Nieuwe PC - budget €1500,-

Started by Bas Akkerman, November 10, 2015, 21:14:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: MartijnR on November 15, 2015, 12:00:24
Waarom niet een spelcomputer (Xbox of PlayStation) aanschaffen en daarnaast een pc. Volgens mij hoef je dan niet zo'n "zware" pc te kopen? Volgens mij verouderen die game pc's nogal snel.
Het voordeel van een pc is dat je doe makkelijker kan opwaarderen, zodat je kan blijven spelen ondanks nieuwe, grafische ontwikkelingen. Daarnaast vind ik muis en toetsenbord veel fijner spelen.

Quote from: dennism on November 15, 2015, 12:19:45
GTA V is een brak gecode game op de PC, lijkt echt op een slechte console port, Ik weet niet of ze het met patches inmiddels verbeterd hebben maar bij release was de performance echt om te huilen zo slecht qua optimalisaties voor de PC, ik zou ook zeker een keuze van een GFX kaart niet van deze game laten afhangen. Tot Very High settings @1920x1080 trouwens goed te spelen op zowel de GTX970 als de GTX980 (de GTX980 haalde gemiddeld zo'n 6 FPS meer qua minimale FPS, tegen 1,75x de prijs van een GTX970), maar geen van beide haalde een stabiele 60FPS

Op ultra was dit verschil nog maar zo'n 3 FPS in het voordeel van de GTX980, en konden geen van beide kaarten een minimale FPS van minimaal 30FPS halen.

Nu is dit mogelijk gefixed met patches, maar als deze situatie wel nog steeds zo is, zou ik geen 1,75x de prijs overhebben voor een paar FPS meer in deze game.

SLI is heel erg afhankelijk van de game, bij de ene game werkt het super, bij andere games zie je gemiddelde performance gains, terwijl weer andere games er weinig tot geen baat bij hebben. Zou je SLI overwegen kijk dan erg goed of het voor de games die jij wil spelen een grote performance boost geeft. Is dat namelijk het geval dan zal een SLI opstelling van bijv. 2x een GTX960 of GTX970 rondjes rennen om een single GTX980 of zelfs een 980 Ti, heeft de game er echter weinig baat bij dan zal een Single top kaart meer waarde bieden.

Het grootste issue dat ik echter zie is dat je bij single kaarten voor 10-15% performance winst regelmatig het dubbele kwijt bent dan je kwijt bent voor een midrange kaart als een GTX970 of zelfs 3x zoveel als een GTX960 (ook een zeer goede kaart als je bereid bent om over het algemeen met High settings genoegen te nemen ipv Ultra). Dat is best veel geld voor een beetje headroom dat je bij lang niet alle games zal benutten, terwijl je wel flink meer zal afschrijven op de kaart. 

Zeker nu DX12 net uit is en beide kampen (AMD en Nvidia) op dit moment beide niet 100% volledig DX12 compatible zijn zou ik op dit moment niet al te veel uitgeven voor een high end kaart terwijl de generatie kaarten die vanaf (voor zover nu bekend) in de 2de helft van 2016 uit gaan komen mogelijk wel 100% DX12 Feature dekkend zijn.
Brakke code of niet, het is wel een spel dat ik graag wil spelen. Een paar frames kan best verschil in spelplezier betekenen, maar inderdaad blijft de vraag hoeveel je daarvoor wilt betalen.

Quote from: MartijnR on November 15, 2015, 13:00:12
Als die spelcomputers achter lopen op de games pc's, dan is het voor de spelfanaat waarschijnlijk beter om een pc te kopen. Ik heb zelf alleen eens een ps3 gehad en dan vooral omdat deze BR ondersteunde. Voor de pc ben ik volgens mij blijven steken bij policequest en larry suit larry, daar had je nog een hele voorraad 5 1/4"floppydisks voor nodig [emoji850]
Hand Of Fate, Gabriel Knight. Goede, oude tijden. :wub:

Quote from: Raphie on November 16, 2015, 07:38:02
Ja, gaming is voor mij ook casual op de bank op 65" met PS4, full HD gaming zonder gezeik (project cars, battlefield, COD, GTA5 etc......)
Kan ik me zeker wat bij voorstellen. Ik lig casual op de bank met toetsenbord op schoot en muis naast me. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

dennism

#26
Quote from: Raphie on November 16, 2015, 07:38:02
Ja, gaming is voor mij ook casual op de bank op 65" met PS4, full HD gaming zonder gezeik (project cars, battlefield, COD, GTA5 etc......)

