Review VW520 Sony

Started by J.A.F._Doorhof, November 7, 2015, 09:56:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Toen we de eerste 4K projector van Sony op demo krijgen was ik niet direct overtuigd...
Tja, wat doen we met 4K als er geen materiaal is?
Tja, waarom zoveel meer betalen als we de komende jaren toch voornamelijk 1080P kijken (zelfs als 4K komt).

Maar toen ik de projector meenam naar huis voor een weekendje.... was ik overtuigd.
De upscaling van 1080P naar 4K gaf een BAK meer detail, en dit was generatie 1.
Qua prijs te hoog, qua instellingen te beperkt, dit konden wij misschien net betalen als demo maar ik zag er geen markt voor, dus we hebben hem laten gaan en ook niet in geïnvesteerd. Maar die enorme scherpte bleef knagen.

En toen kwam de VW500.
Volledig instelbaar qua CMS, mooi geprijsd en beloofde hetzelfde, en eerlijk is eerlijk hij voldeed perfect, helemaal gezien zijn prijs.
Deze projector kwam niet alleen in ons home theater terecht maar ook bij vele andere :D

En toen kwam de VW300.
Wow, volledig 4K met alle toeters en bellen maar net iets minder dan de VW500, maar eerlijk is eerlijk we hebben veel mensen toch geadviseerd om de VW300 te kopen aangezien... wel je kreeg gewoon wel erg veel van de VW500 voor een lagere prijs.

En toen.... kwam er een tijdje niets....
Waar we gewend waren elk jaar wel de projector van ons eigen plafond af te halen... gebeurde er ..... wel niets.
De VW500 bleef trouw zijn dienst doen en met verve, een fantastische projector met een geniaal plaatje.

En nu... (trom geroffel).... is er dan de VW520.
De opvolger van de VW500.

Evolutie of revolutie
Altijd de vraag.
Wel in dit geval weer evolutie, maar in bepaalde vlakken een flinke.

Laten we eens kijken naar wat dingen die opvallen.

De VW520 is de eerste projector van Sony in de 500 serie die HDR ondersteund. In het heel kort door de bocht een manier om meer dynamisch contrast, betere kleuren etc. uit een plaatje te halen. Wat minder kort door de bocht... waarschijnlijk de grootste vooruitgang in beeldkwaliteit in een LANGE tijd. De VW520 ondersteund een gedeelte van de 2020 kleurspace en zal ook "beperkt" HDR ondersteunen. Nu niet meteen uit de bocht schieten, dat is redelijk normaal. De "echte" specs zijn door nagenoeg geen enkel toestel te halen omdat er simpelweg geen toestel nog is die de volledige kleurspace en dynamiek kan weergeven, en JA dat is een goed ding, want dit betekend dat we een "standaard" hebben waar we nog zeer veel groei in kunnen zien van fabrikanten en waar waarschijnlijk nieuwe technieken voor nodig zullen zijn.

In de praktijk op dit moment zal HDR een vooruitgang zijn in kleur en dynamiek die goed te zien, maar wederom afhankelijk van het materiaal, demo's die nu gebruikt worden zijn variërend van subtiel tot "heel erg interessant", ik kom daar op een later tijdstip nog op terug.

Verder is de lichtweg flink verbeterd en dit is toch wel goed te zien.
Nu moet ik daar bij aantekenen dat ik ENORM gevoelig ben voor dingen als contrast en vooral ANSI contrast, binnen de fotografie word dit denk ik onbewust getriggered.
De VW500 was al een zeer mooie projector en versloeg op dat gebied bv met gemak de VW300 maar.... ik ben ook eerlijk genoeg als ik zeg dat voor veel mensen het verschil als "Subtiel word aangeduid", de VW520 is voor mij een FLINKE stap vooruit tov de 500. Ik moet de metingen nog doen maar het lijkt met minimaal 10-20% verbeterd te zijn, dit kan inderdaad makkelijk met een betere lichtweg in de projector.

