Review Sony VW520

Started by home@the movies, October 22, 2015, 14:54:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Vandaag toegekomen, nog heel even geduld tot na het weekend  ;D ;D pff wat vervelend weer  ;) ;)


mr.crash

Ja je hebt echt een rot baan!!! ;)
Gelukkig is het slecht weer.
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

papaleo

Ik met veel verwachtingen dit draadje openen....huh,huh....huh,waar dan?!  :crazy:
Kijk dit bedoelen ze nu met je blij maken met een dooie mus  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: papaleo on October 22, 2015, 16:43:41
Ik met veel verwachtingen dit draadje openen....huh,huh....huh,waar dan?!  :crazy:
Kijk dit bedoelen ze nu met je blij maken met een dooie mus  :D

Gun mij ook af en toe mij pleziertje hé  :bigsmile:

Kjelt

#4
1e review dan: Wel een hele mooie alu box bij deze 520, heel wat beter als zo,n kartonnen ding. Jammer dat de productiemodellen weer een kartonnen doos krijgen.  :tounge:

dave-fish


home@the movies

Ok Jongens,

Ik heb zowel de VW520 als de HW65 onder handen genomen, neem het mij niet kwalijk dat ik de review van de HW65 pas ergens morgen laat ga posten. Ik kom op dit ogenblik gewoon een hoop handen tekort om alles in orde te krijgen voor de beurs volgende week.
De 520 review kunnen jullie na deze post lezen ;D
Het reviewen van deze toestellen stond eigenlijk niet in mijn planning maar ik kon het gewoon niet laten om jullie nu al iets te bezorgen.
Het is een hoop tekst en de moed ontbreekt mij om nu nog alle meetresutaten te gaan opsnorren en te posten dus even geduld daarvoor.
Uiteindelijk zijn ze wat de "normale stand" betreft bijna een kopie van de 500, los van de lichtopbrengst en het HDR verhaal.
Ik ben vermoedelijk hier en daar nog wel één en ander vergeten maar een aangepaste of verbeterde versie zal echt moeten wachten tot na ons beursweekend.
Vragen mogen en kunnen uiteraard gesteld worden maar ik moet alweer plaats ruimen in de demo ruimte om de komende 10 andere projectoren te kalibreren, dus als ik iets over het hoofd heb gezien en moet nakijken zal dit niet direct kunnen gebeuren.
Ik weet dat jullie graag tot in de puntjes willen geïnformeerd zijn maar ik hoop ook op een beetje begrip ivm tijdsdruk op dit moment.

In ieder geval veel leesplezier en ik zie de reacties wel komen.

home@the movies

#7
Review Sony VW520 (Demo sample)

Nadat we al zeer aangenaam verrast werden door de prestaties van de nieuwe JVCX5000 werden we zeer benieuwd naar wat Sony ons te bieden heeft dit jaar. Op de IFA konden we reeds even kort kennis maken met de nieuwe, of moeten we zeggen, venieuwde line up voor het komende Home Cinema seizoen.

Op het eerste zicht waren er niet direct spectaculaire wijzigingen te melden maar als we wat dieper ingaan op de zaken dan zitten er toch wat extra verassingen onder de motorkap.
We starten met de VW520, de opvolger van de zeer populaire VW500  heeft een paar mooie upgrades gekregen waarvan de toevoeging van HDR toch wel een van de meest belangrijke is.
Over het uiterlijk en de mogelijke aansluitingen kunnen we heel erg kort zijn, de 520 is wat dat betreft een tweelingbroer van zijn voorganger en daar was niets mis mee.
Buiten de standaard zwarte versie is de 520 ook in een wit jasje verkrijgbaar, dat zal voor huiskamergebruik af en toe wel van pas komen al zie ik dit soort van toestellen toch liever in een dedicated ruimte hangen.
Volgens de specs zou de VW520 een max lichtopbrengst van 1800 lumen moeten uitspuwen, verantwoordelijk daarvoor is de 280W. sterke UHP lamp,dat is 15. Meer dan zijn voorganger die over een lamp van 265W. beschikte en 1700 lumen op het doek moest toveren.
We zetten de dingen even onder stoom en kijken vol belangstelling uit naar wat we te zien gaan krijgen.