Wel jammer dat maar 1 van die games een echte vloeiende FullHD gaming experience heeft zoals in de marketing verhalen van Sony en MS beloofd werd, enkel Project Cars haalt 1920x1080 bij 60FPS, Battlefield 4 en BF:Hardline doen bijv. maar 900P (en haalt de target van altijd 60FPS niet), CoD doet gemiddeld 1360x1080 (en haalt de target van altijd 60 FPS niet). GTA V doet wel 1920x1080 maar heeft daarvoor ingeboet op kwaliteit t.o.v. de PC versie, en doet maar 30FPS.

Niet dat het direct uitmaakt als je tevreden bent met de kwaliteit van de games op de PS4 / XB one, ik mag zelf ook graag bij vrienden e.d. een spelletje doen en de consoles, en laat het voorop staan dat ik het geen slechte game ervaring vind, echter de marketing verhalen van Sony en MS die beide hadden in de aanloop naar deze generatie over Full HD game ervaringen zonder compromissen worden eigen compleet niet nagekomen daar bijna iedere dev comprimissen moet maken om de games speelbaar te houden helaas.

Quote from: Bas Akkerman on November 16, 2015, 07:51:20

Brakke code of niet, het is wel een spel dat ik graag wil spelen. Een paar frames kan best verschil in spelplezier betekenen, maar inderdaad blijft de vraag hoeveel je daarvoor wilt betalen.


Het kan zeker verschil maken inderdaad. Als een kaart net even dat beetje meer kracht heeft voor een stabiele 60FPS i.p.v. dips onder de 60 FPS, of net de "speelbare ondergrens" van 30FPS voor vloeiende game play mogelijk maakt heb je zeker gelijk.

Bas Akkerman

#27
Binnenkort ben ik jarig en het geld dat ik daarvoor krijg, wil ik gebruiken voor de aanschaf van een PC. Omdat ik het nog wat vroeg vind om naar een 4K-projector over te stappen, heb ik wat aanpassingen gedaan:

Scythe Fuma                                                                     € 47,80
Fractal Design Define R5 - Zwart                                          € 108,80
Intel Core i7-6700K - Boxed                                                € 385,80
Asus MAXIMUS VIII RANGER                                               € 193,10
Samsung 850 EVO - 500GB                                                 € 168,80
Corsair RM750i - 750W                                                       € 137,80
MSI GeForce GTX 980 - Gaming - 4GB GDDR5                      € 547,80
Corsair Vengeance LPX - DDR4 2133Mhz CL13 Kit - 16GB      € 93,90
Totaal (Incl. BTW)                                                               € 1665,00

In de toekomst zou ik dan nog een snellere SSD bij kunnen plaatsen.

Is het trouwens ook mogelijk om mijn huidige Windows 7 opnieuw te installeren op de nieuwe pc?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Hi Bas ze hebben net paar weken terug bij hardware info een nieuwe Scythe koeler getest die nog net iets beter uit de bus kwam. Moet het even nakijken zit nu op een iPad  ;)
Denk ook aan de extra bevestigingset (gratis) die je nodig hebt om deze koeler op de Skylake te monteren, schijnt ook essentieel te zijn anders vervormt je processor.