Daarnaast heeft Sony verder gesleuteld aan de RC (Reality Creation) een systeem om meer scherpte toe te voegen. Ik ben daar GEEN fan van, maar.... de eerlijkheid gebied me dat ik het op de VW520 toch wel een tandje hoger heb staan dan op de VW500 en dat scheelt ook hier weer een flinke slok op een borrel, het beeld is gewoon een stuk scherper dan op de VW500, ook hier geldt voor de een misschien subtiel maar voor mij toch wel een "Oh wow erlebness" Het beeld is wat rustiger en vertoond op de hogere standen duidelijk minder artifacts. En mijn stelregel is dat zolang het voor 80% verbetering brengt en voor 20% IETS artifacts dan ga ik toch voor die 80% en gebruik het gewoon iets lager.

Ook motion flow lijkt wat soepeler met minder artifacts, gisteren de film "No escape" gekeken (absolute aanrader) en vooral bij het zeer snelle camera werk viel het zowel Annewiek als mij op hoe VLIJMSCHERP het beeld bleef maar vooral bij de kleine details van hekjes en steentjes dat er totaal geen spoor was van ghosting of onrust, iets wat op de VW500 vooral bij zeer snelle bewegingen toch wel te zien was.

De metingen
Contrast metingen moeten even wachten aangezien dit onze eigen projector is en we in onze ruimte niet de vaste opstelling hebben, en ik niet kon wachten om hem aan te sluiten natuurlijk.
Maar grayscale en kleur hebben we natuurlijk wel.

De grafieken zijn uit de doos, op reference zonder aanpassingen.
En daarna met calibratie.
Er zijn eerder discussies geweest over projectoren die perfect uit de doos zouden komen... het kan.... (op de grayscale, CMS nog nooit gezien) maar het kan ook volledig mis zijn, zoals je hier ziet. Het varieert enorm, nu valt dit trouwens nog reuze mee, maar het bewijst wel dat niet elke projector perfect uit de doos komt.

Gelukkig is de VW520 echt nagenoeg perfect te kalibreren met afwijkingen in zowel, grayscale, gamma als CMS die niemand zal zien en die (denk ik) behoren bij de absolute top, de snelheid waarmee alles op zijn plek viel en de nauwkeurigheid van het gekalibreerde beeld is indrukwekkend.

Aansluitingen
De VW520 is compatible met 4K 50/60 hz maar ondersteund niet de 18Ghz HDMI, in feite is dit in MIJN optiek meer iets waar mensen op kunnen "zeuren" aangezien er nog geen bron is die dit ondersteund en die zal er "waarschijnlijk" ook niet komen in de vorm dat het een gemis zal zijn, maar goed je weet natuurlijk nooit hoe de markt zich ontwikkeld maar in principe is de projector volledig compatible met 4K 50 en 60hz en dat vind ik wel belangrijk.

Verder zijn er natuurlijk 2HDMI ingangen, handig voor mensen die een pre-amp hebben die alleen 1080P doorstuurt, zo kun je op 1 ingang 4K voeren en op de andere gewoon je pre-amp met "oude" bronnen.

En natuurlijk is er de RS232 die zich gewoon door bv iRule netjes laat aansturen.

Beeld
Laat ik daar maar even kort in zijn.
WOW.
De VW500 was al helder en dynamisch maar de VW520 is dat zeer zeker.
Er komt een enorme bak licht vanaf en wij kijken op 2.85 breed op de ECO stand en nog zit je met je ogen te knijpen als er veel heldere gedeeltes op het beeld zijn, qua lichtoutput met de VW500 is het marginaal. Wel is me opgevallen dat de Sony VW500-520 (en VW300) enorm goed met hun lamp om gaan, ik heb onlangs een VW500 met 2000 uur op de teller gekalibreerd en die had nog steeds een ENORME lichtoutput, en speelde een 9200 nieuw uit de doos weg (alhoewel zeer subtiel).

Dynamiek en diepte is waar ik vooral naar kijk, en daar scoort deze VW520 gewoon in mijn optiek in de referentie klasse.
Dan bewegingsscherpte... ik kan simpelweg zeggen dat daar de Sony gewoon onverslagen blijft, met finetuning van de RC en een de motionflow is het gewoon weg bijna adembenemend en zonder twijfel een vooruitgang tov de VW500.
Algehele diepte in het beeld is zoals we gewend zijn van Sony gewoon erg mooi, wie heeft 3D nodig :D

Conclusie
Tja wat kun je zeggen?
Het is een projector die je niet een film laat zien, maar die je meeneemt in het verhaal.
We hebben nu Mission Impossible en No Escape gekeken en wat korte demo stukjes die we goed kennen en wat opvalt is de betere werking van de iris, het diepere zwart in de echt donkere scenes (subtiel) maar bovenal de ENORME scherpte bij bewegingen en diepte in het beeld gecombineerd met een flinke hoeveelheid dynamiek maakt het echt genieten van het beeld.

En niet onbelangrijk... de Sony is "wederom" ENORM stil.

Absolute referentie klasse en krijgt van mij de gold award.
De VW520 is op afspraak vanaf nu te bekijken.
http://www.htforum.nl/status/goud.jpg
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Metingen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#2
De vraag zou wellicht moete zijn waarom Sony in deze prijsklasse geen 18gbps chip plaatst.
Ik heb een voorversterker waar. 8 hdmi inputs op zitten die allemaal 18gbps zijn. Zo heel erg duur en onbeschikbaar kunnen die chips niet meer zijn nu.

Of komt er straks weer een aap uit de mouw dat bijvoorbeeld 12 bits materiaal niet verwerkt kan worden, en je dus toch niets hebt aan een 18gbps input.

Video signal input   480/60p, 576/50p, 720/60p, 720/50p, 1080/60i, 1080/50i, 1080/60p, 1080/50p, 1080/24p, 3840 x 2160/24p, 3840 x 2160/25p, 3840 x 2160/30p, 3840 x 2160/50p*3, 3840 x 2160/60p*3, 4096 x 2160/24p, 4096 x 2160/25p, 4096 x 2160/30p, 4096 x 2160/50p*3, 4096 x 2160/60p*3

*3   YCbCr 4:2:0 / 8 bit

Dus alles hoger dan 30p is maximaal 8 bit (onbruikbaar voor het HFR stuk uit de UHD specificatie)


Verder is het wel belangrijk welke hdr standaard(en) ondersteund worden..
Er is een van Dolby/UHD alliance
Er is een van SMPTE
Er is een van BBC/NHK
Er is een van ITU

De UHD alliance zijn Samsung, Dolby en een aantal Hollywood studio's

Kjelt

Quote from: jaco on November  7, 2015, 11:13:13
De UHD alliance zijn Samsung, Dolby en een aantal Hollywood studio's 

Sony zit ook in de UHD alliance
http://www.uhdalliance.org/wp-content/uploads/UHD-Alliance-Announcement-Press-Release.pdf
QuoteThe UHD Alliance is a global coalition of leading film studios, TV brands, content distributors, postproduction
and technology companies that aim to create a unified criterion for premium UHD platforms, from
devices to content including next generation features like as 4K resolution, High Dynamic Range, Wide Color
Gamut, High Frame Rate and Immersive Audio. The group is composed of DIRECTV, Dolby Laboratories,
LG Electronics Inc., Netflix, Panasonic Corporation, Samsung Electronics Co., Ltd., Sharp Corporation, Sony
Visual Product Inc
., Technicolor, The Walt Disney Studios, 20th Century Fox and Warner Bros. Entertainment.

papaleo

En wederom weer bedankt voor je review...

Ben toch wel benieuwd,nu ik jouw verslag gelezen heb,hoe deze VW520 zich verhoud tegen de nieuwe JVC's
Want in een ander topic komt de VW520 daar niet zo goed uit de bus tov de JVC

"aangezien er nog geen bron is die dit ondersteund en die zal er "waarschijnlijk" ook niet komen in de vorm dat het een gemis zal zijn"
Maar wanneer je een PC als 'bron' zou willen gebruiken?
Maar goed zou voor de meeste,zoals je aangeef,geen gemis zijn of je zou een 'spelletjes freak' moeten zijn dan word het een heel ander verhaal.

