Panelen plaatsen

Started by mel, November 5, 2015, 20:37:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2015, 22:46:26
Als je de panelen tot drie keer hun dikte van de wand wilt hangen moet je de achterzijde open laten.

En deze afstand van de wand hangen heeft als voordeel meer laag absorptie??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

jvanhambelgium

Quote from: mel on November 13, 2015, 23:25:18
En deze afstand van de wand hangen heeft als voordeel meer laag absorptie??

Ja, "werkgebied" loopt dieper door.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Bijgevoegd een foto van achter mijn zitbank, de gele kader geeft 2 reflectiepunten weer van mijn frontspeakers. Heeft het zin om ook hier een paneel te hangen??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Neen, want dat is eigenlijk geen reflectiepunt. Het wil niet zeggen omdat je daar met een spiegel je front-speakers ziet staan dat het een reflectie-punt is.
Het echte reflectie-punt ligt enkele meters dieper tegen dat gordijn daar (met daarachter een schuifraam ofzo?)
Dit kast ertussen zou ik niet echt als "een wand" aanzien, er zitten meer gaten in dan wat anders.

Vanwege de relatief grote afstand tussen je hoofd en deze wand zal het geluid er "behoorlijk lang" over doen om terug te kaatsen (> 20ms en een stukje zachter)
Ik zou eerlijk gezegd geen paneel voorzien daar, want mischien beinvloed je ook het stralings-patroon van je achterspeakers met betrekking tot je hoofd, tenzij dit paneel vb 1m *achter* die zetel zou komen te staan.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Eindelijk....Rockwool is toegekomen en de houten kaders zijn af....stofje gekocht bij onze Zweedse buren

Nu hopen dat al dat werk iets gaat opleveren  :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

knubbe

Dat ziet er keurig uit! Nu al :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mel

Quote from: knubbe on November 26, 2015, 19:22:33
Dat ziet er keurig uit! Nu al :)

Muchos gracias senor Knubbe
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

KayaRahnee

Proper werk ....... blijkbaar had je toch twijfels i.v.m. stevigheid van het kader.

Als de rockwool er straks inzit en het stof mooi gespannen staat, zal je verbaasd staan hoe stevig en strak het word.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

mel

Quote from: mel on November 14, 2015, 16:07:38
Bijgevoegd een foto van achter mijn zitbank, de gele kader geeft 2 reflectiepunten weer van mijn frontspeakers. Heeft het zin om ook hier een paneel te hangen??

meten met REW is verslavend...  :) Gisteren terug aan het meten geslagen en ik heb , als test ,  een vrij dik fleece deken vlak achter de luisterpositie gehangen en blijkt dat deze simpele aanpassing nog de beste verbetering geeft. Waterfall is toch verbeterd bij bepaalde frequenties
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Quote from: mel on December 13, 2015, 20:40:34
meten met REW is verslavend...  :) Gisteren terug aan het meten geslagen en ik heb , als test ,  een vrij dik fleece deken vlak achter de luisterpositie gehangen en blijkt dat deze simpele aanpassing nog de beste verbetering geeft. Waterfall is toch verbeterd bij bepaalde frequenties

Dat zullen dan enkel ook weer hoge frequenties zijn. Daar zie ik niet direct een probleem. Je hebt véél afstand achter je oortjes tot aan de muur (en dan terug) dus die reflecties zijn niet meer (zo) relevant.
Zolang je maar zorgt dat je REAR-speakers hun afstraling niet in het gedrang komt door plaatsing van "iets" achter de luisterplek
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Quote from: jvanhambelgium on December 13, 2015, 20:52:34
Dat zullen dan enkel ook weer hoge frequenties zijn. Daar zie ik niet direct een probleem. Je hebt véél afstand achter je oortjes tot aan de muur (en dan terug) dus die reflecties zijn niet meer (zo) relevant.
Zolang je maar zorgt dat je REAR-speakers hun afstraling niet in het gedrang komt door plaatsing van "iets" achter de luisterplek

Dus ervoor zorgen dat er tussen de rears en de MLP geen belemmering is?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Quote from: mel on December 13, 2015, 21:06:46
Dus ervoor zorgen dat er tussen de rears en de MLP geen belemmering is?

Zoiets ja.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Na lang meten en experimenteren met de panelen heb ik er uiteindelijk 2 opgehangen.

Ziet er niet verkeerd uit  ;D ;D

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

En wat doet het met je geluid? Je vangt zo namelijk niet je tweeter-reflectie af.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Quote from: RalphH on December 19, 2015, 17:24:48
En wat doet het met je geluid? Je vangt zo namelijk niet je tweeter-reflectie af.

Nu ik die foto zo bekijk heb je zeker een punt  ;) , nog even gaan nameten met de spiegel....

het linkse paneel heeft de tweeter maar voor de helft mee  ;) , maar als het gordijndicht gaat bij film kijken zit die tweeter voor de andere helft mee in het gordijn. maar daar was toch niks aan te doen , het linkse paneel kon niet hoger.

Het rechtse paneel heeft alle units mee, dus ook de tweeter

In REW was het in elk geval goed zichtbaar wat de panelen deden
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820