Peerless XXLS 10" PR sub KLAAR!

Started by André_84, October 5, 2015, 19:58:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

Cal/XtrmB af kunnen helpen van zijn Peerless xxls10 en xls10 slave, incl. de door Cal gemaakte behuizing en een setje soundcare superspikes. Dat wordt klussen dus! Doel is een klasse HT sub die qua uiterlijk ook nog eens matched met mn huidige speakerset.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik deze behuizing wil behouden en kan volstaan met het afwerken hiervan, of dat ik helemaal opnieuw ga maken. Ik verwacht dat ik de behuizing ga behouden, maar ik wil het wel berekend/gesimuleerd hebben, mede omdat ik het gewoon wil snappen hoe dit werkt. Ik hoop daar jullie hulp bij te mogen ontvangen, ik zal het hard nodig hebben!

Volgens het bouwverslag van XtrmB (Budget zelfbouw subwoofer) moet de inhoud nu 22,5L bedragen. Ik kan het zelf lastig nameten.

Om het overzichtelijk te houden ga ik verder in een volgende post. Hier eerst maar wat fotootjes :-)




Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Eigenlijk hóeft er niet zo heel veel te gebeuren natuurlijk. Een plate amp er tegen aan en 't speult i guess. Maarr...dat is mn eer te na, ik wil de sub graag mooi afgewerkt hebben zodat ie past bij mn huidige speakerset (het tapijtje wat er nu op zit vin'k ook niet zo, sorry Cal ;-)). 

Ik wil m'n qua uiterlijk niet helemaal hetzelfde maken als m'n Kef speakers. Ik ben nl erg gecharmeerd van de afwerking van Focal speakers en wil dit een beetje proberen te evenaren. Als de houtkleur dan matcht met mn kef's dan vind ik het prima.

hier moet het dus een beetje op gaan lijken:

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Eerste vraag die ik zo even heb, voor de plaatsing van de sub zou het voor mij makkelijker zijn om 'm downfiring te maken. Jammer dat de slagmoeren voor de Superspikes nu niet zo zijn bevestigd, maar dat valt ongetwijfeld op te lossen. Ik wil namelijk in de hoek gaan zetten, tussen mn tv kast en de muur in. 1 luidspeker zou anders of tegen de muur, of tegen de tv kast aan'blaffen'. Downfiring lijkt mij beter, dan heb je maar 1 afstraalrichting om rekening mee te houden. Iemand hier any thoughts over?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub


cine(d)rama

#4
Als die echt 22.5 liter netto is is dat iets te weinig volgens mij  ::) .
Mag zo,n 30/31 liter zijn .

En zou idd geen DF doen maar FF , is ook beter te plaatsen ( integreren ).

Kistje nameten , min de wand dikte, lxbxh = inhoud (exl amp behuizing ) .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

André_84

Frontfire is mooi, maar wordt optisch gezien een behoorlijk forse kast. Das aardig lastiger te integreren in mijn kleine woonruimte :'). De keuze gaat dus tussen frontfire of een woofer aan de zijkant (richting de verwarmingsradiator ofzo).

Wat inhoud betreft, kistje nameten is het probleem niet, maar de bracing e.d. nameten vind ik wat lastiger ;-). Ik weet overigens niet meer waar ik het las, maar ik dacht de fabrikant zelf iets van 20 liter opgaf voor een sealed enclosure met deze speaker. Volgens mij zijn er genoeg diy projectjes hier geweest met deze speaker ik zal die er eens op naslaan.

Ik zal bovendien ook eens aan het simuleren slaan. Heb ik ooooit gedaan, maar ik zal er weer helemaal opnieuw in moeten duiken. Voor een PR ben ik aangewezen op Winisd pro denk ik?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

knubbe

Let er ook even op bij het meten van de inhoud dat je de Driver Displacement meerekend.
Bracing gewoon dikte meten (xLxB) en inschatten hoeveel % je daarvan nog heb zitten.

Indien je toch wat meer volume zou willen kan je nog demping toepassen in de kist, hiermee kan je de kist +-10-15% groter laten lijken voor de driver.

Met zwarte boutjes ziet ie er al een stuk beter uit  O0
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

André_84

Iemand nog reactie op mn vraag wat betreft winsid. De pro versie moet ik hebben van linearteam.dk?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

morca

Nee niet de pro versie ,de standaard versie raden ze zelf aan ivm nauwkeurig heid .
De pro is een beta versie die nooit helemaal stabiel is op elk systeem

André_84

Heb je op de grwone versie wel de mogelijkheid om een pr te simuleren?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub


XtrmB

Ieder zijn smaak zo Andre, eerder paste hij mooi bij de gordijnen (waf). De boutjes juist in RVS uitgevoerd vanwege de uitstraling.

De inhoud komt uit de meerdere projecten van internet, volgens mij geeft tymphany ook dit volume op.