Maar is het voor 100% zeker dat er geen 18gbps hdmi chip in zit?
Want dit zeiden ze ook over de/mijn 75x9405c TV....,n tijdje later was deze opeens wel geïmplenteerd... Waarom ze dit niet gelijk hadden verkondigd begrijp ik nog steeds niet?!
Dus maw houden ze dit nu ook niet ff achter/geheim.. ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

#5
Ik neem aan dat als het speelde ze hem er wel ingezet zouden hebben. Klinkt stom (ik weet het) maar ik denk dat we het in de PRAKTIJK ook niet zullen missen.
Alles wat we nu zien is allemaal 4:2:0 8 bits, zo is het ook opgeslagen, ik zie geen spelers komen die dit niet kunnen downgraden als we 4K spelers komen.

Of wel, het is meer een thema waar mensen eeuwig over kunnen strijden omdat bv JVC het wel heeft en dit nu bv in veel discussies word gebruikt als argument waarom JVC beter zou zijn dan Sony, ik vind dat om eerlijk te zijn van de zotte, een projector met alleen 1080P panelen die een input heeft die nog niet gebruikt word en ALS hij gebruikt word voornamelijk voor 4K gebruikt gaat worden. Ik vind het leuk om te discuteren over projectoren maar het gaat soms gewoon nergens over. :D

Ik had ook graag een 18Gbps interface gezien... maar ja heb ik hem nodig... absoluut niet en tegen de tijd dat het NOODZAKELIJK is (lees NOODZAKELIJK dus niet handig) dan liggen de meeste VW520's allang op marktplaats voor de derde eigenaar omdat er hele andere beperkingen zullen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

scoc

Thx voor de review.

Maar dan moet er wel degelijk iets serieus mis geweest zijn met de Sony VW520 unit op de HT beurs in Mechelen. Want op die unit was de scherpte echt niet goed en dit zelfs met RC ingeschakeled op een redelijke waarde. De lichtoutput en rust in het beeld zaten daar wel goed maar ik begrijp niet waarom Sony dan niet ingegrepen heeft en die demo unit niet had gebruikt. Ik vind beter geen demo dan een slechte demo. Want nu hebben mensen die demo gezien hebben wel een fout beeld van de VW520.

Maar als ik heb goed begrijp heb jij al een echte unit en geen demo set.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

#7
Ik heb een productie unit inderdaad.
Ik wil me niet uitlaten over demo units aangezien ik hem niet gezien heb.
Het is heel simpel... ik heb die reviews ook gelezen en kan me er TOTAAL niet in vinden, de omschrijvingen komen totaal niet overeen met mijn ervaringen.

Dit is al vaker gebeurt en het is me inderdaad soms een raadsel hoe het kan gebeuren op beurzen, toch zie ik het zelf ook regelmatig.
Units worden soms perfect gekalibreerd, maar als iemand even een afstandsbediening vast pakt.... tja.

Tevens heb ik een tijd geleden bij een fabrikant bv er op aan gedrongen dat ze de focus bijstelde, was niet nodig volgens hun, toch maar doorgezeurd en zie daar hij stond er behoorlijk naast. Ze hadden geen rekening gehouden met de temperatuur in de demo ruimte (was zeer kleine ruimte met flinke versterkers net naast de projector) en het ging toen niet eens om een goedkope projector en de mensen waren laaiend enthousiast maar het was gewoon vaag, niet echt dat je zegt het is UIT FOCUS maar gewoon vaag, en na het bijstellen van de focus was het ineens echt gestoken scherp, en een enorm veel beter beeld.

Er kan ZOVEEL gebeuren bij een beurs of demo.
Beste is gewoon de projectoren bij een GOEDE dealer bekijken die ook zelf erbij staat en weet waar hij over praat en niet via een beurs, meer wil ik er niet over zeggen.
Het is mijn ervaring.

Er zijn nog steeds legio dealers die zonder blikken of blozen vertellen dat de living room stand zonder twijfel het beste beeld geeft en dat je beter met keystone kan corrigeren dan met leesshift omdat digitaal altijd beter is... (Ja echt, ik verzin het niet, en dit is nog geen week geleden)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

QuoteBeste is gewoon de projectoren bij een GOEDE dealer bekijken, meer wil ik er niet over zeggen.

Dank om het woordje GOEDE even in hoofdletters te plaatsen, ik vermoed dat je mij hier dan niet bijplaatst?
Ik heb aangegeven dat er een probleem was met de scherpte van de unit op onze beurs, verder laat ik de klanten beslissen welke prioriteiten voor hun doorwegen als ze toestellen met elkaar gaan vergelijken.
Zowel de 320 als 520 zijn geweldig mooie machines, ik geef enkel aan dat de huidige JVC's op een aantal punten heel wat meer gewicht in de schaal kunnen werpen dan voorheen.
Ik heb nog geen review van je gelezen over de JVC machines en vraag me dus ook af of je ze ook al effectief onder handen hebt genomen.
Verder ga ik mij absoluut niet meer in deze discussie mengen, ik heb een eerlijke review geschreven en daar hou ik mij ook aan.

J.A.F._Doorhof

#9
Werner, even kijken naar mijn aanpassing.
Toen ik het terug las dacht ik al dat het verkeerd opgevat kon worden en heb ik het even verfijnd :D
Jammer dat er altijd meteen negatief gedacht word, dat is toch absoluut niet nodig. Je kan dingen op 2 manieren uitleggen waarom niet uitgaan van de positieve. Je merkt steeds vaker dat mensen heel erg zwart wit denken en meteen boven op de kast springen en zich persoonlijk aangesproken voelen terwijl er feitelijk *als je het nog een keer leest* weinig aan de hand is.

Ik heb de JVC hier nog niet gehad, wel vluchtig gezien en inderdaad super mooie machine, zeg ook geen kwaad woord over de JVCs.
De reden dat we ze niet op voorraad zetten (maar wel kunnen leveren) is puur dat ze redelijk aan de prijs zijn en dat ze geen 4K ondersteunen voor een prijs waar je wel een 4K unit kan kopen die ook zeer mooi is.

Kijk, en dit moet je NIET verkeerd opvatten, het nadeel van deze demo die je gegeven hebt is dat je nu aangeeft dat er een probleem was met scherpte van het demo apparaat, maar ondertussen staat het forum vol met mensen die beweren dat de Sony gewoon vaag is en volledig weggespeeld word door de JVC en dat het onbegrijpelijk is dat JVC zoveel scherper is.... natuurlijk kan het verkeren dat een unit niet goed is, heb ik vaak zat meegemaakt, maar je had hem dan beter uit kunnen zetten, nu is er gewoon schade aangebracht aan een fantastisch apparaat.

En ABSOLUUT niet moedwillig, ik ken je en weet dat je net als wij een ENORME passie hebt voor beeld en geluid, echter mensen zien iets en trekken een conclusie. En dat is in dit geval doodzonde. Wij hebben ook wel eens een unit uitgezet omdat ik of een fout had zitten in een calibratie of omdat er een probleem mee was, mensen moeten daar maar begrip voor hebben. Nadeel is dat je 100x kan roepen bij een demo, gedurende en na dat er een probleem is met de unit... maar mensen vergeten dat.

Nogmaals ik val je niet aan, ik neem je niets kwalijk, ik geef alleen aan (uit ervaring) wat mensen ervan maken. Je zal van mij geen kwaad woord over je horen en dat weet je dondersgoed :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

#10
Ik lees nu dat jij de JVC nog niet eens onder handen hebt genomen Frank. Nu snap ik je input over de JVC vs Sony helemaal niet meer. Hoe kun je dan bijvoorbeeld zeggen (in het andere topic) dat de bewegingsscherpte bij de JVC minder goed is dan bij de Sony als je deze nog niet in een 1op1 hebt kunnen vergelijken?

J.A.F._Doorhof

#11
Misschien word het tijd voor jou om niet zo te zoeken en door te zagen ?
Neemt de lol van veel mensen inclusief mezelf weg om ook nog maar wat te posten, ik heb namelijk ook meer te doen dan mezelf elke keer te verdedigen.

