review Sony HW65 nu online

Started by home@the movies, October 22, 2015, 14:55:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Ik heb vandaag de eerste productie unit van de HW 65 ontvangen, ik tracht deze binnen een tweetal dagen te kalibreren, ik wacht dus nog even om mijn definitieve review te schrijven.
Zoals ik op het event tegen een aantal forum bezoekers reeds zij zijn de toestellen die op ons event stonden al bijna heel europa rondgegaan in flightcases, de VW520 had zeker een issue met de scherpte dat is absoluut zeker, ik wil dus geen voorbarige conclusies trekken over de HW65 op basis van de unit die op de beurs stond.

Better safe then sorry, van de productie unit ben ik 100% zeker dat het toestel ok is, van het beursmodel is dat altijd een beetje onzeker
dus als jullie nog even kunnen wachten tot ik weer wat meer mens en minder zombie ben geworden dan komt de review er aan  ;D ;D

frank74

Helemaal top :clapping:
Als je voor het kalibreren even een out of the box meting kan doen van de lichtopbrengst zou dat super zijn  ^^

home@the movies

Review Sony HW65, productie model.


De afgelopen weken heb ik behoorlijk wat nieuwe projectoren door mijn handen laten gaan, en het minste wat ik  nu al kan zeggen is dat we op een niveau zijn aanbeland waar ik alleen maar blij van kan worden.
In pakweg de afgelopen 4 jaar zijn er enorm veel dingen veranderd in projectieland, en iedere keer wanneer we denken dat het maximale nu wel ongeveer is bereikt worden we steeds weer aangenaam verrast.

Het is zelfs een feit dat we de komende jaren nog een heel pak niewe en spannende dingen zullen mogen verwachten, zo zijn er nog tal van fabrikanten die de weg naar "echte 4K" nog moeten inslaan. De klassieke lamp als lichtbron zal ongetwijfelde plaats moeten ruimen voor laser/Hybride bronnen en HDR komt reeds heel voorziechtig om de hoek kijken.
Voor ons als HT, film en techniek liefhebbers dus nog heel wat om naar uit te kijken en daar kunnen we alleen maar blij om zijn ;-)

Over tot de orde van de dag nu, afgelopen week mocht ik van Sony, de nieuwe toestellen ontvangen om op ons Home Cinema event aan het grote publiek voor te stellen.
In één van de toppics kon je al lezen dat de VW520 die we mochten ontvangen een probleemje had met wat onscherpte. Aangezien al deze toestellen van hot naar her zijn gesleurd de afgelopen weken was ik wat wantrouwig om deze modellen 100% te vertrouwen. Ook de HW65 was naar mijn mening niet helemaal 100% up to date dus heb ik even gewacht op de eerste levering van een effectief productiemodel om jusite conclusies te trekken voor het schrijven van een review.

In eerste instatntie ziet de HW65 er exact gelijk uit aan zijn voorganger de HW55 en het kleinere broertje de HW40. Vergis je echter niet, onder de motorkap zit een heel nieuwe unit die is opgebouwd met de technologie uit de 4K units.
En er zijn wel wat veranderingen aan de orde, in eerste instantie is de levensduur van de lamp volgens Sony opgetrokken naar 6000 uur, ook  al nemen we deze cijfers altijd met de nodige korrels zout toch is dit weer 1000 uur meer dan de HW55.
De lamp zelf is met zijn vermogen van 215 watt, iets zwaarder dan de 200 watt van de HW55.
Verder krijgen we als extra aansluiting een ethernet connectie, daar waar die bij de HW55 diende om een externe RF emitter aan te sluiten is die bij de HW65 bedoelt om via IP. Het toestel te kunnen aansturen.
Die externe RF emitte waarvan sprake is ook niet meer nodig aangezien deze HW65 nu standaard RF sturing voor de 3D brillen ondersteund.
De twee aanwezige HDMI ingangen zijn HDMI 1.4 compatibel en dus niet geschikt voor UHD bronmateriaal.

Tijd voor wat metingen en de daarbij horende kijkervaringen en conclusies.
Ik heb op vraag van wat forumleden ook even wat andere prest standen nagemeten uit de doos.



Cinema 1 stand hoge lamp stand 36 Ftlmb 1152 lumen op 2m30 scherm
Bright Cinema hoge lamp stand 43 Ftlm 1376 Lumen op 3m30 scherm
Referentie stand Hoge lamp stand 42 Ftlmb 1344 lumen op 2m30 scherm
Referentie stand lage lamp stand 25 ftlmb 800 Lumen op 2m30 scherm

Na calibratie op lage lamp stand houden we ongeveer een kleine 20 ftlmb (640Lumen) over, dit komt mede door het feit dat het contrast uit de doos op max staat en clipping veroorzaakt., deze dient dus een stuk te worden teruggehaald en dat gaat ten koste van de lichtopbrengst.
Ook de grey scale dient wat te worden aangepast en zoals jullie weten gaan er hier ook wat extra Lumens verloren.
We kunnen niet om het feit heen dat de HW65 tov de welliswaar 1500 Euro duurdere JVC X5000 toch een stuk in lichtopbrengst moet inboeten, bij de X5000 op lage lamp stand hadden we een slordige 38 ftlmb of 1200 Lumen, dat is een toch wel niet te verwaarlozen verschil.