Hier de link voor de juiste winisd

https://www.facebook.com/WinISD/posts/126113234166443
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

André_84

#12
Bedankt voor de Link Cal, en idd ieder zijn eigen smaak. gelukkig maar, anders bleef er nu niets te knutselen voor mij over ;-).
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

AirTimeDMC12

Quote from: André_84 on October  6, 2015, 11:06:23
Frontfire is mooi, maar wordt optisch gezien een behoorlijk forse kast. Das aardig lastiger te integreren in mijn kleine woonruimte :'). De keuze gaat dus tussen frontfire of een woofer aan de zijkant (richting de verwarmingsradiator ofzo).

Je kan de sub ook passief maken. Dat scheelt je het volume van compartiment voor de ampplate (of je voegt het toe aan de inhoud van de kast). De ampplate verstop je dan ergens anders. Bij voorkeur in de buurt van je versterker. Kan je het aansluiten met een goede interlink. Scheelt je weer een hele lange, dure subwooferkabel. Goed speakerdraad pakken voor de verbinding. Speakerdraad is meestal ook wat makkelijker weg te werken. Hoef je ten minste ook niet naar een stopcontact te zoeken. Daarnaast ben je wat vrijer wat betreft plaatsing. En niet geheel onbelangrijk, hogere waf als een df maakt; geen woofers en amps in het zicht. Kan een fraaie bijzettafel worden  :blink:
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

André_84

Zou opzich een idee zijn, maar het moeten werken met een lange kabel of gebrek aan stroompunten is niet zozeer een issue voor mij. Downfiring zou me meer flexibiliteit opleveren qua plaatsing. Waarschijnlijk komt ie uiteindelijk gewoon naast het tv meubel te staan, maar dat zie ik nog wel.

Ondertussen de tapijtbekleding verwijderd. Man wat een crime, er is niet bespaard op het aantal nietjes en helaas toch ook lijm gebruikt. Het netjes afwerken gaat nog een flinke klus worden, vooral ook omdat er meerdere nietjes zijn afgebroken en nu nog nét een mm uit het hout steken. Maar goed, een beetje werk zijn we niet bang voor.. :')
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

knubbe

Daar zou ik even een paar mm MDF rondom gaan plakken, stuk sneller dan dit strak krijgen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Quote from: knubbe on October 13, 2015, 14:26:34
Daar zou ik even een paar mm MDF rondom gaan plakken, stuk sneller dan dit strak krijgen :D

Eerst een laagje kurk?
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

André_84

Ben er opzich niet zo bang voor, maar er steken nu nog een aantal nietjes net niet ver genoeg uit om er grip op te krijgen met een tangetje. Da's even lastig natuurlijk, want dat gaat het schuurmachientje nie zo leuk vinden nie :'). Als die eenmaal weg zijn is het volgens mij een kwestie van oneffenheden wegwerken, gaatjes opvullen en nog een keer glad schuren, voordat er fineer op kan (of alsnog hoogglans zwart spuiten)
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Oke, dat simuleren heb ik toch even wat onderschat...waar kan ik een crashcourse Winisd volgen :'). Na een peer keer alle parameters te hebben ingevuld, waarna het programma crashte en ik alles overnieuw kon doen :') even rondgespeurd op het web en een bestaand project gepikt en daarmee verder gewerkt. Ik kom daarmee op het volgende, maar ik heb tot zover niet zoveel benul van wat het betekent en of ik het allemaal goed ingevuld heb. HeEeElp?

-6 op 45,47Hz?




Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

XtrmB

hahahaha  :nowink: ja ach eerste sub he ;)

Ik zou de nietjes er verder inslaan en inderdaad paar mm MDF overheen lijmen, scheelt een hoop tijd dan alle gaatjes vullen etc.

Volgens mij heb je sowieso de verkeerde driver te pakken in WinISD, het is een XLS en geen XXLS. Andere parameters.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

André_84

Gheghe, aan het eind van dit project hoop ik het allemaal te snappen :'). Ik heb de parameters handmatig gecorrigeerd. handmatig een driver toevoegen lukte steeds niet, kreeg het niet opgeslagen. De PR vond ik wat lastiger, die juiste waarden daarvan lijk ik niet helemaal te kunnen vinden. Nja...grotendeels wel, maar de gevraagde waarden komen niet helemaal overeen met de opgegeven parameters.

Ik zal thuis nog even een prtscreentje maken van de parameters, tips over hoe het anders moet zijn welkom :-)
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

XtrmB

no offence maar eerste op google "peerless xls 10 passive radiator"

http://vikash.info/audio/xls10/

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

André_84

gegoogled heb ik en ik heb ook waarden gevonden (verschillende waarden op verschillende sites, waaronder deze)  T is alleen dat hetgeen wat gevraagd wordt net niet precies overeenkomt. added mass to cone wordt er bv gevraagd. Dit is de 400grams versie, is dat dan ook de added mass? zal misschien ook niet meteen heel spannend zijn...
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

hier een printscreen van de parameters. uitgegaan van de waarden volgens deze pagina:
http://www.tymphany.com/wp-content/uploads/2014/11/Tymphany-Peerless-discontinued-transducer-model-830842.pdf



doe 'k dan nog iets verkeerds...?   :eh:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub