Review VW520 Sony

Started by J.A.F._Doorhof, November 7, 2015, 09:56:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#25
Maar zie je broadcast naar 4K 50/60 gaan in de komende jaren met HDR?
Op 24/25/30 ondersteund de projector tot 12bits namelijk.

Begrijp me goed, de voorgestelde Phase1 stelt voor 50/60 4:2:0 maar gaan ze ook naar de hoge framerate bij de start.

Zo ja zal het de vraag worden hoe erg zie je de downconversie op een projector van 4:2:2 naar 4:2:0.
Als ik kijk naar een video op mijn monitor in pro-res 4:4:4 of 4:2:0 moet ik eerlijk zijn dat ik weinig tot geen verschil zie. (Goede Argb monitor).

Aan de andere kant je wil natuurlijk het liefst dat alles word ondersteund. Helemaal als de chips gewoon beschikbaar zijn en het misschien een meerprijs van.... 300.00 is ? (zou niet weten wat de implementatie zou kosten) zou het Bv meer zijn dan zou ik de stap meer dan begrijpen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#26
Ik moet ook nog zie of studio's min of meer 1:1 hun master kwaliteit op een UHD schijfje gaan zetten.

Ze willen liefst veel vragen, maar dan gaan de piraten nog meer gedreven aan het werk..
Zo goedkoop als het zou horen te zijn (max 10€ of zo voor een titel) zal het niet worden de eerste jaren van de levens cyclus.

HFR zie ik ook al niet echt snel doorbreken, studios en de rest van de wereld zijn vastgeroest met de 24 Hz judder die ze filmlook noemen.

Logisch gezien zullen het wel bijna een 1:1 copy worden, P3 kleur en 24Hz
Dat zal deze Sony prima doen denk ik.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Vermoed dat het HDMI input board van de 520 hetzelfde is als bij de 500. Vermoedelijk vanwege aanwezige voorraden.
Als dat niet het geval is dan zal het TTM zijn geweest want die nieuwe HDMI chipset is nog niet zo lang leverbaar en ook waren er leveringsproblemen. De meerprijs in BOM moet je denken aan hoogstens twee euro dus dat zal niet hebben meegespeeld. Compleet redesign van het board is wel een hoge kostenpost.

jaco

Ik vrees dat het nog te vroeg is om in 4K in te stappen voor 4K, er is weinig content. Als de UHD standaard compleet is en er komen afspelers en titels die je interesseren kon het wel eens een betere tijd zijn. Dat duurt wellicht nog bijna een jaar.

Heb je het geld ervoor over, dan geloof ik direct dat upscaling er prima uit ziet. Ik zat een tijd geleden te denken aan een vw500 of vw300, maar ben maar blij dat ik niet er mee ben doorgegaan gezien alle ontwikkelingen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Vind persoonlijk alleen de upscaling het al waard om eerlijk te zijn. De sony is echt vlijmscherp bij 1080p materiaal en met de nieuwe RC heb ik gisteren wat verder zitten spelen is het toch weer een flinke stap verder dan de voorgaande generatie.

4k materiaal hebben we zelf wel redelijk veel aangezien we zelf alles filmen in 4k. Maar films is inderdaad veels te weinig. Gelukkig streamen YouTube en Netflix wel 4k op dit moment en binnenkort ook HDR dus het begint nu echt te komen. En zodra de UHD spelers op de markt komen zal er ook een stortvloed aan materiaal gaan loskomen via media en andere bronnen. Dus laat die spelers maar komen ik warm de popcorn vast op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

#30
En mogelijks kondigt SKY-TV volgende week een 4K ( HDR ?) sat (streaming)box aan volgende week !
http://www.pocket-lint.com/news/134738-4k-sky-tv-should-arrive-in-the-smart-skyq-box-here-s-what-you-need-to-know

jaco

#31
Ik wacht wel tot er goed illegaal aanbod is, weinig zin om na vhs, ld, dvd, hd-dvd en blu ray nog een keer te betalen voor recht om te kijken..

Tenzij er een netflix achtige dienst komt met goede bitrate en gelijk geluidsformaat als bluray en opvolgers. Dat zal wel weer niet want 50 mbps streamen is niet voor iedereen weggelegd, en het internet zal het niet aan kunnen tenzij er multicast gebruikt wordt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

THX-UltraII

Quote from: jaco on November  8, 2015, 12:21:07
Ik wacht wel tot er goed illegaal aanbod is, weinig zin om na vhs, ld, dvd, hd-dvd en blu ray nog een keer te betalen voor recht om te kijken..

