Microsoft dwingt Windows 7 en 8-pc's nu te upgraden naar Windows 10

Started by Erik, October 16, 2015, 00:17:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Witalik

Ben er toch geen fan van. Ik zal wel te snel roepen natuurlijk. Maar ik hou niet zo van die recente locaties en die tegels bij het start menu. Ik vind het allemaal dingen die ik niet nodig heb, en geeft allemaal dingen op het scherm die ik niet wil.

Ook leuk al 10 keer blauw scherm gekregen met de melding dat er een fout was en dat windows het op gaat lossen en dan automatisch opnieuw start. Dat resulteert dus in een harde reset omdat ik 10 minuten kan wachten en nog datzelfde scherm zie.

Plus punt misschien is dat het zelf wat cleaner eruit ziet. maarja die andere ellende die je erbij krijgt. Wat een onzin.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

dennism

Quote from: Witalik on May 10, 2016, 01:49:04
Ben er toch geen fan van. Ik zal wel te snel roepen natuurlijk. Maar ik hou niet zo van die recente locaties en die tegels bij het start menu. Ik vind het allemaal dingen die ik niet nodig heb, en geeft allemaal dingen op het scherm die ik niet wil.

Ook leuk al 10 keer blauw scherm gekregen met de melding dat er een fout was en dat windows het op gaat lossen en dan automatisch opnieuw start. Dat resulteert dus in een harde reset omdat ik 10 minuten kan wachten en nog datzelfde scherm zie.

Plus punt misschien is dat het zelf wat cleaner eruit ziet. maarja die andere ellende die je erbij krijgt. Wat een onzin.

Dat zijn beide zaken die je volgens mij compleet kan uitzetten, de tegels doorze te unpinnen en daarna de taskbar te verkleinen, en die recent locations volgens mij in personalisation.

Kingpin

Via de microsoft website kun je voor je pc een Windows10 iso downloaden.
Stel dat ik deze nu download, is het dan mogelijk dat ik deze 'gratis' kan installeren met mijn Windows7 key na de vervaldatum?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RobertVanWoerden

Quote from: Witalik on May 10, 2016, 01:49:04
Ben er toch geen fan van. Ik zal wel te snel roepen natuurlijk. Maar ik hou niet zo van die recente locaties en die tegels bij het start menu. Ik vind het allemaal dingen die ik niet nodig heb, en geeft allemaal dingen op het scherm die ik niet wil.

Ook leuk al 10 keer blauw scherm gekregen met de melding dat er een fout was en dat windows het op gaat lossen en dan automatisch opnieuw start. Dat resulteert dus in een harde reset omdat ik 10 minuten kan wachten en nog datzelfde scherm zie.

Plus punt misschien is dat het zelf wat cleaner eruit ziet. maarja die andere ellende die je erbij krijgt. Wat een onzin.
rechtermuis klik boven start en je hebt een lijst met menu keuzes ipv de tegels.

dennism

Quote from: Kingpin on May 15, 2016, 14:39:16
Via de microsoft website kun je voor je pc een Windows10 iso downloaden.
Stel dat ik deze nu download, is het dan mogelijk dat ik deze 'gratis' kan installeren met mijn Windows7 key na de vervaldatum?

Durf ik zo niet te zeggen, nu installeren en terugdraaien na de upgrade is wel een zekerheid.

Witalik

Quote from: RobertVanWoerden on May 15, 2016, 15:05:27
rechtermuis klik boven start en je hebt een lijst met menu keuzes ipv de tegels.

ik heb er al een paar weg gedaan, maar buiten dit. Ik heb nu al 10+ vast lopers gehad met het scherm dat windows we leven opnieuw gaat opstarten en dan kan ik gewoon 10 minuten of meer wachten maar er gebeurt niks. Het is op mijn systeem echt niet stabiel.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Raphie

Quote from: Witalik on May 15, 2016, 23:41:47
ik heb er al een paar weg gedaan, maar buiten dit. Ik heb nu al 10+ vast lopers gehad met het scherm dat windows we leven opnieuw gaat opstarten en dan kan ik gewoon 10 minuten of meer wachten maar er gebeurt niks. Het is op mijn systeem echt niet stabiel.
je bedoelt je systeem is niet stabiel? Of gewoon traag? Neem aan dat je wel gewoon een core I systeem hebt met min 8gb en SSD?
Let wel, je loopt een jaar aan updates achter, dus is die wel even bezig om je install current te maken.
JBL PRX Power!

skoebiedoe

Dat is soms de merde met win10 , als die updates installeert en je hebt dan tijdens de opstart gewoon een zwart scherm....laat hem effe doen ( en ja soms kan het lang duren ) en dan zou die door moeten starten.

