Review: XTZ Cinema series update 4-1-2021 nu met Atmos en NAD T778 en foto's

Started by dchris, October 13, 2015, 15:52:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dchris

Update 4-1-2021
Beste forumleden


Na 5 jaar te hebben gedraaid met mijn Pioneer receiver LX-77 en XTZ Cinema series werd het tijd voor een upgrade.
Ik had namelijk in 2015 nét de boot gemist voor Dolby Atmos en dat knaagde toch altijd een beetje.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gegaan voor de NAD T778 met XTZ Cinema S2 atmosphere speakers voor hoogtekanalen.
De speakers werden zoals altijd snel en netjes geleverd vanuit Eindhoven door Intosurround.

Deze receiver is vanwege de lockdown en ook vele kinderziektes in de beginmaanden mondjesmaat geleverd in Nederland.
Mijn wensen voor een nieuwe receiver bestond uit 3 dingen:

- Een excellent meetsysteem (Dirac, Arc)
- Genoeg vermogen om mijn speakers aan te sturen
- Ook een goede stereo weergave daar ik graag naar muziek luister.

Zo had ik uiteindelijk een shortlist gemaakt van de Anthem MRX1120, Anthem AVR 20/30 en de NAD T777v3.
De Anthem viel af omdat ik 4 kanalen eindversterking nodig had om Dolby Atmos te draaien, en dat liep erg in de kosten.
De Anthem viel af omdat het vermogen voor de surround en Atmos kanalen wat te wensen overliet.

Toen kwam ik erachter dat er inmiddels een opvolger van de NAD T77V3 was, de NAD T778.
Daarbij was het mooi om te zien dat het frontpaneel  erg fraai was in mijn optiek en de versterking nu gebruikt maakt van Hypex Hybride Digitale versterkers.

Hoeveel (japanse) fabrikanten zijn er wel niet die pretenderen 150 of meer watt op 9 kanalen te leveren...?
(gemeten met 1 KHZ en een THD van 1% enz enz. Maar als je het écht test blijft er realistisch 40 watt over.

De NAD heeft 9x 85 échte watts gemeten over alle kanalen op 4 én 8 ohm van 20hz-20khz.
Als je dit naast de bekende merken Marantz, Denon, Onkyo zou legen dan kwam je uit op FTC 165 watt op 9 kanalen.

De aansluitingen zijn degelijk ingedeeld en snel te vinden.
Het front is op de volume knop en powerknop na helemaal clean, ik hou ervan!
Het scherm is een touchscreen waarmee je alle instellingen zonder afstandsbediening kan doorvoeren, prachtig! :angel:

De installatie ging vrij vlot, het inregelen duurt even, de afstandsbediening werkt goed alleen hoe NAD heeft bedacht dat de Enter knop niet bedoeld is om een opdracht te bevestigen is mij een raadsel! Heel raar, hier slaan ze de plank toch behoorlijk mis.

Het instellen met DIRAC is een tijdrovende klus, zeker als je veel meetpunten gaat invoeren (wat voor de beste resultaten zeer aan te raden is!)
Ook krijg je bij de aanschaf alleen de beschikking tot de Dirac LE versie welke meet van 20hz tot 500 hz.
In deze prijscategorie is de meerprijs voor de volledige versie van Dirac van ruim 80 euro niet onoverkomelijk maar wel een beetje zuur.

Toen was het tijd om, na ruim 3 uur instellen en meten, het eerste stukje te beluisteren.
Ik nam hiervoor de Dolby Amaze trailer in Dolby Atmos uiteraard.

Het gevoel wat mij bekroop was één van ongeloof........zijn dit mijn speakers? Is dit mijn kamer? Waar zijn mijn speakers eigenlijk?
Om te zeggen dat er een dag en nacht verschil was met mijn oude Pioneer is nog een te krappe vergelijking, superlatieven komen te kort.

Ineens had ik geen speakers meer, er is gewoon geluid in de ruimte, het komt overal vandaan maar waar precies.....dat is niet duidelijk aan te geven.
De dynamiek de details, alsof ik de eerste keer naar surround geluid zat te luisteren!

Mijn Pioneer was altijd qua geluid erg druk, krachtig maar niet geraffineerd. Goed, maar totaal anders dan de NAD.
Deze is stil, ik bedoel zet je oor tegen de speaker, volume vol open en je hoort niets, geen ruis helemaal niks.


Daar heb ik een stukje film opgezet, Mad Max Fury Road.
Kenners weten dat deze film een ZEER agressieve soundtrack heeft en voor Dolby Atmos en mooie showcase is om te laten horen wat het kan.

Het begin waarbij Max bij een klif staat en een hagedis eet zorgt voor kippenvel.
Hij hoort overal stemmen om zich heen, en deze bewegen super straks door de hele ruimte heen.

Hier moet ik de XTZ Cinema series een dikke pluim geven, zeker nu met de S2 Atmosphere speakers erbij.
Deze Atmos kanalen sluiten qua driver en sound signatuur volledig aan op de bestaande Cinema speakers en dat hoor je.
Door de gekantelde afstraling kunnen ze hun geluid goed focusses op de luisterplek. De driver is zeer snel en het geluid net als de M6 en S5 dynamisch, transparant zonder kleuring. Wat je erin stopt krijg je eruit.
Ze zijn makkelijk te installeren, niet te zwaar, en de flexibiliteit qua ophanging is super, op elke bedenkbare manier zijn deze te installeren. 

De crossover staat op 100hz voor alle Atmos kanalen zodat deze niet te zwaar worden belast.
Mijn twee subwoofers, SVS PC12-NSD en REL Q100E nemen alles daaronder voor hun rekening, voor de overige 7 kanalen is dit vanaf 80 HZ.


Geluid is altijd een persoonlijk iets, wat de één goed vind vind de ander niets enz.
Het klinkt nu al een zéér goede bioscoop, het geluid is niet in your face, niet schel, maar duidelijk, helder en super dynamisch.
Het is nét of ik nu een kleine Dolby Cinema bezit  :clapping:

De stemmen zijn nu altijd goed verstaanbaar en de geluidsbubbel, ik kan er kort over zijn, het is gewoon één geheel, geluid komt overal vandaan.
Een dynamiek van fluisterstil tot écht hard is nu de standaard. Je schrikt van sommige effecten nu zelfs, een vrachtwagen die langsrijdt of een helicopter die overvliegt maken nu allemaal indruk, het is beleven geworden.

Het enige wat ik nu zelf kan zeggen is dat ik zeer content ben met mijn setup nu, kan het beter ja, moet ik de ruimte aanpakken ja.
Maar voor nu zeg ik, ik heb wat ik wil, een zeer even geluidsbeeld welke dynamisch is, reserves genoeg heeft wanneer nodig en ook in stereo zeer fijn klinkt!

Hierover was ik zeer verrast, eerlijkheidshalve, achteraf gezien waren de XTZ M6 in stereo écht niet goed, die mening moet ik zeker herzien.
Maar nu met de NAD en Dirac klinkt het zeer fijn, evenwichtig, beetje licht in de bas inclusief Dirac, maar heel muzikaal en transparant. Alsof er een sluier van de muziek is afgehaald. Het midden ligt zeer prettig in het gehoor.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen meenemen in mijn zoektocht en keuzes.

Onderaan deze post heb ik wat nieuwe foto's geplaatst.


Review uit 2015 over de XTZ Cinema series,

Ik zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Dennis, en ben sinds enkele jaren lid van het HT Forum.
Ik post niet veel, maar kijk dagelijks naar alle onderwerpen welke mijn interesse hebben. Dit zijn met name Home Cinema, geluid en projectie.

