Review Nieuwe JVC X5000 deel 1 nu online ;-)

Started by home@the movies, October 9, 2015, 10:37:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hie iedereen,


Net tel gekregen van JVC dat ik deze namiddag de nieuwe X5000 mag verwachten, ik ben heeeeeeel erg benieuwd naar de resultaten van dit veelbelovende toestel.
Ik doe mijn uiterste best om tegen Maandag al iets op papier te zetten, en deze keer zal het geen weken duren zoals bij de LS10000  ;) ;) ;)

Dat wordt een weekend om heel erg blij van te worden yessss.

Gr
Werner

MechanicalAnimal

#1
Die werner zien we het hele weekend niet meer buiten  :popcorn:

Veel plezier!
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

luuk123456

het wordt nu langzamerhand echt tijd om de Epson TW9200 in de verkoop te zetten en te gaan voor `n JVC :devil: :clapping:
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

THX-UltraII

Alle berichten die er tot op heden binnen druppelen zijn uitermate lovend.

home@the movies

Quote from: MechanicalAnimal on October  9, 2015, 10:49:14
Die werner zien we het hele weekend niet meer buiten  :popcorn:

Veel plezier!

En net zo een mooi weer en kermis bij ons in het dorp met familiale verplichtingen, ik zal de familie al maar verwittigen dat ze mij niet lang zullen zien.
Ik organiseer mijn eigen kermis wel  ;D ;D ;D


mr.crash

Ik zet de wekker maandag morgen om 07:00 uur!!!!
Dan zit ik klaar voor.
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

williams

Ook ik ben erg benieuwd naar de de line up van JVC .
Ga je de X5000 ook testen met 4K beeldmateriaal ?

Williams .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

kermit

Ik ben ook zeer benieuwd Werner! Idd hoor je veel goeds hierover. En ja Jvc kennende word het weer een machine die weer king blacklevel en contrast word. We zijn nu al verpest door het diep zwart van Jvc.

home@the movies

Ik heb daarstraks samen met de mensen van JVC snel even wat dingen bekeken ook in 4K, ik durf nu al wel een statement maken dat dit echt wel een toestel is om rekening mee te houden.
Een smak licht op een 2m40 scherm en contrasten die ongemeen goed zijn, in dit prijssegment is deze X5000 volgens mij een prachtmachine.Als je hem naast de Sony 320 gaat zetten dan weet ik op dit moment denk ik wel welke met een behoorlijke voorsprong met de punten gaat lopen.

Maar laat ons niet op de zaken vooruit lopen, ik heb hem samen met JVC voor het eerst uit de doos gehaald en dus zo heel snel met wat aanpassingen bekeken.
Geen calibratie, tespatronen enz enz, dat is voor dit weekend maar ik ge nu heel even wat kalibreren en er dan al een keer een filpmje op bekijken  ;D ;D ;D ;D ;D


home@the movies

Quote from: mr.crash on October  9, 2015, 16:10:57
Ik zet de wekker maandag morgen om 07:00 uur!!!!
Dan zit ik klaar voor.

Al die druk, ik kan het niet meer aan   ;) ;) ;)

kermit

Quote from: home@the movies on October  9, 2015, 18:53:10
Ik heb daarstraks samen met de mensen van JVC snel even wat dingen bekeken ook in 4K, ik durf nu al wel een statement maken dat dit echt wel een toestel is om rekening mee te houden.
Een smak licht op een 2m40 scherm en contrasten die ongemeen goed zijn, in dit prijssegment is deze X5000 volgens mij een prachtmachine.Als je hem naast de Sony 320 gaat zetten dan weet ik op dit moment denk ik wel welke met een behoorlijke voorsprong met de punten gaat lopen.

Maar laat ons niet op de zaken vooruit lopen, ik heb hem samen met JVC voor het eerst uit de doos gehaald en dus zo heel snel met wat aanpassingen bekeken.
Geen calibratie, tespatronen enz enz, dat is voor dit weekend maar ik ge nu heel even wat kalibreren en er dan al een keer een filpmje op bekijken  ;D ;D ;D ;D ;D

Pfff je maakt het wel spannend hoor. Maar dat was al te verwachten dat de Jvc een topper word. Kun je de demo dagen naar volgende week verzetten ? Dan hoeven we niet lang meer te wachten. :D

home@the movies

Quote from: kermit on October  9, 2015, 19:01:06
Pfff je maakt het wel spannend hoor. Maar dat was al te verwachten dat de Jvc een topper word. Kun je de demo dagen naar volgende week verzetten ? Dan hoeven we niet lang meer te wachten. :D

:P :P :P :P ik moet hem weer afstaan na het weekend dus gun mij even mijn plezier, op de Beurs hebben we zowel de X5000 als de X7000 staan, allen daarheen dus  :pompom: :pompom: :pompom:

En nu kruip ik in de demo room en hoor je mij niet meer terug de eerste uren :D :D :D

vik

Benieuwd naar jouw ervaring Werner.

