[Fotoblog] Bouw dedicated zolder home theater (Hij is af! Zie laatste pagina!)

Started by BasDP, November 5, 2015, 11:28:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BasDP

Zoals ik bijna een jaar geleden hier al heb besproken, ga ik op zolder een dedicated home theater maken. De tijd is nu eindelijk aangebroken dat we gesetteld zijn en dit weekend kan de bouw beginnen! Voor een snel overzicht van wat de plannen zijn, heb ik een SketchUp gemaakt, zie de afbeeldingen beneden.

Ik ga hier een fotoblog bijhouden van de bouw.

De kamer wordt gemaakt met een houten regelframe (7cm dikte) dubbele gipsplaten aan beide kanten en rockwool als isolatie. De deur wordt van massief hout, met rubber in het kozijn en valdorpel. Ik hoop op die manier een redelijke geluidsisolerende werking te krijgen.

Het scherm is een US Draper spanscherm met frame, van 225cm breed en 127cm hoog (binnenmaat, 16:9). De projector is een Epson TW6100. Een van de grootste uitdagingen gaat denk ik worden hoe ik die beamer goed op zijn plaats kan krijgen. Zoals je op de tekeningen ziet is de achtermuur schuin. Volgens de berekeningen moet de projector minimaal 3,00 meter van het scherm af. De projector heeft geen lens shift, dus plaatsing komt redelijk precies. Ik ben dus aangewezen op een soort van aparte constructie, om hem toch omgekeerd aan de bovenkant van het scherm op 3,00m afstand te hangen (zie afbeeldingen).

Ik heb deze stoelen/bank aangeschaft:


Gear
Projector: Epson EH-TW6100
Receiver: Onkyo TX-SR608
Speakers: Jamo S426 RCS3 + Jamo SUB 210 (5.1 surround)
Scherm: Frame HD-Series projectiescherm 225x127 (16:9)
Bronnen: Mede8er MED800X3D, Apple TV 4 devkit, Xbox one, Custom HTPC




Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

bmateijsen

Alleen dubbel gips is eigenlijk niet voldoende om echt een geluidsisolerende werking te krijgen. Gips laat laag energie gewoon door....

BasDP

Quote from: bmateijsen on November  5, 2015, 11:36:10
Alleen dubbel gips is eigenlijk niet voldoende om echt een geluidsisolerende werking te krijgen. Gips laat laag energie gewoon door....
Vandaar dat ik ook isolatie tussen de gipsplaten stop. Het hoeft niet helemaal geluidsdicht, maar een beetje demping is wel fijn.
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

bmateijsen

Quote from: BasDP on November  5, 2015, 11:59:36
Vandaar dat ik ook isolatie tussen de gipsplaten stop. Het hoeft niet helemaal geluidsdicht, maar een beetje demping is wel fijn.

Het beste is om massa toe te voegen...Als je dat niet doet, ben je vooral een laagabsorber aan het maken...

rho

Deze ga ik volgen.
Het formaat en locatie van ruimte komt me erg bekend voor. :)

cine(d)rama

Mooie plannen  8) .

Heel mooie stoelen ook .


Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

BasDP

dag 0
Vandaag is het grootste gedeelte van het bouwmateriaal bezorgd. Het was een stuk meer dan ik in gedachte had, zeker toen ik alles naar zolder moest sjouwen... :blink:
Morgen gaan we beginnen met de regels, en hopelijk kunnen we ook al een begin maken met de afwerking met isolatie en gipsplaten.





Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

RalphH

Veel succes en plezier gewenst met de bouw (en alles wat daarna komt :pompom:)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rho

Wow, da's wel een erg jonge woning. Proficat!

Jefften

Super om te zien!

Wij hebben dezelfde woning en ben ook precies dezelfde kamer aan het bouwen.

Enige verschil is dat ik hem ontkoppeld maak.

We hebben zelfs soort gelijke stoelen gekocht 3 stoelen roma elite van home cinema modules!

Echt mooi om deze te volgen.

Wellicht dat ook eens foto's ga posten.

Succes iig
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

BasDP

dag 1 en 2

We hebben van het weekend het regelwerk neergezet, en zijn ook al begonnen met de isolatie in een deel van het plafond en de wanden. Het is een hoop werk, maar leuk om te doen!








Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

Jep

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

rho


BasDP

Quote from: Jep on November  9, 2015, 11:10:53
Jij hebt er flink de vaart in!!  :clapping:

Quote from: rho on November  9, 2015, 17:47:52
HT build in record tempo! :)

Er is nog genoeg te doen hoor, dus ben nog wel even zoet ;-)
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

gilles0181

Gaaf hoor, welke rockwool heb je gebruikt?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Idske

Mooi plan Zelfde als mijn oude zolder. Huizen van tegenwoordig zijn ook allemaal gelijk :)

Maare... Heb je die wandjes nu zo op je laminaat vastgeschroefd??
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

BasDP

#16
Quote from: Idske on November  9, 2015, 22:12:28
Mooi plan Zelfde als mijn oude zolder. Huizen van tegenwoordig zijn ook allemaal gelijk :)

Maare... Heb je die wandjes nu zo op je laminaat vastgeschroefd??
Is geen laminaat, is zeil! ;-)
Ik denk dat ik er t.z.t. een nieuwe vloer overheen ga leggen, even afwachten hoe dit wordt.
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

eduard

Het is al eerder geroepen maar het is denk een goed idee om de muren nog wat zwaarder te maken. Misschien kan je voordat je de gipsplaat er tegen aan schroeft eerst nog een of 2 lagen osb plaat of underlayment ofzo er tegen aan schroeven zodat de massa flink toeneemt,

Verder veel succes met de bouw.

Syphon

Heel leuk km alles zo te volgen. Je lijkt ook super handig.

BasDP


Quote from: eduard on November  9, 2015, 23:17:08
Het is al eerder geroepen maar het is denk een goed idee om de muren nog wat zwaarder te maken. Misschien kan je voordat je de gipsplaat er tegen aan schroeft eerst nog een of 2 lagen osb plaat of underlayment ofzo er tegen aan schroeven zodat de massa flink toeneemt,

Verder veel succes met de bouw.
Thanks, gaan we ook zeker doen!
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

gonzales

Wederom een serieus HT in aanbouw. Als ik dit alemaal weer zie dan denk ik bij mezelf, wat ben ik toch onhandig. Tuurlijk, het is alemaal wel gelukt, maar dit is toch echt wel een niveau hoger wat handigheid betreft.
Succes, en geniet er van. Mooi!!

BasDP

#22
Dag 3
Of eigenlijk avond... Op het oog niet veel gebeurd, maar vooral gewerkt aan de leidingen en kabels getrokken (allemaal net iets langer dan ik in mijn hoofd had :dry:). Vanavond weer verder!

Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

BasDP

Quote from: Syphon on November 10, 2015, 01:36:34
Heel leuk km alles zo te volgen. Je lijkt ook super handig.
Ik? Nee, ik heb twee rechter handen (ben links)! Kwestie van goede hulp ;D
Ik loop zelf meer in de weg en kom met moeilijke eisen, haha.
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

jvanhambelgium

Quote from: eduard on November  9, 2015, 23:17:08
Het is al eerder geroepen maar het is denk een goed idee om de muren nog wat zwaarder te maken. Misschien kan je voordat je de gipsplaat er tegen aan schroeft eerst nog een of 2 lagen osb plaat of underlayment ofzo er tegen aan schroeven zodat de massa flink toeneemt,

:D
Extra massa kan in ieder geval geen kwaad ...  :headbanging:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)