Zoals de titel al aangeeft is dit een review van de XTZ Cinema Series speakers, mocht je vragen hebben over de speakers stel ze gerust ;D
Om aan te geven hoe ik hiertoe ben gekomen volgt even een kleine voorgeschiedenis over mijn audio verleden.
Interesseert je dat niet, scrol dan naar het stukje Review XTZ Cinema speakers:



Review XTZ Cinema speakers:

Allereerst wil ik kwijt dat ik een hobbyist ben, geen professional en pretendeer dit ook niet te zijn,
en mijn review is ook in deze trant geschreven. Ik ben een enthousiasteling welke houdt van deze hobby net als jullie en graag
MIJN mening wil delen over deze bijzondere speakers, ready? Komt ie:

Je kent het wel, dat gevoel het kán beter, maar HOE  :confused:?

Ik had bepaalde wensen, niet te grote speakers vanwege ruimte issues aan de voorkant van de ruimte,
maar ik wilde wel beter geluid dan mijn huidige set van vloerstaanders met grote center en boekenplank luidsprekers als surround. 

Qua geluid wilde ik meer een bioscoop gevoel, de Dynaudio set die ik had was erg mooi, voor muziek waanzinnig gedetailleerd!
Voor film miste ik een stuk attack en autoriteit die in menig goede bioscoop aanwezig is zoals een Dolby Cinema/IMAX, 
het geluid  bleef altijd netjes beleefd en wel mooi, maar nooit WOW!

Dit leidde mij op een dag bij een website waarop de XTZ Cinema series werden gerecenseerd.
Het uitzoeken van de ins en outs van deze speakers bleek een klus, want ze zijn niet overal verkrijgbaar en te beluisteren en
nog niet veel mensen hebben deze speakers dus ik liet het idee een beetje los.

De zoektocht naar nieuwe speakers duurde enkele maanden, en na het beluisteren van vele andere merken was ik toch nog steeds nieuwsgierig naar de XTZ's.
Ik had immers nog steeds niet gevonden wat ik zocht.
Het bleek dat de speakers in Nederland alleen worden verkocht door Intosurround, een afspraak met Marc was dan ook snel gemaakt,
tenminste, nadat ik eerst mijn hele audio verleden te hebben besproken, want ja je bent hobbyist of je bent het niet he :P.

De speakers:

Allereerst over de speakers zelf, de 3 LCR front speakers M6 lenen de ontwerp filosofie van de bekende merken M&K en KK,
meerdere tweeters en Midwoofer drivers in een compacte behuizing bijgestaan door een subwoofer voor het laag.

Echter zijn de tweeters, in dit geval 4,  in het midden geplaatst in plaats van de conventionele bovenkant.
Dit komt het afstralingsgedrag van het geluid ten goede, tenminste op papier.
De afwerking is mat zwart, alleen de faceplate is glimmend welke kan worden afgedekt met een magnetisch frontje.
Ook de logo's van de speaker zijn magnetisch en plaatsbaar op de speakers op allerlei manieren, of je laat ze eraf.
Tevens zijn de bijgeleverde handschoenen fijn om vingerafdrukken tegen te gaan op de mooie mat zwarte afwerking.

De front van de speakers hebben, als je ze aan de muur bevestigd, automatisch een paar graden toe-in wat de focus verbeterd
en de reflectie naar de muren tegengaat. Daarnaast is geen enkele zijde van de speaker recht welke interne reflecties voorkomt.

De surround speakers S5 zijn zogenaamde Dipole 3X speakers, gekenmerkt door een mid driver en 2 tweeters aan de front zijde.
Aan weerszijde is er nog driver geplaatst voor geluiden welke zijwaarts worden geprojecteerd.
De speakers kunnen in 3 opstellingen worden gebruikt. Als Dipole, dus puur zijwaarts links en rechts, alleen de front drivers als monopole, of alle 3 de kanten actief.
De speakers zijn in dezelfde matte finish afgewerkt met een glimmende faceplate.