Iets wat me toch wel direct opviel was het gegeven van de lichtopbrengst, ik herinner mij dat toen ik de JVC opstartte met een 100% wit patroon de demo ruimte gewoon in een zee van licht baade en ik echt moeite had om niet met mijn ogen te moeten knijpen om naar het scherm te kijken.
Nu komt er uit de 520 ook een behoorlijke smak licht maar mijn gevoel zij me toch dat dit niet dezelfde toorts was dan diegene die ik bij de X5000 zag.
Dan maar metteen de meter erbij genomen en mijn vermoeden werd bevestigd, op hetzelfde scherm in excact dezlfde omstandigheden (afstand, zoom enz) meet ik bij de Sony 30 Ftlmb. In low lamp en 47 Ftlmb in high lamp modus op de referentie stand.
Als we dit even omrekenen dan is dat concreet gelijk aan 960 Ansi Lumen in low en 1500 in de high lamp stand.

Dat is zowel in low als high bijna 10Ftlmb minder dan de JVCX5000, laten we eerlijk zijn 30 Ftlmb is nog steeds meer dan genoeg licht maar toch kunnen we niet om het feit heen dat dit een behoorlijk groot verschil is.
Vreemd ook omdat de lamp van de JVC 265W. sterk is tov de 280 van de VW520, je zou dus eerder het tegenovergestelde resultaat mogen verwachten puur afgaande op de cijfertjes.
We melden er voor alle eerlijkheid ook bij dat dit een demo toestel is dat op de Ifa in Berlijn is gebruikt voor demo en er iets van een 150 uur op de lamp staan terwijl de JVC net nieuw uit de doos kwam.
Als we de instellingen van de reference stand af fabriek bekijken merken we ook dat het contrast om max. Staat. Na het meten van de grey scale blijkt dat we hier toch met wat white clipping te maken hebben en moeten we deze toch een aantal tikken terugschroeven.
De Grey scale voor calibratie is niet 100% maar zeker niet slecht te noemen, de kleurendriehoek is net zoals de VW500 destijds bijna exact juist uit de doos.
Na calibratie wil dit zeggen dat er nog een 25 ftlm overblijft wat nog steeds een mooie waarde is uiteraard. We mogen niet vergeten dat een aantal jaren geleden we al enorm blij waren met een HT projector die op een 2m30 scherm ergens rond de 10 Ftlmb. Kon toveren.
Ook de Gamma Curve meet een nette 2.2 en loopt heel erg netjes zoals we dat bij de Sony's gewend zijn, daar moesten we bij de JVCX5000 toch wel wat aan werken om deze mooi op zijn plaats te krijgen.

Dan maar tijd voor wat echte beelden, of toch bijna ;-) er is al heel erg veel geschreven over native 4k tov E-shift en andere truukjes, dus moeten we dit toch even van wat naderbij bekijken.
Een heel erg goede test, los van echte scherptepatronen, is het aansluiten van mijn PC met 4K output.
Wanneer je tekst of zelfs je bureaublad in 4K resolutie gaat projecteren moet je over een paar heel erg goede ogen beschikken om nog netjes de tekst te kunnen lezen ;-) perfect dus om even na te gaan of deze 4K VW520 over goede papieren beschikt.
Eerlijk is eerlijk op dit soort van testjes zie echt wel de meerwaarde van native 4K tov de E-schift, bij de JVC  begonnen de lettertjes toch wel wat rare verschijnselen te tonen terwijl de VW520 een zeer trakke tekst laat zien.
We weten dat de optische kwaliteiten van de door Sony gebruikte lenzen echt wel ok te noemen zijn, dat in combinatie met de 4K resolutie is toch wel merkbaar.

Maar goed we spenderen onze schaarse tijd natuurlijk niet met het zitten staren naar testpatronen en Windows bureau bladen, neen wij zijn echte mannen en die kijken echte films ;-)
De oude vertrouwde Oblivion maar weer een keertje bovengehaald en het valt mij toch op dat de VW520 een heel erg rustig filmisch plaatje neerzet. Aangezien ik de JVCX5000 niet meer heb staan op dit moment is een één op één vergelijk niet echt eerlijk maar mijn geheugen zegt mij toch dat deze Sony wat minder "nerveus" is dan zijn concurrent.
Ongetwijfeld heeft dit in eerste instantie met het native 4K paneel te maken, ook de wat lagere lichtopbrengst zal er in onze batcave wel mee te maken hebben dat het allemaal wat zachter oogt.
Ik moet de contrast metingen nog doen maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de JVC  er zeker niet ver naast zal zitten .
Verder kunnen we alleen maar beamen wat we ook over de VW500 schreven, een waanzinnig mooi plaatje, zeer veel diepte, met mooie doortekening in de donkere partijen.
Daar waar de 4K E-schift heel erg snel de nodige artefacts introduceerd is dit met de reality creation van Sony toch minder het geval. Het is hiermee mogelijk om een subtielere instelling te maken die niet teveel onnodige ballast met zich meebrengt en dus voor je HD materiaal een mooie toevoeging kan zijn.