Af en toe krijg ik wel het scherm dat hem met updates bezig is maar gewoonlijk blijft dat zwart.

Raphie

Precies, je PC gewoon ff lekker 5min laten pruttelen en niet proberen onderstussen allerlei andere dingen te doen, na de laatste reboot gewoon weer windows update checken, tot dat hij aangeeft dat je alle update gedaan hebt. Hij vindt tot soms wel 5x nog weer nieuwe updates, omdat sommige pas geinstalleerd kunnen worden wanneer andere updates eerst gedaan zijn.
JBL PRX Power!

Witalik

Nee ik bedoel als ik op het scherm kom waar windows een fout detecteerd en dat ie bezig is met de fout te herstellen. Maar dat er dan gewoon niks gebeurt. Dus dat ik hem alsnog zelf met de knop uit moet doen.

Updates laat ik gewoon ze gang gaan. Maar het is gewoon niet stabiel. Het is gewoon een simpele pc wat ik als HTPC gebruik. Specs staan ergens in me topic. Maar kom, als dit al op een telefoon moet kunnen draaien, moet het op mijn systeem toch geen probleem zijn ? Windows 7 draaide gewoon uber stabiel zeg maar.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Erik

ook maat eens update gedraaid. ging eigenlijk heel makkelijk en snel. zag ook niet veel verschil met win7 minder dan verwacht in ieder geval.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kingpin

Misschien raar vraagje, klopt het dat het mogelijk is dat Microsoft jouw ingetypte gegevens kan opslaan (in de cloud) ?
Zo ja, wat als je als bedrijf nu met zeer gevoelige informatie bezig bent die alleen intern mag blijven ?

http://www.consumentenbond.nl/laptop/windows-10-privacy

QuoteZaken die in Windows 10 standaard 'aan' staan:

- Alle getypte en ingesproken tekst wordt doorgestuurd naar Microsoft, zodat de persoonlijke assistent Microsoft Cortana jou 'beter leert kennen'. Ook de inhoud van je adresboek wordt geĆ¼pload naar deze internetdienst. Cortana zit op dit moment nog niet in de Nederlandstalige editie maar wordt naar verwachting later wel toegevoegd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: Kingpin on June  2, 2016, 16:27:24
Misschien raar vraagje, klopt het dat het mogelijk is dat Microsoft jouw ingetypte gegevens kan opslaan (in de cloud) ?
Zo ja, wat als je als bedrijf nu met zeer gevoelige informatie bezig bent die alleen intern mag blijven ?
Dat is zeker in bepaalde mate mogelijk. Als je kijkt naar je poorten dan staan er een stuk of 10 open naar MS HQ, vaak voor diagnose etc. Je zult in de kleine lettertjes willen lezen wat MS allemaal met die data doet.

dennism

Quote from: Kingpin on June  2, 2016, 16:27:24
Misschien raar vraagje, klopt het dat het mogelijk is dat Microsoft jouw ingetypte gegevens kan opslaan (in de cloud) ?
Zo ja, wat als je als bedrijf nu met zeer gevoelige informatie bezig bent die alleen intern mag blijven ?

http://www.consumentenbond.nl/laptop/windows-10-privacy


Kun je gewoon uitzetten in de privacy settings, tabs General en Speech , inking and Typing (op een consumenten installatie), bedrijven zullen dit gewoon via GPO regelen indien ze W10 Pro gebruiken, en in Windows 10 Enterprise is dit mogelijk niet eens aanwezig daar in die versie een aantal van dit soort zaken standaard al niet meer aanwezig is.

Verder vertrouw op IT gebied zo min mogelijk wat de consumentenbond allemaal neerplempt, ik lees de maandelijkse gids graag, maar bij IT zaken gaan ze regelmatig zo gruwelijk de mist in dat ze niet meer serieus te nemen zijn op dat vlak.