De demo:

Afijn op een zaterdag ochtend naar Eindhoven gereden en na een lekker bakje koffie en thee kon de demo beginnen in de leuke demo ruimte met projectie.
De demo begon met scenes uit welbekende blockbusters zoals The Hobbit, The Dark Knight, Terminator Salvation, Spider-man 3 en vele andere passeerden de revue.
Ook muziek werd niet vergeten, John Mayer, Metallica en David Foster Hit man o.a.

Al met al heb ik 2 uur op mijn gemak kunnen luisteren naar de speakers met al het materiaal wat ik zelf wilde horen,
het enige wat ik dacht toen het afgelopen was, daar is de WOW :eh: die ik zocht deze speakers MOET ik hebben!

Zo gezegd zo gedaan, en heb dan ook de speakers meteen mee naar huis genomen en Marc bedankt voor de plezierige ochtend,
uitstekende informatie voorziening, al mijn vragen werden beantwoord, topservice!

Luisteren:


De review is nu veranderd daar ik nu gebruik maak van NAD versterking met Dolby Atmos


Mvg,

Dchris

David Gilles

Mooie review!
Spijtig dat je niets vertelt over de bijhorende sub: de XTZ 1x12 en 3x12 sub.
De 3x12 vind ik de best presterende sub in zijn prijsklasse met maar liefst 1500w aan vermogen en een hele hoge graad aan precisie en snelheid.
Deze sub past natuurlijk niet in ieders interieur want het is een beest van een sub.
De M6 presteert gelijkaardig aan de M&K S150II maar met een iets warmere sound en betere prestaties op muzikaal vlak, de M&K iets klinischer.
De XTZ Cinema series heeft nu nog een broertje bij, de S2 Atmosphere en zoals de naam al doet vermoeden speciaal ontwikkeld als hoogte speaker voor Atmos-, Auro- of DTS-X doeleinden. Deze kan zowel aan het plafond of aan de muur gehangen worden en passen ook perfect boven op de M6.
Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop en met zo'n prijs moet deze set zeker niet onderdoen voor vele duurdere cinema systemen!
Binnenkort ga ik ook dedicated en komen er zeker nog XTZ speakers bij.
Als je de kans krijgt deze set ooit te beluisteren...mis dat dan zeker niet!

Enkele reviews:

http://www.hometheatershack.com/forums/speaker-subwoofer-reviews/132986-xtz-sound-cinema-series-review.html

http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/xtz-subwoofer-review

Owners forum : https://www.avforums.com/threads/xtz-cinema-series.1897861/
Dark Room: JVC RS440, Beamax 16:9 106" Electric screen gain 1.0, ShieldTV Pro, Monster-Supra Cable-JIB,
7.3.4 L-C-R XTZ Cinema M6, Surround L-R-LB-RB XTZ Cinema S5 Tripole, Atmos F-B XTZ S2, XTZ Cinema 3x12 sub, Arcam AVR 850, Arcam P429, DIY 18" Dayton Audio Ultimax, Dayton Audio SA1000
TV Room: Panasonic 65" FZ800 Oled TV, ShieldTV Pro, PS4 Pro
Server:Unraid Pro 6.9.2 96TB 26xHDD

N1v3K

Mooie, uitgebreide review!
Je hebt er behoorlijk wat tijd in gestoken  :worship:

Ik heb ze zelf ook ooit beluisterd bij Marc en deel je mening over de openheid en het detail.
Met onderstaande uitspraak van je ben ik het echter totaal niet eens.

Quote from: dchris on October 13, 2015, 15:52:40

De speakers zijn ook zeer overtuigend met muziek ,wat mij erg verraste, aangezien ik ze puur kocht voor Home Cinema. 
Het verhaal voor films kan ik zo kopiëren voor muziek weergave.

Voor muziek zijn ze echt niet geschikt. Daar zijn ze niet voor ontworpen en dat hoor je ook. Voornamelijk met vocalen valt dat op. Klinkt dan veel te.. Té aanwezig. Uit balans.