Dan tijd voor een toch wel belangrijke upgrade nl. HDR ondersteuning op deze VW520.
Omdat er tot op heden nog geen weergevers beschikbaar zijn die de nodige metadata meesturen nodig om het hele HDR process te activeren heeft deze Sony de mogelijkheid om zowel manueel als automatisch deze functie te activeren.
Los van het HDR verhaal is er ook nu in de presets van de verschillende Color Spaces een seting toegevoegd met een zgn simulated 2020 color space.
De metingen van de kleurendriehoek tonen inderdaad aan dat deze Color space een stuk groter kleurenbereik heeft dan de tot nu toe gebruikte REC 709 HD kleurenruimte.
We zijn nog lang niet in de buurt van de door de Bioscoop gebruikte DCI norm maar dat is ook niet echt voorzien in de UHD standaard dus weinig reden om ons daarover zorgen te maken.
Sony stuurde ons een 4K player mee met daarop wat content die zowel in de "normale" SDR standaard is gedraaid en ook dezelfde content maar dan in HDR.
Het gaat hier oa over een scene uit de laatste Spider man, een scene uit Annie en nog wat ander materiaal.
(Nog even een kleine opmerking, zolang je geen native 4K signaal uitstuurd is de HDR functie niet zichtbaar in het menu.)
Als we de HDR functie aanzetten zonder enige vorm van HDR conten weergave zien we inderdaad dat er plots één en ander gaat gebeuren, voor alle duidelijkheid het is niet de bedoeling om bvb standaard materiaal te gaan "upgraden" door middel van de HDR functie aan te zetten, dit is dus niet mogelijk om duidelijk redenen.
Om een eerlijke vergelijking te maken zet ik de boel eerst "normaal" en bekijk ik de standaard versie van de Siderman clip, daarbij zo goed mogelijk lettend op de dingen die in HDR voor een wezenlijk verschil moeten zorgen.
Dingen als Higlights in combinatie met donkere partijen, felle kleuren enz enz.

En dan nu dus HDR aan, de 2020 color space is gekozen en ook de juiste Gamma instellingen zijn geladen, lets fire it up.
Het is heel erg snel duidelijk dat we hier met een norm te maken hebben die in de toekomst een zeer grote impact kan hebben op hoe we film gaan te zien krijgen.
Het is jammer dat je niet een side bij side vergelijking in een split screen kan maken (ja ik weet het dat kan niet het is een louter hypothetische opmerking ;-), je zou eigenlijk twee projectoren naast elkaar moeten zetten die beiden dezelfde clip draaien waarvan één in HDR en de andere in SDR, (ik tracht dit op ons event eventueel te regelen dat dit kan)
Kleuren spatten het scherm af, de dynamiek die al zeer goed te noemen was is nu nog een stuk groter geworden, het went zo snel dat je denkt van ok was dit vroeger dan ook niet zo?
Neen dus, even terug omgeschalkeld naar de SDR versie en dan heb je een klein beetje het gevoel naar een projector te kijken die een stuk goedkoper is vanwege veel minder contrast ;-)
Dat we niet hetzelfde inktzwart gaan halen met een projector als op bvb een oled is uiteraard een feit en eigen aan projectie, verder mogen we ook niet vergeten dat dit " nog maar" een eerste stap is naar wat HDR echt kan betekenen en er nog een hele weg af te leeg is.
Wat ik zag tot nu toe is echter iets wat heel erg snel gaat wennen en waarmee weer een heel nieuw tidperk van front projectie is aangebroken.
Op naar de Ultra HD spelers en de bijbehorende 4K content, i can't wait to see it ☺