Wat kleurechtheid betreft mogen we op beide oren slapen, zoals steeds geeft de Sony reeds uit de doos een hele mooie kleurendriehoek weer, met wat aanpassingen hier en daar komen we op een zeer mooi resultaat terecht.
De Gamma curve vertoont een paar kleine sprongetjes maar loopt verder netjes tussen de 2, 2 en de 2,3.

Tijd om even wat beeldjes te bekijken, en hier stelt de HW65 echt wel niet teleur, daar waar de HW55 al een zeer mooie machine was is het hier toch wel duidelijk dat er andere beeldverwerking aan te pas komt. De reality creation van de vorige generatie zoals die te vinden is op de HW40 en HW55 kon mij absoluut nooit bekoren, zelfs op de laagste standen zag ik veel teveel artifacts en had ik echt nooit het gevoel naar een verbeterd beeld te zitten kijken.
Bij de HW65 is dad een heel ander verhaal, de reality creation doet zijn werk een heel pak subtieler dan voorheen en nu kan ik best wel een setting vinden die een meerwaarde kan bieden zonder dat ik mij er aan stoor.
Een dikke plus op dit vlak voor Sony die naar mijn gevoel nu op al hun machines met de beste vorm van enhancement kunnen pronken.
Ook de Motion flow is net zoals we dat van de vorige versies gewoon zijn weer prima in orde.
Wat beeldjes zelf betreft is het toch ook echt wel genieten hoor, voor een toestel dat net onder de magische grens van 3000 euro zit is dit toch echt wel een topper, mooie diepte "lekkere" kleuren en dynamiek.
We maken er steeds weer een competitie van om toestellen met elkaar te vergelijken, ook ik doe daar graag aan mee maar we mogen niet vergeten dat we meestal gaan vergelijken met een toestel dat vaak een pak duurder is.
De vergelijking met de JVC X5000 mag dan voor de meesten onder ons logisch klinken, toch mogen we niet vergeten dat het prijsverschil hier+1500 euro is, dat is een hele smak geld en dus ook logisch dat je daar wat meer mag van verwachten.

Voor 2990 Euro haal je een toestel in je HT waar op dit moment in dezelfde prijsklasse geen alternatief voor is, en heb je gegarandeerd een no brainer in huis.
Als je wat meer toekomst gericht wil zijn dan zal het een keuze worden tussen de zeer mooie geprijsde JVC X5000 met zijn 4K E-shift of de Native 4K Sony 320.
Een voorlopige conclusie is voor mij wel dat er nu toch voor een ieders budget mooie dingen tekoop zijn.
Er is een ruime keuze afhankelijk van je budget en de wensen die je hebt, met wat huiswerk is het bijna onmogelijk om nu een toestel te kopen waar je spijt van gaat krijgen. Zolang je een doordachte keuze maakt en je prioriteiten juist legt zijn het mooie tijden voor ons Home Cinema liefhebbers.

Van zodra onze eigen VW320/520 binnen is zal ik ook hier noge even het toestel op de rooster leggen en eventuele aanpassingen aan de review maken waar dat nodig is.
Ik speel ook nog met het idee om een echte shoot out te doen met de verschillende toestellen.
Niet in afzonderlijke booths zoals op het event maar in één ruimte dezelfde bron en de schermen gewoon afgescheiden met een zwarte doek om strooilicht te vermijden.
Ik denk dat alle toestellen die kans verdienen om op deze manier beoordeeld te worden.
Ik hoor graag of er interesse is, maar geef ons nog even de tijd om te bekomen van de afgelopen week ;-)

Groeten
Werner

Meetresultaten komen er aan  ;) ;)

john2910

Quote from: home@the movies on November  3, 2015, 20:25:59
Review Sony HW65, productie model.


De afgelopen weken heb ik behoorlijk wat nieuwe projectoren door mijn handen laten gaan, en het minste wat ik  nu al kan zeggen is dat we op een niveau zijn aanbeland waar ik alleen maar blij van kan worden.
In pakweg de afgelopen 4 jaar zijn er enorm veel dingen veranderd in projectieland, en iedere keer wanneer we denken dat het maximale nu wel ongeveer is bereikt worden we steeds weer aangenaam verrast.