Ik heb ze daarom ook niet aangeschaft destijds. Wel heb ik een tijdje met de XTZ Cinema Sub 1x12 gespeeld en ook daarvoor gold dat het prima filmsub is.. Maar voor muziek niet snel genoeg.

Zoek je iets voor film alleen, dan doe je met de Cinema serie een goede aanschaf. Veel waar voor je geld :)

dchris

Quote from: N1v3K on October 14, 2015, 21:25:00

Met onderstaande uitspraak van je ben ik het echter totaal niet eens.

Voor muziek zijn ze echt niet geschikt. Daar zijn ze niet voor ontworpen en dat hoor je ook. Voornamelijk met vocalen valt dat op. Klinkt dan veel te.. Té aanwezig. Uit balans.

Ik snap je mening en kan daar ook best inkomen.
Ik hou wel van een aanwezige vocale aanwezigheid, maar het kan soms erg in your face zijn.
De Dynaudio's waarin daarin wel een stuk beter, alleen nog steeds zacht/netjes.

Over de Subwoofers heb ik niks geschreven omdat ik die niet heb gekocht, draai zelf met een SVS en een REL en voel nog niet echt de nood om die te gaan upgraden.
Mijn SVS loopt verder door dan de cinema 1x12, de REL gebruik ik in SLAM modus, dus de diepte van de SVS met de SLAM modus van de REL.

Die cinema 3x12 is natuurlijk een monster, knappe jongen die hem kwijt kan  :o ;D

Heb wel een Anti-Mode besteld, en dat gaat al voor de nodige verbeteringen zorgen heb ik vernomen.
Mvg,

Dchris

skank1

Zou deze cinema serie een upgrade zijn komende van:
- 2x focal 826v fronts
- 1x focal 800cc center
- 2 x focal 806v surrounds?

Dit in combinatie met svs PC12SND-DSP en marantz sr 6007?

Enkel de speakers dus voorlopig

Dit allemaal ook in een ruimte van 3x5m
Dient puur voor film
Ik ga ze binnenkort horen maar wil toch ff jullie mening
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dchris

Beste Stijn,

Geluid is ALTIJD een subjectief onderwerp, wat de één fantastisch vind doet een ander niks en vice versa.
Dat gezegd hebbende, de geluid signatuur van de XTZ is clean en neutraal.

De Focal is wat warmer qua geluid. Voor muziek vaak een pluspunt om het wat meer gevoel te geven, voor Home Theater blijf ik bij de XTZ's.
Dit moet je liggen, ik was een redelijk clean geluid gewend van mijn Dynaudio's maar deze tillen dit concept naar een hoger plan.
Je krijgt echt eruit wat je erin stopt, troep erin, troep eruit, en hoge kwaliteit erin hoge kwaliteit eruit.
Soun tracks krijgen een hele andere beleving, en de speakers verdwijnen volledig in de ruimte, de surrounds zijn hierbij de gouden greep, en de Tri -Pole opstelling van de speaker draagt echt bij aan de surround bubble.

Ze zijn nu zo'n 3 maanden verder na mijn aanschaf wel anders gaan klinken, beter, de overgang tussen mid en hoog is nog homogener geworden. :smile:
Daarnaast blijf je altijd wat tweaken aan je set up natuurlijk  ::)
Maargoed het is altijd makkelijk praten als je ze zelf bezit, wij van WC eend adviseren WC eend.

Weet niet hoe ver je woont, maar je bent welkom voor een demo, woon regio Flevoland.
Mvg,

Dchris

skank1

Beetje ver vanuit Knokke-Heist (België)
Maar siamsquare gaat mij een demo geven in mijn eigen  ruimte ;)
Beter kan niet.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

edgnoj

Die tri-poles zijn zeker niet echt geschikt voor een vrije plaatsing in de ruimte? Ik kan ze niet aan of bij een muur kwijt namelijk.
Kan ik in dat geval net zo goed de goedkopere Athmos speakers nemen en die direct laten afstralen?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

dchris

Ze werken inderdaad het beste langs, vlakbij een muur.
De spreiding van de Tri-Pole doet in de vrij ruime nog steeds zijn werken, maar denk dat de lokalisatie, wanneer die nodig is, minder goed is dan aan de muur.
Dan kan je inderdaad net zo goed een S2 nemen.
Helaas heb je dan niet de Dubbele tweeter uit de S5.
Mvg,

Dchris

FeaR1986

Quote from: dchris on January 19, 2016, 09:59:59
Geluid is ALTIJD een subjectief onderwerp, wat de één fantastisch vind doet een ander niks en vice versa.
Dat gezegd hebbende, de geluid signatuur van de XTZ is clean en neutraal.

De Focal is wat warmer qua geluid....

Het klopt helemaal wat je zegt betreffende subjectiviteit, maar volgens mij ben jij de eerste die Focal warm noemt.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

skank1

Quote from: FeaR1986 on January 21, 2016, 10:49:07
Het klopt helemaal wat je zegt betreffende subjectiviteit, maar volgens mij ben jij de eerste die Focal warm noemt.

Jij kent de focals goed :)
Zie hierboven mijn vraag ivm overstap focal naar xtz..

Wat denk jij?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

FeaR1986

Ik durf het je echt niet te zeggen, ik heb nog nooit deze XTZ serie gehoord plus mijn Focals zijn ander dan jouw Focals (W vs V). De XTZ ziet er wel tof uit, deed me wat denken aan speakers van McIntosh met die meerdere tweeters.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

dchris

#12
Inmiddels is het een jaar later en heb ik de review aangepast d.m.v. een update.
Dus mocht je willen weten hoe ze nu presteren en waar ik naar toe wil met de setup, enjoy !
Ik heb er ook nog een vraag in gezet, dus wie mij kan antwoorden, heel graag !
Mvg,

Dchris

dchris

Iemand nog ideeën betreft een receiver/versterker upgrade?

Mijn keuze zit tussen 2 mogelijkheden te twijfelen.

Ga ik voor de "beste" room correctie m.a.w. DIRAC.
Of ga ik voor meer power, de XTZ's draaien op 4 ohm en lusten nogal wat power.

Ik draai nu met classe-D versterkering, en dat klinkt clean, heel clean via de pioneer.
Ik ben bang dat als ik weer naar traditionele versterking ga ik op vermogen ga inleveren, bijvoorbeeld de ARCAM 550, of Denon 7200WA of Marantz 7011.

Bevindingen en tips zijn welkom  ;D
Mvg,

Dchris

fasteddie

Hallo,

Ben je in de tussentijd al wat verder gekomen in je zoektocht?

Hoor graag....

David Gilles

Heb sinds een paar maand een Arcam 850 aangesloten en draait voorlopig in 7.1. Nog geen tijd gehad om mijn atmos speakers aan te sluiten maar Dirac klinkt alvast belovend.
Ik hoop op veel slecht weer deze winter...akoestiek aanpakken en testen..testen!
Dark Room: JVC RS440, Beamax 16:9 106" Electric screen gain 1.0, ShieldTV Pro, Monster-Supra Cable-JIB,
7.3.4 L-C-R XTZ Cinema M6, Surround L-R-LB-RB XTZ Cinema S5 Tripole, Atmos F-B XTZ S2, XTZ Cinema 3x12 sub, Arcam AVR 850, Arcam P429, DIY 18" Dayton Audio Ultimax, Dayton Audio SA1000
TV Room: Panasonic 65" FZ800 Oled TV, ShieldTV Pro, PS4 Pro
Server:Unraid Pro 6.9.2 96TB 26xHDD

dchris

Quote from: fasteddie on September  3, 2017, 20:47:32
Hallo,

Ben je in de tussentijd al wat verder gekomen in je zoektocht?