Harry HT

Hi,
Bedankt voor de review, lijkt me een mooie videoprojector. Door wat je schrijft over 4K en HDR ben toch wel benieuwd naar de 520.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

papaleo

Ja,van mij ook bedankt voor je review.
Ik zou graag as Zaterdag langs willen komen...,maar zo als je al aangaf en als je het voorelkaar kan krijgen om dan een VW500 1:1 naast een VW520 in dezelfde ruimte kan zetten zou dit grandioos zijn...,ze zullen best van elkaars licht last hebben,maar ik denk dat je dan pas goed het verschil kan zien en dat ik dan kan beoordelen of dat HDR op dit moment de moeite waard is om te upgraden.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

MechanicalAnimal

Quote from: papaleo on October 26, 2015, 07:07:19en ....dat ik dan kan beoordelen of dat HDR op dit moment de moeite waard is om te upgraden.


wheheheheh...... :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Kjelt

Maar als ik het goed lees werkt HDR alleen met nieuwe 4k content die er nog niet of nauwelijks is?

papaleo

Quote from: MechanicalAnimal on October 26, 2015, 10:15:56

wheheheheh...... :D

Ik weet wat mijn Sony 75x9405c voor impact op mij gaf met HDR,dus wil ik wel eens zien of ik dat bij de VW520 ook hebt,en dan in vergelijk naast elkaar met een op de zelfde manier en door een en dezelfde persoon gekalibreerde VW500 zou helemaal top zijn natuurlijk... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Quote from: Kjelt on October 26, 2015, 11:41:22
Maar als ik het goed lees werkt HDR alleen met nieuwe 4k content die er nog niet of nauwelijks is?
Ik weet niet of je goed begrijp...
Maar dat kan ik mij niet voorstellen,het lijkt mij dat deze hetzelfde werk als de TV's van Sony
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

#14
Quote from: Kjelt on October 26, 2015, 11:41:22
Maar als ik het goed lees werkt HDR alleen met nieuwe 4k content die er nog niet of nauwelijks is?

Wat bedoel je precies Kjelt, HDR werkt alleen met HDR content dat lijkt me redelijk duidelijk toch? en die HDR content is in 4K.
Waarmee zou je dan wel willen dat het ook werkt??

Kjelt

Ik bedoel dus dat het wachten is op de 4k HDR content die vanaf volgend jaar mondjesmaat moet gaan komen.
Het is niet zoals met Atmos die iedere fatsoenlijke oude sound track kan upmixen.

Je hebt dus echt 4k HDR content nodig en die is er nauwelijks, toch?
Om daar nu al voor over te stappen is natuurlijk een persoonlijke keuze maar als dat het enige grote verschil is tussen een 500 en een 520 en je al een 500 hebt, tja.

home@the movies

#16
Quote from: Kjelt on October 26, 2015, 15:09:54
Ik bedoel dus dat het wachten is op de 4k HDR content die vanaf volgend jaar mondjesmaat moet gaan komen.
Het is niet zoals met Atmos die iedere fatsoenlijke oude sound track kan upmixen.

Je hebt dus echt 4k HDR content nodig en die is er nauwelijks, toch?
Om daar nu al voor over te stappen is natuurlijk een persoonlijke keuze maar als dat het enige grote verschil is tussen een 500 en een 520 en je al een 500 hebt, tja.

je hebt inderdaad HDR content nodig maar dat leek me toch al van in het begin duidelijk niet?
je opmerking om al dan niet over te stappen van een 500 naar een 520 kan ik in deze context uiteraard begrijpen.
Het zal meer voor mensen zijn die nu willen instappen en dan is het mooi meegenomen.


donaldk

QuoteWe zijn nog lang niet in de buurt van de door de Bioscoop gebruikte DCI norm maar dat is ook niet echt voorzien in de UHD standaard dus weinig reden om ons daarover zorgen te maken.

P3 in de BT 2020 container is juist een fall back optie, dus die is wel voorzien in de standaard en juist als een lagere optie. Ik ken alleen de Christie demomachines als weergevers die full BT 2020 kleurruimte kunnen weergeven. QD en TCL toonden op IFA een prototype van een LCD display dat 90% daarvan kon weergeven.

P3 zonder filter was juist een van de redenen dat men enthousiast is over de VW 5000 en VPL-GTZ 270.

donaldk

Oh Ja, de eerste UHD blu-ray speler is komende maand beschikbaar, Panasonic zou naar verluid 500 eenheden per dag gaan verschepen over een kleine maand, enkel in Japan, voor het Yen equivalent van ongeveer 3,5K€. Ja, goedkoop is het allemaal niet. De nieuwe flat en curved panels hebben allemaal een ingebouwde speler, dus usb drive erin en je kunt hdr materiaal met metadata afspelen, de JVC en Sony hebben dat niet toch Werner?

riwi

Bedankt Werner.