Het is zelfs een feit dat we de komende jaren nog een heel pak niewe en spannende dingen zullen mogen verwachten, zo zijn er nog tal van fabrikanten die de weg naar "echte 4K" nog moeten inslaan. De klassieke lamp als lichtbron zal ongetwijfelde plaats moeten ruimen voor laser/Hybride bronnen en HDR komt reeds heel voorziechtig om de hoek kijken.
Voor ons als HT, film en techniek liefhebbers dus nog heel wat om naar uit te kijken en daar kunnen we alleen maar blij om zijn ;-)

Over tot de orde van de dag nu, afgelopen week mocht ik van Sony, de nieuwe toestellen ontvangen om op ons Home Cinema event aan het grote publiek voor te stellen.
In één van de toppics kon je al lezen dat de VW520 die we mochten ontvangen een probleemje had met wat onscherpte. Aangezien al deze toestellen van hot naar her zijn gesleurd de afgelopen weken was ik wat wantrouwig om deze modellen 100% te vertrouwen. Ook de HW65 was naar mijn mening niet helemaal 100% up to date dus heb ik even gewacht op de eerste levering van een effectief productiemodel om jusite conclusies te trekken voor het schrijven van een review.

In eerste instatntie ziet de HW65 er exact gelijk uit aan zijn voorganger de HW55 en het kleinere broertje de HW40. Vergis je echter niet, onder de motorkap zit een heel nieuwe unit die is opgebouwd met de technologie uit de 4K units.
En er zijn wel wat veranderingen aan de orde, in eerste instantie is de levensduur van de lamp volgens Sony opgetrokken naar 6000 uur, ook  al nemen we deze cijfers altijd met de nodige korrels zout toch is dit weer 1000 uur meer dan de HW55.
De lamp zelf is met zijn vermogen van 215 watt, iets zwaarder dan de 200 watt van de HW55.
Verder krijgen we als extra aansluiting een ethernet connectie, daar waar die bij de HW55 diende om een externe RF emitter aan te sluiten is die bij de HW65 bedoelt om via IP. Het toestel te kunnen aansturen.
Die externe RF emitte waarvan sprake is ook niet meer nodig aangezien deze HW65 nu standaard RF sturing voor de 3D brillen ondersteund.
De twee aanwezige HDMI ingangen zijn HDMI 1.4 compatibel en dus niet geschikt voor UHD bronmateriaal.

Tijd voor wat metingen en de daarbij horende kijkervaringen en conclusies.
Ik heb op vraag van wat forumleden ook even wat andere prest standen nagemeten uit de doos.



Cinema 1 stand hoge lamp stand 36 Ftlmb 1152 lumen op 2m30 scherm
Bright Cinema hoge lamp stand 43 Ftlm 1376 Lumen op 3m30 scherm
Referentie stand Hoge lamp stand 42 Ftlmb 1344 lumen op 2m30 scherm
Referentie stand lage lamp stand 25 ftlmb 800 Lumen op 2m30 scherm

Na calibratie op lage lamp stand houden we ongeveer een kleine 20 ftlmb (640Lumen) over, dit komt mede door het feit dat het contrast uit de doos op max staat en clipping veroorzaakt., deze dient dus een stuk te worden teruggehaald en dat gaat ten koste van de lichtopbrengst.
Ook de grey scale dient wat te worden aangepast en zoals jullie weten gaan er hier ook wat extra Lumens verloren.
We kunnen niet om het feit heen dat de HW65 tov de welliswaar 1500 Euro duurdere JVC X5000 toch een stuk in lichtopbrengst moet inboeten, bij de X5000 op lage lamp stand hadden we een slordige 38 ftlmb of 1200 Lumen, dat is een toch wel niet te verwaarlozen verschil.

Wat kleurechtheid betreft mogen we op beide oren slapen, zoals steeds geeft de Sony reeds uit de doos een hele mooie kleurendriehoek weer, met wat aanpassingen hier en daar komen we op een zeer mooi resultaat terecht.
De Gamma curve vertoont een paar kleine sprongetjes maar loopt verder netjes tussen de 2, 2 en de 2,3.

