DAB+ vs FM (kabel)

Started by GPO, October 5, 2015, 17:03:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Hoi,

Ik vroeg me af of er al iemand is die op z'n installatie DAB+ heeft en gebruikt en daarbij toevallig ook geluisterd heeft naar het verschil met "gewoon" analoog FM (kabel of ether).

Toen ik al die radio-spotjes hoorde hierover was ik enthousiast, maar ondertussen heb ik ook wat technische info gelezen en het schijnt dat ze DAB+ met 64 kbps AAC+ streamen.... dat klinkt als zeer beroerd. Terwijl FM op 384 kbps (MP3) wordt uitgezonden zover ik kon lezen.

Probleem is dat ik thuis steeds vaker klachten van mijn vriendin krijg dat FM radio eigenlijk een stuk minder klinkt zeker op hoge volumes (:devil:). Er wordt voornamelijk naar 3FM geluisterd. Ik luister zelf nooit kritisch naar FM, maar het verschil met een gewone CD is dag en nacht vind ik zelf ook. Ik denk ook dat het te maken heeft met alle soundprocessing die ze doen op die radio-stations. Ik vraag me dan ook af of DAB+ dan beter gaat klinken.... de muziek gaat dan toch nog steeds door diezelfde sound-troep heen?

Overigens is de geluidskwaliteit van andere bronnen (CD's/DVD's/BluRay's) nooit een probleem; dat klinkt gewoon heel erg goed. Dus de kwaliteit van de set is het probleem niet.

Laatst was de top-100 van 50 jaar 3FM en als je dan hoort hoe een goed klinkend nummer als 'enter sandman' door de FM radio verziekt wordt, dan is dat wel vrij dramatisch. Behoorlijk 'versmeerd' hoog en vermoeiend laag. Ik had voor de gein daarna de CD opgezet en dat klonk echt zoveel beter. mooi strak laag, mooi gedetailleerd hoog, etc.

Ik zal deze week ook nog eens testen met een losse FM-antenne (dus gewoon 3FM uit de ether halen), wellicht is het een kabel-technisch issue of wellicht een compressie dingetje van onsbrabantnet....  ;D

Of zijn ze analoog FM steeds meer aan het knijpen om iedereen aan DAB+ te krijgen.... ?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Raphie

Ik ben van analoog kabel over naar DAB+ klinkt echt véél beter
Ik heb zo'n ARGON TUNER gekocht, echt super.
JBL PRX Power!

Hanky Panky

Ik heb gewoon internet radio via sonos of mijn receiver. Hou je een smak geld in de knip.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

CineSmurf

#3
Radio wordt telkens lastiger. Een jaar terug heb ik het ook eens proberen uit te zoeken, maar ik ben er nog niet uit.
- Ziggo heeft analoog signaal over de kabel (dat gebruik ik niet), is aardig, maar niet geweldig
- Ziggo biedt digitaal via de kabeltuner, maar die staat bij mijn TV en ik vind het niet mooi om die bij mijn stereo te zetten.
- DAB+ binnen heb ik nog niet geprobeerd, ik begrijp dat dit niet altijd vanzelf gaat door slecht ontvangst binnen, klopt dat?
- Ik hoor enthousiaste verhalen over internet-radio. Dat zou ook een optie kunnen zijn?

Zelf heb ik een Rotel tuner met DAB, maar gelukkig zijn we nu overschakelt op DAB+...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Raphie


Deze, alle zenders doen het prima voor weinig, TV, PC of settopbox hoeft er niet voor aan.
JBL PRX Power!

Koenio

Hier ook een DAB+ tuner. Van Technisat.
De tuner kan ook FM ontvangen (via ether), maar de DAB+ kwaliteit is stukken beter. Ik vind zelfs de radio kwaliteit beter in vergelijking met de internetstream via mijn Bluesound Node.
Versterking: Yamaha RN803D
Platenspeler: TD320 MKII
Speakers: Scan Speak A4 MKII, SVS SB-1000
Kabels: AudioQuest, RUConnected

Erik

#6
Nog wel aan gedacht maar luister nu gratis via TuneLn over internet via sonos of bluesound.

Ook omdat ik nog van alles las wat nog niet helemaal goed werkte of beter kon. Maar tuneln bevalt me goed gene idee hoog de bitrate is eerlijk gezegd.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyreg

#7
- wat voor antenne heb je nodig voor betere ontvangst DAB+...
   ...of, net als bij AM vroeger, geen extra externe antenne nodig?
- bestaat er ook al 'n hifi uitvoering? (niet kostprijs, maar geluidskwaliteit  ;))

Zit nu analoog met Cyrus FM7 op de Ziggo kabel > werkt echt prima qua klank, maar voor hoelang nog?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Raphie

Geen antenne, met de huidige dekking werkt het standaard draadje prima in 99% van NL
JBL PRX Power!