De berichten die ik heb gehoord zijn lovend, en ik schat de kans hoog in dat JVC een goede kans maakt de markt terug te pakken die Sony heeft veroverd..de definitieve prijzen moeten we nog afwachten maar de voorspellingen zijn rooskleurig.  :smile:



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Quote from: home@the movies on October  9, 2015, 18:53:10
Ik heb daarstraks samen met de mensen van JVC snel even wat dingen bekeken ook in 4K, ik durf nu al wel een statement maken dat dit echt wel een toestel is om rekening mee te houden.
Een smak licht op een 2m40 scherm en contrasten die ongemeen goed zijn, in dit prijssegment is deze X5000 volgens mij een prachtmachine.Als je hem naast de Sony 320 gaat zetten dan weet ik op dit moment denk ik wel welke met een behoorlijke voorsprong met de punten gaat lopen.
Als je daarmee de X5000 bedoeld (voorsprong op punten) dan hebben ze in anderhalve maand tijd wel een echt wonder verricht  :o
Zie hier de review van september daar wint de 320 hands down (ze claimen zelfs dat de Sony beter is geworden tov de JVC) omdat de X5000 geen echte 4k machine is en dus met goed native 4k materiaal echt de mindere was.
Dan ben ik wel zeer benieuwd als een e-shift het zou winnen van een native 4k projector dat zou echt schokkend zijn en dan wil ik ze graag eens naast elkaar zien met echt 4k materiaal, ik weet niet of je dit tijdens de demodagen ook kunt laten zien (dus side by side)?

http://www.trustedreviews.com/jvc-dla-x5000b-w-review
Quote
Unfortunately the X5000B/W's lack of native 4K chops made its presence known right away during our preview. The native 4K content really didn't look significantly more detailed or sharp than the HD footage. Where a true 4K projector could reveal individual leaves on trees, for instance, after downscaling the footage to 1920x1080p for feeding through the e-Shift system, the X5000B/W can only manage a slightly fuzzy general green area.
We said when testing JVC's previous e-Shift projectors that what they did in terms of adding detail then wasn't as good as a native 4K image, but now the gap between e-Shift 4K and native 4K seems to have grown. This is presumably because Sony has advanced the native 4K cause while JVC appears to have stood still with e-Shift.
There's also a subtle sense of noise in the X5000B/W's playback of 4K content that we're now unused to seeing – and which we'll become even less willing to tolerate once Ultra HD Blu-ray finally rolls into town. Colours also lack that sense of definition and tonal subtlety that's now recognised as a key part of a great 4K image.

vik


En nu de andere kant van deze review:

Deze man stond gelijk op dag 1 openingstijd in de booth van JVC en CineMike en op dit moment was de beamer nog niet afgesteld zoals het hoort. Hij heeft gelijk zijn bevinding op internet gezet die dag. In mijn ogen gewoon een JVC basher.

JVC stal de show en niet Sony. Ik zal later wel wat ervaringen posten van andere fora. JVC heeft bewust niet gekozen voor native 4K heb ik begrepen.



Quote from: Kjelt on October 10, 2015, 12:28:54
Als je daarmee de X5000 bedoeld (voorsprong op punten) dan hebben ze in anderhalve maand tijd wel een echt wonder verricht  :o
Zie hier de review van september daar wint de 320 hands down (ze claimen zelfs dat de Sony beter is geworden tov de JVC) omdat de X5000 geen echte 4k machine is en dus met goed native 4k materiaal echt de mindere was.
Dan ben ik wel zeer benieuwd als een e-shift het zou winnen van een native 4k projector dat zou echt schokkend zijn en dan wil ik ze graag eens naast elkaar zien met echt 4k materiaal, ik weet niet of je dit tijdens de demodagen ook kunt laten zien (dus side by side)?

http://www.trustedreviews.com/jvc-dla-x5000b-w-review
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Quote from: vik on October 10, 2015, 13:24:34
JVC stal de show en niet Sony. 
Ok ik sta open voor een 1 op 1 vergelijk en ben benieuwd  :) Het zou natuurlijk fantastisch zijn als een 4k projector beter was dan een 7+k projector maar ik wil het eerst zien.

Hier heeft ie trouwens nog een review gedaan van de X9000 en een re-review van de 5000 waar hij dan meer enthousiast over is.
De blacklevels schijnen geweldig te zijn maar wat betreft de scherpte tov de Sony 520 komt hij toch weer met dezelfde conclusie.
Dus tja het kan aan hem liggen dat sluit ik niet uit maar eerlijk gezegd vind ik de claim dat een 1080p paneel met e-shift net zo scherp zou zijn als een goed 4k paneel ook vrij gedurfd.
Quote
http://www.trustedreviews.com/jvc-dla-x9000-review

In my own test room – with my own tried-and-tested demo material – the X9000's contrast performance was immense. It hits black levels not even JVC has hit before, making them the deepest black levels I've seen on any projector. Not a bad claim to fame given that many home-cinema fans consider black-level response to be the foundation of good picture quality.

Helping to make these stellar black levels look even more dramatic is the X9000's striking brightness.
The X9000 does have one potentially significant problem, though. Although it's capable of taking in 4K UHD feeds, and uses complex "e-Shift" technology to try to recreate 4K pixel density from its Full HD D-ILA chipsets, it was clear during my preview that it doesn't render 4K sources with anywhere near as much detail as a true 4K projector – such as the similarly priced Sony VW520ES.

As promised, I want to add a quick word about the X5000. For having now had the opportunity to use an X5000 in my own test room, and actually adjust some of its settings for myself, I'm feeling far more upbeat about JVC's new entry-level projector.
Certainly, I managed to get it to deliver black levels much more in line with the sort of depths I'd expect from a JVC projector, and it was also possible to remove pretty much all of the noise that was such an issue during the IFA demo.




Quote from: vik on October 10, 2015, 13:24:34JVC heeft bewust niet gekozen voor native 4K heb ik begrepen.
Zover als ik weet omdat ze geen geld kregen van het bestuur, de projectoren business leverde niet genoeg op voor een zware investering van een full 4k paneel (met redelijk laag productierendement).  Sony maakt er ook nog geen winst op zover als ik weet, die investering verdien je pas bij honderdduizenden stuks per jaar terug, dus op zich klopt het business technisch gezien wel.

home@the movies

#16
QuoteDus tja het kan aan hem liggen dat sluit ik niet uit maar eerlijk gezegd vind ik de claim dat een 1080p paneel met e-shift net zo scherp zou zijn als een goed 4k paneel ook vrij gedurfd.

Quoten dit prijssegment is deze X5000 volgens mij een prachtmachine.Als je hem naast de Sony 320 gaat zetten dan weet ik op dit moment denk ik wel welke met een behoorlijke voorsprong met de punten gaat lopen.

Dat beweer ik ook absoluut nergens, je moet echt leren om de dingen in de juiste context te plaatsen, komaan jongens iedereen hier weet toch maar al tegoed dat er meer nodig is om een oordeel te vellen dan alleen maar één ding zoals bvb puur scherpte eruit te lichten.
Als je een toestel gaat beoordelen enkel en alleen door telkens één item te vergelijken dan kan je tot in de eeuwigheid blijven discussiëren.
Zal de 320 op pure scherpte (en enkel op scherpte beter zijn, vermoedelijk in een één op één situatie wel, dat zou is ook logisch zijn.
Wat mij echter interesseert is hoe het totaal plaatje er gaat uitzien in verhouding tot wat de twee toestellen kosten en hoe ze presteren
als je alle voor en nadelen op een rij zet. Op basis daarvan ga ik mijn bevindingen neerzetten, niet door enkel een beeld te projecteren en één op een naast elkaar te gaan pixelneuken op enkel bvb scherpte.

Verder onthou ik mij van conclusies en commentaar tot ik het toestel compleet en grondig heb bekeken, vergeleken en nagemeten.

kermit

Kjelt bedankt, ik had uitgerekend dat het nu nog 2nachten en 3dagen zou duren voor een review maar ik ben bang dat er meer nachten en dagen kunnen bijkomen.  :D

donaldk

We konden er op wachten JVC lanceert altijd nieuwe machines echt op Cedia en die begint de 14-de in Dallas.

Is deze versie al HDR geschikt? Enkel HDR 10 neem ik aan. Wat ga je daarvoor als bron gebruiken?

Kjelt

Ja sorrie maar van een objectieve reviewer verwacht ik niet zonder eerst goed 1 op 1 te hebben vergeleken zo'n uitspraak:
Quote from: home@the movies on October  9, 2015, 18:53:10
Als je hem naast de Sony 320 gaat zetten dan weet ik op dit moment denk ik wel welke met een behoorlijke voorsprong met de punten gaat lopen.
En dan nog niet eens precies vertellen wat hij bedoeld, gaat de X5000 met de punten lopen of de 320 en welke punten/parameters ?
Heeft hij ze al naast elkaar gezet en om en om de lens afgedekt om te vergelijken: nee. Dus uit het hoofd en we weten allemaal hoe waardeloos de audiovisuele geheugens van een mens zijn.
Als hij die uitspraak morgen doet nadat ie ze 1 op 1 heeft vergeleken, prima maar dan wel met alle parameters rekening gehouden en ook voor welke parameters de punten gegeven zijn ;)

home@the movies

Omdat ik weet dat jullie niet kunnen wachten en omdat ik morgen een heel pak werk heb zet ik nu reeds een heel groot deel van de review online, beloof me om nog niet al teveel vragen te stellen over dingen die  nog aan bod moeten komen.
Ik heb erg hard mijn best gedaan om nu reeds een hele hap te schrijven, morgenvroeg moet de projector weer terug en ik heb nog wel wat extra werk.

Voor nu dus al veel leesplezier toegewenst, ik probeer ook nog de meetresultaten en een paar foto's te posten maar de kans bestaat dat dit pas morgen gaat gebeuren.

Gr
Werner

home@the movies

#21
Deel 1, zie uitleg post hierboven ;-)


Er is ooit een periode geweest waarin JVC heer en meester was in het wat hogere marktsegement, ze slaagden er met hun DILA panelen in een heel erg filmische look te creeren en scoorden met contrastwaarden zowat de hoogste punten van alle merken.
Zocht je naar een projector die je filmcollectie naat een hoger niveau kon tillen en had je een wat groter budget dan kon je niets verkeerd doen met de JVC's

Toen kwam Sony met een inhaalbeweging, en eerlijk is eerlijk het was er eentje die kon tellen, in zowat ieder prijssegment heeft Sony nu wel een toestel waar weinig verkeerd kan worden over gezegd. De laatse jaren kwam er nog een schepje bovenop met de ontwikkeling van de eerste, en voorlopig enige, 4K consumer HT projectoren.

En daar wringt voor heel wat HT liefhebbers toch wel het schoentje, daar waar Sony nu beschikt over 3 volwaardige 4K machines moeten we het bij JVC nog steeds stellen met de 4K é shift technologie. We mogen echter wel niet vergeten dat niet alleen JVC maar voorlopig ook alle andere spelers op de HT markt er nog steeds niet in geslaagd zijn om een native 4K machine te produceren.

Iedereen van ons had gehoopt dat er dit jaar op de Ifa wel verandering in het landschap zou komen en dat er toch wel wat nieuws te rapen viel op het 4K front. Het bleef echter heel erg stil in ultra hd land.
De Line up van Sony blijft nagenoeg ongewijzigd met uitzondering van het toevoegen van HDR op de VW520 en een hogere lichtopbrengst.

Nu lijkt dat in eerste instantie niet echt wereldschokken maar de upgrade naar HDR is er wel eentje die kan tellen. Ik durf zelfs stellen dat de impact die HDR op de content kan hebben een veel grotere invloed zal hebben dan enkel het upgraden naar meer pixels zijnde 4K.
Uiteraard gaan beiden nu eenmaal tesamen maar mochten we bvb theoretisch een vergelijk kunen maken tussen 1080p content maar in HDR, of datzelfde materiaal in 4K maar dan in SDR ben ik vrij zeker dat de eerste meer impact zal hebben dan het laatste.

En kijk plots komt JVC op de IFA  met het nieuws dat hun hele nieuwe line up standaard zal worden uitgerust met ondersteuning van HDR en dat de volledige HDMI/HDCP2.2 norm zal worden ondersteund op beide HDMI ingangen.
Dit wil zeggen dat de JVC 4K signalen in de volledige bandbreedte zoals die door de niewe standaard is vastgelegd kan weergeven.
4K60P in 4:4:4 4K 60P 4:2:2/36 bit en 4K24P 4:4:4 36 bit.
Ook al is er op dit moment nog geen materiaal in 4:4:4 voorhanden toch is dit toekomstgericht een heel belangrijke feature die op heel wat andere 4K toestellen in het verleden ontbrak.

Een bijkomend voordeel van het compatibel maken met HDR is de verhoogde lichtopbrengst, iets waar we bij de JVC's toch ook steeds wat moeite mee hadden.
De goedkoopste in de rij, de X5000 zou violgens specs een lichtopbrengst van 1700 ansi lumens moeten tevoorschijn toveren, een dikke 30% meer op papier dan het vorige model de X5000.
Meer dan redenen genoeg dus om nieuwsgiereig als we zijn dit toestel van naderbij te kunnen bekijken, en zowaar we hebben er eentje ter onzer beschikking voor twee dagen, met dank aan JVC Belgie.
Over het uiterlijk, menu structuur, plaatsing van de aansluitingen enz kunnn we kort zijn die zijn al een paar generaties lang ongewijzigd gebleven een kleine upgrade van de behuizing zou wel mooi geweest zijn maar goed daar is het ons uiteindelijk niet om te doen.
Dan maar de stekker erin en gas geven, en dat laatse woord GAS mag je erg letterlijk nemen. Mijn god wat een bak licht komt uit deze machine, het eerste wat ik nakeek waren de lampsettings en de beeldmodus omdat ik verwacht had dat deze in High lamp modus en één of andere living room modus stonden.
Niets van dat alles, lamp stond op low en de Cinema preset was geladen dus daar was niets mis mee.

Dan maar even de meetapparatuur en testpatronen bovengehaald om aan het echte werk te beginnen en de machine op de rooster te leggen.
Ik wou eers wel even weten of die bak licht die ik zach zich ook in meetwaarden liet vertalen
De Cinema preset geladen met Standaard color space zonder enige vorm van calibraties te doen en 100% wit op het 2m30 breed matwit scherm.
Het is echt geen grap maar ik was er bijna zeker van dat er wat mis was met mijn meter of software, zonder calibratie meet ik 38 ftlmb wat dus 1200 lumens zijn in low lamp.
Schakelen we over naar de hig modus dan is dit 55ftlmb en dus is het statement van JVC ivm de 1700 lumens echt wel correct.

Nu weten we allemaal dat bij zowat ieder toestel er na calibratie enz enz er meestal niet veel meer overblijft van de op papier opgegeven specs, ook hier moeten we wel wat toegevingen doen maar na calibratie komen we nog steeds aan een slordige 30 ftlmb op low lamp !!!!! things are lookinge very bright ;-)

De grey scale is uit de doos niet echt optimaal te noemen, zoals je kan zien uit de grafiek zit er teveel blauw en wat weinig rood in het geheel, we maken ons wat dat betreft al lang geen ilussies meer dat er ooit een fabrikant komt waar dit uit de doos gewoon goed zit.
De Kleurendriehoek op de Cinema satnd en standaard color space is op zich niet heel erg slecht te noemen, kleuren zijn wat oververzadigd en een paar luminantie waarden zijn aan de hoge kant maar we hebben al veel erger meegemaakt.
De gamma op standaard meet een nette 2.2 maar er zit hier wel een adder onder het gras, later daarover meer.

Het CMC van de JVC werkt zoals altij naar behoren al beinvloeden Chroma en Luma settings elkaar wel behoorlijk veel, een aantal keer op en neer gaan met beide settings is wel nodige om de juiste waarden te vinden.
Na calibratie zet de JVC een kwasi perfecte kleurendriehoek met bijhorende luminantie waarden neer en laat hij een nette grey scale zien.
Alle settings netjes opgeslagen, metertje opgeborgen laptopje dichtgeklapt en dan is het tijd om "echte plaatjes " te kijken zeker ;-)





Om te zien of de gemeten lichtopbrengst ook in real life zijn werk doet nemen we geen halve maatregelen, we stoppen the art of flight in de oppo. Wie deze film niet kent, het is een Red Bull productie over extreem snowboarden in 4K gedraaid met de Red met een hele mooie gemasterde Blu ray als eindresultaat.
Tja wat moet ik zeggen, ik hou wel van een beetje licht maar ik heb zelf ook mijn zonnebril moeten bovenhalen, op 2m30 in een batcave is 30 ftlmb echt wel wat overkill ;-)
De beelden spatten in ieder geval wel echt van het scherm af en in eerste instantie zie ik ook echt ongemeen scherp gestoken beelden, alleen moet je dat laatste stukje van het woord nl "gemeen" wel even in het achterhoofd houden.

Van het ene extreme naar het andere dan maar, The Dark Knight in de player en even naar de scene waar de drie bovenop het dak met de flood light staan. Een scene die menig toestel op de proef stelt, zeer veel zwartwaarden gecombineerd met het felle licht van de flood light met het batman logo.
Ik herinner jullie even aan de gamma meting waarbij ik opmerkte " later meer", wel nu is het tijd om daar even wat dieper op in te gaan.

Zet je de gamma waarde in de JVC op 2.2 (die ook effectief 2.2meet met een kleine afwijking onderaan) dan krijg je op het eerste zicht zowat de beste zwartwaarden ooit. Ik kan deze bewuste scene echter stillaan dromen en ik zie gewoon dat er black crusch optreed en er dus schaduw detail verloren gaat, een paar andere tests bevestigen dit gevoel.
De settings van Brighness zijn met een testpatroon juist gezet maar bij wijze van test toch maar even een paar tikken bijgegeven om te zien of dit soelaas kon bieden, zoals verwacht zit het probleem elders want er komt niet meer schaduw detail naar voor.
Dan maar even de Gamma curves onde de loepe genomen, zoals je kan zien in de metingen bij de calibratie staat er een gamma van 2.1, dit is één van de presets uit de lijst en kijk als ik deze activeer dan komt alles wat ik miste in de batman scene weer tevoorschijn.

Dit is toch wel zeer belangrijk, als je de unit niet laat calibreren en je kiest gewoon de standaard gamma 2.2 of 2.3 uit de lijst dan heb je op het eerste zicht ongelooflijke zwartwaarden maar ten koste van detail in de onderste partijen.
Een juist gecalibreerde gamma curve is dus wel echt van belang, gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg om hier wat aan te doen.
Ik heb niet de tijd gehad om een volledige aanpassing te maken dus de 2.1 setting is blijven staan om mij de nodige tijd te geven alles te kunnen bekijken.

Dat het JVC zwart steeds een referentie is geweest weet iedereen, ook met deze unit en het bovenstaande verhaal in gedachte is dat niet anders. Nu weten we ook dat Ansi en On/Off twee totaal verschillende dingen zijn en dat JVC vooral in dat laatse onklopbaar is.
Met de iris volledig open meet ik een waarde van ongeveer 21000/1 On/of, het Ansi contrast komt uit op net geen 300/1 ook hier zonde gebruik te maken van de iris setting.
Dat zijn zeer mooie waardes dat zal denk ik niemand tegenspreken.



En dan nu het scherpte verhaal, ik gaf al aan dat de eerste indruk een ongemeen scherp beeld neerzette, met de nadruk op gemeen en het is me al heel erg snel duidelijk waarom.
JVC komt net zoals alle ander fabrikanten met hun versie van reality creation, super resolution enz enz, hier kreeg het de naam MCP of muti pixel controll.
Standaard staat deze aan op stand 5 en dat merk je dan ook echt wel, zoals met alle truukjes hierboven opgenoemd is voorzichtigheid de moeder van de porseleinenwinkel en teveel van het goede resulteert in chaos.
De MCP heeft drie verschillende regelingen waarme je kan spelen, met de stand op 5 krijg je zoveel extra enhancements dat het echt niet meer mooi om zien is, met wat heen en weer spelen tussen de verschillende regelingen krijg je echter een mooi "gestoken beeld" zonder teveel ruis en neveneffecten.
In bijlage twee foto's van hoe erg het kan zijn als je niets aanpast en hoe het kan worden.


Deel twee start hier

Na alle settings op een mooie gemiddelde waarde te hebben gezet even hetzelfde materiaal opnieuw bekeken en dan ziet het er een heel stuk beter uit, nu is dit soort van extra scherpte altijd een heel erg persoonlijk gegeven dus naar believen te gebruiken of misbruiken maar u weze gewaarschuwd ;-) dont let me say "i told you so"

Nu bijna alle settings op een eerste goede gemiddelde waarde staan is het tijd om wat minder technisch en wat meer filmisch te kijken, ik heb net de Blu ray box van de serie Gotham gekocht. Een heel erg goede kwalitatieve Blu ray met zeer mooie contrasten en een heel erg filmische look, digitaal gedraaid in 2K op Arri Alexa camera's.
Ook nog even een stukje Samsara bekeken gedraaid in Imax , echt wel referentie materiaal.

De JVC zet hier een subliem plaatje neer, mooie diepte voldoende schaduwdetail met mooie zwartwaarden, zoals ik reeds aanhaalde is 30 ftlmb op 2m30 in een batcave echt wel wat veel dus even de iris op manueel gezet en een stuk dichtgeknepen.
Dat dit het contrast nog beter tot zijn recht laat komen zal jullie niet verbazen, en ik kon het niet laten om ook even ons matwitte scherm naar boven te halen en even de Black Diamond met 0.8 gain in scope uit te testen.
Dat dit een droomcombinatie is spreekt bijna voor zich, door de grote lichtopbrengst van de JVC kan ik perfect op de 0.8 gain van de BD nog een hele berg licht tevoorschijn toveren, het restlicht van het matwitte scherm verdwijnt, de ruimte is pikdonker en ik heb nu echt het gevoel naar een plasma achtige beeldervaring op 2m40 in scope te zitten kijken.
Ik weet het dit is niet echt JVC review gerelateerd toch, ik kon het niet laten om zelf toch ook even te genieten van deze combi ;-)

Dan is het tijd om wat 4k Materiaal los te laten, de e shift even zijn werk laten doen om te zien hoever we hiermee kunnen gaan. Het verhaal is wat gelijklopend aan het MCP truukje, dat het werkt is zeker zolang je niet overdrijft, maar aan de effectieve schertpe van een native 4K paneel kom je uiteraard niet. Ook de rust in het beeld bij een native 4K machine is op de JVC net wat minder te noemen maar een indrukwekkend plaatj is het zeer zeker.

Tot mijn grote spijt heb ik pas maandagmorgen net voor het toestel weer terugmoest een aantal HDR clipjes kunnen bemachtigen, het was dan nog een strijd tegen de klok om nog iets te vinden waarmee ik ze kon weergeven.
Toch maar even last minute nog wat testen kunnen doen, JVC had ons verteld om de Gamma preset D te kiezen voor HDR weergave, deze dus even geladen en de clipjes trachten te spelen met de zapitti speler. Deze had bijzonder veel moeite om een vloeiend beeld neer te zetten, de gekozen Gamma leek me ook niet echt de juiste keuze te zijn.
Ik kreeg echter wel een indruk van wat het moets worden en dat zag er veelbelovend uit.
En toen liep de wekker af en moest het beestje weer terug naar zij stal, niet getreurd echter want volgende week is mij de X7000 beloofd.
Aangezien ik  nu de meeste testen bij de X5000 reeds heb gedaan kan ik mij volop op het HDR gebeuren gooien om te zien hoe we hier het onderste uit de kan kunnen halen.
De juiste gamma calibreren en ook nog even de coor space bekijek één van de punten op het agenda.

Ik kom ook nog  graag even terug op mij uitspraak dat ik wel wist wie er met de puntenn ging lopen in een bepaald vergelijk tussen de Sony 320 en de JVC. Nog steeds staren teveel mensen zich blind op alleen het 4K verhaal en de daarbij horende extra scherpte.
Ik zal dus zeker niet beweren dat een toestel met4keSchift een even scherp beeld gaat neerzetten dan een 1080P machine, dat is gewoon niet logisch.
Wat ik wel beweer is dat waneer je alle parameters zoals extra lichtopbrengst, hoog contrast, toevoeging van HDR, lens memory positions , volledige HDMI en HDCP ondersteuning  afweegt tegen een toestel dat als extra alleen native 4K en dus extra scherpte er kan tegenoverstellen voor een prijsvrschil van 2500 Euro. Dan ben ik dus geneigd om in dit vergelijk de punten aan JVC te geven.

Ik zal met heel erg veel plezier de Sony 320 reviewen en als ik mijn mening moet bijstelen na het bekijken daarvan dan ben ik zeker niet te beroerd om dat te doen.
Eigenlijk moet je de JVCX5000 eerder vergelijken met de HW65, aangezien het beiden 1080P machines zijn en het prijsverschil hier maar 1500 Euro meer is voor de JVC, daar krijg je dan wel een heel pak meer voor je geld zoals gemotoriseerde lens en memory functie, zeer hoge lichtopbrengst, HDR ondersteuning en E shift

Ik zie een heel erg mooie markt voor deze X5000, hij zit in prijs mooi tussen de Sony HW65 en de VW320 en zijn prestaties liggen op een aantal vlakken hoger of in de buurt van zijn duurdere concullega, het zal heel erg van persoonlijke voorkeur en smaak afhangen, en uiteraard van het beschikbare budget wie uiteindelijk welke projector de beter vindt.

Maar zoals altijd is zelf kijken en beoordelen het allerbeste, bij deze dus nog eens een zeer vriendelijke oproep om langs te komen op on Home Cinema Event op 31 Oktober en 1 November in mechelen.http://www.homecinemahappening.be
Alle toestellen zullen daar netjes in afgesloten en verduisterde ruimtes te bekijken zij, een unieke kans om te vergelijken.
Dit jaar zullen alle projectieruimtes met exact dezelfde schermen zijn uitgerust, matwit en vermoedelijk 2m30 breed.

See you there

Gr
Werner
Home@The Movies/Cinedream

home@the movies

Metingen

home@the movies

#23
foto met de i phone  ;) ;)

donaldk

#24
Werner, hier denken Barco, Display Development, NEC, Runco, Sim2, Wolf Cinema en vast nog wel enkele aanbieders van Home Theater/Consumer 4K projectoren in het hoge segment anders over:

"van de eerste, en voorlopig enige, 4K consumer HT projectoren"

"En daar wringt voor heel wat HT liefhebbers toch wel het schoentje, daar waar Sony nu beschikt over 3 volwaardige 4K machines moeten we het bij JVC nog steeds stellen met de 4K é shift technologie. We mogen echter wel niet vergeten dat niet alleen JVC maar voorlopig ook alle andere spelers op de HT markt er nog steeds niet in geslaagd zijn om een native 4K machine te produceren."

De JVC 4K+e-shift machine hybrid phosphor-laser machine is nu enkele jaren verkrijgbaar, de RGB laser 2K+e-shift machine is slechts een jaar verkrijgbaar geweest, vervangen door hybride lichtbron. Volgens de website levert Wolf de HT versie inmiddels: http://wolfcinema.com/portfolio-items/dld-380fd/, iedereen gaat er van uit dat het alleen/voornamelijk een kastje om de JVC is dat van Wolf komt, dus de 8 K versie is ook bijzonder geschikt for Home Theater;-). Daarnaast is er ook nog de RGB SHV projector die je ons liet zien in de IFA video.

Alleen dit is het hoge en zeer hoge marktsegment, vergelijkbaar met Sony 1100 en veeeeeel hoger.

"Uiteraard gaan beiden nu eenmaal tesamen maar mochten we bvb theoretisch een vergelijk kunen maken tussen 1080p content maar in HDR, of datzelfde materiaal in 4K maar dan in SDR ben ik vrij zeker dat de eerste meer impact zal hebben dan het laatste."

Helemaal mee eens, zoals Mark in elke SMPTE voordracht blijft herhalen, zonder extra bits haal je een grade of improvement, waar hogere ruimtelijke resolutie en hogere temporale resolutie elk tot tweemaal de hoeveelheid bits vereisen voor een grade of improvement.

Maar ik ben nog benieuwd hoe ver je komt met een relatief lichtarme projector als de 520/5000(?). In flatpanels is er een duidelijk verschil bij 2a 2.5 maal de lichtopbrengst voor de highlights, maar er is ook een duidelijk verschil tussen de 700+ nits van de huidige generatie HDR TVs en de Sim2 van 4000 nits. In projectie werkt men met beduidend lagere nits waardes, maar ook hier gaat het om iets meer dan een verdubbeling, van 48 nits naar 106 nits voor Dolby Cinema en de 100 nits doelstelling voor DCi 2.0. Probleem blijven de niveau's voor zwart, Dolby Cinema heeft een oplossing in de Dolby Vision Projection System, de rest is hard aan het werk aan een antwoord.

Edit: "Nu weten we allemaal dat bij zowat ieder toestel er na calibratie enz enz er meestal niet veel meer overblijft van de op papier opgegeven specs, ook hier moeten we wel wat toegevingen doen maar na calibratie komen we nog steeds aan een slordige 30 ftlmb op low lamp !!!!! things are lookinge very bright ;-)"

MOOI, MOOI, MOOI!

Hoeveel gaat daar nog van af als je een 4K/HDR materiaal gepaste kleurruimte gaat gebruiken?!!! Want 709 is krap daarvoor en goed te doen tegen een goeie lichtopbrengst.

Daarnaast is er naar begrijp ook nog steeds slechts 8 bits beschikbaar voor de beschrijving van de zwart naar wit waardes, dat is een beperking?

"Ook al is er op dit moment nog geen materiaal in 4:4:4 voorhanden"

Werner, 4:2:0 blijft de norm voor HEVC broadcasts, tot lang nadat de nieuwe JVCs overleden of aan de kant geschoven zijn. Sterker nog de ViXS chips upconverten 4:2:0 eventueel naar 4:2:2 aan de HDMi uitgang, maar niemand verwacht dat voor broadcast men naar hoger dan 4:2:0 gaan, afhankelijk van wie je het vraagt is er zelfs in contributie weinig vraag naar 4:2:2. In een (toekomstige) DCP...