Tijd om even wat beeldjes te bekijken, en hier stelt de HW65 echt wel niet teleur, daar waar de HW55 al een zeer mooie machine was is het hier toch wel duidelijk dat er andere beeldverwerking aan te pas komt. De reality creation van de vorige generatie zoals die te vinden is op de HW40 en HW55 kon mij absoluut nooit bekoren, zelfs op de laagste standen zag ik veel teveel artifacts en had ik echt nooit het gevoel naar een verbeterd beeld te zitten kijken.
Bij de HW65 is dad een heel ander verhaal, de reality creation doet zijn werk een heel pak subtieler dan voorheen en nu kan ik best wel een setting vinden die een meerwaarde kan bieden zonder dat ik mij er aan stoor.
Een dikke plus op dit vlak voor Sony die naar mijn gevoel nu op al hun machines met de beste vorm van enhancement kunnen pronken.
Ook de Motion flow is net zoals we dat van de vorige versies gewoon zijn weer prima in orde.
Wat beeldjes zelf betreft is het toch ook echt wel genieten hoor, voor een toestel dat net onder de magische grens van 3000 euro zit is dit toch echt wel een topper, mooie diepte "lekkere" kleuren en dynamiek.
We maken er steeds weer een competitie van om toestellen met elkaar te vergelijken, ook ik doe daar graag aan mee maar we mogen niet vergeten dat we meestal gaan vergelijken met een toestel dat vaak een pak duurder is.
De vergelijking met de JVC X5000 mag dan voor de meesten onder ons logisch klinken, toch mogen we niet vergeten dat het prijsverschil hier+1500 euro is, dat is een hele smak geld en dus ook logisch dat je daar wat meer mag van verwachten.

Voor 2990 Euro haal je een toestel in je HT waar op dit moment in dezelfde prijsklasse geen alternatief voor is, en heb je gegarandeerd een no brainer in huis.
Als je wat meer toekomst gericht wil zijn dan zal het een keuze worden tussen de zeer mooie geprijsde JVC X5000 met zijn 4K E-shift of de Native 4K Sony 320.
Een voorlopige conclusie is voor mij wel dat er nu toch voor een ieders budget mooie dingen tekoop zijn.
Er is een ruime keuze afhankelijk van je budget en de wensen die je hebt, met wat huiswerk is het bijna onmogelijk om nu een toestel te kopen waar je spijt van gaat krijgen. Zolang je een doordachte keuze maakt en je prioriteiten juist legt zijn het mooie tijden voor ons Home Cinema liefhebbers.

Van zodra onze eigen VW320/520 binnen is zal ik ook hier noge even het toestel op de rooster leggen en eventuele aanpassingen aan de review maken waar dat nodig is.
Ik speel ook nog met het idee om een echte shoot out te doen met de verschillende toestellen.
Niet in afzonderlijke booths zoals op het event maar in één ruimte dezelfde bron en de schermen gewoon afgescheiden met een zwarte doek om strooilicht te vermijden.
Ik denk dat alle toestellen die kans verdienen om op deze manier beoordeeld te worden.
Ik hoor graag of er interesse is, maar geef ons nog even de tijd om te bekomen van de afgelopen week ;-)

Groeten
Werner

Meetresultaten komen er aan  ;) ;)



Mooie review,

Maar is de 3d weergave ook wat vooruit gegaan?

home@the movies

QuoteMooie review,

Maar is de 3d weergave ook wat vooruit gegaan?

Totaal over het hoofd gezien ;-) ik wou zo snel mogelijk de review posten, ik probeer het morgen nog even uit.

frank74

#30
Hallo Werner,

Thanks, mooie review. Als ik het dus zo begrijp heeft de HW65 een stuk minder lichtopbrengst uit de doos dan HW40ES die als ik projectorreviews mag geloven in reference op zo'n 1500 lumen uitkomt en op bright cinema zelfs 1600 doet. Is daar bewust door Sony voor gekozen ?

home@the movies

Quote from: frank74 on November  3, 2015, 21:29:00
Hallo Werner,

Thanks, mooie review. Als ik het dus zo begrijp heeft de HW65 een stuk minder lichtopbrengst uit de doos dan HW40ES die als ik projectorreviews mag geloven in reference op zo'n 1500 lumen uitkomt en op bright cinema zelfs 1600 doet. Is daar bewust door Sony voor gekozen ?

Toch even voor de duidelijkheid in Ref stand op hoge lamp modus komt er 1344 lumen uit de HW65, dat is dus niet zoveel minder dan de 1500 van de HW40.
De HW40 is inderdaad als meer lichtsterke projector destijds in de markt gezet, meer licht dan de toenmalige HW55 maar wel een stuk minder contrast.
Ook is de HW65 in Bright Cinema een stuk beter dan de brilt Cinema van de HW40, vandaar dat er meer licht uitgeperst kan worden, voor wat hoort wat hé  ;) ;)

frank74

Wel inderdaad een heel groot verschil met JVC x5000 die 1700 lumen claimt en dus kennelijk ook doet. Waarvoor noemt Sony 1800 lumen als dat dus kennelijk helemaal niet gehaald wordt ?

Kjelt

Hoe zit het met de zwartwaardes van de 65 tov de 50/55?
Zondag leken mij de zwartwaardes vd 65 minder maar dat zou ook kunnen komen door de JVCs die fantastische zwartwaardes hadden. Vandaar de vraag.

THX-UltraII

Quote from: Kjelt on November  3, 2015, 23:02:24
Hoe zit het met de zwartwaardes van de 65 tov de 50/55?
Zondag leken mij de zwartwaardes vd 65 minder maar dat zou ook kunnen komen door de JVCs die fantastische zwartwaardes hadden. Vandaar de vraag.
Ik heb de HD65 gisteren naar de HW55 gezien en ik moet zeggen dat het verschil ZEER minimaal is. Blacklevel is bij beide modellen hetzelfde (wat dus in houdt dat dat no way kan tippen aan dat van de JVC ;)). Ik ben de afgelopen paar jaar afgestapt van JVC en Sony projectoren gehad, maar met de X500 van vorig jaar is dat weer helemaal veranderd. De X5000 gaat hier nog een flinke schep bovenop doen.

JVC IS BACK!!!!

Back on-topic: Sony inderdaad de beste projector voor onder de 3000 euro, dat is zeker.

frank74

Quote from: THX-ultraII on November  5, 2015, 14:52:12
Ik heb de HD65 gisteren naar de HW55 gezien en ik moet zeggen dat het verschil ZEER minimaal is. Blacklevel is bij beide modellen hetzelfde (wat dus in houdt dat dat no way kan tippen aan dat van de JVC ;)). Ik ben de afgelopen paar jaar afgestapt van JVC en Sony projectoren gehad, maar met de X500 van vorig jaar is dat weer helemaal veranderd. De X5000 gaat hier nog een flinke schep bovenop doen.

JVC IS BACK!!!!

Back on-topic: Sony inderdaad de beste projector voor onder de 3000 euro, dat is zeker.

Hoe zit het qua geluidsniveau in de hoge lamp modus bij de JVC en de sony ?
De reality creation van Sony is bijgwerkt, heb je daar wat van gemerkt qua image noise ?

home@the movies

Quote from: frank74 on November  5, 2015, 17:48:44
Hoe zit het qua geluidsniveau in de hoge lamp modus bij de JVC en de sony ?
De reality creation van Sony is bijgwerkt, heb je daar wat van gemerkt qua image noise ?

De reality creation is een pak beter geworden, veel minder ruis en artifacts;

Quotede reality creation doet zijn werk een heel pak subtieler dan voorheen en nu kan ik best wel een setting vinden die een meerwaarde kan bieden zonder dat ik mij er aan stoor.
Een dikke plus op dit vlak voor Sony die naar mijn gevoel nu op al hun machines met de beste vorm van enhancement kunnen pronken.
De Sony is één van de stilste projectoren in hoge lamp modus, de JVC is wat luider maar absoluut niet storend te noemen.

john2910

En dan helaas nog de hoge input lag van de nieuwe jvc :(

THX-UltraII

Quote from: john2910 on November  5, 2015, 22:40:50
En dan helaas nog de hoge input lag van de nieuwe jvc :(
Het hoge inputlag verhaal is al zo lang bekend bij JVC. Je moet gewoon niet bij JVC zijn als je een die-hard gamer bent. JVC richt zich puur en alleen op (film) home theater en dat doen ze met veel succes.

Kjelt

Quote from: THX-ultraII on November  5, 2015, 14:52:12
JVC IS BACK!!!! 
JVC is inderdaad superieur qua zwartwaardes, wel anderhalf maal duurder.
Dan hebben ze een e-shift nou ja daar hebben we al genoeg over gepraat in een ander topic maar conclusie is dus dat het absoluut geen 4k is.
Dus dan vergelijken we de 1080p projectoren aanbod en kom je op een X5000 vs een HW65.
Dat is JVC (vind ik) hun grootste misser, ze beginnen met de X5000 op 4500.-
Ze hadden voor de markt beter een X3000 zonder e-shift en andere dure toeters en bellen (elektrische lensshift en focus) willen maken en deze ook rond de 3000 op de markt zetten. Dat was heel interessant geweest.

Maar goed om te weten dat de HW65 en de HW55 niet veel verschillen, vind het wel frappant want ze claimen de hele projector van binnen opnieuw gebouwd te hebben. Als het verschil dan niet opvallend is kan ik maar een ding concluderen, ze hebben een cost down gedaan om de projector (de 50 en 55 kosten 3500 adv) een 500 euro goedkoper te maken.
Dat staat dan wel weer in contrast met Frank zijn review die de projector wel significant beter vind dan zijn voorloper alhoewel dat voornamelijk de processing is.

THX-UltraII

Je vergeet nog 1 heel belangrijk ding:

JVC heeft als enige projector dit jaar de nieuwe 18gbps HDMI chip aan boord.

