Barco 1209/2 problemen (en op 1080p)

Started by tums, October 5, 2015, 22:29:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tums

Beste Forumgebruikers,

na een tijdje heerlijk met een Sony 1292S met ingebouwde Moome kaart te hebben geprojecteerd wou ik nu iets met meer lichtopbrengst. Daarom heb ik enige tijd geleden een Barco 1209/2 gekocht. De afgelopen tijd meerdere fora bezocht om te kijken of mijn probleem al eens eerder behandeld is, maar ik kom hier niet verder mee. Daarom hoop ik dat er hier mensen zijn die dezelfde problemen zijn tegen gekomen en die hiervoor een oplossing hebben. Allereerst mijn opzet:
Voor de content gebruik ik een Dune HD Smart B1 mediaspeler die de films van NAS schijven haalt. Deze zit met HDMI verbonden aan een Onkyo SR608 Reciever. De HDMI uitgang gaat naar de projector, voorheen dus met een moome kaart, tegenwoordig probeer ik het via een Purelink HDFury 1 met als extra een GammaX ertussen. Welke instellingen van de Dune of GammaX ik ook probeer op zowel poort 3 als poort 5 geeft geen goed beeld op het scherm. Zowel de HDFury1 als ook de GammaX hebben een eigen 5V voeding. Had ook gelezen dat bij de niet S versies poort 3 beter zou zijn, dus daarom op poort 3 aangesloten.

De vorige eigenaar projecteerde via een laptop op 1600x900. Ik heb daarom eerst een laptop gepakt met deze resolutie en daarmee de barco mechanisch afgesteld. Yellowbeard had heel veel tijd in het finetunen gestoken en die energie wou ik behouden, gezien het strakke plaatje. Daar ik echter geen 1600x900 resolutie op de Dune heb, moet ik over naar een nieuwe resolutie. Waarom dan niet gelijk naar 1080P 60Hz. Als de polariteit van het synchronisatie goed staat, hou ik een groen(ig) beeld over. Net alsof deze meer aangestuurd wordt dan de rest. Welke 1080P of 720p ik ook probeer, ik krijg het beeld niet goed. Heb zelfs de inverter gebouwd die ik vond hier op het forum om de sync signalen om te kunnen schakelen van polariteit. Tot op heden heeft nog niets tot een goed resultaat geleid, behalve dan 1680x1050. Alhoewel de beeldverhouding geen 16x9 is, zijn de kleuren bij deze resolutie wel goed.

Verder gelezen dat het veranderen van de porch instellingen de acceptatie van de barco positief kunnen beïnvloeden. Ik heb hierop gezocht maar niet zo snel een oplossing gevonden. De enige keren dat Barco over porch spreekt is bij het instellen van de clamping van het signaal bij de Picture Tuning. Bij picture tuning heb ik zowel bij poort 3 als bij poort 5 geen mogelijkheid dit in te stellen. Ik zie bij Picture Tuning slechts 3 opties en clamping staat daar niet bij.

Spelend met het menu van de barco wel gezien dat als ik ga spelen met H Phase in Geometrie het beeld heen en weer schuift over het doek en dat daarbij bij enkele instellingen te veel groen uit het beeld verdwijnt. Wat dan over blijft is een blauw/rood beeld. Het is me niet gelukt dit zodanig te doen dat ik weer witte letters krijg.

Is er hier iemand die mij kan vertellen of ik met mijn opzet een goed HD beeld kan krijgen?

Samenvatting:

Dune HD Smart B1 - (HDMI-HDMI) - Onkyo SR608 - (HDMI-DVI) - PureLink HDFury 1 - (VGA) - Purelink GammaX - (VGA-SUB9) - (Port 3) Barco 1209/2

P.S. Tijdens testen viel me nog iets anders op. Zo af en toe heb ik last van horizontale rastershift. Hierbij verschuift het groene raster zo'n 2 cm naar links.
Het komt heel plotseling en is daarna gelijk weer goed. Het is dus geen langzame shift naar 1 kant toe, maar nerveus heen en weer gedrag van groen.
Begin me af te vragen of de afwijking die de shift veroorzaakt ook zorgt voor een te groene beeld.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

tums

Dit is echt niet leuk meer.
Vandaag de barco ingeregeld op 1680x1050 met beeldverhouding 16x9 op de Dune.
Na een kleine 2 uur toch een goed beeldje.
Nu wil ik een film gaan kijken, krijg ik ineens weer die rastershift. Er komen horizontale bibberende lijntjes in beeld en het groene raster verschuift schokkend heen en weer naar links, ongeveer 2 centimeter. Dan is het weer 2 minuten goed en dan begint het weer.
Het ligt niet aan het videosignaal, want als ik die weg haal en in het menu van de barco ga, verschuift ook dit groen beeld.
Wie kan me in de juiste richting wijzen? Heb op verschillende fora nog geen oplossing gevonden.
Na 2 maand zou ik wel eens weer film willen kijken, er liggen al enkele kaskrakers te wachten.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

tums

Volgens het AVS forum zou het iets met de Horizontale Shift Board of de voeding kunnen zijn.
De Horizontal Deflection Sub-Unit, Mag. Focus & Hor. Shift Sub-Unit, Switch Mode Power Supply Sub-Unit en de SM Power Supply 2 + G2 Focus Voltage Stabilizer printen verwijderd en gecontroleerd.
1 verdacht contact gevonden en wat leek op een klein insect tussen 2 pennetjes van Q2 op de SM Power Supply 2 + G2 Focus Voltage Stabilizer. Alle grote en warm wordende componenten doorgesoldeerd en na terugplaatsing de 17V op J36 afgeregeld van 17,90V naar 17,50V.
Hij staat nu al weer een tijdje aan en het lijkt goed te gaan. Beeld mooi stabiel. Morgen overdag nog maar eens uitvoerig testen.

Blijft alleen nog het probleem met HD beelden over. Wie heeft daar een oplossing voor?
niet gehinderd door enige vorm van kennis

apogeefreak

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

tums

Oke, maar weer even dit topic omhoog schoppen.
Na verschillende pogingen om een tevreden 1080p plaatje te krijgen op de Barco, uiteindelijk een Moome Barco FullHD insteekkaart gekocht. Dit is bijna plug-and-play. Ik zeg bijna, omdat het beeld erg donker is. Ik heb moome al een email gestuurd en de volgende reactie gekregen:
Dear Holland:
is any adjustment in BARCO for input level 0.7Vp-p or 1.0Vp-p.
if yes you need adjust to 0.7Vp-p.
and for BARCO FULLHD card, you can check  TP3 voltage with a multifunction meter.
it should be calibrate at 0.88V
let me know if you have any question.
thanks
Dat is mooi, kan ik in ieder geval verder. Ik zit alleen nog met het volgende probleem: alle documentatie die ik vind op internet is van een 1209S en ik heb een 1209/2. Om je te oriënteren lukt wel, maar de insteekkaarten zijn anders.
Is er hier op het forum iemand die documentatie van een 1209/2 heeft of die mij kan vertellen hoe ik het uitgangssignaal op 0,7Vtt krijg?

niet gehinderd door enige vorm van kennis