Bas Akkerman

#29
Dank je! Ga ik die even opzoeken.
Edit: waar vind je die bevestigingsset?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

W.Otter

met een toetsenbord en muis voor een projector? lijkt me vervelend maar goed, je lijstje ziet er goed uit! vaak zit je in het duurdere segment vaak vast aan een beetje opzichtige mobo's met RGB leds en gekleurde fans maar goed, toen ik mijn htpc ging bouwen heb ik veel gehad aan hardware.info, die test eigenlijk alle moederborden, fans, cpu's en videokaarten. misschien kun je je daar eens inlezen! maar ik denk dat je met je lijstje wel aardig gebakken zit voor komende jaren. ik draai de meeste spellen ook nog op mijn inmiddels 6 jaar oude dellxps17 laptop niet op ultra maar goed. het begint de laatste tijd trouwens wel wat te veel te worden  :coffee:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Bas Akkerman

#31
Van de muis en toetsenbord leek me in eerste instantie ook lastig, maar vind ik juist erg handig. Ik lig namelijk bij het gamen (gezondheidsoverwegingen) op een chaise longue.

Ik heb op het moment wel een fancy kast met blauw licht, maar juist in een donkere HT is dat niet de beste keus. De componenten zijn echt op basis van prijs/prestatie en komen inderdaad van Hardware Info en Tweakers vandaan. Ik hoef ook niet álles eerst zelf te testen. :tounge:

Tot voor kort kon ik spellen van pakweg twee jaar terug nog prima spelen. Maar nu is het toch wel over. Ik heb zo'n zeven jaar met deze pc gedaan, langer dan verwacht.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt


Bas Akkerman

Dank je!

Dit las ik ook, hopelijk is dat van toepassing. "Ook wordt het hele assortiment aangepast en voorzien van extra spacers, waardoor dit bij de versies die straks in de winkel liggen geen probleem meer zal zijn."

Ik twijfel nog of ik de pc laat assembleren of dat ik die door iemand in elkaar laat zetten. Er moeten namelijk nog een drietal harde schijven, een dvd-brander en geluidskaart van mijn oude pc in geplaatst worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

een geluidskaart? Die Asus MAXIMUS VIII RANGER heeft toch al een super sound? Wat heb je dan voor extra betere geluidskaart nog?

Xander32

... €1600 en-nog-een-beetje voor een pc welke technisch en economisch over drie jaar alweer is afgeschreven, waarom?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kjelt

Tegenwoordig schrijven pc's niet meer zo snel af hoor. Als je kijkt hoe snel Intel pc's evolueren is dat 10-20% per jaar hoogstens.
Mijn laptop van 6 jaar oud met i7 gaat nog steeds goed mee.
Voor games moet je alleen iedere 3 tot 5 jaar een nieuwe videokaart aanschaffen.

Bas Akkerman

Quote from: Kjelt on January 16, 2016, 14:20:10
een geluidskaart? Die Asus MAXIMUS VIII RANGER heeft toch al een super sound? Wat heb je dan voor extra betere geluidskaart nog?
Noem me gerust naïef, maar ik heb nog een Auzentech X-FI Prelude 7.1 en dacht dat die wel beter zou zijn. Als dat niet zo is en ik de interne geluidskaart via SPDif kan aansluiten op de Lexicon is dat natuurlijk ook prima.

Quote from: Xander32 on January 16, 2016, 14:31:04
... €1600 en-nog-een-beetje voor een pc welke technisch en economisch over drie jaar alweer is afgeschreven, waarom?
Ik speel graag spellen op de pc en vind het dit geld wel waard. Neemt niet weg dat het veel geld blijft. En zoals Kjelt zegt, eigenlijk zal binnen die drie jaar waarschijnlijk alleen de videokaart vervangen hoeven te worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Een heldere afweging Bas. Zelf heb ik er niet zo heel veel mee en viel mij het bedrag op.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RobertVanWoerden

Quote from: Bas Akkerman on January 16, 2016, 14:01:37
Dank je!

Dit las ik ook, hopelijk is dat van toepassing. "Ook wordt het hele assortiment aangepast en voorzien van extra spacers, waardoor dit bij de versies die straks in de winkel liggen geen probleem meer zal zijn."