Kjelt

#41
Quote from: THX-ultraII on November  6, 2015, 08:50:02
Je vergeet nog 1 heel belangrijk ding:
JVC heeft als enige projector dit jaar de nieuwe 18gbps HDMI chip aan boord.
Want? Dit is in mijn ogen alleen belangrijk bij native 4k + HDR materiaal. En dan nog alleen 12 bits HDR. Het normale 8bits non HDR materiaal speelt incl 4K prima op de huidige HDMI chipsets af.
Aangezien de JVC geen native 4k panelen heeft en er helemaal geen 4k HDR content commercieel beschikbaar is (alleen enkele demo's) vind ik dat op dit moment echt geen verkoop argument.
Wellicht volgend jaar als er spelers en voldoende content voor is maar dan zou ik zeker gezien de enorme bedragen voor de spelers en content ook liever meteen voor een echte native 4k projector kiezen.
Kortom dat lijkt me een discussie voor de projector line-up van volgend jaar.

Laten we niet vergeten dat we het hier tenslotte hebben over de HW65 een 1080p projector vs de X5000 als 1080p projector, en daar is die chipset 0,0 relevant in mijn ogen.

kermit

#42
Quote from: Kjelt on November  6, 2015, 08:42:16
JVC is inderdaad superieur qua zwartwaardes, wel anderhalf maal duurder.
Dan hebben ze een e-shift nou ja daar hebben we al genoeg over gepraat in een ander topic maar conclusie is dus dat het absoluut geen 4k is.
Dus dan vergelijken we de 1080p projectoren aanbod en kom je op een X5000 vs een HW65.
Dat is JVC (vind ik) hun grootste misser, ze beginnen met de X5000 op 4500.-
Ze hadden voor de markt beter een X3000 zonder e-shift en andere dure toeters en bellen (elektrische lensshift en focus) willen maken en deze ook rond de 3000 op de markt zetten. Dat was heel interessant geweest.

Maar goed om te weten dat de HW65 en de HW55 niet veel verschillen, vind het wel frappant want ze claimen de hele projector van binnen opnieuw gebouwd te hebben. Als het verschil dan niet opvallend is kan ik maar een ding concluderen, ze hebben een cost down gedaan om de projector (de 50 en 55 kosten 3500 adv) een 500 euro goedkoper te maken.
Dat staat dan wel weer in contrast met Frank zijn review die de projector wel significant beter vind dan zijn voorloper alhoewel dat voornamelijk de processing is.
Kjelt
Het is niet alleen de zwartwaardes waarmee de JVC beter is. Ook contrast en lightouput en kunnen de Sony's niet meer tippen aan de JVC's. Ik zelf stond ervan te kijken dat het verschil nu echt groot is. Ik had dit niet verwacht dat JVC ineens zo een enorme comeback gemaakt heeft met de nieuwe series. Wat JVC uitgespookt heeft weet ik niet maar wat ik gezien heb en ik ben volgens mij niet de enige is dat ze grote stappen hebben gemaakt. Je kan en mag de HW65 niet vergelijken met de JVC het is geen partij.  De X5000 moet je vergelijken met de VW520. We zullen het dan niet hebben over de X7000 die moet je dan vergelijken met VW520CM. ;)

riwi

#43
Ik wil nog steeds de motion flow prestaties en wat moeilijke pans zien op de X5000 voordat ik kan beslissen welke het voor mij wordt. Maar op contrast, blacklevel en lichtoutput wint de JVC het wel duidelijk momenteel.
Kwa scherpte wil ik ook nog eens vergelijken, maar ik denk dat de JVC daar ook de overhand heeft. Ik wil dit echter nog wel eens goed bekijken met alle sharpening features uitgezet.

Je kan de hw65 prima vergelijken met de x5000. Het zijn gewoon 2 projectoren die film weergeven. De een is 1500 euro listprijs duurder dan de ander. Zo zijn er wel meer verschillen ;)

We vergelijken altijd de projectoren op een aantal eigenschappen : prijs, resolutie 2k of 4k, blacklevel, lichtoutput, native contrast, iris/dynamisch contrast, scherpte, motionflow/bewegingsonscherpte, ansicontrast, geluid van de fan, levensduur/prijs van de lamp, lensshift features, 3D performance, lag voor gamers, hdmi specificaties en misschien nog meer.
Eigenlijk zou je op al die parameters de projectoren moeten vergelijken en dan voor je zelf bepalen welke zaken je het belangrijkst vind. Ik denk dat dat voor iedereen anders zal uitpakken.