De vergelijking van de lamp wattages van de vw500 vs 520 klopt niet helemaal. Ik had het laatst opgezocht :

lamp vergelijk :

hw55 : LMP-H202 200Watt 1700 Lumen
hw65 : LMP-H210 215Watt 1800 Lumen

vw300 : LMP-H230  230Watt 1500 Lumen
vw320 : LMP-H220  225Watt 1500 Lumen

vw500 : LMP-H260 265Watt 1700 Lumen
vw520 : LMP-H280 280Watt 1800 Lumen

De typenummers lijken sterk op de vermogens getallen.

home@the movies

Quote from: riwi on October 27, 2015, 20:44:48
Bedankt Werner.

De vergelijking van de lamp wattages van de vw500 vs 520 klopt niet helemaal. Ik had het laatst opgezocht :

lamp vergelijk :

hw55 : LMP-H202 200Watt 1700 Lumen
hw65 : LMP-H210 215Watt 1800 Lumen

vw300 : LMP-H230  230Watt 1500 Lumen
vw320 : LMP-H220  225Watt 1500 Lumen

vw500 : LMP-H260 265Watt 1700 Lumen
vw520 : LMP-H280 280Watt 1800 Lumen

De typenummers lijken sterk op de vermogens getallen.


Bij deze aangepast ;-)



home@the movies

#21
Trouwens net drie 4 uur doorgebracht met de JVC7000 te meten en te bekijken en heel erg lang één op één testen gedaan tussen de HW520 en de X7000.
JVC heeft duidelijk meer dan één tandje bijgestoken zoveel is zeker, heel erg mooi en zeer lastig om te vergelijken you have to see it to believe it.
Het is een heel erge close call, native 4K of niet op Hd materiaal hmmmmm, ik gooi het in de groep maar wacht nog even tot de review online staat guys. Dit was een voorsmaakje. snel even twee foto's eentje van de pvc en eentje van de Sony, geen reality creation of E-schift gewoon naakt uit de lens

simsatit

Fantastisch dat JVC zoveel uit de 1080p weet te halen!
Met zo weinig 4K content eigenlijk ook gewoon een rationele keus, bestaande techniek perfectioneren.
2 hele mooie projectoren, de VW520 en de X7000.
Vind het alleen wel jammer dat in de EU de JVC kiest voor typenummers met 3 nullen, wordt een beetje schreeuwerig, zoals Mitshibishi bv ook allemaal duizend nummers, daar is het op projector gebied niet goed mee afgelopen, hopelijk blijft JVC around, houd Sony en Epson tenminste een beetje 'scherp' (4K)..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kjelt

#23
Quote from: simsatit on October 27, 2015, 23:41:32
Fantastisch dat JVC zoveel uit de 1080p weet te halen!
??? het is een 1080p projector dus gewoon 1:1 weergave dat is toch geen wonder, snap je opmerking niet ?

Het was vroeger al zo met de 720p naar 1080p transitie dat sommige native 720p projectoren er soms beter uit zagen dan de native 1080p projectoren want die moesten intelligent gaan scalen.
De Sony met zijn 4k paneel moet dus niet simpelweg van 1 pixel 4 pixels maken want dan ziet het er niet uit, het zal per plaatje keuzes moeten maken en interpolaties moeten maken, dat kost nogal wat processorpower om dat er goed uit te laten zien.

Ik vind het tweede plaatje (als je al mag vergelijken want dit mag eigenlijk niet op basis van foto's) mooier omdat in het tweede portaal links in het midden veel meer detail zichtbaar is, bij de eerste slipt dit zwart dicht, kan kwestie van calibratie zijn.

home@the movies

Ik vind het tweede plaatje (als je al mag vergelijken want dit mag eigenlijk niet op basis van foto's) mooier omdat in het tweede portaal links in het midden veel meer detail zichtbaar is, bij de eerste slipt dit zwart dicht, kan kwestie van calibratie zijn.
« Last Edit: Today at 12:04:02 by Kjelt »

Foto met de i phone genomen ;-) trouwend de 2de is de JVC  ;D ;D