Erik

Ik heb toch wel 1 nadeel ontdekt op win10. Ik speel mijn films altijd op tv in voorkamer af via pc in andere kamer met VLC als afspeler. Ik duplicate dan het beeld. Ik krijg het op Win10 niet voor elkaar een exacte kopie te zien te krijgen. Hij wil steeds de statusbalk van Win10 tonen op tv die ik op de PC op full screen niet zie  :blink:

Windows eigen speler kan het wel afspelen zonder statusbalk maar ondersteund niet alles (codecs) binnen MKV formaat met als gevolg bv geen geluid bij sommige films.
Geven ze ook toe en raden aan een 3rd party afspeler te kopen. DIVX doet het wel goed alleen die kost geld en VLC kon ik lekker op de bank via een app bedienen en dat doet DIVX niet.

Beetje domper de rest werkt nog wel tot nu toe.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

modde239

Quote from: Erik on June  2, 2016, 23:28:16
Ik heb toch wel 1 nadeel ontdekt op win10. Ik speel mijn films altijd op tv in voorkamer af via pc in andere kamer met VLC als afspeler. Ik spiegel dan beeld en ik krijg het op Win10 niet voor elkaar een kopie te zien te krijgen. Hij wil steeds de statusbalk tonen op tv die ik op pc fullscreen niet zie.
Windows eigen speler kan het wel maar ondersteund niet alles binnen mkv met als gevolg geen geluid bij sommige films.
Geven ze ook toe en raden aan een 3rd party afspeler te kopen DIVX doet het wel goed alleen die kost geld en VLC kon ik via een app bedienen vanaf de bank en dat doet dat niet.

Beetje domper de rest werkt nog wel tot nu toe.

Wat onhandig waarom niet via Plex met de Google Chromecast naar je tv streamen werkt perfect......

Erik

Heb ik in begin wel gedaan maar volgens mij ben ik gestopt ermee vanwege haperingen zou het wel weer eens kunnen proberen. Staat me bij dat plex ook aan transcoding deed wat weer tot kwaliteitsverlies leidde. Kabel werkt altijd goed en beste kwaliteit.
Kan idd wel eens kijken of het nu beter gaat. Verder geen nadelen aan? Kosten? abo?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Lijkt erop dat MS toch wel iets stiekems flikte.
Een verzoek tot upgraden venster afsluiten door op het kruisje te klikken betekende niet afsluiten zoals altijd gebruikelijk is maar installeer windows 10  ::)


--------------------------------------------
bron: tweakers

Microsoft voegt een extra pop-up toe aan zijn Windows10-upgradebeleid. Het bedrijf doet dit na kritiek dat gebruikers die op het sluitkruisje klikten alsnog het upgradetraject ingaan. Onder andere in China is kritiek op het upgradebeleid, waarmee Microsoft zijn positie zou misbruiken.

Begin dit jaar begon Microsoft met het voorschotelen van nieuwe pop-ups aan gebruikers van Windows 7 en 8 die niet over zijn op Windows 10, met de melding dat het om een 'aanbevolen upgrade' gaat. Sindsdien heeft het bedrijf die pop-up enkele keren aangepast 'op basis van feedback van gebruikers'. Zo was het voorheen onduidelijk uit de bewoordingen hoe gebruikers de upgrade konden afwijzen: ze konden alleen kiezen tussen 'upgrade now' en 'start download, upgrade later'.

Met een nieuwe tekst met een annuleeroptie geeft Microsoft iets duidelijker aan dat de upgrade niet verplicht is, maar het bedrijf introduceerde tegelijk stilletjes een methode die tot nog meer kritiek leidde. Wie op het sluitkruisje klikte, ging hiermee toch akkoord met de upgrade, zonder zich dit te realiseren, constateerde onder andere Microsoft-watcher Paul Thurrott.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

modde239

Quote from: Erik on June  2, 2016, 23:35:21
Heb ik in begin wel gedaan maar volgens mij ben ik gestopt ermee vanwege haperingen zou het wel weer eens kunnen proberen. Staat me bij dat plex ook aan transcoding deed wat weer tot kwaliteitsverlies leidde. Kabel werkt altijd goed en beste kwaliteit.
Kan idd wel eens kijken of het nu beter gaat. Verder geen nadelen aan? Kosten? abo?

Nope geen kosten gratis en voor niets.....alleen de kosten van een Chromecast.....en voor wat betreft het beeld is top...ik gebruik wel een 5 GHZ netwerk.....

dennism

Quote from: Erik on June  2, 2016, 23:37:16
Lijkt erop dat MS toch wel iets stiekems flikte.
Een verzoek tot upgraden venster afsluiten door op het kruisje te klikken betekende niet afsluiten zoals altijd gebruikelijk is maar installeer windows 10  ::)


--------------------------------------------
bron: tweakers

Microsoft voegt een extra pop-up toe aan zijn Windows10-upgradebeleid. Het bedrijf doet dit na kritiek dat gebruikers die op het sluitkruisje klikten alsnog het upgradetraject ingaan. Onder andere in China is kritiek op het upgradebeleid, waarmee Microsoft zijn positie zou misbruiken.