Sony HW65JVC X5000
prijsXO
resolutie 2k of 4k--
blacklevelOX
lichtoutputOX
native contrastOX
iris/dynamisch contrastOX
scherpteOX
motionflow/bewegingsonscherpteXO
ansicontrastXO
geluid van de fanXO
levensduur/prijs van de lampXO
lensshift features/memoryOX
motor zoom / focus / shiftOX
3D performance??
lag voor gamersXO
hdmi specificatiesOX
HDR mogelijkOX

Kjelt

#44
Hi Kermit,
Ik ben het met je eens dat de X5000 qua beeld veel beter is dan de HW65,en qua zwartwaardes en qua contrast/lichtwaardes.
Voor een potentiele klant is het wel een kwestie van budget en wat je er voor terug krijgt.
Dat maakt het vrij lastig want hoe druk je zwartwaardes en contrast kwantitatief uit en hoeveel contrast per euro is het waard?
Kortom je krijgt een vrij complexe matrix dat de industrie zelf niet eens kan genereren dus zie je in alle specs alleen maar
de kwantitatieve parameters als lumens en pixels , waar JVC dan ook nog eens cheat met hun e-shift.
Als je puur naar de pixels en prijzen kijkt krijg je ook een leuke simpele matrix waarin je snel ziet dat er weinig overlap zit.
De producten hebben hun eigen niche plek en tja dan is het aan de klant welke prijs ze het waard vinden.
Ik denk dat de meeste potentiele kopers toch echt op prijs gaan discrimineren (is tot nu toe altijd zo geweest).

kermit

Quote from: Kjelt on November  6, 2015, 11:26:30
Hi Kermit,
Ik ben het met je eens dat de X5000 qua beeld veel beter is dan de HW65,en qua zwartwaardes en qua contrast/lichtwaardes.
Voor een potentiele klant is het wel een kwestie van budget en wat je er voor terug krijgt.
Dat maakt het vrij lastig want hoe druk je zwartwaardes en contrast kwantitatief uit en hoeveel contrast per euro is het waard?
Kortom je krijgt een vrij complexe matrix dat de industrie zelf niet eens kan genereren dus zie je in alle specs alleen maar
de kwantitatieve parameters als lumens en pixels , waar JVC dan ook nog eens cheat met hun e-shift.
Als je puur naar de pixels en prijzen kijkt krijg je ook een leuke simpele matrix waarin je snel ziet dat er weinig overlap zit.
De producten hebben hun eigen niche plek en tja dan is het aan de klant welke prijs ze het waard vinden.
Ik denk dat de meeste potentiele kopers toch echt op prijs gaan discrimineren (is tot nu toe altijd zo geweest).
Dat klopt wat je zegt. JVC heeft geen instapper op dit moment. Wat de reden daarvan is blijft gissen. Je moet gelijk een bakgeld uitgeven als je een JVC wilt hebben. Dat is weer jammer. Dan is de HW65 idd een goede keuze.

J.A.F._Doorhof

Als je puur naar zwart niveau kijkt wint JVC.
Maar op Ansi contrast, scherpte bij bewegingen, input lag en prijs legt hij het af tegen zowel Epson als Sony.
Ik was altijd een ENORME JVC fan, maar ik ben gewoon "bang" dat ze het niet meer redden tegen Sony, Sony zet zo hard in en heeft zoveel mooie projectoren die ook qua prijs gewoon veel vriendelijker zijn dat het zeer moeilijk word om daar een gat in te slaan.

Daarnaast mag je dan een super HDMI input hebben maar als je geen 4K ondersteuning hebt.... tja.... ik heb een ferrari maar waar ik woon zijn geen wegen...
4K op een VW300 / VW500/520 ziet er fantastisch uit, de 520 ondersteund zelfs in "lichte" mate HDR, je hebt dan voor het geld van een JVC gewoon wel alles, alleen IETS minder absoluut zwart.
Dan komt de vraag "Hoe belangrijk is dat?"

Als je zoals ik veel horror/SF kijkt zou je zeggen "zeer belangrijk" maar de realiteit leert dat JUIST in dat soort films ook ANSI contrast enorm belangrijk is, en bewegings scherpte, daarnaast geeft de upscaling van 1080P naar 4K een flinke vooruitgang en dat allemaal afzetten tegen "iets" beter absoluut zwart... (want zodra er lichte bronnen in de scene bij komen legt de JVC het weer af tegen de Sony (ANSI contrast).

Het zal altijd een persoonlijke keuze blijven. Het is goed dat JVC weer wat doet qua vooruitgang, maar (hoewel ik een enorme liefhebber ben van goed zwart) ben ik toch bang dat het te laat is.
Je ziet hetzelfde in de fotografie markt, nadat Sony ineens in een soort van tsunami de markt bestormde heeft Nikon gereageerd met sony sensoren en staat nog, maar Canon heeft het ENORM moeilijk en besluit nu uiteindelijk toch ook maar Sony sensoren te gaan gebruiken. Het is gewoon een bedrijf dat zo groot is en zo veel RD doet en daardoor qua prijzen zeer laag kan aanbieden dat het voor de consument heerlijk is maar voor de concurrentie een ramp :D