Ik zeg ook dat ik de unit vluchtig gezien heb en natuurlijk lees ook ik reviews en spreek ik mensen die de JVCs en Sony's naast elkaar hebben, de wereld stopt niet bij het eigen puntje van je neus. In de demo die ik heb gezien (hoewel dit kort was) zag ik wel dat er zeker vooruitgang was maar het bleef gewoon iets vager bij bewegingen, en laat ik daar nu net erg veel waarde aanhechten.

Je blijft echter maar niet goed lezen, ik zeg in ELKE verdediging die ik naar je schrijf dat het een overweging is van VELE facetten.
Nog maar een keer dan, en laten we hopen dat het dan een keer stopt.

1. 4K
2. Motion flow is bij de Sony net wat rustiger
3. Scherpte bij bewegingen is bij de Sony net wat beter
4. Ansicontrast
5. PRIJS
6. AFTERSALES SUPPORT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het is een strijd die uiteindelijk neerkomt op of je waarde hecht aan ANSI contrast of native contrast.
Ik heb al honderden keren gezegd dat ik PERSOONLIJK vind dat ANSI contrast voor MIJ PERSOONLIJK belangrijker is, helemaal gezien het fantastische zwart level dat de Sony al neer zet. Tel daarbij de andere punten en vooral de AFTERSALES SUPPORT en dat is de reden dat we Sony wel op voorraad zetten en JVC niet.

Je doet nu net alsof jij al uren naar een JVC X5000, X7000, VW300 en VW500 en VW520 hebt gekeken en je de waarheid in pacht hebt maar feitelijk doe je hetzelfde als waar je mij van beticht, je kijkt op een beurs, of bij iemand naar de units en trekt je conclusie (net als vele), als ik zeg vluchtig betekend dit een demo bij een beurs of dealer of klant, dit betekend niet 20 seconden kijken maar dit betekend goed kijken naar een verschillend aantal scenes.

Als ik zeg ik WEET HET, dan heb ik de unit MINIMAAL 10 uur bekeken, zoals ik altijd doe voor een review.
Hopelijk is het nu duidelijk.

Als je online de reviews bekijkt komt dit ook overheen met wat ik schrijf, maar ook wat andere over JVC schrijven.
Er zijn mensen die vinden de JVC referentie klasse om het zwart en er zijn mensen die roepen de Sony uit tot de referentie klasse door 4K, scherpte en de motion flow (bewegings rust en scherpte), ik snap niet dat je niet wilt snappen dat er geen zaak is van gelijk hebben of niet....Als je gelukkig bent met een JVC is dat een super projector maar accepteer ook dat er mensen en dealers zijn die daar net iets anders over denken, dat mag toch? dit is toch een vrij land?

Dus stop gewoon met het zoeken naar een stok om me te slaan, ik denk dat ik in de afgelopen jaren meer dan genoeg krediet heb opgebouwd en dat ik altijd dingen nuanceer en probeer zo goed mogelijk uit te leggen. Maar ook ik kan een mening hebben zonder dat ik een unit ZELF hier heb gehad, ondertussen weet ik wel waar ik naar moet kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII


J.A.F._Doorhof

Mooi, hoop dat we dan nu weer allemaal kunnen slapen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2015, 14:17:21
Ik neem aan dat als het speelde ze hem er wel ingezet zouden hebben.
Ik had ook graag een 18Gbps interface gezien... maar ja heb ik hem nodig... absoluut niet en tegen de tijd dat het NOODZAKELIJK is (lees NOODZAKELIJK dus niet handig) dan liggen de meeste VW520's allang op marktplaats voor de derde eigenaar omdat er hele andere beperkingen zullen zijn.
Stel het is ergens in 2016, de hobbit films komen in UHD uit netjes met HFR (48Hz) zoals in de bioscoop, en wellicht HDR.

Helaas pindakaas met deze Sony, die kan het niet afspelen, of moet het door de UHD speler laten terugzetten naar 24p.


Wellicht wordt die release 2016 eerder 2018/2019 en dan heb jij weer gelijk :)

J.A.F._Doorhof

De sony ondersteund 4k 50 en 60hz dus ik volg je even niet ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Voor de volledigheid de projector kan de volgende formaten aan

4K 24/25/30p YUV 4:2:2 op 8/10/12-bit.
4K 24/25/30p YUV 4:4:4 op 8-bit
4K 50/60p YUV 4:2:0 op 8-bit

En natuurlijk HDMI 2.0a voor HDR.