Begin dit jaar begon Microsoft met het voorschotelen van nieuwe pop-ups aan gebruikers van Windows 7 en 8 die niet over zijn op Windows 10, met de melding dat het om een 'aanbevolen upgrade' gaat. Sindsdien heeft het bedrijf die pop-up enkele keren aangepast 'op basis van feedback van gebruikers'. Zo was het voorheen onduidelijk uit de bewoordingen hoe gebruikers de upgrade konden afwijzen: ze konden alleen kiezen tussen 'upgrade now' en 'start download, upgrade later'.

Met een nieuwe tekst met een annuleeroptie geeft Microsoft iets duidelijker aan dat de upgrade niet verplicht is, maar het bedrijf introduceerde tegelijk stilletjes een methode die tot nog meer kritiek leidde. Wie op het sluitkruisje klikte, ging hiermee toch akkoord met de upgrade, zonder zich dit te realiseren, constateerde onder andere Microsoft-watcher Paul Thurrott.

Ik kan me vergissen, maar is dit niet altijd zo geweest met vensters die met Windows update te maken hebben. Dat als je niets doet, maar het scherm wegklikt via het kruisje dat ie de op de achtergrond de default keuze gaat uitvoeren.

Quote from: Erik on June  2, 2016, 23:28:16
Ik heb toch wel 1 nadeel ontdekt op win10. Ik speel mijn films altijd op tv in voorkamer af via pc in andere kamer met VLC als afspeler. Ik duplicate dan het beeld. Ik krijg het op Win10 niet voor elkaar een exacte kopie te zien te krijgen. Hij wil steeds de statusbalk van Win10 tonen op tv die ik op de PC op full screen niet zie  :blink:

Windows eigen speler kan het wel afspelen zonder statusbalk maar ondersteund niet alles (codecs) binnen MKV formaat met als gevolg bv geen geluid bij sommige films.
Geven ze ook toe en raden aan een 3rd party afspeler te kopen. DIVX doet het wel goed alleen die kost geld en VLC kon ik lekker op de bank via een app bedienen en dat doet DIVX niet.

Beetje domper de rest werkt nog wel tot nu toe.

Heb je wel de juiste codec packs geinstalleerd staan? Ik heb met de ingebouwde spelers geen enkele file die ik niet kan afspelen met K-lite codec pack geinstalleerd.

s.t.

In verkeerd onderwerp geantwoord. Deze discussie is niet voor mij relevant

Erik

K lite codec pack ja op zoiets hoopte ik al zal het eens proberen ook omdat geen apparaat mijjn chtomecast kan vinden. Oud probleem wat waarschijnlijk aan router gelieerd is was 1e x instaleren ook al enorm probleem.

Nee windows had de sluit techniek niet altijd zo ingericht. Maar waarschijnlijk gingen er niet mensen upgraden en pasten ze hun techniek aan. Wetende dat ze ermee weg zouden komen. De volgende stap zou zijn geweest installeren ook als je nee zei :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

Quote from: Erik on June  3, 2016, 08:02:33
K lite codec pack ja op zoiets hoopte ik al zal het eens proberen ook omdat geen apparaat mijjn chtomecast kan vinden. Oud probleem wat waarschijnlijk aan router gelieerd is was 1e x instaleren ook al enorm probleem.

Nee windows had de sluit techniek niet altijd zo ingericht. Maar waarschijnlijk gingen er niet mensen upgraden en pasten ze hun techniek aan. Wetende dat ze ermee weg zouden komen. De volgende stap zou zijn geweest installeren ook als je nee zei :D
ook dat is weer onzin
Bij MS zijn checkboxen altijd dat de status niet veranderd wanneer je op X klikt
Ze geven aan we gaan windows upgraden! Niet WIL je windows upgraden
Wil je dat niet, klik dan hier.
Wanneer je NIET leest en DOM wegdrukt dan ben je gewoon een enorme eikelbijter.
Kan je moelijk MS de schuld geven van je eigen domme fouten. :D

JBL PRX Power!

Starred


Roeland