Als je eenmaal gewend bent aan een echte 4K unit is elke vorm van e-shift of upscaling gewoon "minder".
Ok de LS10000 bv is een fantastische projector en aantrekkelijk omdat het een laser is maar verder hebben wij zeer veel moeite met de verkoop, iedereen die hem naast een VW300 ziet gaat met de laatste naar huis. Tevens omdat Sony ondertussen met de lamp levensduur rond de 2000-2400 zit (in eco mode en als je normaal lang kijkt).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

#47
Frank, je blijft het in je verhaal altijd maar over het ansi contrast hebben wanneer we het over JVC vs. Sony. Met de komst van de X5000 is er veeeeel meer veranderd. Heb je de nieuwe JVC machines al wel gezien? Het is het enorme NATIVE contrast (dat gewoonweg veel belangrijker is dat het minimale verschil in ANSI bij Sony vs JVC) tezamen met de lichtopbrengst, wat ze nu eindelijk op peil hebben bij JVC, wat deze machine tot een revolutie maakt en geen evolutie. Ik ben bang, nee ik weet zeker, dat JVC dit jaar de betere machines heeft dan de Sony's. Ik stel zelfs dat de X5000 mijn vorige VW1000 voorbij gaat. Het motion verhaal is ALLANG achterhaald. Hierin is JVC inmiddels helemaal gelijk met de Sony machines.

Wil je een all-round projector voor de huiskamer waarop je ook kan gamen etc. ben je met Sony of Epson beter uit. Wil je een echte home theater projector voor in een dedicated ruimte, dan blaast JVC Sony/Epson gewoon helemaal weg dit jaar.

Dat de JVC ook nog eens HDR de nieuwe 18gbps chip heeft is alleen nog maar een leuk extraatje ;)

luuk123456

#48
frank,

Ik krijg onderhand toch sterk de indruk dat je gewoon liever Sony verkoopt in plaats van JVC. Dit mag natuurlijk, maar om dan keer op keer de Sony zo enorm op te hemelen vind ik persoonlijk nogal storend.

Ik heb inmiddels verschillende Sony`s aan het werk mogen zien, maar mij stoort het grijs i.p.v. van zwart dus wel enorm.
Het is dus heel persoonlijk wie waar de voorkeur voor heeft.
Jij hamert keer op keer op het feit dat ansi contrast zo belangrijk is, ik vind zwartwaarden heel belangrijk, juist; het is heel persoonlijk.

Juist omdat veel mensen veel waarde hechten aan jou mening, zou je als 'expert' mensen zelf moeten laten zien/ervaren wat ze zelf belangrijk vinden in het beeld.
Ik heb de VW300 aan het werk gezien, en vond het zwart dusdanig slecht, dat ik dingen als bewegingsscherpte e.d. niet eens hoeft te zien...
Maar ook bovenstaande is slechts mijn mening en dus heel persoonlijk en niet geschikt om in een review te verwerken of als stelling te deponeren.

Fijne dag gewenst

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

J.A.F._Doorhof

#49
Ik geloof dat ik duidelijk aangeef dat het persoonlijk is?
Je kan het ook omkeren, bepaalde mensen blijven hameren op zwart niveau :D

Ik vind persoonlijk de bewegingsscherpte en ANSI contrast gewoon enorm belangrijk.
Natuurlijk zie ik JVC's ik probeer altijd op de hoogte te blijven.

De reden dat we weinig JVC verkopen is heel simpel...
Prijs en aftersales.
We hebben in het verleden ladingen JVCs verkocht maar ook flink wat problemen met service gehad, bij Sony worden projectoren vaak zonder problemen omgeruild als er een probleem is, of word er snel en adequaat opgetreden. Iedereen zal zijn zwaarte punt anders leggen.

Als iemand een JVC wil dan kan hij hem gewoon bij ons bestellen, geen enkel probleem, sterker ik maak meer marge op een JVC dan op een Sony :D
Dus kom maar op met die bestellingen...
Praktijk leert echter dat mensen in die prijsklasse toch voor volledig 4K willen gaan en toch schrikken van de scherpte van de Sony's.
En inderdaad JVC word stukken beter, maar dan blijft toch altijd de prijs over, en de mensen die alleen maar naar zwart level kijken zijn er gewoon minder dan de mensen die naar hun budget kijken en de andere dingen.

Het is geen strijd van zwart wit (pun intended) maar ik geef soms wel even wat tegengas inderdaad.
Over de 18gbs chip kan ik kort zijn... ik heb liever full 4K support, want wat heb je aan die chip zonder volledige 4K support?
En dan vraag ik me af.... heb je überhaupt wel eens goed naar het verschil van e-shift en 4K gekeken, heb daar menig uurtje naar gekeken en kan zeggen dat NIETS het wint van 4K zelfs met 1080P geupscaled materiaal.

Maar nogmaals, het is altijd persoonlijk en dat is goed, anders zou er maar 1 merk zijn.
Maar je moet ook wel tegen de mening van iemand anders kunnen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"