Tenzij er een netflix achtige dienst komt met goede bitrate en gelijk geluidsformaat als bluray en opvolgers. Dat zal wel weer niet want 50 mbps streamen is niet voor iedereen weggelegd, en het internet zal het niet aan kunnen tenzij er multicast gebruikt wordt.
same here. Ik verwacht trouwens wel dat de eerste UHD full rips eerder zullen te vinden zijn op het net dan dat ze in de winkel liggen ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Prima review Frank en ik sla de info op mijn harde schijf op.
Wil nl. ergens volgend jaar de stap naar een upgrade van mijn VW90ES maken.

Uiteraard zullen mijn ogen uiteindelijk weer beslissen....tussen twee of drie projectoren.
Ik weet nog wel dat de JVC toen in ieder geval duidelijk (voor mij) de mindere projector was.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

donaldk

Quote from: jaco on November  7, 2015, 11:13:13
De vraag zou wellicht moete zijn waarom Sony in deze prijsklasse geen 18gbps chip plaatst.
Ik heb een voorversterker waar. 8 hdmi inputs op zitten die allemaal 18gbps zijn. Zo heel erg duur en onbeschikbaar kunnen die chips niet meer zijn nu.

Of komt er straks weer een aap uit de mouw dat bijvoorbeeld 12 bits materiaal niet verwerkt kan worden, en je dus toch niets hebt aan een 18gbps input.

Video signal input   480/60p, 576/50p, 720/60p, 720/50p, 1080/60i, 1080/50i, 1080/60p, 1080/50p, 1080/24p, 3840 x 2160/24p, 3840 x 2160/25p, 3840 x 2160/30p, 3840 x 2160/50p*3, 3840 x 2160/60p*3, 4096 x 2160/24p, 4096 x 2160/25p, 4096 x 2160/30p, 4096 x 2160/50p*3, 4096 x 2160/60p*3

*3   YCbCr 4:2:0 / 8 bit

Dus alles hoger dan 30p is maximaal 8 bit (onbruikbaar voor het HFR stuk uit de UHD specificatie)


Verder is het wel belangrijk welke hdr standaard(en) ondersteund worden..
Er is een van Dolby/UHD alliance
Er is een van SMPTE
Er is een van BBC/NHK
Er is een van ITU

De UHD alliance zijn Samsung, Dolby en een aantal Hollywood studio's

Jaco er is nog geen ITU-R standaard, er is een working group die er mee bezig en daar dingen inderdaad meerdere aanbieders naar een plekje voor hun IP en basis voor licentiegelden,  BBC/NHK, Dolby, Philips, Technicolor. Daarnaast is er JVT de Joint Video Taskforce, de reconcillation commitee van ITU en ISO's MPEG, momenteel is MPEG het strijdtoneel hoor ik van een van de IP ontwikkelaars. Dolby heeft reeds de eerse slag te pakken, want PQ is de EOTF gestandaardiseerd door de SMPTE in ST2084. En deze EOTF/ST2084 is door BDA opgenomen als verplicht ondersteunde EOTF in de UHD Blu-ray standaard. Dolby Vision, Philips Single Channel HDR, Technicolor (Prime?) zijn optioneel. Volgende week komt Panasonic met de eerste UHD Blu-Ray speler, B-Sat DVR, AVC-HD HDD speler op de markt in Japan. Maar ja ding is 3,5K dus het is een goed idee geweest om blu-ray disc onafhankelijk te maken, zolang er maar device gebonden koppeling is.

Zover ik weet doet men momenteel enkel HDR 10, ofwel OpenHDR, ofwel SMPTE2084/2086. LG en Samsung werkten eerder met BBC Hybrid Log-Gamma, maar zijn inmiddels zijn ze overgestapt op HDR10. Zolang er geen duidelijke winnaar is in de backwards compatible HDR systemen, gaan ze geen licentie nemen.

jaco

Donald, juist, het is dus zo dat als je nu een 4K projector koopt je maar moet hopen dat straks een UHD speler er goed op werkt met alle optionele mogelijkheden. Beeld zal er wel uitkomen, en erg mooi beeld ook nog wel. Maar niet alles wat mogelijk is wellicht.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

neptune

goede review, mooie projector. Maar helaas buiten budget.
Ik zag dat er nu ook een VW320 is/komt? Komt deze ipv de 300? Ben benieuwd naar een review hier.
zet hier iets neer

donaldk

Jaco, voor Blu-Ray is dat geen probleem, ST-2084 is daar de verplichte EOTF, enzovoorts. Dolby Vision, Philips Single Channel, Technicolor, BBC/NHK Hybrid Log Gamma, zijn backwards Compatible systemen die vooral gebruikt zullen worden in bestaande broadcast chains. Nou beweert Philios dta zijn systeem beter presteerd dan (de concurrentie), maar vooral ook beter dan HDR10. Dit omdat MPEG HEVC encoders zijn geoptimailseeerd voor SDR materiaal en Backwards Compatible HDR lijkt genoeg op SDR om goed daarmee beter door de SDR comprssiechain te komen dan puur HDR.

home@the movies

Quote from: neptune on November  8, 2015, 21:27:52
goede review, mooie projector. Maar helaas buiten budget.
Ik zag dat er nu ook een VW320 is/komt? Komt deze ipv de 300? Ben benieuwd naar een review hier.

320 is inderdaad de opvolger van de 300

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zag de JVC prijzen bij Werner....wat zijn de Sonyprijzen (zie ik waarschijnlijk over het hoofd.... van bv. de SonyVW520ES).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

#40
De VW520 heeft een adv. prijs van €9999 en de VW320 een adv. prijs van €6999.

J.A.F._Doorhof

maar beste is even te mailen want we hebben altijd leuke aanbiedingen die VEEL schelen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay maar gaat mij meer in een prijsvergelijk tussen Sony en JVC (en anderen).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DD2

Mooie review weer.  Dank!

frank74

#44
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  8, 2015, 10:41:47
Vind persoonlijk alleen de upscaling het al waard om eerlijk te zijn. De sony is echt vlijmscherp bij 1080p materiaal en met de nieuwe RC heb ik gisteren wat verder zitten spelen is het toch weer een flinke stap verder dan de voorgaande generatie.

4k materiaal hebben we zelf wel redelijk veel aangezien we zelf alles filmen in 4k. Maar films is inderdaad veels te weinig. Gelukkig streamen YouTube en Netflix wel 4k op dit moment en binnenkort ook HDR dus het begint nu echt te komen. En zodra de UHD spelers op de markt komen zal er ook een stortvloed aan materiaal gaan loskomen via media en andere bronnen. Dus laat die spelers maar komen ik warm de popcorn vast op.

Met betrekking tot 4K blijft wel de vraag hoeveel materiaal uit gaat komen dat niet geupscaled is. Als ik het goed begrijp zijn bijna alle films die een digital intermediate hebben gehad bewerkt in 2k ( special effects en kleur correctie). Een paar uitzonderingen als Chappie en Elysium daargelaten lijkt het mij dat het onmogelijk is een hogere resolutie scan te maken zonder alle digitale effecten en toevoegingen weer over te doen in 4K.

J.A.F._Doorhof

Net ook in een ander topic gepost.
Net evil dead 2013 gekeken in 4k.

Eerste indruk was dat het een flinke hoeveelheid detail liet zien maar geen OMG effect zoals bij bepaalde demo video's of video's die we zelf geschoten hebben echter ...... Dat is redelijk logisch aangezien de demo's vaak bij optimaal licht zijn geschoten en met als doel om letterlijk alles eruit te halen. Een film is dat niet.

Je schrikt echter wel als je na de 4k versie even de BD opzet....Oempf. Dat ziet er dan ineens wel erg soft en vlak uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Dat mag ook wel want die film was volgens: http://www.amazon.com/Evil-Dead-Ultra-Rupert-Degas/dp/B00PUZO7IG
ook gecaptured en gemastered in 4K. Had je het origineel, dan zou het toch echt WOW moeten zijn geweest anders zou ik wel teleurgesteld zijn in het hele 4K gebeuren.
Quote4k Ultra HD version captured and mastered in 4k

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd als je hem naast de 1080p BD bekijk is het een flink verschil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"