Erik

Hm ik las anders nog veel verhalen over slecht ontvangst nog niet overal zou 100% dekking zijn van alle zenders.
Nou begreep ik wel dat de ene radio wel beter ontving dan de ander. Wat meer geld was ook beter ontvangst dan het allerallergoedkoopste model
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Wat is voordeel van dab plus over internet/webradio?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Koenio

Ik had ook een slechte ontvangst met het standaard draadje. Ik heb hierna zelf een antenne gemaakt die perfect werkt: http://www.dabtuners.nl/2012/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Versterking: Yamaha RN803D
Platenspeler: TD320 MKII
Speakers: Scan Speak A4 MKII, SVS SB-1000
Kabels: AudioQuest, RUConnected

Hanky Panky

Quote from: Erik on October  5, 2015, 21:19:46
Wat is voordeel van dab plus over internet/webradio?

Je hebt voor dab geen internet verbinding nodig
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

GPO

Quote from: Raphie on October  5, 2015, 17:09:45
Ik ben van analoog kabel over naar DAB+ klinkt echt véél beter
Ik heb zo'n ARGON TUNER gekocht, echt super.

Ok top! Ik had die Argon tuner ook al gezien. Die is best betaalbaar voor een 'hifi' product ... :clapping:

Goed om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt. Hoe heb je hem aangesloten? Analoog of optisch? Optisch lijkt me beter gevoelsmatig, dac in die Argon zal niet zo goed zijn als die in menig goede receiver denk ik?

Gpo
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Raphie

Gewoon analoog op debtuner in van de versterker, klinkt prima.
JBL PRX Power!

Siddartha

Zelf gebruik ik mijn st7003 van Marantz voor analoge radio en dat klinkt heel goed. Heb ook internetradio via iTunes op mijn Mac mini, maar dat is niet veel beter maar ook niet slechter. Dab+ geen ervaring mee
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jasjenl

Ik heb voor mijn moeder deze radio aangeschaft, op zich klinkt het goed maar binnen is bij haar (ze woont in Zevenaar) de ontvangst niet perfect, regelmatig last van dropouts wat vermoedelijk komt doordat het signaal niet constant goed doorkomt. Dus binnenshuis werkt het met zo'n antenne als op deze radio ziet niet overal even fantastisch.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Richi

Die Argon DAB Adapter 2 is een prima optie als ik volledig op digitaal over ga. Goede tip. Bedankt!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Raymond187

En DAB+ voor in de auto. Is dat een hele verbetering?

SpeedyAndré

Quote from: Erik on October  5, 2015, 21:19:46
Wat is voordeel van dab plus over internet/webradio?

Ik vind dat er relatief weinig zenders zijn in de randstad, misschien heb je langs de grens wat meer.
De kwaliteit van dab+ kan je in deze test zien, op veel punten slechter dan FM!

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Cyreg

#21
Quote from: Richi on October  6, 2015, 12:10:22
Die Argon DAB Adapter 2 is een prima optie als ik volledig op digitaal over ga. Goede tip. Bedankt!

Mij even onduidelijk, omdat er 2 versies bestaan of misschien 'n oud en 'n nieuwer type:
- Argon DAB Adapter2 = vierkant bakje, zonder panelbediening, alleen AB
- Argon DAB+ AdapterV3 = schuin bakje, met panelbediening EN AB

Uit benamingen/beschrijvingen op de Argon Audio site lijkt het alsof de ene voor DAB is en de andere voor DAB+ > lijkt me heel onlogisch omdat DAB toch 'n gepasseerd station is?

En importeur in NL = AND Benelux > geen werkende site? nergens 'n prijslijst behalve duitsland

Kortom > hoe zit dat nu echt? wie weet iets meer?  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

hekra

Ik heb de beste ervaringen met een simpele Humax 5000C digitale kabelontvanger. Deze gebruik ik alleen voor (digitale) radio- ontvangst via Ziggo kabel. Na enkele FM-tuners en een DAB+ ontvanger is dit volgens mij veruit de beste oplossing. Ik heb 'm wel met een optische kabel gekoppeld aan mijn DAC zodat er geen galvanische verbinding is.

CineSmurf

- Kan je daar op zien welke zender draait of alleen een nummer?
- Heb je een ziggo kaart nodig om radio te kunnen luisteren? (ik heb er nl. al vijf in gebruik...)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Raphie

Kastje ziet eruit als een dikke apple tv met display (zoals op mijn foto) en is dab+
Te bestellen bij hifi klubben

Quote from: Cyreg on October  6, 2015, 13:49:41
Mij even onduidelijk, omdat er 2 versies bestaan of misschien 'n oud en 'n nieuwer type:
- Argon DAB Adapter2 = vierkant bakje, zonder panelbediening, alleen AB
- Argon DAB+ AdapterV3 = schuin bakje, met panelbediening EN AB

Uit benamingen/beschrijvingen op de Argon Audio site lijkt het alsof de ene voor DAB is en de andere voor DAB+ > lijkt me heel onlogisch omdat DAB toch 'n gepasseerd station is?

En importeur in NL = AND Benelux > geen werkende site? nergens 'n prijslijst behalve duitsland

Kortom > hoe zit dat nu echt? wie weet iets meer?  :D
JBL PRX Power!