Ik twijfel nog of ik de pc laat assembleren of dat ik die door iemand in elkaar laat zetten. Er moeten namelijk nog een drietal harde schijven, een dvd-brander en geluidskaart van mijn oude pc in geplaatst worden.
zelf heb ik vorig jaar een pc in elkaar laten zetten bij afuture. Zelf de onderdelen uitgezocht. Wel vooraf aan hen gevraagd of alles bij elkaar paste. Was geen probleem. In elkaar zetten was 5 tientjes als ik goed herinner. Pc werd netjes in de doos van de kast afgeleverd inclusief de lege dozen van de onderdelen.

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on January 16, 2016, 15:27:25
Een heldere afweging Bas. Zelf heb ik er niet zo heel veel mee en viel mij het bedrag op.
Ik luister dagelijks muziek en speel zeer regelmatig spellen. Dus dan vind ik het waard. Ik heb bijvoorbeeld weer veel minder met kleding of vakantie.

Quote from: RobertVanWoerden on January 16, 2016, 15:37:48
zelf heb ik vorig jaar een pc in elkaar laten zetten bij afuture. Zelf de onderdelen uitgezocht. Wel vooraf aan hen gevraagd of alles bij elkaar paste. Was geen probleem. In elkaar zetten was 5 tientjes als ik goed herinner. Pc werd netjes in de doos van de kast afgeleverd inclusief de lege dozen van de onderdelen.
Ah, dank je Robert! Ik zag ook iets van installatie, maar dan ben ik genoodzaakt om weer een versie van Windows te kopen denk ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RobertVanWoerden

#41
Graag gedaan Bas. Bij afuture kan je kiezen of je een OS er op laat zetten of niet.

Assemblage toevoegen en Windows toevoegen zijn aparte opties.

Bas Akkerman

Dat zag ik inderdaad, alleen wist ik niet of daar dan ook Windows al bij inzat of dat je dat apart moest kopen. Als ik je goed begrijp, zit de aanschaf van Windows er dan dus al bij in.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RobertVanWoerden

#43
Windows zit er niet bij in. Die moet je wel apart in je winkelwagen toevoegen, Windows licentie dus. Als je wilt dat zij de Windows installatie doen dan ook dat toevoegen in de winkelwagen.

Aangezien je je huidge W7 wilt gebruiken zou je van te voren altijd kunne vragen of dit mogelijk is.

evilniek

Ok, die videokaart is (denk ik) overkill hoor, voor 1080p gaming kun je volgens mij prima een 970 inzetten, scheelt behoorlijk wat centen. Waarom heb je gekozen voor een i7 als ik vragen mag?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Quote from: RobertVanWoerden on January 16, 2016, 15:58:51
Windows zit er niet bij in. Die moet je wel apart in je winkelwagen toevoegen, Windows licentie dus. Als je wilt dat zij de Windows installatie doen dan ook dat toevoegen in de winkelwagen.

Aangezien je je huidge W7 wilt gebruiken zou je van te voren altijd kunne vragen of dit mogelijk is.
Dat laatste ga ik zeker vragen, ik vind het gewoon onzin om voor iets te betalen dat ik al heb.

Quote from: evilniek on January 16, 2016, 17:10:03
Ok, die videokaart is (denk ik) overkill hoor, voor 1080p gaming kun je volgens mij prima een 970 inzetten, scheelt behoorlijk wat centen. Waarom heb je gekozen voor een i7 als ik vragen mag?
In beide gevallen gaat het om toch enigszins toekomstbestendig te zijn. De 980 draait toch net alles wat makkelijker in ultra, de i7 heeft voor de toekomst wat meer headroom. Zoals gezegd zal de videokaart het eerst vervangen moeten worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Op een of andere manier had ik achter jou nooit een "hardcore gamer" gezocht Bas :).

Mijn mensenkennis is ook niet meer wat het geweest is :alien:

Bas Akkerman

Haha, nee? Wat had je meer achter me gezocht?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bas Akkerman

Haha. Ik zou meer moeten lezen en meer in de zon moeten zitten. Maar hersenloos gamen in een duister hol is minstens zo leuk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten