Macbook of gewone laptop?

Started by Starred, October 13, 2015, 10:10:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb een nieuw apparaat nodig om m'n foto's te bewerken. En wil een scherm dat goed gecalibreerd kan worden. Liefst een laptop, eventueel een desktop.
Zijn er op dat gebied echte aanraders?

Dday

#1
Ja kies het systeem waar jij prettig mee kunt werken. OS X of Windows of zelfs ander systeem.
Persoonlijk ben ik een OS X gebruiker kan niet wennen aan Windows dus voor mij is een MAC beste keuze. Of deze nu gelijkveter is? Dat denk ik niet.

Welk besturingssysteem heeft jouw persoonlijke voorkeur?

Kalibreren van laprop is lastig. Je kijk hoek veranderd vaak. Door dat je deze mobiel gebruikt. Desktop is in deze wat beter. Zelf heb ik de spider vaak aan de laptop hangen. Zeker als ik op andere plek ga werken.

vieze freddie

Een gewoon laptop scherm is gewoon niet geschikt om foto's te bewerken.
Ik heb aan de laptop een apart ips scherm hangen (moet niet veel kosten)
of een macbook scherm wel geschikt is, kan ik niet zeggen...
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Siddartha

Mijn ervaring is dat een MacBook kwalitatief veel beter is dan een Windows laptop, ook al wordt er vaak dezelfde hardware gebruikt qua processor en moederbord. Toch merk ik dat mijn 4 jaar oude MacBook nog perfect functioneert mer nog steeds 5-6 uur batterij. Daarnaast werkt het os ook stabieler en wordt vaak voor foto- en videobewerking gebruikt. T is allen duurder, dus dat zou een overweging kunnen zijn
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

mijkie

#4
Ik ben al jaren een tevreden Apple gebruiker !

Heb MBP van eind 2012, kun je zelf nog upgraden, inmiddels 8 gb ram en een ssd en kan nog jaren mee !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dday

Tegenwoordig zijn er ook genoeg windows laptops te krijgen die voorzien zijn van goed scherm die vergelijkbaar zijn met een Retina scherm. Het is allemaal maar net wat je zelf prettig vind werken.

Persoonlijk werk ik hoofdzakelijk op een rMBP en dat werkt hier perfect. de iMac 27 zelfs de deur uit gedaan, omdat ik deze zelden tot nooit gebruikte. Scherm van de Retina MacBook is prima. Hier wordt die wel om de week gekalibreerd met een Spider 4.

Zelf ook nog even een Surface Pro3 gehad en dat werkte kwam hardware ook echt super. Alleen ben ik geen windows man. En heb ik deze verkocht na een jaar proberen. hardware viel zeker niet tegen. Al is een laptop met goed scherm meer aan te raden.

Is een MAC beter? Nee het zit allemaal tussen onze oren. Wat zelf prettig vinden werken. Niet iedereen vind OS X prettig werken dan zal dit systeem voor hen niet gaan werken. Visa versa....

Thanatos

Hier ook een MBP gebruiker. De aanschaf is even een dingetje.. Maar t gebruik en snelheid van IOS maakt veel goed.

Recente model met retina scherm is voor mij voldoende voor fotobewerking.

Starred

Nieuwe Surfacebook van Microsoft schijnt ook erg goed scherm te hebben en voor de rest dito specs..

Kan bijv een macbook pro gecalibreerd worden?

Dday

#8
Ja scherm kun je kalibreren. Echter doordat je vaak laptop op diverse plekken gebruikt. Hierdoor licht val etc anders is. Zal de weergave van contrast en kleuren ook verschillen. Dit is dan ook de reden dat bij mij de Spider veelal in de tas zit als ik op locatie iets doe met foto bewerking.

Starred

Ok, maar door zon, lampen etc is het licht toch ook steeds anders? Calibreer je dan continu?

Dday

Ja als ik foto's ga bewerken dan is de spider aangesloten. Dit wat ook geval was op de iMac. Hier was die continue aangesloten. Wat die dan doet is continue meten van omgeving licht. Indien nodig signaal geven met advies om te kalibreren.


Starred

Of misschien toch de nieuwe 21,5-inch Retina 4K die zojuist door Apple onthuld is  ;D

Dday

Keuze is aan jouw. Wil je onderweg ook veel bewerken. Dan is laptop een goede optie. Doe je dit niet dan zou ik gaan voor een vaste computer. Zou zelf dan eerder kijken naar de iMac 27. :D

Hootie

Ik zweer bij mijn professionele Eizo monitor.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Dday

Quote from: Starred on October 13, 2015, 15:39:13
Of misschien toch de nieuwe 21,5-inch Retina 4K die zojuist door Apple onthuld is  ;D

Helaas is geheugen niet upgrade baar. Mocht je deze kiezen dan zul gelijk je keuze moeten maken hoeveel geheugen je denkt nodig te hebben.
Geheugen zit gesoldeerd en is geen dimm zoals de meeste geweend zijn. De 27 uitvoering kun je wel zelf vervangen.

Starred

ja, en de fusiondrive van 1TB heeft nu nog maar 24GB aan flash ipv 128  :nopompom:

R

#16
Ik zou nog even wachten met het bestellen van een apple laptop. Apple is bezig om de nieuwe schermen in de breedte uit te rollen. Daarnaast is het wachten tot de intel skylake processoren komen. Ik wacht nog even met upgraden van mijn MBP 13.

Starred

voor wanneer is dit geplanned?

Dday

Dat weet alleen de hoge heren van Apple ;-)

Wie weet kun je iets met onderstaande link.
http://buyersguide.macrumors.com

Starred

Zijn er overigens ook Windows-based tegenhangers van de MacMini?
Dus een klein doosje als totaal oplossing waar je zelf alleen nog scherm, keyboard en muis aan hoeft te hangen

Faxe

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Etiennevh

Al jaren tevreden Apple gebruiker. Macbookje Pro 13" Retina werkt geweldig goed, al merk ik wel dat deze wat minder snel reageert sinds de nieuwe OSx. (moet soms even 2 - 5 seconden wachten) Dat ben ik niet gewend, normaliter zeer snel en ook qua batterij gaat deze een stuk zuiniger mee dan de Windows Laptop die ik zakelijk gebruik.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

danielo

Quote from: Starred on October 15, 2015, 09:48:07
Zijn er overigens ook Windows-based tegenhangers van de MacMini?
Dus een klein doosje als totaal oplossing waar je zelf alleen nog scherm, keyboard en muis aan hoeft te hangen

Jahoor, Intel heeft de 'intel nuc' als richtmodel gemaakt voor andere. Naaste die van intel zelf zijn er aantal
merken die ze maken.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MaxxMark

Om in te haken op de MacMini die genoemd werd. Ik heb eind vorig jaar een MacMini gekocht en die compleet uitgerust (ivm een toenmalig project was het de logische keus, gebruikte het als opvolger van mn Macbook Pro 2009).

Ik zat al jaren te kijken naar een MacMini als desktop vervanger (mijn Intel Q6600 werd al oud). Uiteindelijk de stap gewaagd en gegaan voor de i7 3Ghz/3GB/256GB PCI-E disk.

Hoewel ik er erg blij mee ben, ben ik toch wel kritisch. Je merkt dat de MacMini's gebouwd zijn op zuinigheid (vind ik prima, want 8watt idle en 80watt heavy load is bijzonder weinig). Nadeel is dat de gebruikte CPU's "Low Power" cpu's zijn en dus heel even heel hard kunnen rennen, en daarna alsnog gaan throttlen.

Mijn ervaring is dat zelfs een fully buffed MacMini (eind 2014) toch niet zo lekker performed als zijn desktop tegenhanger.

En dan kan er gezegd worden "Ja maar het is een MacMini!" maar enkele generaties terug waren er Mini's die als server gebruikt werden met een full-fledged quadcore I7. De mini wordt (helaas) niet meer als zodanig gepositioneerd. Het wordt gezien als 'instap-mac' en dat heb ik zelf ook als zodanig ervaren.

Ben er ontzettend blij mee (De disk is fantastisch snel, verbruik is zeer laag en hij is onhoorbaar stil) maar performance wise blijft hij soms toch wel achter voor een veeleisende gebruiker.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Starred

Ik las dat de vorige generatie retinaschermen slechts sRGB spectrum omvat en ook de nieuwste versies nog steeds niet Adobe RGB.
Gebruiken jullie alleen sRGB met foto's?