Hoor graag....

Hoi Fast eddie,

Helaas heb ik nog geen beslissing genomen, voorlopig ben ik nog wel blij met mijn pioneer set.

Ik wil toch de ruimte eerst aanpassen qua akoestiek en dan verder kijken.
Beter een goed klinkende 5.1 of 7.1 setup dan een slechte ATMOS setup.
Mvg,

Dchris

fasteddie

Heeft iemand ervaring met de xtz m6 speaker?
Wilde het gebruiken als cebterspeaker......

dchris

De M6 heb ik 3x, dit zijn volwaardige LCR speakers, dus LeftCenterRight.
Je kan dus de M6 als center gebruiken, en daar is hij ook voor bedoeld  :smile:
Mvg,

Dchris

fasteddie

Ja zag het net in je uitgebreide verslag.... ::)

Wilde alleen gaan voor de  centerspeaker.....pmc als front behouden daar ik ook vaak stereo draai..

Geen idee natuurlijk of dit matched....wellicht kan een expert hier een uitspraak over doen gezien de specificaties?

Ik heb de pmc twenty 22 als frint.

En ja ik weet luisteren luisteren is hrt beste, maar ik kom niet zo makkelijk in Eindhoven vandaar....


CinéHome

Je PCM heeft een soft dome tweeter, dus bij voorkeur neem je een speaker met eenzelfde karakteristiek.
Xtz is dan een optie. Maar een 750 center van M&K zou ik ook overwegen. Die is ook iets goedkoper en een prima center naar mijn gevoel.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

fasteddie

Dank voor je reactie....welk type XTZ (center)speaker  zal volgens ee specificaties het beste kunnen matchen?

Dank!

fasteddie


fasteddie

Het is al weer een tijdje geleden dat ik samen met een kritisch jong oor, de mogelijkheid kreeg om naar bovenstaande set te luisteren. Mijn doel was een beeld te krijgen van de centerspeaker.

Na een hartelijk welkom door Dennis werd het al snel tijd om de "dedicated" ruimte te betreden. Een totaal verduisterde ruimte die werd gebruikt voor een echte filmbeleving.

Dennis heeft een uitgebreide demo gegeven van de desbetreffende set. En inderdaad je ondergaat een volledige filmbeleving met deze XTZ speakers. Er is sprake van een totale geluidsbubbel.

Meest opvallende is de toegevoegde waarde die de dipole speakers geven. Inherent aan dipole, wordt een mooi geluidsbeeld gecreëerd achter de luister positie.

Echter, zoals meerdere reeds hebben aangegeven, is deze serie wel een specifieke cinema speaker; als louter stereo speaker zou ik voor een andere keus gaan.

Maar als surround set en indien je hoofdzakelijk film kijkt een super set!! Daarbij aangetekend dat een geluidsmoment met Dire Straits ook overweldigend klonk.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een PMC center speaker daar deze natuurlijk het beste matchen met mijn PMC front speakers...de prijs liet me een lange tijd hieraan twijfelen..... 

Nogmaals Dennis bedankt voor de gastvrijheid en de uitgebreide demo; ik ben me bewust dat bovenstaande maar een slap aftreksel is van wat ik heb gehoord en gezien heb. 

Fasteddie


Homethx

Kan men deze XTZ speakers vergelijken met MK sound? Staan deze qua geluidskwaliteit op hetzelfde niveau of staat de ene hoger dan de andere.

Ik heb voor het ogenblik B&W 805d3 frontspeakers en B&W inceiling speakers als surrounds. Deze speakers worden bijna 100% gebruikt voor films en hiervoor is deze toch niet echt geschikt! Ik zoek nu echt een "cinema" speaker. Ik denk dat XTZ of MK daarvoor beter geschikt zijn. Het enige probleem zijn mijn surrounds die moeten inceiling zijn en bij mijn weten heeft XTZ dit niet?