Sony HW65 review

Started by J.A.F._Doorhof, November 4, 2015, 16:10:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag een productie model van de HW65 aan de tand gevoeld.
Sony maakt bij elke nieuwe generatie kleine stapjes voorwaarts en ook de HW65 is weer een projector met verfijningen, maar bovenal gewoon een top Home Theater projector.

Contrast metingen
Na calibratie met iris 24419:1
Native paneel na calibratie 3504:1
ANSI contrast 390:1

Vooral deze laatste vind ik altijd enorm belangrijk en zorgt voor de algehele impact van het beeld, en de Sony's doen het daar altijd erg goed maar de HW65 mag toch wel zeer netjes genoemd worden :D
Dit zie je ook direct in het beeld terug, maar later meer.

Eerste indruk techniek
Voor de calibratie heb ik gemeten in de referentie mode en qua grayscale was het redelijk netjes, het CMS lag er toch wel erg veel naast.
Dit is sowieso iets dat je vaak ziet bij projectoren en TV's, waar vroeger het allemaal een "zooitje" was zijn tegenwoordig de grayscale calibraties soms wel redelijk maar laat het CMS gewoon teveel liggen, hierdoor blijft een calibratie gewoon zeer zinvol, helemaal bij dit soort bedragen en kwaliteit die je eruit kan halen.

Techniek 2
Ik ben niet zo een voorstander van extra toegevoegde scherpte maar met systemen zoals bv de Darbi en RC van Sony moet ik eerlijk zeggen dat als je het een heel klein beetje gebruikt je er toch wel profijt van kan hebben, het beeld is gewoon net weer wat gestokener scherp en levendig, ook op de HW65 doet Sony dit weer heel netjes.
Ook de frameinterpolatie en de scherpte bij bewegingen zijn weer topnotch in orde natuurlijk. Elke keer word dit een beetje verfijnd, verwacht geen zevenmijls vooruitgang maar het is toch wel weer te zien in het beeld dat de scherpte en bewegingen gewoon erg rustig zijn en smooth. Dit was voor mij ook ooit een reden om te switchen naar Sony en nog steeds is Sony gewoon bij bewegingen VLIJMSCHERP en als je hier eenmaal aangewend bent is een "achteruitgang" eigenlijk niet te doen. Let wel dit is ZEER persoonlijk.

Beeld
Sony voor mij persoonlijk staat bekend om een enorme dynamiek en diepte in het beeld en de HW65 valt ook onder deze noemer. Het is allemaal erg ECHT wat je ziet, en vooral door het hoge ANSI contrast knallen de beelden letterlijk de woonkamer in. Bij absoluut zwart winnen de JVC projectoren echter je moet ook realistisch blijven en kijken wat er gemiddeld in een film gebeurt.

Er zijn altijd voor en tegen standers maar ik behoor in het kamp waar ik voornamelijk kijk naar een zo hoog mogelijke waarde voor ANSI contrast en hier kan ik gewoon kort in zijn dat is simpelweg indrukwekkend, deze waarde betekend feitelijk dat in de film zelf bij normale scenes je een flinke dynamiek te zien krijgt, maar ook als bv op een donkere weg koplampen naar je toe komen.

Nu hoor ik je vragen "Hoe is het zwart niveau ?"
Laten we het zo zeggen, met de scenes van Batman van de HT demo disc (:D) is het zwart zo diep dat het je zeker niet uit de film haalt, en het gewoon een nagenoeg adembenemende ervaring word, gecombineerd met een ENORME diepte in het beeld en mooie kleuren maken het kijken naar de HW65 een waar genot.

Conclusie
Met de HW65 zet Sony wederom een stap richting "nog beter"
het is geen revolutie maar een zeer mooie evolutionaire projector en als je nu in de markt bent voor deze prijsklasse denk ik dat je niet veel beter kan slagen dan met de HW65. Wij waren in ieder geval zeer onder de indruk.

Wil je ook de HW65 in actie zien mail dan naar [email protected] en maak een afspraak met Annewiek, ik weet 100% zeker dat je tevreden zal zijn :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

QuoteWaar we vroeger gewoon netjes RGBCMG en 3 punten kregen (xyY) is het nu een kwestie van RGB en 2 punten, begrijp me goed het is te doen, maar het is niet handig of nauwkeurig, en helemaal perfect word het niet

Hoezo Frank, er is nog altijd een volledig CMS op drie punten aanwezig voor RGBCMG ik snap bovenstaande opmerking niet?

J.A.F._Doorhof

#2
Never mind mijn fout.
Ik was even iets te druk.

Ondertussen aangepast.
Probeerde iets te snel alles af te krijgen. Kan gebeuren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Wat vind je van de lenskwaliteit? Ik was op de beurs in Mechelen en was niet overdonderd door het crispy plaatje. Het was prima hoor, maar ik had het idee dat er meer uit te halen is (bv thuis met mijn vw95). Bij de JVC X5000 had ik het gevoel dat deze kwa scherpte toch een trapje hoger stond.
Echter ik weet niet precies hoe de hw65 en x5000 kwa RC en 4k-shift/sharpening algoritmes ingesteld stonden.

J.A.F._Doorhof

RC vraagt wat finetuning maar als je er even mee bezig bent is het plaatje erg goed qua detail.
De lens is goed. Ik zie geen chromatische abberatie of scherpte verloop van betekenis.
Vergeleken met mijn 500 is het duidelijk minder maar dat is een 4k unit.

Toen wij de vw95 met de vw500 vergeleken was het verschil schokkend. De 4k scaled Goed omhoog en met een goed ingesteld RC weet je niet wat je ziet. Dus vergelijken is moeilijk.

Ik vind de diepte weer een stuk beter dan de 55.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

OK bedankt voor de feedback (en de review natuurlijk).

Starred

Is dit nu de 'benchmark' in de EUR3000 klasse?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

boekhour

En waar zijn de nieuwe modellen van Epson (zijn die er?), lees hier de laatste tijd weinig over op dit forum...
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

J.A.F._Doorhof

Epson heeft op dit moment niets.
En volgens mij duurt dat ook nog wel even.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"