Ondertussen ook het kastje voor de rears (SB15) getekend:

rho

De kit voor de center en hout voor de fronts en de center zijn besteld.
Ik heb nog wat verlof op 't eind van 't jaar, dus ik zal er alvast aan kunnen beginnen.


rho

Ja. Als ze af zijn heb ik eindelijk surround sound in huis.
Dit soort units vind je normaal terug in veel duurdere commerciële speakers. En als je dan bekijkt wat die aan de behuizing doen dan moet een doodnormaal MDF kastje daar heel vaak zeker niet voor onderdoen.
De afwerking kan soms wat minder professioneel zijn, maar je hebt dan ook niet het plezier van iets zelf gemaakt te hebben. :)

rho

Vandaag een pakketje ontvangen.
- 2 15cm SB acoustics mid-woofers
- 1 SB acoustics tweeter
- wat spoeletjes, caps en weerstandjes
- BAF
- schroefjes
- speaker-terminal

Goed voor 1 SB30 center. :)

Het MDF ligt al mooi gezaagd in de berging.
De komende dagen een beetje druk bezig met de renovatie, maar het kriebelt toch hard om er aan te beginnen.

Ik heb de drivers uiteraard al even uitgepakt ter inspectie. Dat valt niet tegen moet ik zeggen.  :bigsmile:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Komt nog wel, maar ik heb enkel de tijd gehad om alles even snel uit te pakken en te checken of alles geleverd was.
Als ik even wat meer tijd heb komen de kiekjes. :)


rho

Enkele foto's van de drivers en filteronderdelen:

Tweetertje:



Laag-mid:




En het filter:


De drivers zijn duidelijk van goede kwaliteit. Je moet al ven zoeken naar een commerciele speaker waar zulke drivers in zitten en waar je geen €1000 voor moet neertellen vrees ik.
Ondanks dat de filtercomponenten niet echt als high-end aanzien worden binnen DIY middens, ben ik zeker dat ze ruim voldoende zijn voor een heel mooie sound.
Uiteraard is het belangrijkste dat de drivers met het juiste filter gecombineerd worden. Maar Udo zijn reputatie zit op dat gebied wel heel goed. :)

Ik had aan een eerste kastje willen beginnen maar ... mijn houtlijm blijkt op te zijn. :nopompom:

dre73

Prima voorbereiding! :D

Die korf ziet er trouwens flink dik uit zeg! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Ik zou gezworen hebben dat ik nog ruim voldoende lijm had, maar de pot blijkt bijna leeg te zijn. :confused:

Die korf is inderdaad heel erg stevig. Tegelijk is ie ook heel mooi geventileerd. :smile:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Ik ook! :D

Ben net nieuwe lijm gaan halen. Kom ik thuis en wat vind ik? Yep, mijn pot lijm waar wel nog voldoende in zit. :laugh:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Ik zet nooit streefdatums. Dan is voor mij de lol er compleet vanaf.
Ik werk er aan als ik zin en tijd heb, op mijn tempo.

Ik werk op het werk al genoeg met deadlines. Die hoef ik thuis in geen enkele omstandigheid ook nog eens aan mezelf op te leggen.

De titel zegt het zelf ook al: Long term project. ;)

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Misschien haal ik dat niet.
who cares? Zolang ik er maar plezier aan beleef. 't Moet geen werk zijn, maar een hobby. :D

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Morgen doen we verder. Dan kan ik er misschien iets meer dan 15min aan besteden.  ;D

rho

Het ligt hier niet stil hoor. Alleen nog geen motivatie gevonden op pics te posten.
De center is bijna klaar voor zijn eerste laagje verf.
Het filter steekt ook al in elkaar. :)

rho

Ondertussen staan de rears en de front L en R ook in bestelling. :)

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

rho

Voor mijn doen wel. :)

(mijn phone doet vervelend, ik krijg de pics er niet af :( )

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.