De unit moet dus 100% compatible zijn met de nog aan te kondigen UHD spelers die volgend jaar komen. En misschien saillant detail het is de enige projector serie die daarmee 100% compatible is. (Aangezien het de enige UHD projector is)

Met andere woorden voordat je de 18gbs nodig gaat hebben is inderdaad nog minimaal 2-3 jaar weg. Aan de andere kant, mijn kristallen bol staat bij de reparateur dus met zekerheid kan ik nu de toekomst niet voorspellen maar als je helemaal klaar wilt zijn voor wat er in 2016 aan komt. Dan is de eigenlijk de enige projector die alles volledig kan draaien. Hoewel HDR natuurlijk altijd een struikel punt zal blijven aangezien huidige technieken simpelweg dit nog niet volledig benutten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

#17
Maar voor HDR weergave heb je toch teminste 10bit nodig?
Dus bij 50/60Hz is deze beperkt tot 8 bit,dus zonder HDR weergave...
Of heb ik het mis?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

#18
Oops had het HDR gedeelte niet gezien
Volgend dolby zelfs 12 bits (even uit mijn hoofd) maar voor displays en de UHD spelers inderdaad 10bits.
Bij 24p materiaal inderdaad totaal geen issue maar bij 50/60 hz materiaal wel.

In dat geval zal het dan een keuze worden qua 24hz of zonder HDR.
De tijd zal leren of er veel films uitkomen met HDR en 48hz op UHD-BD ;) en of er dan niet een andere oplossing is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Hoi Frank wederom een mooie review om te lezen .
Ik heb deze beamer ook op de beurs bij werner gezien en dit was erg mooi om te zien .
Helaas een beetje buiten mijn budget .

Ga je ook nog de nieuwe jvc 's reviewen ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Op dit moment heb ik daar geen plannen voor ivm de dingen die ik al neergeschreven heb.
Zodra JVC met een 4k unit komt dan zal ik voor aan in de rij staan :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2015, 20:31:54
Oops had het HDR gedeelte niet gezien
Volgend dolby zelfs 12 bits (even uit mijn hoofd) maar voor displays en de UHD spelers inderdaad 10bits.
Bij 24p materiaal inderdaad totaal geen issue maar bij 50/60 hz materiaal wel.

In dat geval zal het dan een keuze worden qua 24hz of zonder HDR.
De tijd zal leren of er veel films uitkomen met HDR en 48hz op UHD-BD ;) en of er dan niet een andere oplossing is.
Klopt,DolbyVision gaat zelfs nog n stap verder,12bit

Er werd,toen de 75x9405c uit kwam altijd gedacht dat er de 10gbps op het HDMI board zat...
Ik gaf het al eeder aan,en het klinkt onwaarschijnlijk,maar Sony had dit met zijn LED x9405c en x9305c ook niet van te voren aangekondigd,stond en staat ook niet in de specs maar daar zat en zit toch de 18gbps chip geïmplenteerd,deze werd pas met de laatste software update actief.
Op het AVSforum hebben ze dit getest en de TV kon daarna met 4K@60fps 4:4:4 / 4:2:2 /4:2:0 10bit overweg.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Hier een foto van het menu van mijn TV waar je ziet dat dit na de update (zichtbaar) wel mogelijk is.
Deze info was vòòr de laatste update nog niet zichtbaar/actief.

Dus zou mij niets verbazen dat dit straks ook met VW520 mogelijk gaat worden bij een update...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Broadcast is 10 Bit 4:2:0, dus het is wel jammer, de set-top chipset die er zijn/zijn anagekondigd bieden allemaal ondersteuning voor Main 10 profile, dat kan deze Sony alleen aan met een lage framerate. 8bit is praktisch te weinig voor HDR, de discussie is/was hebben we 12 bits nodig of houden we het bij 10 bits en die premie voor 12 bit/s wilde men meestal niet betalen.